Jump to content

SOTD 31 maart - 6 april 2014

cutthroat

Recommended Posts

- EJ ED89L

- Permasharp (1*)

- Mühle 81M520

- TOBS Mr Taylor cream

- Aluin

- Florida water

- Gillette ASB

Omdat ik weer even klaar was met het geklooi met semischerpe mesjes, vandaag een mesje gepakt wat redelijk goed bekend staat, de Permasharp. Het mesje voelt scherp en smooth en dat is een verademing na sommige mesjes van de afgelopen tijd. Nadeel is dat ik door al die mindere mesjes wat meer druk was gaan zetten om toch enigszins glad te scheren, en dat moet ik dus weer even afleren.

Drie passes (WTG, XTG en ATG) en een tweetal touch-ups waren genoeg voor een BBS resultaat. Doordat ik toch wat meer druk ben gaan zetten de afgelopen tijd gaf de aluin redelijk wat prik, en de Florida water deed daar nog een schepje bovenop. Maar ach, dat hoort er bij. In ieder geval weer een lekkere scheerbeurt.

Lord L6

Voskhod (1*)

Omega 10019

Prorasso groen

Sanex dermo active ASB

Blackwood no 28

De L6 is toch momenteel mijn meest gebruikte krabber, ten koste van de Gillette old style OC en de Super Speed black handle. Ook met dit mesje in twee passes (WTG en XTG) en een enkele touch up een prima scheerresultaat.

Omega Trekpleister

Klar Kabinett

Gillette Fatboy

Gillette 7'O Clock Sharp Edge 1e x

Floid Mentolado

Harkos® ASB

WTG, XTG, ATG > BBS

In de Fatboy op 5 doet deze Gillette niet onder voor de Super Stainless, die ik gisteren na 10 keer heb weggedaan in de spaarpot. Eens zien of deze ook tot 10 komt. De Klar was weer heerlijk, blijf me verbazen, waarom ze dat niet meer maken. Al met al zit ik weer glad geschoren, zonder trekken irritatie of wat dan ook te wachten tot het buiten net zo zonnig is als bij mij.

Het was gisteren maar om de topics niet door elkaar te laten lopen toch maar hier.

Na een lange motorrit door Groningen en Friesland

• douche
  • Merkur Progress
  • Astra SP *2
  • Edwin Jagger best badger
  • TFS Cuore di Lavanda Fougér
  • Proraso as groen
  • Prorasso as balm wit

Wat is die Merkur Progress een geniale krabber!! Ik heb me sinds ik deze krabber heb nog nooit zo goed geschoren. En dit samen met een enorm lekkere TFS zeep en een fris Proraso slot was ik helemaal tevreden.

Mühle SF

Proraso blauw

EJ de89l

Polsilver (2*)

Aluin

Floïd Black

Nivea sensitive asb

Vandaag toch maar een tweede poging met dit mesje. Niet de roodheid en irritatie zoals zaterdag, maar absoluut niet de vertrouwde kwaliteit en het mesje leek te schrapen. Terug naar Ierland dus :(

Hardware

Krabber: Mühle R89

Mesje: Rapira SS

Kwast: Mühle Silvertip Fibre

Software

Zeep: Proraso - wit

Splash: Lustray - Blue Spice

ASB: DVH

Fijne shave, dit mesje is niet echt bijzonder maar doet prima zijn werk. Mijn ervaring is dat deze snel bot/trekkerig is. Hooguit 2 maal gebruiken en dan snel bij de rest van het oud ijzer.

Vandaag een routine scheerbeurt.

Lord L6 met blauwe lord

En voor de verandering ;) de Castle Forbes Lime.

Had niet gedacht dat die zeep het nog zolang zou uithouden.

Maar het kan zomaar nog een maandje kunnen duren voordat die op is.

Niet heel erg want het is lekker spul.

- EJ ED89L

- Permasharp (2*)

- HJM das

- BdF raffinato

- Aluin

- Floid suave

- Arko C

Met deze tweede beurt lijkt dit mesje al redelijk aan kracht te hebben ingeboet. Het voelt redelijk scherp en smooth, maar lijkt ook al iets trekkerigs te krijgen, zeker bij XTG. Extra gelet op de druk, maar desondanks behoorlijk prik van de aluin en een opkomende scheerbrand.

Drie passes (WTG, XTG en ATG) en een paar touch-ups op de hals geven een nagenoeg BBS resultaat. Zoals gezegd geeft de aluin behoorlijk wat prik, net als de Floid. De Arko houdt zoals altijd de boel goed in toom. Al met al een redelijke scheerbeurt.

Gillette Black handle super speed

Croma diamant (1*)

Omega 10019

Prorasso groen

Sanex dermo active ASB

Wat een tegenvaller met dit mesje in de super speed, die waarschijnlijk te mild is om tot een goed resultaat te leiden met de Croma. Wel glad in drie passes en de nodige touch ups. Helaas wel ten koste van een fikse scheerbrand. :oops:

Muhle R41 (2013) + Voskhod (4x) + Cella

De Voskhod mesjes werken bij mij alleen in de R41 echt goed. In alle andere krabbers vind ik ze onder het gemiddelde.

Wat is die laatste versie van de R41 toch een goed ding ! Ik heb hem als losse kop gekocht. Veel beter en vooral sneller resultaat dan met de R89. Door de vorige R41 van 2011 heeft dit model een berucht imago, maar deze laatste versie is echt heel comfortabel en in mijn ervaring niet veel agressiever dan de R89.

Vanochtend onder het genot van wat klassieke muziek weer geschoren, heerlijk BBS met de gillette slim adjustable op 3 en een gillette silver blue mesje. Als AS wat aluin ertegenaan en afgemaakt met pinaud clubman. Vind hem super ruiken :) het schuimpje van vandaag werd gemaakt van TOBS lemon and lime met de EJ super badger, ging ook weer goed al moet ik zeggen dat het laatste beetje schuim uit het kommetje wat minder van kwaliteit was. Weer klaar voor de dag en heerlijk ruikend :)

LiJüN silvertip 3 band

Cella

Fatip Grande

Gillette 7'O Clock Sharp Edge 2e x

Florida Water

Simpson ASB

WTG, XTG, ATG > BBS

Fatip met de Gillette 7'O Clock Sharp Edge is weer goede combinatie.

De Cella schuimde vanmorgen wat minder, weet niet wat mis ging. Volgende keer beter:-)

Eind resultaat zeer bevredigend BBS.

Vanmorgen weer prima geschoren, met Arko zeep en een Omega kwast. De gewone Arko stick (dus citroen) is toch ook lekker wakker worden!

HW: de gebruikelijke combinatie; Schick Krona, Personna Platinum Chrome mesje, Omega Pro 102 kwast

SW: Arko stick, REWE aftershave balsem, Cella Classica cologne

Zoals al eerder gezegd, de Cella kan ik iedereen aanraden.

EJ89l

Hema 2e

Trekpleister Omega

Arko zeep

Pitralon Classic

Gezicht goed 'inkrijten' met Arko stick en dan vervolgens voor 5 passes schuim in no time!

Afgeblust met Pitralon, lekker!

Tuesday

Hot water prep

RAF Razors The Bastard file razor - New Forest Tubby badger brush - Coate's shaving cream - cold water splash - Truefitt & Hill 1805 balm - Harris Arlington after shave

Relaxte sjeef met Dinah Washington in de achtergrond en alle tijd van de wereld. Goede combo. :lol:

Het wordt hier overigens wel 's hoog tijd dat de heren een foto bij hun verhalen gaan plaatsen...

Tabje: Bijlage toevoegen, enzovoort.

Iedereen heeft onderhand een mobiel met camera, dus excuus is er niet.

Alleen tekst is enigszins saai.

Dat ik hier een hoop DE's tegenkom is nog tot daar aan toe, maar dat ik ze niet eens kan bewonderen?!

Kom op heren... Dit kan beterrrrrrr.

:)

[align=center]IMG_2023.jpg.d17a218835ef279852849b7f4749a2cf.jpg[/align]

Helaas Sashimi, weer geen foto. Wellicht een volgende keer.

- EJ DE89L

- Permasharp (3*)

- HJM das

- TOBS sandalwood cream

- Aluin

- Pitralon polar

- La Toja manantiales ASB

Deze derde beurt lijkt het mesje beter af te gaan als de vorige. Het voelt weer redelijk scherp en smooth, en het licht trekkerige is weg, hoewel ik bij XTG op de hals nog wel een vleugje bespeur.

Wederom 3 passes (WTG, XTG en ATG) en nog een paar touch-ups op de hals gemaakt, wat leidt tot een DFS resultaat. De aluin geeft vandaag nauwelijks feedback. Al met al weer een lekkere scheerbeurt.

Gillette Black handle super speed

Shark Super Stainless (1*)

Omega 10019

Prorasso groen

Sanex dermo active ASB

Wat een verschil met het Croma mesje van gisteren. De Shark doet het uitstekend in deze krabber, waardoor na twee passes en een enkele touch up een heerlijke DFS.

