Mikali Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Mondje vol die titel Naar aanleiding van Snuff zijn eerder topic bedacht ik mij ook nog ergens een "schat" te hebben liggen. Dit mes heb ik een paar jaar geleden gekregen van een gepensioneerd kapper. Het ziet er eigenlijk nog goed uit, geen stukken uit het snij vlak, enkel helemaal onder de roest ... Zou dit misschien ook wel willen (laten) restaureren, weet alleen niet hoe ik eraan moet beginnen hehe Tips zijn welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Ik heb hier zijn broertje liggen waar ik nog mee bezig ben Zijn erg mooie messen hoor 2013-10-23 13.39.34 by Remco van de Sanden, on Flickr 2013-10-23 13.40.19 by Remco van de Sanden, on Flickr En zoals hij er nu bij ligt 2013-10-26 12.52.24 by Remco van de Sanden, on Flickr Tsja, en tips op te restaureren, schuurpapier en noeste arbeid en geduld dan kom je een heel eind. Wil je het laten doen mag je me altijd een PM sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Liefst zou ik het zelf doen, maar niet dat ik in materiaal moet gaan investeren ... Dus schuurpapier ofzo gaat nog wel maar hoe krijg ik het mes uit de scales? Want in een eerder topic heb ik al aangegeven niet te weten hoe ik ze moet vastzetten, laat staan losmaken haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Trouwens een hele mooie en knap gerestaureerd ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Pins eruit is met een klein vijltje oid de kop eraf vijlen en dan voorzichtig de pin eruit tikken. Let wel op dat scales daar vrij breekbaar zijn, dus goed afsteunen. Vastpinnen is ergens pins regelen of micro-schroeven. Dan op een solide ondergrond met heel veel kleine tikjes het metaal om de revet doen bollen. Schuurpapier is afhankelijk van hoe goed/slecht het mes is. Maar K120 tot K 2000/2500 en vervolgens even op een polijstmotor opglanzen voor de echte hoogglans. Wel zorgen dat het niet te warm word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Mooie messen, heb er hier 2 van liggen. Perfecte messen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Ik ben vandaag aan de slag gegaan met schuurpapier korrel 400 en WD40 met dit als resultaat. Aan de meer ervaren restaurateurs, is dit voldoende om naar korrel 600 over te gaan of behoeft dit nog wat schuurwerk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Voila, heb mij suf geschuurt, en het is niet 100% maar voor een eerste keer ... Heb het mes geslepen op de coticule, daarna de spanriem en daarnet geschoren, HEERLIJK en hij zingt als geen ander mes uit men collectie !! Nooit verwacht dat een mes uit deze toestand en leeftijd, zo lekker zou scheren ! Geweldig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Kijk, door eigen arbeid een ervaring rijker en een prettig mes! Wat wil een mensch nog meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Het geeft zoveel voldoening wanneer je je met en eigen opgeschuurd, opgepoetst en geslepen mes kunt scheren. Mooi gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Goed gedaan, het is misschien geen "fancy" scheermes maar ik scheer me graag met een Charlex 60, slijpt ook makkelijk vind ik. Veel plezier ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Nou, prima gelukt. Ziet er gewoon goed uit, en belooft idd een prima scheermes te zijn. Zijn gewoon heel goede messen Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Nog effe doorgaan met wat fijner polijstwerk. Het mes is het waard!.Voor het eind van de rit kan ik de producten van een Duitse firma aanbevelen. Dictum. Zie http://splashurl.com/p7furz2 Zoeken met het woord: "polish" J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikali Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Ja wat je op de foto ook niet kunt zien is nog een paar verticale krasjes die ik niet weggekregen heb, was wel van zin nog wel eens opnieuw te beginnen. Polijsten had ik gedaan met Brasso maar niet heel lang eigenlijk, was veel te benieuwd of die goed zou scheren, en aangezien die dat prima doet is hij het zeker waard om nog eens van voor af aan te beginnen schuren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts