Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik begin na een jaartje kwasten te zien dat er wat zeepresten aanwezig zijn.

Hoe maak ik m'n kwast goed schoon??

Tips/trucs??

Het gaat om een Muhle graudas kwast.

Posted

Een beetje afwas middel in handpalm en dan palm latheren en daarna uit spoelen en in glas zetten met een deel schoonmaak azijn en vier deel water, dat zal de kwast wel schoon krijgen.

Posted

Bij mij is dat ook, met cremes gebeurd dat niet, ook die aanslag op je krabber heb je dan niet.

Ik had van Marcel de tip gekregen het met een sopje, zachte tandenborstel en een tandenprikker schoon te maken. Ik denk dat dit inderdaad wel werkt, maar bij mijn kwast kwam ik er achter dat een deel van de witte aanslag ook slijtage/oxidatie was.

Posted
Een beetje afwas middel in handpalm en dan palm latheren en daarna uit spoelen en in glas zetten met een deel schoonmaak azijn en vier deel water, dat zal de kwast wel schoon krijgen.

Dit is inderdaad een goede methode.

Voorkomen is overigens altijd beter dan genezen. Kwast na gebruik goed uitspoelen, flink uitschudden en met de haren naar beneden opbergen (in een standaard of aan een touwtje). Als je de kwast gewoon neerzet, loopt eventueel aanwezig water met zeepresten naar de basis van de haren. Dan krijg je dus die aanslag.

Posted

Voorkomen is overigens altijd beter dan genezen. Kwast na gebruik goed uitspoelen, flink uitschudden en met de haren naar beneden opbergen (in een standaard of aan een touwtje). Als je de kwast gewoon neerzet, loopt eventueel aanwezig water met zeepresten naar de basis van de haren. Dan krijg je dus die aanslag.

Met alle respect denk ik niet dat het zo werkt. Ik spoel mijn borstels altijd grondig uit en daarna 'sla' ik ze uit. Sommige zet ik op het handvat en andere hang ik op maar in beide gevallen heb ik nog geen residu aan mijn borstels gevonden, ook niet na jaren.

Een goed uitgeslagen borstel bevat zo weinig water dat het meeste water zal verdwijnen door capillaire werking; omhoog dus en niet naar beneden. De in het water opgeloste zeepresten gaan dan mee omhoog en zullen niet zakken.

Voorkomen is inderdaad beter dan genezen maar grondig uitspoelen is meer van belang dan hoe je je borstel opbergt. Wat ik zelf altijd doe is de haren losjes omklemmen en dan van boven een flinke straal lauwwarm water op de haren laten stromen. Daarna uitslaan maar wel met respect, het moet wel heel blijven allemaal natuurlijk.

Posted

Met Talibeard. De capillaire werking transporteert inderdaad het water omhoog, dus je wint niks met een standaard. En bovendien, (vrijwel) elke kwast kan prima zelfstandig staan.

Ik spoel mijn kwasten op dezelfde wijze uit als Talibeard en dat werkt uitstekend, daar schudt ik ze met beleid uit en maak ik met de wat veegbewegingen over een droge handdoek.

De mate waarin je last hebt van zeepresidu, is volgens mij wel behoorlijk afhankelijk van de waterhardheid van je leidingwater. Hoe harder hoe sneller en meer je last hebt van die aanslag.

Posted

Ik doe altijd een keer voorzichtig uitkloppen en dan ophangen (dan is de kwast nog vrij nat). Maar ik heb ook die witte uitslag van zeep, dus dat is in ieder geval niet de juiste methode en het ophangen heeft ook niks voorkomen. Af en toe was ik de kwast een keer door shampo te latheren in mijn hand.

Posted

De tip van ondersteboven opbergen heb ik via enkele fabrikanten en voor mij werkt het prima.

Heb zelf een kwast van Edwin Jagger. Deze is inmiddels 3 jaar oud en nog nooit schoon hoeven te maken.

Goed uitspoelen is uiteraard het voornaamste.

Posted

Ik heb nog eens zitten denken (tja, altijd link) over die aanslag en ik vraag me af of het wel zozeer zeepresten zijn; die zouden m.i. gewoon met warm water opgelost en uitgespoeld moeten kunnen worden.

Iets anders is het als het gaat om kalkafzetting of een combinatie van kalk en zeep. Dan vraag ik me af of shampoo wel veel gaat helpen (schaden zal het zeker ook niet) om het er uit te krijgen. Een milde (verdunde) azijn-oplossing lijkt me dan veel meer op zijn plaats al moet je dat met beleid doen want zuren blijven altijd een beetje gevaarlijk, op den duur tasten ze alles aan, maar af en toe met beleid moet geen probleem zijn.

Posted

Wat die aanslag ook is, met verdunde azijn verdwijnt deze meestal vrij vlot. Ik mik altijd op een een op tien oplossing om de kwast te ontzien. Na zo'n behandeling is de je kwast altijd superzacht.

Ik denk dat dit een aanslag is die vergelijkbaar is met de aanslag die je vaak ziet op de wasbak waar je je scheert. Zeker met wat harder water komt er al snel een film op te liggen, net als op je krabber.

Posted
Ik denk dat dit een aanslag is die vergelijkbaar is met de aanslag die je vaak ziet op de wasbak waar je je scheert. Zeker met wat harder water komt er al snel een film op te liggen, net als op je krabber.

Mee eens. De hardheid van het water speelt een grote rol in de opbouw van resten aan de onderkant van de kwastharen. Daarnaast speelt de dichtheid van de haren ook wel een rol. Meer haar = meer water = meer kans op aanslag.

Posted

Hangt ook heel erg van de gebruikte zeep af, met proraso heb ik overal op de kwast, handvat en het gebruikte scheermes een witte waas die achterblijft, met andere zepen zowel harde zepen als zachte heb ik dat veel minder tot helemaal niet.

Ik kan me voorstellen dat als je een tijdje achter elkaar proraso gebruikt en/of je water heel hard is dat aardig op kan lopen. In Amsterdam hebben we gelukkig redelijk zacht water.

Ik was m'n kwasten regelmatig met een beetje shampoo van m'n vrouw (gebruik zelf liever een natuurlijke zeep om m'n haar te wassen) en gebruik over het algemeen alleen de azijn oplossing voor nieuwe kwasten om de stank eruit te krijgen en de haren wat zacht te maken.

Die kwasten zijn gewoon van haar dus gebruik het liefst producten die je op je eigen haar ook zou gebruiken.

Hoewel sommigen aanraden om een crèmespoeling te gebruiken heb ik daar slechte ervaring mee, de kwast neemt dan de eerste paar keer minder snel water op dus voor een varkensharen kwast in ieder geval doe ik dat niet meer.

• 5 months later...
Posted

je kan voor het schoonmaken een goede shampoo gebruiken, nat maken ,shampoo aan brengen en tijdje in beker met lauw/warm water laten weken( uurtje of 2). goed uitspoelen en klaar.

Geen antiroos shampoo nemen overigens ivm schade aan je haartjes

Posted (edited)

De aanslag is 'lime soap' oftewel calcium en magnesium zeep - hoe harder je water, hoe eerder en meer er zal neerslaan op je borstel (en in je wasbak...). Vroegah, toen men nog voor alles echte zeep gebruikte, in plaats van de synthetische detergenten (syndets) die je tegenwoordig in vrijwel alle 'schoonmaakmiddelen - inclusief veel blokken handzeep - vind, had je ook altijd die zeeprestranden in badkuipen en gootstenen, die je regelmatig moest verwijderen. Een badkuip kun je 'schuren' (mechanisch schoonmaken), dat lukt met een borstel niet. Daarbij moet je de soap scum dus op kunnen lossen. Daarvoor moet je het eerst weer omzetten van kalkzout in een oplosbaar zout of zuur. Mijn ervaring is dat dat goed gaat met (verdund) azijnzuur. Melkzuur zou ook goed moeten werken. En citroenzuur waarschijnlijk ook. Er zijn ook 'scholen' die het met borax doen, maar daar kom je tegenswoordig niet meer zo makkelijk aan.

Azijnbadje dus

Edited by Guest
Posted
Hoewel sommigen aanraden om een crèmespoeling te gebruiken heb ik daar slechte ervaring mee, de kwast neemt dan de eerste paar keer minder snel water op dus voor een varkensharen kwast in ieder geval doe ik dat niet meer.

Dat kan kloppen. 'Cremespoelingen' bevatten voornamelijk quats die als kationische surfactantia een tamelijk sterke binding met haar aangaan, en het zodoende een glanzende en enigszins vuil- en waterafstotende coating geven.

Posted

Net als je gezicht moet je ook je borsten na het scheren goed afspoelen. Dan blijft daar geen "lime soap" achter. :lol:

Posted
Net als je gezicht moet je ook je borsten na het scheren goed afspoelen. Dan blijft daar geen "lime soap" achter. :lol:

Zucht. Autocorrect... Ik GA het aanpassen.

Posted

Maak mijn kwasten niet extra schoon, spoel ze wel goed schoon na gebruik en veeg ze dan af aan een vezeldoekje.

Elke keer als ik verse schuim maak gebeurt het schoonmaken vanzelf. :mrgreen: Het is mijn zeep, kwast en vel.

Posted

Vezeldoekje? Interessant!

Ik spoel 'm grof uit in het zeepwater van het scheren.

Daarna onder schoon stromend water schoon.

Zeer goed afschudden zodat er geen vocht meer uit komt.

Tot slot hang ik 'm omgekeerd boven het bakje met hangertje voor kwasten buiten de douche.

Posted

Ik spoel de kwast na gebruik altijd af onder lauw warm water en daarna langs de badhanddoek. En daarna onderste boven ophangen op het houdertje. De Dasharen kwast blijft in verhouding met de Fibre kwast wel een stuk langer vochtig vooral binnenin, ondanks het grondig drogen met de badhanddoek. De Fibre silvertip is in no time droog.

Posted

Gewoon uitspoelen met lauw water, uitslaan en langs een droge handdoek.

Ophangen in de houder en klaar is Mars. Ophangen is dus met de haren naar beneden.

De hardheid van het kraanwater bij mij is erg laag, weinig kalkvorming. Dat scheelt misschien ook wel met andere plaatsen. Ik neem aan dat dat wel effect kan hebben op het 'gevoel' van je scheerkwast.

Maar om een lang verhaal langer te maken, geen uitwas rituelen met shampoo of iets in die trant. Hij ruikt zo al lekker genoeg van alle scheerzepen 8-)

Posted

Ik maak alleen kwasten proper met shampoo als ik ze verkoop. Voor de rest gewoon uitspoelen, water uitslaan en even over een droog doekje zoals de meesten. Ik zet ze gewoon met de haren omhoog op een rekje want als water verdampt stijgt het toch omhoog.

Posted

1/4 azijn de rest warm water in een glas, ik laat de kwast 5 min soaken en dan veel spoelen met warm water.

Ik heb een hekel aan de geur van azijn dus ik soak nog een keer 5min met een milde shampoo en dan weer goed uitspoelen.