RAF Razors The Bastard file razor

Jij bent dus de gelukkige eigenaar van het allereerste exemplaar van onze in huis custom messenmaker! Gefeliciteerd.

Iedereen heeft onderhand een mobiel met camera, dus excuus is er niet.

Behalve deze persoon dan, ik heb nog eentje waar je alleen maar mee kan bellen, gelukkig maar, want als ik zo rond me kijk dan lijkt dat ding wel vastgegroeid bij de meeste mensen of ze nu autorijden, fietsen of te voet zijn. Ze zien of horen niks behalve dat schermpje :roll:

Frederick Reynolds - Sheffield 13/16" - Near Wedge (1870)

Scottish Fine Soaps - Classic Male Grooming Shave Soap

Joris synthetic fibre 20mm

Speick after shave

img_0432.jpg

Ach ja, die mobieltjes.... het lijkt wel een plaag. Bij ons in de lunchroom kijken ze niet eens meer op van hun scherm als ze bestellen.

Ik heb ook Marco's wet ingevoerd:

Sta je te bellen? Krijg maar de pleuris, dan kan je niet bestellen.

En het rijmt nog ook :D

Maar goed, dat is geheel offtopic. Terug naar de orde van de dag.

Een zekere Rauwe Tonijn had klachten dat er geen foto's worden geplaatst, dus bij deze mijn eerste SOTD met foto:

yty9y9us.jpg

Ja, de kleur is niet in orde, die nacet hoort paars te zijn....

Wat is die Nacet bot zeg!

Omdat het mesje zo trok ben ik voor de tweede pass overgestapt op de Gillette Fusion.

TBR is heerlijk spul. Lekkere frisse mannelijke geur. De crème schuimt echt waanzinnig snel en is goed stevig.

Na het scheren aluin en na het douchen de aftershave en vervolgens de post shave balm.....

Aaaaaaaahhhhhh!!!!

Burn baby, burn! Marco inferno.

Godsamme wat brandt dat spul!!

Daar wordt een mens nog eens goed wakker van!

Na ongeveer twee minuten is het uitgebrand en blijft de huid heerlijk zacht en verzorgd achter.

Wat een kick zeg!

Tof spul.

Afgezien van de Nacet toch nog een fijne "shave".

1b1Qqnvl.jpg

Zo, deze week is weer aanbeland op de woensdag, dus het is weer tijd voor een nieuwe shave!

Dit keer weer een oude vriend uit het stof getrokken....

Setup:

Muhle R41 (2011 model) met Pearl handle in de Pearl stand met Peronna Platinum Chrome (vers)

Muhle Silvertip Fibre

Calani Highland Honey scheerzeep

BAUME.BE ASB

Ik heb de Calani eigenlijk heel erg lang links laten liggen omdat ik moeite had om er veel schuim vanaf te krijgen. Die keren dat ik m wel gebruikt heb kreeg ik er gewoon niet voldoende vanaf om tevreden over te zijn.

Maar nu wilde ik eens kijken of het met de Muhle Silvertip beter kon....

De Calani Highland Honey ruikt, zoals je wel kan raden, naar honing.

Echt mierzoet, niet overdreven aanwezig, maar je ruikt m goed,

Ook als ie opgeklopt is ruikt de zeep nog lekker! :D

Wat het opkloppen betreft, ik had de puck terwijl ik stond te douchen even laten weken in een laagje water om de zeep wat zachter te maken.

En dat heeft zeker weten goed geholpen!

Zeep opkloppen ging voorheen niet zo lekker, schuimde wel, maar bleef gewoon altijd maar net genoeg over om 2,5 passes uit de kwast te halen en dan was de koek wel op. Nu met de Silvertip Fibre ging het al een stuk beter. Zeep schuimde lekker op, werd lekker dik en vulde grofweg mn halve kom. Dik voldoende voor een pass of 6 denk ik (y) De zeep heeft overigens ook een heerlijke slick en is voor de huid bijzonder zacht mag ik wel zeggen :)

Scheren ging verder met de huidige combo ook erg lekker, mooi 3 passes kunnen doen zonder enige vorm van irritatie of schade.

Prachtig BBS resultaat en vrij comfortabel ook nog.

Na het scheren een flinke drup BAUME ASB opgedaan.

(dit vond ik van al mn ASB's wel het beste erbij passen)

Nou maar lekker in het zonnetje gaan genieten van deze dag!

Fijne woensdag allemaal!