MarcV Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Hallo, Ik ben nieuw hier. Ik zal mij even voorstellen, ik ben Marc, 23 jaren jong en nu sinds een jaar aan het scheren met een "double edge". Van de week heb ik een nieuw mes gekregen die ik besteld had, en deze moet ik eerst slijpen. Nu is het zo dat ik al twee dagen mijn best doe dat ding scherp te krijgen (hij werd bot geleverd) maar dat wil niet best lukken.. Inmiddels is volgens mij elke techniek de revue gepasseerd, maar zit ik nog steeds met een bot mes. Ik probeer mij te houden aan het basisprincipe van een X maken en dan rustig er overheen. Met tape en zonder tape.. Niks helpt. Heeft iemand tips voor mij zodat het dan toch nog lukt? Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 wat voor mes heb je gekocht waarmee heb je geprobeert te slijpen hoeveel strokes heb je per kant gemaakt kun je al wel armhaar scheren Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcV Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 wat voor mes heb je gekochtwaarmee heb je geprobeert te slijpen hoeveel strokes heb je per kant gemaakt kun je al wel armhaar scheren Bedankt voor je antwoord, wil je een eerlijk antwoord: een goedkoop mes. Stelt eigenlijk net niks voor, en dat zal voor de wetsteen ook gelden. Korrel 4000/5000. Strokes? Oneindig veel. Dat weet ik niet exact... Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 als het echt een heel goedkoop mes is zou je het volgende kunnen proberen aan 1 kant slijpen totdat je over heel de snede een braam voelt dan aan de andere kant slijpen, net zo veel strokes (als het goed is heb je nu weer een braam) daarna om en om slijpen tot je geen braam meer voelt nu zou je armhaar moeten kunnen scheren, en is het alleen nog polijsten tot je lekker kan scheren ik hoop dat je snapt wat ik bedoel let op, alleen voor echt goedkope messen omdat je bij deze methode best wel wat materiaal weg haald niet iedereen zal deze methode waarderen, maar hij werkt wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Welkom op het forum! Wellicht help een foto iets meer, sommige messen uit bijvoorbeeld Pakistan, zijn niet scherp te krijgen... Dat staal is niet geschikt. Bovenstaande methode kan je inderdaad een stuk op weg helpen. Anders zou ik het laten doen door een meer ervaren persoon. Er zijn meerdere hier op het forum die dat kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Mijn vermoeden ligt in de richting van Buffels bericht, kan best wel een mes zijn waar je echt geen bevel op kan zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcV Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Bedankt voor de reacties, de methode van het continu op een kant slijpen kan ik proberen. Waar het mes vandaan komt, écht geen enkel idee. Mensen die kunnen slijpen zou geweldig zijn, helaas is er eigenlijk vrijwel niemand die dat in het noorden doet. Tenminste, voor wat ik kan vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Als je je mes naar een van de forumleden stuurt, dan kan diegene het mes vast wel geslepen terug sturen Ik weet dat je hier nieuw bent, maar wees gerust, hier zitten allemaal betrouwbare mensen. Je kan dus binnen korte tijd gewoon netjes een geslepen mes terug verwachten. Ik denk dat Buffel wel ons meest gevraagde slijp-mannetje is, stuur hem anders even een pm met de vraag.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Welkom! Zoals eerder genoemd kan het mes idd onbewerkbaar zijn. Wat ook mogelijk is, is dat de bevel fase lang duurt. Uit je verhaal maak ik op dat je enkel een 4000 korrel steen hebt. Daar ga je niet mee toekomen. Voor de bevel heb je korrel 1000 nodigm zelfs dan kan het bij sommige messen lang duren (2 uur) laat staan hoelang het duurt voor je zover bent op een 4K steen. Daarnaast zul je met die korrel nooit een scheerbare snede krijgen. Daar heb je dan weer korrel 8000 voor nodig, liever nog minimaal 10000. Foto zou welkom zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 welkom. Zoals de medeforummers al melden, kunnen de problemen legio zijn. Je spreekt over een goedkoop mes....?is het nieuw of vintage goedkoop? De steen...? wat voor soort steen, wat voor korrelgrote? Een paar foto's van mes en steen kunnen de meesten hier wel op weg helpen naar een antwoord op je vragen. Namelijk of het mes te slijpen is met die of een andere steen. Het grootste probleem blijft waarschijnlijk de slijper, ervan uitgaande dat je nog nooit een scheermes hebt geslepen. Het slijpen van een (scheer)mes gaat voornamelijk om gevoel. En zelfs met een goed mes en een goede steen is het leren slijpen van een scheermes een lang proces. Iets dat vrijwel niet te leren is, zonder een goed geslepen mes bij de hand. Er zijn hier voldoende mensen te vinden die je mes kunnen slijpen voor je, als dat mogelijk is. Of die je voor een zeer schappelijke prijs een goed geslepen mes kunnen verkopen. Mijn advies is dan ook...begin met een goed geslepen mes aan je scheeravontuur en als dat bevalt, kun je de overige skills gaan aanleren. Beginnen met een stuk ijzer en een stoeptegel gaat ongetwijfeld eindigen in een dramatische ervaring van het scheren met een openmes. En dat is zonde, want scheren met het openmes is een plezierige en uiterst mannelijke ervaring, die met doorzettingsvermogen is verkregen. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Als 5000 grit je max is kwa steen ga je hem nooit scherp genoeg krijgen. Zet er eerst een goede snijhoek op 1000grit of soms nog minder. Als deze hoek goed is kan je pas beginnen met hogere grits om hem scherper te krijgen. Welk merk mes is het ? Zoals eerder gezegd is hier er zijn messen die niet scherp te krijgen zijn. (Kriegar, pakistaanse crab enz) Post een foto van je mes. Aan de hand daarvan kunnen we zeggen is het de moeite om verder te gaan met slijpen dan wel op te sturen naar een forumlid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcV Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Heren, Bedankt voor de reacties. Ik heb een nieuwe geslepen gekocht, woensdag haal ik hem op. De tips neem ik mee voor als ik besluit te slijpen. Ookal lijkt het laten doen mij een betere optie.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Ok maar toch blijf ik wel nieuwsgierig naar het mes wat je niet scherp kreeg. Wat voor merk was dit en wil je alsnog foto posten?? Hou je nieuwe mes scherp, en als je nog niet genoeg ervaring hebt met slijpen is het idd beter om het uit handen te geven. Wie weet is er een forumlid die dicht bij je in de buurt woont die je op weg kan helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffrey Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Zonder een nieuw topic te open probeer ik het hier maar eens. Ik heb een beetje hetzelfde probleem of wellicht heb ik te hoge verwachtingen. Ik heb enkele weken geleden dit mes gekocht als onderdeel van een starters set: Uiteindelijk ook zelf het mes gaan slijpen met als resultaat dat het niet echt scherp wordt. Heb het ondertussen al enkele keren geprobeerd het scheert wel maar prettig is anders. Daarnaast als de baard wat lang is scheert het erg slecht. In deze staat gebruik ik het alleen om het een en ander bij te werken want een clean shave is op dit moment gewoon pijnlijk. Mijn vraag krijg ik dit mes (wat ook geen duur mes is) scherper of is dit waar ik het mee zal moeten doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Welkom Jeffery, Stel jezelf even voor in het welkoms topic Waarmee heb je het mes proberen te slijpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffrey Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Welkom Jeffery,Stel jezelf even voor in het welkoms topic Waarmee heb je het mes proberen te slijpen? Dit is de set die ik heb gekocht. http://www.scheersalon.nl/producten/starterskit/p-1b/KIT3-DOV-BL.html Heb het mes geslepen met bijgeleverde slijpsteen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 De steen die bij die set zit, is een BBW. Deze heeft ongeveer een grit van 4000, hiermee alleen ga je het mes niet scherp genoeg krijgen om lekker mee te scheren. Pasta's heb ik geen ervaring mee, misschien iemand anders hier wel. Mijn advies: leer eerst scheren en goed stroppen, voordat je met slijpen bezig gaat Zorg voor een goed geslepen mes, dan hoef je die verder alleen bij te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffrey Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 De steen die bij die set zit, is een BBW. Deze heeft ongeveer een grit van 4000, hiermee alleen ga je het mes niet scherp genoeg krijgen om lekker mee te scheren.Pasta's heb ik geen ervaring mee, misschien iemand anders hier wel. Mijn advies: leer eerst scheren en goed stroppen, voordat je met slijpen bezig gaat Zorg voor een goed geslepen mes, dan hoef je die verder alleen bij te houden. Bijgeleverd was ook nog een klein steentje welke icm water voor wat witte sludge zorg die je dan op de steen smeert en daarmee slijpt. Vergeef me de termen weet niet hoe ik het anders moet noemen. Owja stroppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Stroppen is het mes over een schone lere riem (de zogenaamde strop) halen als allerlaatste bewerking voor het scheren. Kijk ook eens in de straight razor subsectie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 jeffrey waar kom je vandaan, misschien dat iemand je een beetje opweg wil helpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Ik heb maar 1 ervaring met een nieuwe scheerklare DOVO, en dat was dat hij niet scheerklaar was. Dat zal ook deels gelegen hebben aan mijn, toen nog, onkunde van het scheren met een open mes. Edoch, toen ik na een aantal maanden "oefenen" besloot om een set echte slijpstenen aan te schaffen en het mes goed te slijpen ging er een wereld voor me open. Mischien heb je de mogelijkheid om je mes door iemand vakkundig te laten slijpen? Denk dat je scheerervaring dan een stuk prettiger wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffrey Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Ik heb maar 1 ervaring met een nieuwe scheerklare DOVO, en dat was dat hij niet scheerklaar was. Dat zal ook deels gelegen hebben aan mijn, toen nog, onkunde van het scheren met een open mes. Edoch, toen ik na een aantal maanden "oefenen" besloot om een set echte slijpstenen aan te schaffen en het mes goed te slijpen ging er een wereld voor me open. Mischien heb je de mogelijkheid om je mes door iemand vakkundig te laten slijpen? Denk dat je scheerervaring dan een stuk prettiger wordt. Zou zo niemand kennen maar wat is/maakt een goede slijpsteen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Over (slijp)stenen zijn hier al enkele topics volgeschreven. Opvattingen en ervaringen over wat een goede steen is verschilt van persoon tot persoon. O.a. Buffel, Joost en Shaggy kunnen een mes vakkundig slijpen. Ik weet niet of je bij een van hun in de buurt woont en langs kunt gaan, maar opsturen kan natuurlijk altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Heb dit doorgelezen en kan er alleen maar aan toevoegen dat leren scheren met een straight alleen te doen is met een vakkundig scheerklaar geslepen mes. Wanneer je dit weet kun je je concentreren op het daadwerkelijk leren scheren. Heb zelf begin dit jaar lopen knoeien en na de vakkundige slijpbeurt van Buffel. (met diepe buiging en grote dank) ging het met scheren de goede kant op. Buiten dat. Tijd tijd tijd nemen en volhouden, niet haasten en wanneer het niet lekker gaat afmaken met het oude vertrouwde systeem. Heb op enkele dagen na door weinig tijd of een wijntje te veel op de straight laten liggen Zelf ben ik nu 3 maanden verder en begin te ervaren dat het beter gaat, sneller, lekkerder, vaste handen en met steeds meer voldoening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts