Jump to content

Hoe kom ik aan een goede varkensharen knot ?

Jan Zoethout

Recommended Posts

Heb een oude Vero kwast van z'n haren ontdaan en het hanvat van de dikke verflagen:

lefthttp://i.imgur.com/YVMN3Ie.jpg[/img]

righthttp://i.imgur.com/vKIzHrM.jpg[/img]

Het gat voor de knot heeft een diameter van 25 mm en is 16 mm diep.

Een knot van de Semogue 2000 zou perfect passen, en ook Omega zou een passende knot hebben, denk ik.

Heb via Vintage Scent en Portugal Online Shop geinformeerd naar een Semogue knot en ook bij Omega heb

ik de vraag gelanceerd.

Van geen van bovenstaande bronnen iets vernomen - volkomen radiostilte tot nu toe.

Iemand enig idee hoe ik aan een passend varkentje kom ?

Een synthetische knot of een silvertip zijn volop te koop, maar in dit handvat hoort een varken ;)

Je zou een Omega kwast kunnen slopen, van enkele modellen weet ik dat je de knot (met plastic plug aan de basis) er met wat kracht zo uit kunt trekken.

Er zijn ook mensen die Semogue kwasten slopen door het houten handvat met beleid te splijten, waarna de knot opnieuw gebruikt kan worden. Dat lijkt me alleen een wat groter risico.

En anders: http://thegoldennib.com/index.php?main_page=index&cPath=9_88

Kwasten slopen voor de knot vind ik wat rigoreus - alleen als laatste redmiddel dan ...

De varkentjes van Virginia Sheng hebben de verkeerde maat (te klein), maar ik zal er een emailtje aan wagen.

Heb wel eens eerder iets anders dan er op eBay staat van zo'n Chinese verkoper gekocht.

Goede tip, @cutthroat !

Het klinkt wat rigoreus inderdaad, maar sommige complete kwasten zijn goedkoper dan de los verkochte Omega knots. Dan ben je toch een dief van eigen portemonnee ;)

Ik vind die varkensharen knots van Virginia Sheng er wel erg goedkoop uitzien, itt hun dassenharen knots.

Uiteindelijk gaat het om het resultaat. Ik vind, maar dat is persoonlijk, de 10019 er ook vrij goedkoop uitzien. Maar hij presteert wel.

Hoe de knots van VS presteren weet ik niet, maar ik las wel positieve dingen over de kwasten van das. Ik ga in ieder geval zo'n knot bestellen voor een zeker handvaatje van olijfhout ;) . Wil die eerst even afwachten om te meten zodat ik de juiste maat knot bestel. En als ik dan toch een knot bestel kan ik net zo goed een kwast in een andere kwaliteit meebestellen :D

Even recapituleren:

- Vintage Scent en Portugal Online Shop (Semogue): geen reactie

- Omega: geen reactie

- Virginia Sheng heeft wel varkentjes, maar niet in de goede maat

- The Golden Nib heeft ook geen varkentjes in de goed maat, bovendien zijn de verzendkosten knap hoog ($8 - $12)

- Whipped Dog heeft ook geen varkentjes in de goede maat

- Een bestaande kwast slopen is alleen een laatste redmiddel

Ik wacht gewoon af tot er iets geschikts voorbij komt, voorlopig kwasten genoeg ;)

Ik heb meermalen gelezen dat Semogue geen losse knots levert, dat is door diverse liefhebbers reeds geprobeerd.

Ace Shaving levert trouwens ook losse knots, misschien kunnen ze iets in de juiste maat leveren?

In de shop van Muehle zelf vind ik wel knots van 25 mm maar dan niet in varkenshaar,

in de afdeling HJM (volgens mij inderdaad ook Muehle - net zoals Amstel bier al jaren van de Heineken brouwerij komt)

vind ik wel varkensharen knots, maar niet van 25 mm.

Dus waar die varkensharen knots van 25 mm nou vandaan komen ?

Enfin, ik laat me maar verrassen ...

HJM staat voor Hans Jurgen Muller ofzoiets (?).

oftewel de oprichter van HJM/Mühle.

De oprichter van Muhle was Otto Johannes Müller (in 1945).

Hans-Jürgen Müller (HJM), de vader van de huidige directeuren en de zoon van Otto Johannes, stond pas sinds 1968 aan het roer en is dus niet de oprichter.

Na de DDR tijd heeft hij echter wel een belangrijke rol gespeeld bij de "re-privatisering" van het bedrijf in 1990.

Maar die varkensharen knots zijn nou niet echt een schoolvoorbeeld van een mooi kwaliteitsvarkentje.

Klopt. Ik heb onlangs nog zo'n HJM varken met de grond gelijk gemaakt, maar ben daar wel een beetje op teruggekomen. Voor de liefhebbers van stevige kwasten (de meerderheid hier geloof ik) is zo'n HJM helemaal niets.

Voor hen die houden van een lekkere kletskwast, is dit een aanrader. Ik heb er maar 4 euro voor betaald en gebruik hem nu redelijk veel en graag. Heel ander karakter dan de andere budgetkwasten (DVH/KV/OM19) die alle veel steviger zijn.

Ben benieuwd naar het eindresultaat van deze HJM/Vero.