Jump to content

Paddle strops en spanriemen

Snuff

Recommended Posts

Onlangs ben ik overgegaan tot de aanschaf van een paddle strop in plaats van een hangende strop en dit tot volle tevredenheid, ik ben overtuigd dat Joost gelijk heeft en dat veel problemen met het stroppen (vooral door beginners) zouden vermeden worden door het gebruik van een paddle of spanriem in plaats van een hangende strop.

Wat ik vooral bij deze paddle fijn vind is de vele soorten leder panelen die kunnen gebruikt worden, van Latigo, Bridle, kalfsleder tot ruwe ledersoorten geschikt voor pasta of diamant sprays.

suppextop1.jpg

De maker (een Fransman die vele jaren in de scheermes industrie actief is geweest) heeft nu ook twee andere spanriemen ontworpen die m'n interesse wegdragen, eentje heeft de mogelijkheid om verschillende leder soorten te gebruiken en je kan de achterkant gebruiken voor pasta's of diamant sprays.

strop-it-tensio.jpg

De andere is een plooibaar spansysteem die heel snel op spanning is te brengen, hierbij is het echter zo dat je alleen het bijgeleverde leder kan gebruiken omdat er een speciaal anti-stretch leder aan de achterkant is gelijmd.

strop-it-rock-and-load.jpg

Dit alles gewoon ter info omdat ik denk dat het interessant materiaal kan zijn voor de straight razor gebruikers, verder heb ik geen financiële of andere banden met deze persoon. Have a nice shave!

Dienen die ruimtes onder het leer bij die paddle strop nog ergens voor

De paddle strops die ik ken is gewoon een stuk leer op een plank

Deze schijnt nog iets te kunnen buigen, zo te zien

Applaus Ron!

Doet me genoegen dat je mijn januaribericht in re ter harte hebt genomen. Ik zit nog even na te hijgen van de aanschaf van de Nakayama, maar deze jongen - alhoewel boven de sterkte en niet strikt nodig - staat op de hongerkalender. En de maatvoering is echt perfect!

J

Inderdaad precies de maat die voldoet Joost, bij een hangende strop krijg je in die breedte al snel dat de randen van het leer krullen, niet zo bij een paddle natuurlijk. Lekker makkelijk inklikken van het gewenste lederpaneel en je kan ze ook nog eens omkeren zodat het leder aan zowel aan rechter als linkerkant gelijk slijt.

Zeer goed vind ik de zogenaamde roughed leathers, heb daarop de bio diamand in 1,0 en 0,25 gedruppeld en werkt voor mij heel prettig. De ontwerper is trouwens de vroegere productie manager en technisch directeur van Thiers Issard die ook de Oak wing en dergelijke tot stand bracht. Sinds z'n vertrek heeft de firma alle activiteiten in verband met Limited editions gestopt en legt zich toe op het in grotere getale produceren van de gewone messen.

Indien gewenst kan ik geïnteresseerden pdf's toezenden met de volledige technische fiches van de spanriemen (stuur daarvoor pb met je email).

Ik kocht hem bij Martin van Rasurpur in Duitsland http://www.rasurpur.de/english/shop/shop.html ga onder Straight Razor Accessories naar strops. 65 euro voor de Classic, 75 voor de Top versie. Daar zijn twee leders bij inbegrepen, bijkomende lederpanelen zijn te bekomen in verschillende soorten. Ook te verkrijgen bij http://www.theinvisibleedge.co.uk/page95.html maar die zijn duurder.

[bBvideo 560,340]

[/bBvideo]

Ziet er goed uit snuff. Zitten die losse stukken er bij of zijn dat opties die je erbij moet kopen.

Denk als mijn strop op is ik ook voor zo iets ga kijken. Top bedankt voor het aanbrengen. !

@ kalerolf bij de classic krijg je een rough black cow leather en een premium smooth calf leather, de black kan je gebruiken zoals je anders linnen zou gebruiken of met pasta/spray en het kalfsleer als strop voor het scheren.

bij de top versie krijg je een clear napped vegetable-tanned cow leather en een napped oil-tanned cow leather die je kan gebruiken als strop voor het scheren of met sprays.

Alle andere elementen zijn apart te kopen, waarbij ik zelf de Latigo Black en de English Bridle zeer op prijs stel.

Naar mijn bescheiden mening hebben ze echt werk gemaakt van het leder, bij navraag bleek dat in totaal 12 verschillende leerlooierijen werden getest voor ze een keuze maakten.

Inderdaad precies de maat die voldoet Joost, bij een hangende strop krijg je in die breedte al snel dat de randen van het leer krullen, niet zo bij een paddle natuurlijk. Lekker makkelijk inklikken van het gewenste lederpaneel en je kan ze ook nog eens omkeren zodat het leder aan zowel aan rechter als linkerkant gelijk slijt.

Zeer goed vind ik de zogenaamde roughed leathers, heb daarop de bio diamand in 1,0 en 0,25 gedruppeld en werkt voor mij heel prettig. De ontwerper is trouwens de vroegere productie manager en technisch directeur van Thiers Issard die ook de Oak wing en dergelijke tot stand bracht. Sinds z'n vertrek heeft de firma alle activiteiten in verband met Limited editions gestopt en legt zich toe op het in grotere getale produceren van de gewone messen.

Indien gewenst kan ik geïnteresseerden pdf's toezenden met de volledige technische fiches van de spanriemen (stuur daarvoor pb met je email).

Is die exchangable paddle strop een volledige vervanging voor een hangende strop met canvas en leer? Werkt zon paneel met koeienleer (de zwarte) net zo goed als canvas?

Ik heb altijd hangende strops gehad maar nu dus een paddle en ja voor mij is dat een volledige vervanging van een hangende strop. Je kan het paneel met roughed leather gebruiken zoals je een canvas zou gebruiken voor pre stropping dus (of voor pasta of spray indien gewenst), op de foto's moeilijk te beoordelen maar het is heel zacht aanvoelend, zelfs een beetje richting vilt.

Nu ben ik nooit zo'n aanhanger geweest van het canvas op een strop, meestal gebruik(te) ik enkel het leder, soms wel verschillende soorten leder.

Ik heb altijd hangende strops gehad maar nu dus een paddle en ja voor mij is dat een volledige vervanging van een hangende strop. Je kan het paneel met roughed leather gebruiken zoals je een canvas zou gebruiken voor pre stropping dus (of voor pasta of spray indien gewenst), op de foto's moeilijk te beoordelen maar het is heel zacht aanvoelend, zelfs een beetje richting vilt.

Nu ben ik nooit zo'n aanhanger geweest van het canvas op een strop, meestal gebruik(te) ik enkel het leder, soms wel verschillende soorten leder.

Thanks voor de info. Ik overweeg deze strop ipv een hangende strop. (Gaat mijn eerste echte strop worden).

He karaqz!

Ga voort op de ingeslagen weg!

Zoals ik eerder heb geschreven bezig ik van oudsher een hone base met daarop toe te passen magnetische strops van variërende eigenschappen.

Dus heb ik deze paddle niet per se nodig. Maar ik wil hem wel graag hebben. Want het is een mooi ambachtelijk ding. En, speent zich per definitie van alle gebreken inherent aan een weke polsslapmans verslimmerend bengelende riem.

J

He karaqz!

Ga voort op de ingeslagen weg!

Zoals ik eerder heb geschreven bezig ik van oudsher een hone base met daarop toe te passen magnetische strops van variërende eigenschappen.

Dus heb ik deze paddle niet per se nodig. Maar ik wil hem wel graag hebben. Want het is een mooi ambachtelijk ding. En, speent zich per definitie van alle gebreken inherent aan een weke polsslapmans verslimmerend bengelende riem.

J

Precies, leek mij een goede methode om die menselijke foute in ieder geval al te elimineren. Niet dat het op een hangende strop nou raket wetenschap is maar dan nog. Als het op een paddle strop net zo goed gaat.

Wist alleen niet of die echt als vervanging kon dienen van een hangende strop met leder en canvas.

Bedankt bij deze heren.

Deze heb ik ook gehaald, bij Rasurpur heette het zo? In ieder geval erg fijn voor beginners en vooral voor mij, want ik hoef me geen zorgen te maken over het spannen en kan me foccusen op wat belangrijk is, dat mes stroppen wel al heel lang niet meer gedaan. Daar ik mij sinds korte tijd enkel nog met krabbel scheer en dat 1x in de 2 weken of zo.

• 2 weeks later...
Als iemand nog van plan is om die paddlestrop te bestellen, laat even weten, dan kunnen we evt verzendkosten delen, ik wil hem binnenkort gaan aanschaffen voor vaderdag :D

Heh bah. Als je dat nou eerder gezegd had. Woon ook nog eens op 20 minuten afstand van je :|