efsk Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Goeiedag mensen de eerste wankele schreden gezet hebbende op het pad richting gladde wangetjes kom ik tot de volgende conclusie: Scheren met een straight noopt tot aanschaf van twee zaken: 1. Meer straights. 2. Diverserlei om voornoemde straights scheergereed te krijgen. 1. lukt aardig, 2. is de volgende stap. Men denke hier aan bolhamertjes, dremels, vervangpins etcetera, alles zaken wat me in mn eentje nog wel lukt, maar ook aan slijpgerei. Op zeker moment moet de hele horde messen natuurlijk ook een keer kin en bovenlip ontdoen van overtollige beharing. Nu kan ik iedere aanschaf opsturen naar de diverse slijpmeesters (*) die dit forum rijk is, maar dat houdt in dat per mes twee maal aangetekende porto van het aanschafbudget afgaat en bovendien vertrouw ik de post niet. Die bezorgt de messen weliswaar van verkoper naar voordeur, maar gezien de hoeveelheid niet aan mij geadreseerde post die in mn brievenbus komt vallen moet ik me afvragen wat ik zoal mis. Kortom: ik overweeg een dezer maanden (eerder weken, mijn eigen kennende) maar eens over te gaan tot een verantwoorde set "beginnersstenen". Verantwoord kwa zowel budget als ook kwa kwaliteit ende progressie. Hier komt uw cumulatieve kennis en wijsheid goed van pas. Als ik zoal rondneus bij de firma Dictum word ik getrokken richting King en Naniwa. Zoude een reeks 1000 - 4000 - 8000 (evt 10000) mij, tesaam met een hele poos oefenen, in staat stellen mijn doel, scheerscherpe messen, te bereiken? Heeft u andere suggesties die gewoon veel beter zijn? Ik houd mijzelve aanbevolen voor alles hetgeen u over dit onderwerp kunt melden. Dank, Espresso (*) Ik zoek wel nog een iemand bij voorkeur regio Den Haag daar ik dan kan brengen en halen aldus de post vermijdende die een mijner messen dusdanig scherp wil slijpen voor me dat ik zowel zeker ben dat slecht scheren aan mij ligt alsook in het bezit van een referentiemes ter vergelijk of mijn eigen pogingen ergens op slaan. Vrijwilligers graag melden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 als je richting Naniwa gaat zou ik een Chosera 1000 nemen en dan de SS 5000 - 8000 - 12000. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 (*) Ik zoek wel nog een iemand bij voorkeur regio Den Haag daar ik dan kan brengen en halen aldus de post vermijdende die een mijner messen dusdanig scherp wil slijpen voor me dat ik zowel zeker ben dat slecht scheren aan mij ligt alsook in het bezit van een referentiemes ter vergelijk of mijn eigen pogingen ergens op slaan. Vrijwilligers graag melden Ik zou eens contact opnemen met wouzer51. Dat is een vriendelijke man in Den Haag, die zelf slijpt aan en scheert met straight razors. Mijn test een straight 2014 kwam ook bij hem vandaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 als je richting Naniwa gaat zou ik een Chosera 1000 nemen en dan de SS 5000 - 8000 - 12000. efsk, Ik ga bijna helemaal mee met Ron omdat ik "önder aan de trap" zou kiezen voor een Chosera 2K. Deze neemt enorm snel en fijn af en dan is ten opzichte van 1K de stap naar 5K wat minder groot. Als ik een mes met een "frown" koop dat vervolgens over de diamant lapping plaat gaat om hem weer helemaal recht te krijgen (of een beetje "smile" aanbrengen), dan kan je je voorstellen dat de snede na afloop van de oefening eruit ziet als die van een schoffel En dat redder ik binnen korte tijd op met de 2K. Voordeel is ook dat je met de 2K iets meer honewear op de spine voorkomt. Zeker als je in dit stadium tape over de spine bezigt. Dit gaat op 2K minder snel stuk. Zonder reclame te willen maken vermeld ik dat gemelde stenen tegen aanvaardbare prijs te krijgen zijn bij http://splashurl.com/pcdjq3q Dictum is een topzaak maar voor deze stenen hoef je niet naar de Germaan te gaan. Westland/Den Haag zijn twee verschillende werelden maar het is een boogscheut van elkaar verwijderd. Dus voor een beetje pielen met de stenen kan je altijd langskomen. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Helemaal eens met de bovenstaande reacties Naniwa's zijn erg makkelijke stenen met goede feedback. De tip van Joost, is een erg goede! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Bon. Naniwa's heb ik geleerd. Dank voor uw inzichten, ik kan gaan sparen. Uitbreiding van het aantal messen zal even pas op de plaats moeten maken. Zelfbeheersing, meneer Espresso, zelfbeheersing. Zijn dit stenen waar je een slurrie moet maken? Heb je daar een aparte slurriesteen voor nodig of hoe werkt dat? Aangaande slijpen tot dan ga ik over op pm's. Ook daarvoor alhier vast dank voor tip/aanbod. Overigens kreeg ik heden het gevoel dat de techniek vooruit gaat. Het mes wat tot nogtoe immer aan het gezicht trok deed dat zoëven niet. Mooi is dat. Nog even en ik loop gladgeschoren rond als ik me net geschoren heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 King 1k is een prima en veel geliefde bevelzetter en minder prijzig dan een Nani Chosera of SS. Verdere korrels zou ik ook voor Naniwa gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandelaak Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 (edited) Dubbele post. Sorry. Edited March 31, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandelaak Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Ik ben een zuinige gierigaard, ik heb dan ook gewoon ergens in China een "no brand" 3000/8000 combo gekocht voor 18 euro. Werkt prima (voor mij), geen fratsen. Een flink blok is het ook.. iets van 20 cm lang, 8 cm breed. (pak 'm beet) http://goo.gl/XdRzt7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Da´s inderdaad een koopje Arjan!. Maar ik ben erg veeleisend en dito verwend. Voor mij is het "gat" tussen 3K en 8K en tussen de laatste en de naturel strop, te groot. Van 12K via de Crox naar het blote leder is in mijn beleving goed te behappen. Totdat ik twee jaar geleden een Shapton 16K kocht was mijn fijnste steen een Naniwa Chosera 10K. En met die situatie was te leven. Nu is de laatste steen wel een absolute topper! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 zijn naniwa's van knivesandtools.nl (of vanwaar dan ook) bij aflevering vlak genoeg om een mes op te slijpen (in mijn geval in eerste instantie te verneuken maar daar leer je van denk ik dan maar) of dienen er eerst nog kunstgrepen uitgehaald? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 De super naniwa van k and tools kan je zo gebruiken dacht ik. Zou er wel zo een klein slurry/schoonmaak steentje bij kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Ik heb er een vlaksteen van 2 tientjes bij gekocht, werkt als een trein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Die van mij waren mooi vlak en dus zo te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 De super naniwa van k and tools kan je zo gebruiken dacht ik. Zou er wel zo een klein slurry/schoonmaak steentje bij kopen slurrysteentje krijg je erbij. dat scheelt weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Bij de superstones zit standaard geen schoonmaak steentje.. Bij de chosera serie wel. Ga er maar vanuit dat hij niet 100% vlak is, een velletje nat schuurpapier is zeker aan te raden. Persoonlijk vind ik de chosera 10x betere stenen de de superstones . Het is natuurlijk ook een andere prijsklasse.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Wat is het verschil tussen de chosera met of zonder voet. De prijs is gelijk. Ik heb een paar huisstenen van k&t. (240-800 en 2000-5000) .Daar slijp ik al jaren mijn keueknmessen op. Daarnaast heb ik bij paul kox een steen gekocht die hij aanpriijst als een thuringer van 8000. Er staat echter muller op. Daar kan ik denk ik een scheermes op slijpen. Wat moet ik dan nu van chosera er nog boven en/of onder hebben? Behalve les in het slijpen dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Het verschil is 5 mm dikte. Niets moet natuurlijk, waar heb je nu het meeste moeite mee? Om bevel te maken is een 1000 of 2000 of 3000 heel goed te doen. Dan kun je naar een 5000. Er bestaat ook een snow white steen van Naniwa, deze is 8000 en is 99% een geheime chosera Genoeg keuze dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Die combinatie stenen van Naniwa zijn erg handig en goed geprijsd (vind ik). Ik heb de 220/1000, 2000/5000 en de 3000/10.000. Het heeft wat oefening nodig maar ik haal er goede resultaten mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Wat is het verschil tussen de chosera met of zonder voet. De prijs is gelijk. Voordeel is wel dat je beide kanten kan gebruiken als ze zonder voet zijn (vind ik trouwens niet prettig werken die voet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Je kunt dan denk ik beter een steen zonder voet nemen en dan los een verstelbare voet kopen, zoals deze: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-verstelbare-voet-voor-japanse-waterstenen.htm Die moet ik zelf ook nog eens halen. Voor m'n keukenmessen, slijpen van straights doe ik (nog) niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Is haast onmisbaar zo'n verstelbare voet, wel opletten want er zijn (goedkope) modellen die niet echt stabiel zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Ik leg de stenen op een handdoek of keukendoek en dat werkt voor mij prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Ik loop nog nergens tegenaan. Behalve dat keukenmessen slijpen vrij grif werk is. En dat kan ik rn meestal ga ik niet verder dan 800 of 2000. En dat is anders bij een scheermes . Die zijn wat gevoeliger voor schade. Maar ik kan de bevel zetten op de steen die ik heb en dan afmaken op de maurer/Thüringer. Is het dan verstandig om nog een 10.000 of een 12.000 te hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Probeer eens hoever je er mee komt, dan krijg je misschien een beter beeld wat er eventueel mist. De thuringer is al een finisher in principe, met een slurry zou je het gat kunnen overbruggen denk ik zo. Extra stenen kan altijd nog wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts