Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb me nu een keer of vijf met de Semogue 610 geschoren; tijd voor een eerste indruk. Natuurlijk weet ik dat varkensharen kwasten in het gebruik steeds beter worden, dus na verloop van tijd zal ik mijn mening wel aanvullen hier in het topic :)

Allereerst; zolang ik me scheer, heb ik hetzij een Omega, hetzij een Vero kwast gebruikt. Altijd varkenshaar. Twee uitzonderingen; ik heb een keer een spuitbus met schuim gekocht om te proberen, maar dat was helemaal niks. En ik heb een HJM kwast geprobeerd, waar ik ook helemaal niet tevreden over was.

En nu dus een Semogue, voor de eerste keer voor mij. Varkenshaar, ongeverfd, en volgens de fabrikant met "White Best 90% tops", wat dat dan ook mag betekenen. Met opzet een handvat van acryl, vanwege de duurzaamheid.

Om met dat handvat te beginnen; daar kan Omega nog iets van leren! Mooi vormgegeven en afgewerkt, en het voelt lekker massief aan. Echt kwaliteit.

De "loft" was kleiner en compacter dan ik me had voorgesteld, maar dat heeft er zeker mee te maken dat ik de specificaties beter had moeten lezen ;) Voor de rest voelt hij stevig genoeg om schuim op te maken op mijn gezicht. Weinig geprik ook, en dat wordt natuurlijk alleen maar beter in de loop der tijd.

Wat me tot nu toe wel tegenvalt is de hoeveelheid zeep en schuim die de kwast vast houdt. Mijn Omega 20102 kwast zorgt bijvoorbeeld iedere keer voor een ware schuimexplosie, en ook de 10019 is niet mis. Ik hoop (en verwacht) dat het een kwestie van tijd is, en dat de Semogue gewoon nog moet loskomen.

Wat vind ik tot nu toe goed?

• Het gewicht en de balans
  • Het uiterlijk en de afwerking van het handvat
  • De "backbone" van de kwast

Wat vind ik tot nu toe minder?

• De grootte van de "loft" (maar dat had ik achteraf kunnen weten)
  • De hoeveelheid schuim (maar dat kan nog komen)

Zoals gezegd, gaandeweg zal ik dit bericht verder aanvullen. Tot nu toe wint Semogue op kwaliteit, maar Omega op het gebruik.

Posted

de omega 10019 ken ik en is inderdaad een goed borsteltje, geen ervaring met de 610 wel met andere varkentjes van Semogue. Worden een stuk beter met gebruik, althans dat is m'n persoonlijke ervaring.

Posted

Ik heb zelf de Semogue 1470, zelfde knot maar met een veel goedkoper houten handvat.

Deze kwasten hebben wat meer tijd nodig dan Omega's om goed te presteren en voldoende schuim te maken. Maar als ze eenmaal op gang zijn...

Posted

De 1470 bevalt wel, met als kanttekening dat ik hem niet met de volle haarlengte in het water moet laten staan. Dan waaieren de haren te ver uit tijdens het opschuimen, wat ik niet prettig vind. Gek genoeg doet mijn Semogue 1250, zelfde haargradatie maar met een 5mm langere loft, daar niet moeilijk over terwijl je eerder het omgekeerde zou verwachten. Mijn 1470 ziet er zowel droog als nat uit alsof hij net uit bed is, inclusief meerdere kruinen die alle kanten op staan. Dat doen mijn andere Semogues ook eigenlijk niet.

Maar het is een heerlijk zachte kwast met plenty backbone

Posted

Ik heb zelf de 1520 en de 1438, in principe dezelfde kwasten maar met een ander greepje, en ben met de 1520 'aan de slag'. Ik heb hem nu een keer of, pak hem beet, 50 gebruikt en ben tot nu toe niet echt enthousiast (hoewel de kwast zeker niet slecht is).

De kwast houdt nog steeds veel zeep vast en ik heb echt beduidend meer product (en tijd) nodig dan met mijn Omega's om tot dezelfde hoeveelheid schuim te komen. De kwast is als het ware stug en dan bedoel ik niet het gevoel op de huid maar in de productie van schuim. De knot heeft inderdaad last van een bad hair day; er zit of teveel haar in of de kwaliteit is gewoon niet top. De kwast is niet slecht maar hoort tot nu toe niet in mijn top 10 thuis en eerlijk gezegd verwacht ik hem daar in de toekomst ook niet.

Al met al een bruikbare kwast maar beslist niet bijzonder en, na de verwachtingen die ik had na de zoveelste lofzang op de fora, zelfs ronduit tegenvallend.

Posted

De 1438 en de 1520 hebben een andere haarsoort dan de 610/1470 ("extra 75% tops" tegenover "best 90% tops"). En dat maakt in de praktijk heel erg veel uit. Mijn 620 heeft ook hetzelfde haar (extra 75% tops) en die heeft belachelijk veel tijd nodig gehad om op gang te komen. Dusdanig lang dat ik overwoog hem weg te doen/geven.

De "Extra 75% tops" is de meest stugge variant varkenshaar die Semogue heeft.

Posted

Dus we mogen, heel voorzichtig, wel stellen dat Omega over het algemeen wel betere varkens kwasten maakt? Vooral wat prijs/kwaliteit betreft. Of is dat wat kort door de bocht?

Posted

Da's heel erg kort door de bocht, UEKAZ enzo.

Voor de een zal Omega beter werken, voor de ander Semogue. En dan is er ook nog eens een grote diversiteit in de kwasten zelf.

Ik ben meer een aanhanger van Semogue, maar ik vind sommige Omega's ook heel erg fijn.

Posted

Daar ging ik eigenlijk een beetje van uit omdat een budgetkwast van omega (10019) meteen goed schuim maakt en de goedkopere semogue waar Harrie het over heeft na 50 keer nog niet echt geweldig presteert.

Posted
Dus we mogen, heel voorzichtig, wel stellen dat Omega over het algemeen wel betere varkens kwasten maakt? Vooral wat prijs/kwaliteit betreft. Of is dat wat kort door de bocht?

Ik heb vanmorgen de Omega Pro 102 gebruikt. Die is veel meer "ingelopen" dan de Semogue, maar het verschil in "schuimproductie" is dramatisch. De Omega pikt meer zeep op, en klopt er ook veel meer schuim mee op. Nogmaals, de Semogue is nog bijna nieuw, dus die zal nog wel verder loskomen.

Wat ik van de Semogue heel mooi vind, is het handvat. Dat voelt echt hoogwaardiger aan dan veel Omega's.

Posted
De 1438 en de 1520 hebben een andere haarsoort dan de 610/1470 ("extra 75% tops" tegenover "best 90% tops"). En dat maakt in de praktijk heel erg veel uit. Mijn 620 heeft ook hetzelfde haar (extra 75% tops) en die heeft belachelijk veel tijd nodig gehad om op gang te komen. Dusdanig lang dat ik overwoog hem weg te doen/geven.

De "Extra 75% tops" is de meest stugge variant varkenshaar die Semogue heeft.

Marcel,

kan je een inschatting maken van het aantal scheerbeurten vooraleer je 620 echt op niveau presteerde?

Ik heb er ook een en heb na een jaar in de rotatie met 7 andere kwasten soms nog moeite om voldoende schuim te maken. Vooral als ik begin met een drogere kwast is het ondermaats vind ik.

Als ik schuim begin te maken met een natte 620 lukt het beter (Marco's methode).

Posted

Ik denk een keer of 50 (!). Op het moment dat ik hem de deur uit wou doen begon 'ie te presteren. Wellicht dat dreigen helpt? ;)

Ik gebruik hem altijd nat inderdaad en nu doet hij het gewoon erg goed.

Posted
Dat is idd heel duidelijk bij de 10019. Topkwast, maar dat handvat....

De 49 heeft ook een erg goedkoop aanvoelend handvat.

Posted
Dat is idd heel duidelijk bij de 10019. Topkwast, maar dat handvat....

Maarja, voor €3,70 vind ik het dan wel weer meevallen. Ik heb geen probleem met het handvat.

• 2 weeks later...
Posted

De aanhouder lijkt te winnen ... vanmorgen kreeg ik voor het eerst twee scheergangen romig schuim uit de Semogue. Met Arko zeep, dat wel. Maar zelfs daar had ie eerder moeite mee.

Posted
De aanhouder lijkt te winnen ... vanmorgen kreeg ik voor het eerst twee scheergangen romig schuim uit de Semogue. Met Arko zeep, dat wel. Maar zelfs daar had ie eerder moeite mee.

Ja zo kan ik het ook Johan, Arko doet het zelfs nog als je een tandenborstel ipv een scheerkwast gebruikt :D

Posted

Ok fair point ;)

Toch heb ik het idee (de wens?) dat ie een beetje los begint te komen.

• 3 weeks later...
Posted

Zijn je ervaringen inmiddels al anders dan enkele weken geleden? Of staat de 610 inmiddels stof te vergaren?

Posted
Zijn je ervaringen inmiddels al anders dan enkele weken geleden? Of staat de 610 inmiddels stof te vergaren?

Nee, zo snel geef ik niet op (maar ben net terug uit het buitenland, en had hem niet bij me).

Ik gebruik hem iedere paar dagen, en heb de indruk / hoop dat ie iets loskomt onderhand. Maar het blijft wel een beetje een tegenvaller, eerlijk gezegd. Hij vreet ook zeep, dus ik heb volgens mij wel de helft meer nodig dan met mijn andere kwasten om een goed schuim te maken.