Harkos Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 (edited) Mede door al de input uit het forum en zoektocht naar een goede beoordeling van de materialen, die ik gebruik om me te scheren, heb ik een manier bedacht om dit goed vast te leggen. Dat heeft geleid tot een spreadsheet "scheerbase" waarin ik mijn voorraad van materialen vastleg en de Sotd registreer. Dit moet wel een beetje gestandaardiseerd, maar dan krijg je toch wat inzicht in gebruikte spullen en de samenhang. Enige discipline hierbij is wel gewenst, daar je anders geen steekhoudende output krijgt. Sinds Eind november 2013 heb ik dit bijgehouden en zie nu samenhang tussen zeep en kwasten en mesjes en krabbers. Heb ook een corresponderend tekstbestand met Sotd registratie waarin ik op datum kan zoeken naar de beschrijving. Als de geïnteresseerden input leveren, zou dit tot een manier van standaardisatie kunnen leiden, waardoor we enige inzicht krijgen, hoe diverse zaken door meerderen worden beoordeeld. Derhalve stel ik hierbij mijn scheerbase in Excel beschikbaar. Natuurlijk is deze gevuld met mijn spullen, maar als je eenmaal begrijpt, hoe de samenhang is, kan je mijn gegevens verwijderen en jouw voorraad er in zetten en je Sotd bijhouden. Deze gebruik ik ook voor mijn bijdrage in het Forum Sotd. In de tabel Sotd houd je je dagelijkse scheerbeurten bij. Belangrijk is, dat je in de kolom Opmerking spaarpot gebruikt, om aan te geven dat het het laatste gebruik van het mesje was. Dit triggert een rekenalgoritme. In mesjes_statistiek moet je je geboortedatum invullen, om uit te rekenen hoeveel mesjes je nog nodig hebt, op basis van gemiddeld gebruik, wat uit spaarpot wordt gehaald. In alles zet je je voorraad. Koop je dezelfde mesjes bij verhoog je het aantal. Twee belangrijke zaken, mesjes heten hier mesjes! Als een mesje spaarpot is, moet het verbruik met 1 worden verhoogd. Rest wordt berekend en gebruikt in mesjes_statistiek. Opmerkingen met toegevoegde waarde zijn erg welkom. Misschien zijn we dan in staat, om los van UEKAZ, toch wat gestandaardiseerde info te vergaren. En als jullie van mening zijn, dat ik toch wat het pad bijster ben, hoor ik dat ook graag, maar doe daar dan verder weinig mee, want ik vind de weg wel prettig:-) Om het bestand te bekijken download je het zip bestand en pakt dat uit. Daarna kan je het openen in Excel. scheerbase.zip Edited March 16, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Goeie sheet meneer Harkos! Serieus onder de indruk: dit houdt de zaken prachtig bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Ben momenteel niet thuis, dus downloaden heeft weinig zin, maar zal dat komende week thuis zeker doen, ben erg benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Heel fraai dit! Leuk om te zien. Eén vraag dringt zich op: Waar ga je voor de missende 16,6 jaar mesjes aankopen? Dit zou mij enorm verontrusten hoor, dat daar nog niet in is voorzien... Zonder gekheid: Onder de indruk van de sheet, de automatisering van het scheerritueel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Heel fraai dit! Leuk om te zien. Eén vraag dringt zich op: Waar ga je voor de missende 16,6 jaar mesjes aankopen? Dit zou mij enorm verontrusten hoor, dat daar nog niet in is voorzien... Zonder gekheid: Onder de indruk van de sheet, de automatisering van het scheerritueel! Wie weet ligt er nog een kans voor jullie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Heel fraai dit! Leuk om te zien. Eén vraag dringt zich op: Waar ga je voor de missende 16,6 jaar mesjes aankopen? Dit zou mij enorm verontrusten hoor, dat daar nog niet in is voorzien... Zonder gekheid: Onder de indruk van de sheet, de automatisering van het scheerritueel! Wie weet ligt er nog een kans voor jullie We doen ons best! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Een aantal aanpassingen gedaan in de spreadsheet. Met name in mesjes statistiek zijn een aantal verbeteringen aangebracht. De beveiliging van mesjes statistiek verwijderd. Kijk dus uit met het wijzigen in deze tab, want eigenlijk hoef je hier alleen je geboortedatum in te vullen. De rest gaat automatisch. De draaitabel van het resultaat past zich nu vanzelf aan bij het openen van het bestand. Kolom Preshave toegevoegd in alles Alles overzichtelijker gerangschikt. Mocht je al voor je zelf een kopie gebruiken, kan je makkelijk, door mijn gegevens door die van jou te vervangen met copy past, de tabellen aanpassen en heb je de update recent. De volgende gegevens moet je dan vervangen: In de tab SOTD kolom A t/m J. In de tab alles kolom A t/m L. De kolomkoppen in de eerste regels niet wijzigen! Scheerbase.zip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Zo nu wel gedownload. Ik ga deze eens invullen met mijn eigen gegevens sinds december 2013. Vooral benieuwd naar hoe ver ik mijn voorraad dien aan te vullen In mijn eigen overzicht neem ik ook nog mee welke zeep en welke kwast ik heb gebruikt, jammer dat je die niet hebt meegenomen (en wel de AS en ASB). Maar goed ik zal niet klagen en die gewoon zelf blijven verwerken op een extra tabblad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Waarschijnlijk zie je iets over het hoofd. Zowel in alles als SOTD kan je zeep en kwasten kwijt. Misschien even naar links scrollen? Heb het nog even nagekeken, maar autofilter stond aan met alleen selectie mesjes. Nu is alles zichtbaar. Dus even opnieuw downlaoden en dan kan je alles kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Wat een werk moet je daar ingestoken hebben, heb het geheel eens doorgenomen en voor wie alles wil bijhouden is dit wel een prima tool, bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Ach ik vind knutselen in Excel leuk. Heb het in mijn werk veel gebruikt. Is net als kruiswoordpuzzels, houd je scherp. Je moet wel een beeld hebben van wat zinvolle registratie is. Uiteindelijk is elke dag een beetje niet veel in een keer. Heb hier een maand zo nu en dan aangesleuteld en leek me nu een bruikbaar concept. Enig kritiek en input is welkom. Aanpassingen indien mogelijk en zinvol zal ik graag aanbrengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Zojuist de sheet volledig ingevuld. Nu valt me op dat in de draaitabel in tabblad mesjes-statistiek alle genoemde mesjes blijven zoals jij ze in huis hebt. Daar zijn dus niet automagisch de door mij ingevulde mesjes in terecht gekomen. Nu vraag ik me ook af, of dit mogelijk is en of hoe ik anders die draaitabel goed krijg. Gaat de statistiek overigens uit van elke dag scheren, of wordt er meegenomen dat je om de zoveel dagen scheert? Wat ik al wel heb veranderd is de kolom preshave in lathermethode. Ik houd graag bij of ik een kommetje heb gebruikt of rechtstreeks op mijn gezicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 De draaitabel ververst als het goed is elke keer als je het bestand opent. Tussen door doe je dat door een cel in de draaitabel te kiezen, rechtsklikken en vernieuwen kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
baardaap Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Ik heb sinds eind februari elke dag even opgeschreven wat ik die dag gebruikt heb. Om naderhand te kijken wat ik wil blijven gebruiken, en wanneer iets op is. Vanmiddag had ik even tijd over en heb ik deze in excel gezet. Harkos bedankt voor je mooie voorbeeld! https://www.dropbox.com/s/ki8jrtqgb3lvo9j/Scheerschema%20Baardaap.rar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Daar ik me dagelijks scheer heb ik de data er op volgorde in staan, maar is volledig irrelevant. Gewoon regel voor regel vullen met juist datum. Belangrijk is de omschrijving: mesjes spaarpot Tevens het vullen van de geboortedatum. Highscore en score niet wijzigen. Deze wordt op basis van spaarpot bepaald en is belangrijk voor de draaitabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Dat heb ik allemaal netjes gedaan. Na opnieuw openen, toch ook met rechtsklik op vernieuwen moeten klikken maar dan is de draaitabel inderdaad aangepast. Wat ik alleen vreemd vind is, dat het verbruik (cel B13) op 0 blijft staan, terwijl er toch al 6 mesjes in de spaarpot zijn verdwenen (die natuurlijk wel in cel A20 staan als weggegooid). Wat is dan het verschil tussen weggegooid en verbruik? Verder zie ik dat soorten totaal gehad op 29 staat, ik heb inderdaad 29 keer een mesje 'gekocht/ingevoerd' maar daarvan zijn er twee keer hetzelfde merk/soort. Dus eigenlijk zou dit op 28 moeten uitkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 (edited) @snowmiss Heb je wel in "alles" het "verbruik" gevuld? Dus de mesjes die je hebt weggegooid? Verbruik in "mesjes_statistiek" is een database totaal van deze kolom voor het item "mesjes". Met verbruik beheer je je voorraad. Dat verversen van die draaitabel moet ik nog eens naar kijken. Misschien moet ik daar een stukje code voor schrijven. Kom ik tzt op terug. Wil je eens kijken als je rechtsklikt in de draaitabel of in Opties voor draaitabel..... Tab gegevens gegevens vernieuwen bij openen van het bestand staat aangevinkt? Edited March 20, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 @Baardaap Ziet er ook zeer mooi uit. Vooral de visualisatie middels de grafieken is erg mooi! Je hebt je op het gebruik gericht, terwijl ik ook mijn voorraad en historie er in wilde hebben. Voor vastlegging van het scheren is jouw oplossing zeer handzaam! Echter ook bij jou moeten andere gebruikers toch een beetje aan Excel hebben geroken Link to comment Share on other sites More sharing options...
baardaap Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Bedankt, Toch altijd leuk excel bestanden in elkaar puzzelen. Dit is toch wel het meest nuttige wat ik tot nu toe met mijn Excel lessen op school heb gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 @baardap Heb je aardig opgelet op school;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Heb je wel in "alles" het "verbruik" gevuld?Dus de mesjes die je hebt weggegooid? Die dus over het hoofd gezien. Ik dacht dat dat automagisch berekend werd nav spaarpot Verbruik in "mesjes_statistiek" is een database totaal van deze kolom voor het item "mesjes".Met verbruik beheer je je voorraad. Duidelijk Dat verversen van die draaitabel moet ik nog eens naar kijken. Misschien moet ik daar een stukje code voor schrijven. Kom ik tzt op terug. Wil je eens kijken als je rechtsklikt in de draaitabel of in Opties voor draaitabel..... Tab gegevens gegevens vernieuwen bij openen van het bestand staat aangevinkt? Ik denk dat het bij mij niet automatisch gebeurd omdat ik je scheerbase gebruik in LibreOffice (ik gebruik thuis geen windowsmachine met MS produkten, maar draai alles op Linux). Wat jij vraagt na te kijken, kom ik namelijk nergens tegen @Baardaap: is inderdaad altijd leuk met Excel grafiekjes bouwen. Eens kijken wat ik met mijn voortzetting van de scheerbase kan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Bij mij zag het er ook wat vreemd uit in LibreOffice. Alles heeft in LO een wat andere benaming in de menu's, dus het is ff wat zoekwerk. Verder goeie keuze voor OS Danny! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Nog een linuxgebruiker hier. WAY offtopic: https://www.security.nl/posting/382391/%27Amerikaanse+banken+overwegen+Linux+voor+geldautomaten%27 maar dat terzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Kleine aanpassing en update gedaan: Een nieuw tabje toegevoegd, waarin twee draaitabelletjes. Deze tabelletjes verschaffen inzicht in het gebruik van kwasten en zeep en de onderlinge samenhang. Scheerbase.zip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Deze ook maar binnengehaald en dan eens uitzoeken hoe ik mijn 'eigen' scheerbase ga aanpassen. Een combinatie van draaitabellen en grafiekjes wordt het denk ik. Moet alleen mijn spreadsheet kennis even opfrissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts