Jump to content

Dampen

Jan Zoethout

Recommended Posts

Hier ook een damper :oops: Alleen niet actief, maar passief. Vanaf mijn geboorte tot ik het huis uit ging rookte ik al mee met m'n vader en vervolgens rook ik de rest van m'n leven mee met m'n meissie. :) Maar ondanks dat hou ik toch van haar :D

• 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ik was een verstokte roker van af de lagere school en had wel een idee om eens mee te stoppen, mogelijkheden genoeg zou je zeggen en afkick verschijnselen ook, één van die verschijnselen die ik in mijn omgeving veel had mee gemaakt, dat die mensen nogal boos reageerde in diverse vervelende situaties, dat was iets wat ik absoluut niet wilde.

Verleden jaar begin juni kwam ik een oud collega tegen en die had een E-damper, met de bedoeling om helemaal te stoppen met roken, nadat ik deze mocht uitproberen was ik helemaal om en had het gevoel dat de E-damper de oplossing was als hulp middel.

Ik kreeg een website waar beginners sets besteld kon worden, éénmaal toen het spul binnen was, werd mijn overtuiging sterker dat dit het was, erna was sigaretten roken over en uit.

Onderwijl ben ik gaan zoeken naar informatie over het dampen, jammer, het was wijzer geweest om eerst informatie te gaan zoeken en erna de nodige materiaal aan te schaffen ( http://www.dampforum.nu/index.php)

Nu een jaar verder en het afbouwen van de nicotine, liggen de damper's en andere materialen in een doosje, want dat is ook gestopt.

Helaas, zijn er media berichten die een verkeert licht laat schijnen op het dampen en worden ook negatieve uitspraken gedaan door geleerde mensen, die ze niet kunnen onderbouwen.

Het geeft een grote groep mensen de mogelijkheid, waar andere middelen niet hielpen bij het stoppen met roken, een goede mogelijkheid om te stoppen.

• 2 years later...

Gelukkig niet meer. Heb het dampen niet meer nodig. Heel veel gerookt. Meer dan veertig jaar iedere week 4 pakkies Brandaris of de weduwe. Dat maakt die laatste wel :) . Ben wel wat forser geworden. Dat was niet de planning maar daar zijn we nu mee bezig :(

• 1 month later...

Hi, hier nog een damper, inmiddels zo'n 5 jaar. Beetje uitgelopen in een hobby. Als hobby overigens best vergelijkbaar met scheren. Je verzamelt hardware, tankjes en mods ipv krabbers en kwasten, en je probeert de software, liquids ipv zepen en aftershave. Beide hebben een Community met fora en groepen waar ervaringen van de laatste hard en software worden gedeeld (en je denkt, die moet ik ook eens proberen). Nu wilde ik dat dampen wel afbouwen, maar vindt het wel leuk om me ergens in te verdiepen, regelmatig wat nieuws te proberen etc.

Voor mij een reden om me afgelopen jaar op het scheren te storten. Bevalt me prima. Moet eigenlijk mijn verzameling dampspullen eens opruimen.....

• 1 year later...

Hier ook nog een damper.
15jaar zware vannelle gerookt.
Nu al 3jaar dampen.
Inmiddels al een kapitaal uitgegeven aan mods tankjes 18650 accus en opladers.
Nu uiteindelijk weer terug naar een simpele en goedkope kabuki clone met aspire 1.8 bvc coils en een redelijk simpele mod van eleaf.
Bevalt nog steeds goed.
Ik maak mn liquids zelf.dus ben zééér goedkoop uit.

Het is wat dat betreft net als scheren, eerst een kapitaal kwijt aan het ontdekken wat voor jou het beste en lekkerste werkt.

Groet sjors

excuses voor de evt. spelfouten.
mn handen gaan soms sneller dan mn brein

Sommige posts zijn hoewel ze in het Nederlands opgesteld zijn voor mij complete acadabra, de opgevoerde artikelen kan ik nergens bij plaatsen en zou ik graag verduidelijkt zien om me niet helemaal ouderwets dom te voelenxD

Maar gelet op het topic is het dus een alternatief voor de sigaret alwaar ik al weer gelukkig 8 jaar geleden mee gestopt ben.

Bij deze wat fotos ter verduidelijking...
Ik.leg het even redelijk simpel uit zonder écht al te veel in detail te treden
De 1e foto is mijn gehele electronische sigaret.

De 2e is alleen de mod(accudrager).
Dit is het onderdeel wat de stroom levert om de coil(weerstand) te laten gloeien zodat de eliquid verdampt en er geinhaleerd kan worden.
Deze heeft meerdere instellingsfuncties. Waaronder het voltage instellen zodat de coil(weerstand harder of zacjter gaat gloeien doordat er meer of minder stroom doorheen gestuurd wordt.
Deze zijn er in 2 soorten met ingebouwde accu.of met verwisselbare accu.
Het voordeel van een verwisselbare accu is dat je zelf een accu met meer vermogen erin kan doen zodat je ook meer damp kunt gaan produceren

De 3e foto is de kabuki clone(tank).
Zoals de naam al zegt een clone versie van de in de dampwerled allom geprezen kabuki tank.
Deze originele kost €99-,. De clone kost €13-,.
En ze zijn nagenoeg hetzelfde.
Hierin word de dampvloeistof gedaan.en de coil(weerstand)wordt hier ook in gedraaid.

De 4e foto is de onderkant van de kabuki.het schroefdraad wat je daar ziet zitten word in de mod(accudrager) gedraaid.
Als dat er ingedraaid zit hebben de coil en de batterij fysiek contact.en kan er stroom doorheen gestuurd worden.

De 5e foto is het gehele tankje in losse onderdelen.rubber ringetjes voor de afdichtingen zodat de vloeistof er niet uitlekt...

De 6e foto is de coil(weerstand) hierin zit een.miniscuul klein spoeletje waar (in dit geval) katoen doorheen zit welke de eliquid opneemt.
Als er dus stroom door de coil gestuurd word gaat deze dus gloeien.de coil is (als verzadigd van de eliquid. Waardoor deze dus verdampt.en zo de inhaleerbare damp ontstaat.

De 7e foto is een 18650 accu. Deze kan in een mod gedaan worden. En zijn er in veel verschillende vermogens.
Van 10mah tot wel 40 mah

Er zijn 2 soorten dampers.
1.De tootle puffers welke op laag vermogen en hoge weerstand dampen.en dus beschaafde wolkjes uitpuffen.
Dit word ook wel mtl (mouth to lung) genoemd.
Dit is hetzelfde principe als een sigaret roken.
Je neemt dus eerst een trekje in je mond en vervolgens inhaleer je dit dan in je longen.
De dampproductie is vergelijkbaar met een sigaret
2. De subohmers welke op hoog vermogen en lage weerstand dampen.
Dit wordt ook wel dl(direct lung) dampen genoemd.
Dit betekend dus dat je gelijk je longen voltrekt netzoals ademen eigenlijk..
Waardoor er dus ool éxtreem veel damp ontstaat.zie 8efoto.

Hoop dat eea zo wat duidelijker is3d6efa175596c33f69e84c2d9a2768ab.jpg6cb4f5201dda24479bc82f5eb01a568b.jpg0dad2b3272ace5ab8552cd4cba22f77f.jpg4f9780faff22cb55cefb4c419cda2681.jpgfd786e5133fddf3c6ce655da71bc190e.jpg8ea4c357e89825a03f4aef79b9576c4e.jpg69b6d6719808f2bb1c399ae924d32099.jpg

Bij deze wat fotos ter verduidelijking...
Ik.leg het even redelijk simpel uit zonder écht al te veel in detail te treden
De 1e foto is mijn gehele electronische sigaret.

De 2e is alleen de mod(accudrager).
Dit is het onderdeel wat de stroom levert om de coil(weerstand) te laten gloeien zodat de eliquid verdampt en er geinhaleerd kan worden.
Deze heeft meerdere instellingsfuncties. Waaronder het voltage instellen zodat de coil(weerstand harder of zacjter gaat gloeien doordat er meer of minder stroom doorheen gestuurd wordt.
Deze zijn er in 2 soorten met ingebouwde accu.of met verwisselbare accu.
Het voordeel van een verwisselbare accu is dat je zelf een accu met meer vermogen erin kan doen zodat je ook meer damp kunt gaan produceren

De 3e foto is de kabuki clone(tank).
Zoals de naam al zegt een clone versie van de in de dampwerled allom geprezen kabuki tank.
Deze originele kost €99-,. De clone kost €13-,.
En ze zijn nagenoeg hetzelfde.
Hierin word de dampvloeistof gedaan.en de coil(weerstand)wordt hier ook in gedraaid.

De 4e foto is de onderkant van de kabuki.het schroefdraad wat je daar ziet zitten word in de mod(accudrager) gedraaid.
Als dat er ingedraaid zit hebben de coil en de batterij fysiek contact.en kan er stroom doorheen gestuurd worden.

De 5e foto is het gehele tankje in losse onderdelen.rubber ringetjes voor de afdichtingen zodat de vloeistof er niet uitlekt...

De 6e foto is de coil(weerstand) hierin zit een.miniscuul klein spoeletje waar (in dit geval) katoen doorheen zit welke de eliquid opneemt.
Als er dus stroom door de coil gestuurd word gaat deze dus gloeien.de coil is (als verzadigd van de eliquid. Waardoor deze dus verdampt.en zo de inhaleerbare damp ontstaat.

De 7e foto is een 18650 accu. Deze kan in een mod gedaan worden. En zijn er in veel verschillende vermogens.
Van 10mah tot wel 40 mah

Er zijn 2 soorten dampers.
1.De tootle puffers welke op laag vermogen en hoge weerstand dampen.en dus beschaafde wolkjes uitpuffen.
Dit word ook wel mtl (mouth to lung) genoemd.
Dit is hetzelfde principe als een sigaret roken.
Je neemt dus eerst een trekje in je mond en vervolgens inhaleer je dit dan in je longen.
De dampproductie is vergelijkbaar met een sigaret
2. De subohmers welke op hoog vermogen en lage weerstand dampen.
Dit wordt ook wel dl(direct lung) dampen genoemd.
Dit betekend dus dat je gelijk je longen voltrekt netzoals ademen eigenlijk..
Waardoor er dus ool éxtreem veel damp ontstaat.zie 8efoto.

Hoop dat eea zo wat duidelijker is3d6efa175596c33f69e84c2d9a2768ab.jpg6cb4f5201dda24479bc82f5eb01a568b.jpg0dad2b3272ace5ab8552cd4cba22f77f.jpg4f9780faff22cb55cefb4c419cda2681.jpgfd786e5133fddf3c6ce655da71bc190e.jpg8ea4c357e89825a03f4aef79b9576c4e.jpg69b6d6719808f2bb1c399ae924d32099.jpg

En de 8e foto....
4fce3cf4924a307283eca849a385d375.jpg