Jan Zoethout Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Nu de eerste aluminium handvatjes onderweg zijn naar hun toekomstige bezitters, leek het me aardig als iedereen t.z.t. liet zien wat 't geworden is. In ieder geval een plaatje van de complete borstel en wat verdere gegevens, zoals: - blank aluminium of geanodiseerd - de soort knot (varken/das/synthetisch/paard) en herkomst ervan (Ace Shaving/Muehle/Virginia Sheng/etc.) - de knotsize - de loft - hoe de kwast bevalt - etc. Hoewel mijn handvatje nog niet binnen is (een geanodiseerd exemplaar), wil ik toch aftrappen met het "prototype" dat ik bezit (oftewel "Nieuw kwastje (2)"): Dit kwastje is van blank aluminium, de knot is synthetisch en komt van Whipped Dog (22/68 mm) Knotsize 25 mm, loft 58 mm. De kwast bevalt best goed, alleen wordt de loft bij de volgende (synthetische) kwast iets lager - ik denk zo in de richting van 52 - 53 mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjebbe Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Zo ziet mijn kwast er uit! Net gelijmd, morgen meteen proberen...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Ik moet nog ergens een knot gaan kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 (edited) Vanmiddag de black fibre van Muehle ontvangen en meteen in het handvat gelijmd: De diameter van het hulsje onderaan is 22 mm i.p.v. 23 mm - maar dat is verder geen probleem. Beetje te kwistig met de epoxy geweest - ja ja ... it's no use crying over spilt milk ... Waarschijnlijk/hopelijk doet 't niets af aan de prestaties. De taille ("knotsize") is dus 23 mm, en de hoogte van de borstelkop ("loft") is 47 mm geworden - een stukje lager dan ik aan 't begin van dit draadje schreef. Al met al een stoer kwastje, vanaf morgen uitproberen. Edited April 18, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nix13 Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Foto ff copy/paste uit shave of the day. Fijn kwastje. Handvat houd goed vast met voldoende grip, en de kwast is lekker zacht op de huid met voldoende stevigheid tijdens het opschuimen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjebbe Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Foto ff copy/paste uit shave of the day. Fijn kwastje. Handvat houd goed vast met voldoende grip, en de kwast is lekker zacht op de huid met voldoende stevigheid tijdens het opschuimen. Hmmm, aluminium is toch mooier zo dan geanodiseerd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nix13 Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Wat mooier is is aan ieder om zelf te beslissen. Maar ben blij dat ik ze niet geanodiseerd heb besteld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorical Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Foto ff copy/paste uit shave of the day. Fijn kwastje. Handvat houd goed vast met voldoende grip, en de kwast is lekker zacht op de huid met voldoende stevigheid tijdens het opschuimen. Hmmm, aluminium is toch mooier zo dan geanodiseerd.... Maar aluminium gaat ook oxideren en de geanodiseerde blijft min of meer kleurvast. Al weet ik nog steeds niet welke kleur de geanodiseerde hebben, wit grijs of toch iets anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Die van mij is lichtgrijs en is op een kleine verticale baan na, nagenoeg effen. Geanodiseerd is veel beter bestand tegen invloeden van buitenaf, zowel chemisch als mechanisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbouman Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 De eerste week met de nieuwe kwast zit erop! Ik heb m maar eens naast de originele eerste editie HJM gelegd. Toch een mooie aanvulling! De custom is duidelijk minder gekruld, en heeft een lagere en dichtbezette kwast. Dat maakt het een wat robuustere uitvoering, en mij bevalt dat prima. De eerste black fibers die ik had zijn anders, veel losser, meer flex, en wat meer springerig. Ook niks mis mee, maar ik waardeer de extra's van de custom zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Ik heb mijn Black Fibre knot en alu handvat gisteren maar eens samengebracht middels wat Epoxy. het was de eerste keer dat ik dit deed en ik was er op bedacht niet teveel epoxy te gebruiken. Klodders lijm in de knot was wel het laatste wat ik wou. Aangezien epoxy niet hecht op polyethyleen, had ik een jasje van polyethyleen gemaakt om de knot en die op de overgang naar de plug laten eindigen. De epoxy heb ik gemengd in het gat van het handvat zelf, waarbij ik het gehele handvat heb afgeplakt zodat er geen epoxy buiten het gat zou kunnen belanden. Uitendelijk is de knot er netjes in terecht gekomen, zonder lijm in de haren en zonder overvloeiende lijm. Mission accomplished dus! Een foto heb ik alleen nog niet gemaakt. Morgen de nieuwe kwast maar eens aan een echte test onderwerpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Hoe was 't gezegde ook alweer : zonder foto is 't niet gebeurt - of zoiets ? Ongezien neem ik aan dat 't prima gelukt is, maar gezien vind ik toch leuker ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Een poos behoorlijk druk geweest, daardoor nog geen eindresultaat gehad. Eergisteren eindelijk de knot aan het handvat kunnen lijmen en onderstaand is het resultaat. Ik ben er heel blij mee. Het is wel behoorlijk wennen, want zo'n synthetische kwast houdt behoorlijk veel water vast, veel meer dan mijn das. Het was vanmorgen dan ook een behoorlijke waterpartij in mijn zeepbakje Volgende keer maar wat minder water gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbouman Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Vakwerk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 En die van mij: Ik weet nog niet of het een blijvertje is. Er is meer dan genoeg backbone en de kwast is ook erg zacht maar ik krijg er geen warm gevoel van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Mijn alu kwast Is onlangs van eigenaar verwisseld: ik heb hem aan m'n vader gegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Ik moet eerlijk bekennen dat hij nog steeds gelijmd moet worden.. Wel is hij gepolijst inmiddels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Moet bij mij ook nog gelijmd worden. De anodisering is niet vlak. Dus ik moet daar eerst wat aan doen. Ik weet nog niet wat. Denk dat ik hem maar eens flink ga schuren eerst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts