cutthroat Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Goedenavond, Na het zien van alle schitterend herstelde messen wil ik hier ook graag mee aan de gang. Hoe meer messen van een roemloze en roestvolle ondergang gered kunnen worden, hoe beter. Een goede hamer is natuurlijk onontbeerlijk. Tenzij je met micro bolts aan de gang gaat, maar dat is niet mijn smaak (sorry Joost ). Maar welke maat is nu het meest geschikt? Ik zie ze in 2, 4, 6 enzovoort ounce. Hier op het forum heb ik geloof ik mensen gehoord over zowel de 2 als de 4 ounce. Is de ene maat beter als de andere, of is dit puur persoonlijk. Op SRP las ik dat mensen de hamer ook polijsten teneinde een mooiere afwerking van de pin te krijgen. Moet ik dit serieus nemen, of kan ik het onder "Amerikaanse overdrijving" scharen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Ik heb een maatje 2. Voor een paar euro via Ebay. Werkt uitstekend! Maakt denk ik niet zo uit of je 2 of 4 neemt. Als je maar niet te hard slaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Ik zit ook op ebay te kijken. Had ook al begrepen dat je niet te hard moet slaan (stiekem wel doen en dan net naast de pin op de jade scale meppen ). Maar vraag me gewoon af of er één van de twee beter geschikt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Goedenavond, Op SRP las ik dat mensen de hamer ook polijsten teneinde een mooiere afwerking van de pin te krijgen. Moet ik dit serieus nemen, of kan ik het onder "Amerikaanse overdrijving" scharen? Ja dat werkt echt, ook het oppervlak van je aambeeldje polijsten dan natuurlijk. Wat bij het pinnen ook belangrijk is dat je na het inkorten van de pin, de braampjes er goed af haalt en het oppervlak even glad schuurt met fijn schuurpapier alvorens met hameren te beginnen. Ik heb dit een aantal keer niet gedaan (even snel een pinnetje zetten ) en dat zie je helaas terug in het eindresultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Het naschuren van de afgeknipte pin had ik inderdaad al gelezen. Het polijsten van de hamerkop klinkt ook wel logisch, maar ja, ik ben nog maar een beginner. De tip van het aambeeld was ik overigens nog niet tegengekomen. Mijn dank daarvoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Gebruik een 2. Deze samen met aanbeeld zijn voordelig aan te kopen op zilverwinkel.nl. (Daar kan je tevens nikkel/zilver pinmateriaal kopen. Ringetjes bij microscrews) Gewoon rustig aan tikken. Beter tien tikken meer dan met een te harde tik pinnetje krom Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 De site van zilverwinkel.nl bestaat niet. Ik krijg een melding dat het originele plan voor de domeinnaam op de plank ligt en dat de naam eventueel te koop is. Helaas dus geen aambeeldjes of pinmaterialen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 http://www.dezilverwinkel.nl Bestaat wel hoor. Hamertje kost daar iets meer dan €5 Alpaca draad is nikkelzilver. (1,5mm) Enz Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Moet natuurlijk wel het goede adres intikken . Nu wel gevonden. Hamertje valt me mee in prijs. Daarvoor hoef ik niet op ebay te shoppen. Voor wat betreft het aambeeld vind ik als kleinste die van 800 gram. Maar zo'n hele kleine zoals ik bijvoorbeel in de foto's van Remco zie hebben ze schijnbaar niet. Wel handig dat ze ook draad en schuurpapier hebben. Voor wat betreft dat schuurpapier: gebruik je daar veel van of doe je best wel lang met een vel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Ha cuttroat! Je weet dat ik alleen microbolts toepas wanneer er in de restauratie geen eer meer is te behalen aan bestaande scales. En ook dan gebruik ik een hamertje om de bolt/nut constructie te klinken om deze te fixeren. En ik heb daar een heel fijn ciseleerhamertje voor.. Ook verkrijgbaar bij de Zilverwinkel. Overigens, de mooiste spulletjes zijn te bekomen bij: http://splashurl.com/nezs5oc J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Weet niet hoe zwaar het aambeeltje van Remco is maar het gaat om de functie waarvoor hij dient niet om hoe hij er uitziet. Als je de zelfde wilt als Remco is google je plek to be.. Je kan ipv schuurpapier ook vijltje gebruiken voor de braampjes te verwijderen, zelf gebruik ik zo'n flexibele nagelvijltje die ik gepikt heb van de dame. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Ik had ergens gelezen dat hij 'm ook echt gebruikt, en niet alleen voor op de foto. Maar goed, na wat zoeken op ebay vond ik ook gepolijste aambeeldjes. Heten iets van juweliers aambeeld. Is iets kleiner als die 800 grams bij zilverwinkel. Gewicht stond er niet bij vermeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 iemand van de belgische traditionele scheerclub bestelde ooit een door vol in china en verdeelde die onder de leden, er zullen wel betere bestaan maar deze voldeed voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts