Jump to content

Ammoniak geurtje in kwast...

marco

Recommended Posts

Ik heb nu twee of drie keer met twee verschillende kwasten gehad dat ze naar ammoniak roken.

Eerst dacht ik dat het aan de zeep lag. Ik heb de kwasten ook twee keer gewassen met shampoo.

Vanmiddag stond ik toevallig even naar de pot Bartex te kijken. Eén van de ingrediënten is ammonium hydroxide.

Het gekke is dat je het niet ruikt zo in de pot. Zou het zo kunnen zijn dat de Bartex, die ik als preshave gebruik, de boosdoener is? Of zou het toch aan iets anders liggen?

De ammonium die ik ken uit de bakkerij (eierkoeken...) ruikt zo sterk dat je het meteen zou ruiken bij het openen van de pot. Zou deze variant pas gaan stinken bij vermenging met zeep ofzo?

Wie heeft hier een idee over?

Hallo,

De geur van ammonia kan inderdaad vrij komen en dat gebeurt ook met de ingredient ammonium hydroxide wat wel een een bepaalde stof nodig heeft om vrij te komen... dit kan komen door bv. een pre shave die daarmee in contact komt.

Als je er echt aan stoort zoals ik dan moet je producten met de stof ammonium laten passeren dit is namelijk een alternatief voor de ingrediënt soda hydroxide(wat ook terug te vinden is in de gootsteen ontstopper).

soda ammonia en of potassium hydroxide zorgt ervoor dat vettige zuren worden gebonden... maar ik denk persoonlijk dat je zonder deze ingrediënten beter af bent!

Ik heb nu twee of drie keer met twee verschillende kwasten gehad dat ze naar ammoniak roken.

Eerst dacht ik dat het aan de zeep lag. Ik heb de kwasten ook twee keer gewassen met shampoo.

Vanmiddag stond ik toevallig even naar de pot Bartex te kijken. Eén van de ingrediënten is ammonium hydroxide.

Het gekke is dat je het niet ruikt zo in de pot. Zou het zo kunnen zijn dat de Bartex, die ik als preshave gebruik, de boosdoener is? Of zou het toch aan iets anders liggen?

De ammonium die ik ken uit de bakkerij (eierkoeken...) ruikt zo sterk dat je het meteen zou ruiken bij het openen van de pot. Zou deze variant pas gaan stinken bij vermenging met zeep ofzo?

Wie heeft hier een idee over?

Wat er in eierkoeken gaat is ammoniumbicarbonaat. Dat valt tijdens het bakken (en zelfs al in het potje) spontaan uiteen in ammoniak (NH3 - gas) en koolzuur (CO2 - ook een gas), en daarom is het een 'automatisch' rijsmiddel. En daarom stinkt het ook zo. Als er in die Bartex al vrije ammonia (ammonium hydroxide) zit, wat ik betwijfel - het is waarschijnlijk de grondstof geweest om een ammoniumzeep te maken, zou je het moeten ruiken. Het is redelijk onwaarschijnlijk dat je het i de pot / tijdens het aanbrengen niet ruikt en later in de kwast, als het ruim de tijd heeft gehad om te verdampen en verdwijnen, ineens wel. Ik vermoed dat je iets anders ruikt. Er zijn veel organische ammoniumverbindingen die (soms sterker of smeriger) naar ammonia ruiken. Denk maar aan de huidige haarverven, die allemaal claimen 'zonder ammonia' te zijn. Maar ze stinken wel, en er zit dan ook gewoon een organische ammoniumverbinding in die ongeveer net zo smerig is (en hetzelfde doet) als ammonia...

Het staat toch echt op het potje....

Maar goed, wat ruikt er anders naar ammoniak? De kwasten laat ik altijd goed drogen en ze worden regelmatig met shampoo gewassen. Het is dus zeker geen hygiëne-probleem.