Kaas-Tosti Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Afgelopen week bij Diqiu-Long een beginnerssetje aangeschaft. Ik heb nog nooit eerder nat geschoren, voorheen eigenlijk altijd met de welbekende Philishave. Ik kreeg hier nooit de resultaten mee die ik graag wilde, en ook was de hele ervaring niet prettig. Ik had al vaker naar alternatieven gekeken, en klassiek scheren leek me wel wat. Echter had ik nooit zin om alle spullen te halen, en toen Diqiu-Long dus een beginnerssetje aanbood heb ik die snel besteld. Na het bekijken van drie van onze scheerpapa mantic59 besloot ik het maar gewoon eens te doen. Om te beginnen heb ik mijn gezicht gespoeld met warm water, gedurende ongeveer een minuut. De Balea kwast had toen al een paar minuten in warm water gestaan, en dat was te ruiken. Zo'n nieuwe kwast geeft een behoorlijk aanwezige geur af. Ik ga er van uit dat dit er na een paar keer gebruiken uit gaat. Hierna heb ik wat crème in het bakje gedaan, en begon ik met het mengen/draaien (hoe je dat ook mag noemen). Ik zette eerst nauwelijks kracht, dus er gebeurde vrij weinig. Ik dacht dat ik misschien wat te weinig crème had gebruikt, dus deed er nog een halve theelepel bij. Weer niks. Toen kwam ik op het briljante idee om een beetje kracht te zetten op de kwast, waarna er al bijna direct schuim ontstond. Doordat ik nu vrij veel crème had kreeg ik ook een flinke hoeveelheid schuim, maar dat terzijde. Hierna nog ongeveer 1,5 min. geklopt/gemixt en daarna begonnen met het aanbrengen op m'n gezicht. Dit heb ik vrij zorgvuldig gedaan, en het een tijdje 'ingemasseerd'. En toen begon het scheren zelf... Groot Omdat ik nog nooit nat geschoren heb, alleen met de Philishave, was ik een beetje nerveus voor het scheren met een mesje. Ik gebruikte een standaard meegeleverd mesje van Wilkinson. Eerst hield ik de krabber te recht, waardoor het mesje de huid bijna niet raakt. Nadat ik iets meer vertrouwen kreeg draaide ik het mesje iets schuiner. Toen kreeg ik ook het idee dat ik daadwerkelijk aan het scheren was. Ik heb alleen maar recht naar beneden geschoren, zonder rekening te houden met de richting waarin de haren groeien. Hierna heb ik m'n gezicht afgespoeld, opnieuw schuim aangebracht en nog één keer geschoren. Daarna eigenlijk het standaard verhaal; goed met koud water gespoeld en daarna ASB aangebracht. Het resultaat valt me mee, zeker voor een eerste keer. Het voelt aan alsof ik 1 à 2 minuten met de Philishave heb geschoren, dus dat vind ik zeker nog niet slecht. Ik blijf nog zeker een paar keer op deze manier scheren, voordat ik naar de 3 keer schuimen/scheren ga. Ook het recht naar beneden scheren blijf ik voorlopig nog even zo doen, totdat ik het idee heb dat ik het aardig beheers. Groot Ik heb naar aanleiding van deze scheerbeurt nog wel een aantal vragen, misschien dat jullie mij met onderstaande zaken kunnen helpen: 1) Ik heb een keertje (op mijn kin), echt tegen de richting van de baard in geschoren. Is er nu kans dat er een ingegroeide haar ontstaat, en hoe merk ik dat? 2) Zie foto's van het schuim. Ziet dit er goed uit, en zo niet: Hoe zou ik dit kunnen verbeteren? (Foto is van na het scheren, dus de kwast zat voller tijdens het aanbrengen) 3) Ik heb soms het gevoel dat ik nauwelijks haar reduceer, is dit normaal? Kan dit komen doordat ik de krabber wat te schuin/recht hield? Alvast bedankt voor de info, en ik hoop dat jullie (vooral de mensen die ook nog nooit nat geschoren hebben) hier iets aan hebben.
Guest Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 2) Ik kan moeilijk zeggen of de scheerschuim goed of slecht, maar het moet eigenlijk als een soort slagroom uit zien en deze scheerkwast is nieuw dus werkt ook nog niet optimaal, dus na een paar keer inwerken, dat kan gewoon tijdens het scheren gaat ie veel betere werken. Ik zelf had vandaag een nieuwe scheerzeep uitgeprobeerde en toen bij beter licht snel een foto gemaakt en zo als het op foto uit ziet vind ik zelf een goeie lather, want de kwast zit gewoon vol met een lekker dikke lather. Maar ik doe alleen maar facelatheren en voor ik begin met latheren laat ik altijd mijn scheerkwast weken, dat weken gebeurd terwijl ik douch. 3) Ik weet niet hoeveel dagen je baardgroei was? Maar ik scheer meestal een tweedaagse baardgroei weg en dan heb ik wel degelijk het gevoel dat ik de baard reduceer, bij elke dag scheren heb ik dat gevoel minder, maar je techniek zal sowieso nog wel wat oefing nodig hebben, de hoek van de krabber is daarbij ook inderdaad belangrijk, ik heb geleerd dat je de krabber op ongeveer 30 a 40 graden moet houden.
Kaas-Tosti Posted June 30, 2013 Author Posted June 30, 2013 Het schuim zag er inderdaad wel uit als slagroom, dus dat zit dan wel goed. De baardgroei was 3 dagen, en zeker in het begin vond ik het daardoor wat stroef gaan. Oefening baart kunst, dus mijn techniek zal (hopelijk) in de loop van de tijd wel verbeteren.
Guest Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Je moet de krabber ook regelmatig schoon kloppen, ik zelf laat gewoon wasbak half vol lopen met warm water en begin bij wangen met scheren en ga dan in stroken naar onder maar stop bij waar de hals begint en daarna draai ik de krabber om en pak en scheer ik weer een stuk weg en daarna moet ik even krabber schoon kloppen, maar soms doe ik dat vaker. En als je maar vaak genoeg van die scheer video's kijkt van bijvoorbeeld Mantic59 dan snap je ook wel wat je moet doen, ik vind die scheer video's eigenlijk het beste werken om het scheren onder de knie te krijgen, omdat je ook duidelijk kan zien wat de tutor doet.
marzman Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Ik vraag me af of een minuut je gezicht nat maken genoeg is. Misschien kun je je gezicht wassen met shampoo of zeep voor het scheren, dat hoeft ook maar een minuut te duren maar dat is bij mij in elk geval wel voldoende (gewoon nat maken niet, tenzij ik ga douchen). En inderdaad, wat DL zegt. Je maakt ongeveer een hoek van 30 graden, een keer met de haargroei mee (naar beneden is dat meestal op je wangen) is goed om te starten. Een ingegroeide haar van tegen de haargroei in scheren zal wel meevallen. In mijn nek groeit mijn haar alle kanten op en dan scheer ik ook wel tegen de haargroei in soms.
Kaas-Tosti Posted June 30, 2013 Author Posted June 30, 2013 @DL Ik klopt de krabber inderdaad geregeld schoon in de wasbak. De video's van mantic59 zijn ook erg handig ja, daar ga ik er in de loop van de week meer van kijken. @marzman Ik zal het binnenkort eens na het douchen proberen. Het wassen van m'n gezicht, is het handig hier speciale scheershampoo o.i.d. voor te gebruiken of kan dit ook met gewone zeep/shampoo? Beide bedankt voor de info
marzman Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 @DLIk klopt de krabber inderdaad geregeld schoon in de wasbak. De video's van mantic59 zijn ook erg handig ja, daar ga ik er in de loop van de week meer van kijken. @marzman Ik zal het binnenkort eens na het douchen proberen. Het wassen van m'n gezicht, is het handig hier speciale scheershampoo o.i.d. voor te gebruiken of kan dit ook met gewone zeep/shampoo? Beide bedankt voor de info Ik pak gewoon wat in de douche staat, shampoo van mijn vriendin, doucheschuim. Maakt niet zo veel uit, al zweren sommigen erbij dat je Proraso Preshave moet hebben
Guest Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 (edited) Ik zelf gebruik een face scrub voor het wassen van me gezicht voor het scheren, dat is eigenlijk het laatste wat ik in de douch doe voor ik er onder uit stap en me af droog, maar de baard area droog ik niet af die moet nat blijven. In de hals heb ik alleen meestal een paar bultjes en eerlijk gezegd weet ik niet of dat komt omdat ik vakere op de fiets zit en ik dus ook vliegjes enzo tegen me aan krijg en de warmte soms of dat het echt van het scheren is en of het niet gewoon puistjes zijn, want daar heb ik ook nog steeds last van. Edited June 30, 2013 by Guest
Oogje Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Ik vraag me af of een minuut je gezicht nat maken genoeg is. Misschien kun je je gezicht wassen met shampoo of zeep voor het scheren, dat hoeft ook maar een minuut te duren maar dat is bij mij in elk geval wel voldoende (gewoon nat maken niet, tenzij ik ga douchen). Precies, of gewoon lekker 10 minuten onder een warme douche hangen...dat werkt prima.
Ren0W Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Ik zelf gebruik een face scrub voor het wassen van me gezicht voor het scheren, dat is eigenlijk het laatste wat ik in de douch doe voor ik er onder uit stap en me af droog, maar de baard area droog ik niet af die moet nat blijven. In de nek heb ik alleen meestal een paar bultjes en eerlijk gezegd weet ik niet of dat komt omdat ik vakere op de fiets zit en ik dus ook vliegjes enzo tegen me aan krijg en de warmte soms of dat het echt van het scheren is en of het niet gewoon puistjes zijn, want daar heb ik ook nog steeds last van. Je hals bedoel je? Maar heb je dan 1 of andere aandoening dat je super gevoelig bent voor alles? Want ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand bulten kreeg van een 'aanrijding' met een vliegje
Harry Slinger Posted December 23, 2019 Posted December 23, 2019 Bij friendship shaving op YouTube is te zien dat het even natmaken van je gezicht al goed werkt, en het aanbrengen van de zeep in een ronddraaiende beweging ook. Eigenlijk geld hoe langer je gezicht nat is des te beter.?
Marcel Posted December 23, 2019 Posted December 23, 2019 Harry Slinger schreef 39 minuten geleden: Bij friendship shaving op YouTube is te zien dat het even natmaken van je gezicht al goed werkt, en het aanbrengen van de zeep in een ronddraaiende beweging ook. Eigenlijk geld hoe langer je gezicht nat is des te beter.? Ik denk dat dat idee na zo'n 6 1/2 jaar na de eerdere berichten wel duidelijk is ?
Recommended Posts