marco Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Ik heb nu twee of drie keer met twee verschillende kwasten gehad dat ze naar ammoniak roken. Eerst dacht ik dat het aan de zeep lag. Ik heb de kwasten ook twee keer gewassen met shampoo. Vanmiddag stond ik toevallig even naar de pot Bartex te kijken. Eén van de ingrediënten is ammonium hydroxide. Het gekke is dat je het niet ruikt zo in de pot. Zou het zo kunnen zijn dat de Bartex, die ik als preshave gebruik, de boosdoener is? Of zou het toch aan iets anders liggen? De ammonium die ik ken uit de bakkerij (eierkoeken...) ruikt zo sterk dat je het meteen zou ruiken bij het openen van de pot. Zou deze variant pas gaan stinken bij vermenging met zeep ofzo? Wie heeft hier een idee over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seabiscuit Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Heb er nog nooit last van gehad, dus ik zou inderdaad eens die preshave achterwege laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Laat je ze wel goed drogen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
La.Dolce.Vita Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Hallo, De geur van ammonia kan inderdaad vrij komen en dat gebeurt ook met de ingredient ammonium hydroxide wat wel een een bepaalde stof nodig heeft om vrij te komen... dit kan komen door bv. een pre shave die daarmee in contact komt. Als je er echt aan stoort zoals ik dan moet je producten met de stof ammonium laten passeren dit is namelijk een alternatief voor de ingrediënt soda hydroxide(wat ook terug te vinden is in de gootsteen ontstopper). soda ammonia en of potassium hydroxide zorgt ervoor dat vettige zuren worden gebonden... maar ik denk persoonlijk dat je zonder deze ingrediënten beter af bent! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Treb Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Zonder kaliumhydroxide en/of natriumhydroxide kan je geen zeep maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
La.Dolce.Vita Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 voor een goeie scheerlather zijn daar ook andere stoffen voor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 @marrzman Ik schud ze altijd extreem goed uit (mn vrouw denkt soms dat ik gestoord ben...) en laat ze verder drogen in het kastje. Tegen de middag zijn ze altijd wel droog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 @LDV Ik zal de Bartex eens een tijdje achterwege laten. Kijken of dat de oplossing is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Ik heb nu twee of drie keer met twee verschillende kwasten gehad dat ze naar ammoniak roken.Eerst dacht ik dat het aan de zeep lag. Ik heb de kwasten ook twee keer gewassen met shampoo. Vanmiddag stond ik toevallig even naar de pot Bartex te kijken. Eén van de ingrediënten is ammonium hydroxide. Het gekke is dat je het niet ruikt zo in de pot. Zou het zo kunnen zijn dat de Bartex, die ik als preshave gebruik, de boosdoener is? Of zou het toch aan iets anders liggen? De ammonium die ik ken uit de bakkerij (eierkoeken...) ruikt zo sterk dat je het meteen zou ruiken bij het openen van de pot. Zou deze variant pas gaan stinken bij vermenging met zeep ofzo? Wie heeft hier een idee over? Wat er in eierkoeken gaat is ammoniumbicarbonaat. Dat valt tijdens het bakken (en zelfs al in het potje) spontaan uiteen in ammoniak (NH3 - gas) en koolzuur (CO2 - ook een gas), en daarom is het een 'automatisch' rijsmiddel. En daarom stinkt het ook zo. Als er in die Bartex al vrije ammonia (ammonium hydroxide) zit, wat ik betwijfel - het is waarschijnlijk de grondstof geweest om een ammoniumzeep te maken, zou je het moeten ruiken. Het is redelijk onwaarschijnlijk dat je het i de pot / tijdens het aanbrengen niet ruikt en later in de kwast, als het ruim de tijd heeft gehad om te verdampen en verdwijnen, ineens wel. Ik vermoed dat je iets anders ruikt. Er zijn veel organische ammoniumverbindingen die (soms sterker of smeriger) naar ammonia ruiken. Denk maar aan de huidige haarverven, die allemaal claimen 'zonder ammonia' te zijn. Maar ze stinken wel, en er zit dan ook gewoon een organische ammoniumverbinding in die ongeveer net zo smerig is (en hetzelfde doet) als ammonia... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Het staat toch echt op het potje.... Maar goed, wat ruikt er anders naar ammoniak? De kwasten laat ik altijd goed drogen en ze worden regelmatig met shampoo gewassen. Het is dus zeker geen hygiëne-probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Als je het een tijdje niet ggebruikt zal je er wel achterkomen of het de oorzaak is. Je wast het niet van je gezicht af voor je begint met je normale zeep? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts