Jan Zoethout Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Heb een oude Vero kwast van z'n haren ontdaan en het hanvat van de dikke verflagen: http://i.imgur.com/YVMN3Ie.jpg[/img] http://i.imgur.com/vKIzHrM.jpg[/img] Het gat voor de knot heeft een diameter van 25 mm en is 16 mm diep. Een knot van de Semogue 2000 zou perfect passen, en ook Omega zou een passende knot hebben, denk ik. Heb via Vintage Scent en Portugal Online Shop geinformeerd naar een Semogue knot en ook bij Omega heb ik de vraag gelanceerd. Van geen van bovenstaande bronnen iets vernomen - volkomen radiostilte tot nu toe. Iemand enig idee hoe ik aan een passend varkentje kom ? Een synthetische knot of een silvertip zijn volop te koop, maar in dit handvat hoort een varken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Je zou een Omega kwast kunnen slopen, van enkele modellen weet ik dat je de knot (met plastic plug aan de basis) er met wat kracht zo uit kunt trekken. Er zijn ook mensen die Semogue kwasten slopen door het houten handvat met beleid te splijten, waarna de knot opnieuw gebruikt kan worden. Dat lijkt me alleen een wat groter risico. En anders: http://thegoldennib.com/index.php?main_page=index&cPath=9_88 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Ik zag dat Virginia Sheng op eBay varkentjes verkoopt. In de winkel staan ze per 5 of 6, maar wellicht dat ze na een mailtje ook wel een enkele willen sturen. Weet niet hoe deze zijn, maar daar is vast wel wat over te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Kwasten slopen voor de knot vind ik wat rigoreus - alleen als laatste redmiddel dan ... De varkentjes van Virginia Sheng hebben de verkeerde maat (te klein), maar ik zal er een emailtje aan wagen. Heb wel eens eerder iets anders dan er op eBay staat van zo'n Chinese verkoper gekocht. Goede tip, @cutthroat ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Het klinkt wat rigoreus inderdaad, maar sommige complete kwasten zijn goedkoper dan de los verkochte Omega knots. Dan ben je toch een dief van eigen portemonnee Ik vind die varkensharen knots van Virginia Sheng er wel erg goedkoop uitzien, itt hun dassenharen knots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Uiteindelijk gaat het om het resultaat. Ik vind, maar dat is persoonlijk, de 10019 er ook vrij goedkoop uitzien. Maar hij presteert wel. Hoe de knots van VS presteren weet ik niet, maar ik las wel positieve dingen over de kwasten van das. Ik ga in ieder geval zo'n knot bestellen voor een zeker handvaatje van olijfhout . Wil die eerst even afwachten om te meten zodat ik de juiste maat knot bestel. En als ik dan toch een knot bestel kan ik net zo goed een kwast in een andere kwaliteit meebestellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Ik heb badger knots besteld bij thegoldennib.com en ik heb daar erg goede ervaringen mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Iemand enig idee hoe ik aan een passend varkentje kom ?Een synthetische knot of een silvertip zijn volop te koop, maar in dit handvat hoort een varken TGN? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Even recapituleren: - Vintage Scent en Portugal Online Shop (Semogue): geen reactie - Omega: geen reactie - Virginia Sheng heeft wel varkentjes, maar niet in de goede maat - The Golden Nib heeft ook geen varkentjes in de goed maat, bovendien zijn de verzendkosten knap hoog ($8 - $12) - Whipped Dog heeft ook geen varkentjes in de goede maat - Een bestaande kwast slopen is alleen een laatste redmiddel Ik wacht gewoon af tot er iets geschikts voorbij komt, voorlopig kwasten genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ik heb meermalen gelezen dat Semogue geen losse knots levert, dat is door diverse liefhebbers reeds geprobeerd. Ace Shaving levert trouwens ook losse knots, misschien kunnen ze iets in de juiste maat leveren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Mühle geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Heb nu zowel bij Ace Shaving als Muehle m'n vraag gedropt. Niet geschoten is altijd mis ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Nog een mogelijkheid: http://www.badgerbrush.net/catalog.php/badgerbrush/dt95176/pd2156932/22mm_Boar_Hair_Shaving_Brush_Knot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Ook een emailtje naar PC Woodcraft and Pens ... Alleen 22 mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Eindelijk beet ! Bij Muehle - €6,- p/st voor een echte Duitse kwaliteitsborstel - gelijk 2 stuks besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Muhle maakt toch geen varkens ? Heb je wellicht een HJM knot besteld ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 HJM is toch gewoon een ondermerk van Mühle? Daar zitten de budgetspulletjes. Maar die varkensharen knots zijn nou niet echt een schoolvoorbeeld van een mooi kwaliteitsvarkentje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 In de shop van Muehle zelf vind ik wel knots van 25 mm maar dan niet in varkenshaar, in de afdeling HJM (volgens mij inderdaad ook Muehle - net zoals Amstel bier al jaren van de Heineken brouwerij komt) vind ik wel varkensharen knots, maar niet van 25 mm. Dus waar die varkensharen knots van 25 mm nou vandaan komen ? Enfin, ik laat me maar verrassen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 HJM hoort inderdaad bij Mühle (maar waarom er dan Muehle in het webadres staat?). HJM staat voor Hans Jurgen Muller ofzoiets (?). oftewel de oprichter van HJM/Mühle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 De Mullertjes hebben het merk HJM als een vorm van eerbetoon aan hun vader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 HJM staat voor Hans Jurgen Muller ofzoiets (?).oftewel de oprichter van HJM/Mühle. De oprichter van Muhle was Otto Johannes Müller (in 1945). Hans-Jürgen Müller (HJM), de vader van de huidige directeuren en de zoon van Otto Johannes, stond pas sinds 1968 aan het roer en is dus niet de oprichter. Na de DDR tijd heeft hij echter wel een belangrijke rol gespeeld bij de "re-privatisering" van het bedrijf in 1990. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Wist de geschiedenis niet meer helemaal. Bedankt voor de opheldering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Maar die varkensharen knots zijn nou niet echt een schoolvoorbeeld van een mooi kwaliteitsvarkentje. Klopt. Ik heb onlangs nog zo'n HJM varken met de grond gelijk gemaakt, maar ben daar wel een beetje op teruggekomen. Voor de liefhebbers van stevige kwasten (de meerderheid hier geloof ik) is zo'n HJM helemaal niets. Voor hen die houden van een lekkere kletskwast, is dit een aanrader. Ik heb er maar 4 euro voor betaald en gebruik hem nu redelijk veel en graag. Heel ander karakter dan de andere budgetkwasten (DVH/KV/OM19) die alle veel steviger zijn. Ben benieuwd naar het eindresultaat van deze HJM/Vero. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Wist de geschiedenis niet meer helemaal. Bedankt voor de opheldering Ken je klassiekers, Marco ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Dat ie dat niet wist he?! Ongehoord! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts