cutthroat Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 Ik had van Marco een tweetal Polsilver Stainless mesjes ontvangen, welke zijn "heilige graal" is. Hoopvol heb ik deze in mijn EJ ED89L geladen en aan de slag. Voor mij blijkt dit toch een apart verhaal. Het mesje gaat langer mee dan de tot nog toe geteste mesjes. Ik heb er met gemak 7 beurten uit gehaald, en ik had er waarschijnlijk nog wel één of twee beurten uit kunnen persen. De eerste beurt voelde iets minder scherp en smooth, maar dit was met de tweede beurt al een stuk beter. Ook de derde beurt ging prima. Daarna ging het met elke volgende beurt ietsje minder. Het gekke met dit mesje is dat, ondanks dat het mesje redelijk scherp en smooth blijft voelen, ik me er niet glad mee krijg. Ik heb verschillende hoeken geprobeerd, meer en minder druk, maar het lukt me niet om me er glad genoeg mee te krijgen. Ik heb minimaal 4 passes en flink wat touch-ups nodig om tot een DFS te komen. Doe ik minder passes of laat ik de touch-ups achterwege kom ik niet verder dan een SAS, vooral op mijn hals. Dit heb ik nog niet eerder met de andere mesjes gehad. Ook mijn gezicht heb ik niet beter dan DFS kunnen krijgen, iets waar ik met andere mesjes minder problemen mee had. Om verder te testen heb ik het tweede mesje in mijn Gillette Old Type Single Ring gedaan. Dit is een wat agressievere krabber als de EJ. Mijn gedachte was dat ik dan wat dichter op de huid zou zitten, en dus (misschien) wat makkelijker gladder zou scheren. Vanaf de eerste beurt voelt het mesje in deze krabber maar matig scherp en smooth. Ik krijg me er wel iets gladder mee, maar het mesje trekt behoorlijk wat de nodige irritatie achteraf tot gevolg heeft. Ik had de hoop dat dit de tweede keer een stuk beter zou gaan, maar meer als een kleine verbetering zat er niet in. Na een paar keer heb ik dit mesje naar de eeuwige scheervelden gestuurd. In mijn EJ was het een redelijk mesje, maar niet goed genoeg voor mij. De zoektocht naar mijn heilige graal gaat gewoon door...
talibeard Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 Zo gaat dat met mesjes; de één zijn scheerhemel is de hel voor een ander en het vagevuur voor nummer drie. Voor mijn gevoel is er geen onderdeel zo uekaz-gevoelig als het DE-mesje.
marco Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 Polsilver ROCKS!! Altijd glad op een prettige manier. Scherp en smooth en geen irritatie of wat dan ook. maar ja, uekaz enzo... Net wat Harrie zegt; niks zo persoonlijk als het mesje. Astra bijvoorbeeld wordt de hemel ingeprezen door velen, ik krijg er pijn in mn murf van. Succes met je zoektocht! Misschien zijn de Captains wat voor je, die zullen er vast van de week zijn
cutthroat Posted March 9, 2014 Author Posted March 9, 2014 Dat had ik inmiddels ook al ontdekt . En dan is het ook nog afhankelijk van de krabber waar het mesje in ligt. Vandaar dat ik het tweede mesje in een andere krabber heb uitgetest. Helaas mocht dat niet baten. Deze combi was meer alsof ik me met een botte hark probeerde te scheren. @Marco: ik heb hoge verwachtingen van de Captains . Misschien dat Talibeard nog even één off-topic vraagje over deze mesjes kan beantwoorden? Hoe behandel je het mesje na het scheren? Maak je 'm helemaal droog of niet? Mijn carbonstalen keukenmessen moet ik direkt na gebruik schoon en kurkdroog maken omdat ze anders gelijk roestplekken vertonen.
talibeard Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 @cutthroat; nog één off-topic antwoord dan (dat ik vast in een eerder Captain draadje al heb gezegd denk ik..) Op zich is het niet onverstandig koolstofstalen mesjes of te drogen of met bv alcohol te overgieten (want; waterverdringend) maar juist met de rode Captains doe ik dat eigenlijk nooit. De mesjes hebben een laklaag tegen roesten en een teflon coating op het snijvlak die allebei corrosie tegengaan. Als ik een Captain in mijn krabber doe blijft die daar makkelijk 3 weken of langer inzitten voor ik hem wegdoe en de enige roest die ik dan krijg is rondom de uitgestanste gaten in het midden en dat geeft verder niets. Astra's zien er slechter uit binnen een week hier. Als je nou bv in Den Haag woont of anderszins vlak bij de zee zou ik iets meer voorzorgen nemen dan geen; ik heb al wel van mensen vlak bij de Atlantische Oceaan gehoord dat het roesten daar echt wat fanatieker gaat.
Snuff Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Polsilver ROCKS!! Zelfde ervaring hier, ah er zijn genoeg soorten, je vind vast wel JE mesje.
bronda Posted March 10, 2014 Posted March 10, 2014 Probeer de Souplex eens! ik zit op dit moment op 11 scheerbeurten en nog steeds perfect glad. Talibeard heeft deze mij geschonken ( ben er blij mee) ik sta er zelf versteld van dat dit DE mesje het nog steeds perfect blijft doen. Ik heb een redelijke stugge baard en moet! me elke dag scheren een dag overslaan lukt wel maar loop er voor mezelf dan niet lekker bij. Deze Souplex is voor mij op dit moment echt een topper van de bovenste plank. Waar de Voskhod duidelijk laat merken na 5 beurtjes dat hij het echt welletjes is geweest en de Astra SP na 7 beurten er ook de brui aan geeft gaat de Souplex gewoon onverminderd door. Morgen de 12e beurt ben benieuwd. Bij Paul Kox zijn ze te koop voor 3.95 euro de 10 stuks en da's weer niet duur, zeker niet als je er minimaal 10 beurten mee kan scheren of meer...
cutthroat Posted March 11, 2014 Author Posted March 11, 2014 Komt vast nog wel een keer aan de beurt. Maar ik heb nog iets van 20 soorten liggen
Robert79 Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Ook ik heb meer dan een week geleden dit mesje getest en heb een vergelijkbare ervaring als cutthroat.De eerste 2 beurten zijn goed, de derde iets minder en bij de vierde beurt moest ik alles uit de kast halen tot een goed resultaat, maar had daar bij ook wat irritatie in mn hals.
talibeard Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Ik heb inmiddels ook Polsilvers van Marco gekregen en gebruikt. De eerste keer twee mesjes die volgens Marco niet goed waren en vervolgens nog twee die dat, weer volgens Marco, wel waren. Ik ben natuurlijk begonnen met de niet goede mesjes; vriendelijk en goed scherend tijdens de eerste WTG-pass maar niet in staat om ATG te gaan tijdens de tweede pass dus er was wel echt een tussen XTG-pass nodig. Ook daarna bleef de ATG-pass moeizaam en was het eindresultaat minder glad dan ik normaal met twee passes voor elkaar krijg. Het mesje bleef redelijk constant de eerste twee beurten en was nog bruikbaar voor een derde scheerbeurt maar in alle drie de gevallen was het aanbrengen van de AS geen pretje. Deze mesjes zou ik zeker niet kopen maar zijn in een noodgeval wel bruikbaar. Dan de mesjes die wel goed waren; zeker iets scherper en schonender met de WTG-pass, maar ook iets minder vriendelijk. Ondanks de extra scherpte trokken ook deze Polsilvers een ATG-pass als tweede gang niet. Het eindresultaat was vergelijkbaar met de niet-goede mesjes maar er was wel een voelbaar verschil tijdens het scheren. En eigenlijk niet ten goede; bij de meeste mesjes van PPI (Gillette/P&G St. Petersburg) krijg ik een onverklaarbare irritatie na het scheren die aan een allergische reactie doet denken en daar waren de "goede" Polsilvers geen uitzondering op, helaas. Bovendien nam de scherpte van het mesje tijdens de tweede scheerbeurt zodanig af dat een fatsoenlijke ATG-pass eigenlijk niet meer te doen was. Tja, ik en PPI zullen we maar zeggen. Ik ben er dus niet weg van (uekaz) en waar ik de niet-goede exemplaren nog zou kunnen gebruiken zijn de goede voor mij gewoon een scheerhel, net zoals de uit hetzelfde bedrijf afkomstige Gillettes Bleue Extra en Super Silver, de meeste 7 O'Clock variëteiten, de Astra Keramik (uit productie) de Rotbard (uit productie) en in iets mindere mate, de Astra SP's. De Astra SS en, nog iets meer, de Super Irridiums zijn ietsje beter en scheren ongeveer zoals de niet-goede, maar voor mij wel bruikbare, Polsilvers. Geen van alle zijn het echter mesjes die ik ooit nog zou kopen, hoe gunstig geprijsd dan ook. Marco, toch hartelijk bedankt voor de kans ze te proberen en ze hebben in ieder geval bevestigd dat ik voor mijn mesjes niet in St. Petersburg moet zijn. Vanavond om bij te komen weer gewoon een Lordje geladen en zonder een centje pijn weer eens glad en dat in twee passes. Wat zoek ik toch in al die experimentjes......
marco Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 Bijzonder hoe iedereen het anders ervaart. Vooral hoe de goede mesjes voor jou juist de slechte zijn. Voor zover ik weet komen de mesjes uit Polen, geproduceerd door een bedrijf dat begint met een W.... Kan er ff niet op komen. Jammer dat je er geen goede ervaring mee hebt. Ik blijf in ieder geval fan
talibeard Posted July 14, 2014 Posted July 14, 2014 De oorspronkelijke Polsilvers kwamen inderdaad uit Polen, net zoals de oorspronkelijke Astra's en Nacets uit Tsjechië kwamen, de Rotbards uit Duitsland en de Gillette Bleue extra uit Frankrijk. Maar dat is al jaren, misschien wel meer dan tien, niet meer het geval. Alle voormalig Europese Gillette/P&G mesjes worden nu in St. Petersburg gemaakt en de productie in andere Europese landen is gestopt. Het aardige is dat die oorspronkelijke mesjes, voor zover ik ze gebruikt heb, me wel redelijk tot goed bevielen. Maar met de huidige productie van Gillette moet ik me echt beperken tot de fabrieken in China en India om een aardig scherend mesje in mijn krabber te stoppen...
Harkos Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 De Polsilver Stainless heeft in meerdere beschrijvingen op fora aardig gescoord. Nou dat kan ik dus alleen maar beamen. Enige tijd geleden, april 2014, 60 stuks van Marco overgenomen na diverse goede berichten. Dit mesje heb ik de afgelopen tijd gebruikt in 2 krabbers. Hij heeft me van de eerste tot de laatste dag van bijzonder goed, tot fatsoenlijk van mijn baard ontdaan. Kan niets negatiefs zeggen over deze Polsilver. De vorige die ik gebruikte ging 8x mee, maar ik denk dat ik toen niet echt aan het kijken was, naar wat er in zat, dan hoe diverse mesjes scheren. Nu ben ik dus echt gefocust op de kwaliteit en duur van een mesje en steekt deze Polsilver met kop en schouder boven het gemiddelde uit en is hij minimaal vergelijkbaar met een Rapira Platinum Lux. Voor mij dus een blijvertje, die ik, zo ik behoefte zou hebben aan meer DE mesjes, weer zou kopen, als ze nog leverbaar zijn. 1- De Polsilver Stainless staat bekend om zijn prettige scheereigenschappen. Nou dat was niet anders vanmorgen. Eens zien hoever ik met deze kom. De vorige deed het 8x. In de Ikon met een goed schuimbaantje een prima beurt. Probleemloos glad in 3 rondes. Geen ongewenste gevoelens en lekker verzorgd. 2- De Polsilver deed zijn roem weer eer aan. Vlotte snit, geen trekkerigheid. In de Fat Boy op 6 een zeer glad resultaat. Combi loopt zonder enige weerstand 3x over de bakkes en laat een glad velletje achter. Geen hoekgevoeligheid. Wel een klein dunschilplekje op de adamsappel, maar dat ging volledig ongemerkt. Scherp mesje dus. 3- Het mesje blijft glad en scherp zijn werk doen. In de Slim geen hoekgevoeligheid en ook geen schade aan het velletje. Een prima combi voor mij. 4- Die Polsilver gaat gewoon net of hij nieuw is. Heerlijk soepele snit en gewoon effectief. In de Pearl voelt het mesje zich volledig op zijn gemak en kan ik gedachteloos er op los. De terugkoppeling is duidelijk hoorbaar, het mesje krast als een krekel met keelontsteking. Allemaal goed, want mijn hoofd staat bij wegwezen genieten van de vakantie. 5- Het mesje blijft gewoon goed scheren. Vandaag mijn 5 norm gehaald en is het dus minimaal voldoende. In de Ikon, zowel OC als met de gesloten kant een super makkelijk resultaat en dus in 3 rondes glad. 6- Mesje blijft presteren ook de 6e x. In de Black Beauty eerst op 6, maar dat was me te lieflijk dus op naar 7, een heerlijke scheerbeurt. Glad en geen naweeën. 7- De Polsilver houdt vol. Ook deze keer weer gewoon goed glad in 3 rondes. Mesje behoudt zijn snit. In de adjustable op 7 is het een kwestie van krab maar raak, altijd goed. Nergens op letten, want deze combi is probleemloos. 8- De Polsilver blijft gaan. Ook deze keer weer een prima snit en geen merkbaar inboeten op de scheerkwaliteit. Ben benieuwd, hoelang dit nog goed gaat. Dit is het 2e exemplaar, dat ik gebruik en even teruglezend is mijn ervaring bijna gelijk. Echter het vorige mesje was wel aan zijn eind na 8x. De adjustable op 7 geeft een prima snit. Normaal staat hij meestal op 5 of 6. Echter dit mesje kan een iets agressievere snit gebruiken. In 3 rondes weer prima glad zonder beperkingen. 9- Het mesje geeft nog steeds niet op. Blijft gewoon scheren. Wel iets minder scherp, maar nog steeds goed. Morgen gaat hij er weer in. In de Ikon was het vanmorgen gewoon weer een goede 3 ronden. Nu 19.30 nog steeds geen overdreven stoppelveld. Ergo strak uitgeschoren met deze combi. 10- Het mesje heeft ook de 10e x overleeft en mag dus morgen nog een keer. Merk wel dat ik wat meer aandacht moet besteden aan het resultaat, maar alleszins nog acceptabel. De combi doet het in deze fase van het mesje met de open kam kant van de Ikon effectiever, dan met de gesloten kant. Toch zit ik weer goed geschoren deze Sotd te vullen. 11- Tjonge wat een mesje. De 11e x een goede beurt. Geen bijzonderheden, gewoon scheren. Is in middels wel wat hoekgevoelig, moet mooi op de huid liggen om zijn werk nog te doen. In de adjustable op 7 doet het mesje in 3 rondes zijn werk. Moet wel wat opletten, maar niet meer als met een nieuw iets minder mesje. Morgen nog een keer, maar eens zien of dat nog gaat. 12- Dat is de volgende verrassing, die deze ochtend in petto heeft. Mesje is niet op na 12 x. Had niet verwacht, dat hij deze ochtend zou overleven, maar morgen nog een keer. In de Black Beauty op 8 deed het mesje het nog steeds prima. Nu een uurtje later voelt mijn velletje nog steeds spekglad, dus de combi heeft het goed diep uitgeschoren, en dit keer met minder hoekgevoeligheid, dan gisteren. Blijkbaar kan het mesje meer agressie hebben, dan ik normaal gebruik. Morgen misschien op 9? 13- Dat mesje verrast me werkelijk. Gaat morgen waarschijnlijk nog een keer mee. Had ik niet verwacht. De 13 e x is behoorlijk, maar morgen dus nogmaals. Had verwacht, dat de Ikon iets minder zou combineren, nu het mesje toch behoorlijk ver heen moet zijn. Niets is echter minder waar. Weer een beurt waar niets op aan valt te merken en zeker geen reden, om het mesje een rustplaats te gunnen. Dus maar afwachten wanneer dit over is. 14- Ben toch benieuwd wanneer dit mesje het loodje legt. Dus de oksels die ik altijd kort houdt, maar met een nieuw mesje, vanmorgen dan ook maar even. Met enige verwondering heb ik deze scheerbeurt gedaan. Zeker niet slechter dan gisteren. Eerst de oksels en toen het gezicht. Tja maakt die Polsilver niet uit. Gewoon scheren. No-nonsense. Ofwel de open kam als de dichte kant van de Ikon lieten zich moeiteloos gebruiken. Dat wordt dus morgen nog een keer. De vraagt rijst nu: waarom zijn de andere mesjes eigenlijk op de markt?? Dit is geen toeval, immers ook anderen hebben de ervaring dat dit mesje een volhoudertje is. Voor mij volledig probleemloos. 15- Het mesje is wonderbaarlijk. 15x. En dan nog niet echt slecht of zo. Ik vind het echter genoeg, ofschoon ik nieuwe mesjes heb geprobeerd, die het slechter deden. Deze gaat dus de spaarpot in. In de Black Beauty begonnen op 9 lekker agressief. Nou dat had de Polsilver niet nodig. Dus na de eerste ronde terug naar 7 en dat ging soepel. Gewoon in 3 rondes een prima scheerbeurt.
marco Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Een topmesje dat voor mij nog steeds het beste tot zijn recht komt in een EJ. Nog verkrijgbaar bij shaving.ie, maar niet de goedkoopste. Hoewel het door de levensduur en kwaliteit zijn prijs dubbel en dwars waard is!
Kamp Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 heb wel 195 Polsilver Super Iridium vindt deze ook wel erg lekker, samen met de Feather mijn favoriet
Recommended Posts