Jump to content

Hoe ben jij met open scheermes scheren begonnen?

vandelaak

Recommended Posts

Ik zelf was eerst op zoek naar een krabbertje (alternatief voor cardridge scheren) dat niet zo snel zou verslijten, toen heb ik eerst een goedkoop Chinees (weishi) krabbetje gekocht, later een Parker Shavette, daarna m'n Edwin Jagger 89, en vervolgens ook de stap gemaakt naar het scheren met het open scheermes. Bevalt me uitstekend. Ik heb dan ook, zoals verschillende leden hier weten, al een stel open vintage open scheermessen vergaard. :)

En jij? Hoe ben jij ermee begonnen?

Altijd interessant gevonden hoe pa er mee schoor. Na electrisch en krabbertjes te hebben gehad. De mach 5 gehad een tijdje. Later op rommelmarkt in België een hartring mes gekocht. Deze was uiteraard niet scheerklaar maar net zo lang aan het pielen geweest tot hij goed schoor.

Zins dien enkel straight en af en toe shavette of krabber naar gelang hoeveel tijd ik heb.

Ik ben er 3 jaar geleden mee begonnen in mijn zoektocht naar geen scheer irritatie meer te hebben (elektrisch scheren, en met de mach3 etc.)

Zo op het open scheermes gestoten en bevalt perfect ! Sinds een aantal maanden ook met de DE razor begonnen om mijn hoofd te scheren, vond het niet kunnen dat ik dat nog deed met een fusion mesje :P

Af en toe probeer ik ook mijn gezicht te scheren met een DE maar dat lukt niet zonder bloeden, dus str8 for the win voor mij !! :D

DE scheren in eerste instantie om het kostenaspect. Daarna is dat uitgegroeid. Alle rituelen in het open scheermes scheren trokken me, het slijpen, het stroppen, het mes onderhouden en het beheersen van het scheren. Bij het scheren de concentratie en het gevoel van het open mes. Ik ben begonnen met een shavette en dat was eigenlijk heel makkelijk, maar miste dat beetje extra. Dus een straight gekocht en toen nog een en toen stenen en toen etc. Ik wissel graag diverse straights af, wedge, extra hollow 5/8 t/m 7/8 om daarna weer een DE te pakken.

Sinds medio januari j.l. gestart met de straight. Na een paar moeilijke weken door een niet scheer klaar mes is dit vakkundig onderhanden genomen door Buffel.

Hierna ging het scheren een stuk beter maar ik denk dat ik nog wel maanden nodig heb voor een vakkundige scheerbeurt

Heb overigens ook van Charlie een EJ89 overgenomen voornamelijk voor mijn zoon maar heb die zelf ook al een paar keer gebruikt.

Scheren met de straight geeft mij veel voldoening waarbij de concentratie met, en het pure gebruik van een vakkundig, simpel, maar wel precisie instrument zorgt voor een ultieme scheerbeurt.

Ik denk wel dat je wat liefde moet bezitten voor messen.

Het Fusion mesje gaat de deur uit en raad ik iedereen af.

Ben heel content met het hele scheer ritueel met het open mes en met alles wat er bij komt kijken.

Ik schoor me al een behoorlijk aantal jaren met een DE (daarvoor met de beroemde veel in 1 mesjes) maar het leek me mooi/stoer om met een open mes te scheren. Heb toch nog lang getwijfeld. Toen vorig najaar m'n DE even in de reparatie moest ben ik overstag gegaan en heb een open mes aangeschaft. Het scheert heerlijk. Het aantal open messen is ondertussen al iets uitgebreid. Sindsdien is de DE nog maar een paar keer ingevallen.

De overstap van open mes naar DE was ook het moment dat ik dit forum ontdekte. En het forum is dan ook schuldig aan het langzaam uitbreiden van het assortiment. (messen en zepen)

Ik was zeer ontevreden met de 5 voudige mesjes van gilette, echt een ramp om mee te scheren, had altijd veel huidirritatie en vond ze ook veel te duur.

Toen heb ik maar eens een krabber met kwast gekocht bij een ouderwetse kapper in Leiden. Dat beviel al veel beter, en was stukken goedkoper.

Ik zag dat ze op de website open scheermessen hadden staan en heb toen een dovo gekocht en een cursus scheren ermee. In de 1e instantie vond ik het een miskoop daar dit ding niet scherp genoeg was om mee te scheren.

En toen begon de ellende, een klein vermogen uitgegeven aan stenen (een serie naniwa superstones 12.000) en slijppastas een spanriem. En honen, De resultaten van het scheren waren maar middelmatig, redelijk wat irritatie na het scheren maar het mes was iig beduidend scherper als dat het was.

Toen een chinese ghuanxi hone aangeschaft en die als finisher gaan gebruiken, geen pastas meer. Dit beviel al stukken beter. minder irritatie.

Een coticule gekocht, een la grise, die beviel niet echt, was gewoon ontzettend traag met water maar ook met slurry.

Daarna op marktplaats 2 coticulen in 1 koop overgenomen, waaronder een la dressante , die beviel erg goed, na veel oefenen goede resultaten. De steen gebruik ik nog steeds.

Later uit nieuwsgierigheid nog een la veinette gekocht tijdens een vakantie in de Ardennen, die steen bevalt ook goed maar is niet beter of minder dan de dressante.

Die laatste 2 zijn overigens de enige 2 stenen die ik nog heb naast een chosera 1000

Al met al, de zoektocht naar een comfortabele manier van scheren kan ik zeggen dat dat geslaagd is, maar goedkoper? Dat niet echt... :D

Al een geruime tijd was ik geïnteresseerd in het klassiek open scheermes. Wat rondgekeken online en toen de knoop doorgehakt. Het nodige materiaal aangeschaft (mes, strop en spanriem) en in december van vorig jaar ben ik ermee gestart. Zoals iedereen heel voorzichtig in het begin, tot het moment waarop je meer vertrouwen begin te krijgen.

Na een tijdje begon ik te twijfelen over de scherpte van het mes. Even op de spanriem met rode pasta gezet waarna ik weer verder kon. Ben nog aan het denken aan een coticule voor in de toekomst.

Mijn techniek is al veel verbeterd, maar het kan altijd nog wel wat beter :D

In het algemeen vind ik het 'natte scheren' en alles wat ermee te maken heeft geweldig! (bezit ook nog een DE)