Jump to content

Leuk handvatje uit Israel

Jan Zoethout

Recommended Posts

Ben via TSN op 't spoor gekomen van verkoper jerusalem_products op eBay:

http://www.ebay.co.uk/sch/jerusalem_products/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

Van deze verkoper een handvatje type "Jerusalem" gekocht:

GnOda42.jpg

Het handvatje is 60 mm hoog en heeft een gat met diameter 25 mm.

Het model lijkt wel een beetje op die van de Semogue (1250) of van mijn oude scheerkwastje.

Best wel prettig in de hand, IMHO.

Kennelijk heb ik de laatste gekocht, want type "Jerusalem" staat niet meer bij hun producten ... :)

Voor wie ook zo'n handvatje zou willen, is dat toch geen probleem - want er is ook het type "Bethlehem":

BQiCTsO.jpg

Zo te zien als 2 druppels water .. Enige verschil volgens de begeleidende tekst: diameter gat 25 tot 26 mm.

Dus voor de liefhebbers: voor nog geen €15,- heb je er een in 1 tot 2 weken in huis.

Groeten, Jan.

Jan, je hebt er een neusje voor!

Prachtig gevlamd hout, nu nog een passende kruin erbij zoeken.

Alsof ik m'n neusje in de lucht steek en dan automatisch op 't goede spoor gezet word .... :)

Nee meneer, dit is het resultaat van hard werken : honderden plaatjes van borstels bekijken.

Heel veel lelijke, heel veel middelmatige, weinig interessante en nog minder interessante en betaalbare

handvatjes gezien.

Gelukkig beleef ik er ook veel plezier aan, vooral als ik op een pareltje als deze stuit ... :D

Dan ook nog een vraagje voor de experts:

Met een borstelkopje van 24 mm zal de taille zo'n 26 mm worden.

Hoe hoog moet de "loft" dan worden met een silvertip ? En met een synthetisch borsteltje ?

Ik beschouw mezelf niet als "kopsopper" - eerder een "komsopper". :lol:

Help!

Heb zo juist een handvat besteld in Jeruzalem, want was al lang aan het kijken naar een olijfhouten kwast. Dit zelf samenstellen is echter leuker. Alleen nu moet er nog haar op. Denk aan een Mühle Fibre. Heb reeds een kleine Fibre van Mühle, maar dat is eigenlijk mijn reiskwast en wil ik thuis niet te veel gebruiken (nu zeker 1x per week, omdat die zo prettig is in gebruik).

Hoe kom ik aan grote fibre knot van een goede kwaliteit?

Graag advies.

@Jan: eventueel samen knot bestellen?

Ik kan ze in Duitsland laten afleveren.

Misschien scheelt dat een paar euri?

Hallo Harkos,

Heb al een vraag gedropt bij Muehle, of ze ook losse knots verkopen.

Op TSN heb ik al gelezen, dat het antwoord "ja" zal zijn.

Dus een Muehle silvertip fibre knot van 25 mm zal waarschijnlijk geen probleem zijn.

Wat betreft samen bestellen: ik ben bang dat dat niet zo vreselijk veel voordeel oplevert.

Ook al kun jij 2 knots in Duitsland laten afleveren, dan nog zal 1 van die knots van jou naar mij

gestuurd moeten worden .... en weg voordeel ...

Of woon jij bij mij om de hoek ?

Je kan het handvat opsturen naar Mühle. Voor 25 euri zetten ze er een Silvertip fibre knot in. Alleen komt er nog verzenden bij: 9 euri naar Duitsland en 9,90 terug!

Heb ze gevraagd of ze niet een knot op kunnen sturen :roll: . Hou jullie op de hoogte.

Had de vraag of losse knots los te koop waren gesteld.

Het antwoord is er ook:

Dear Jan Zoethout,

thank you for your e-mail.

We do sell the knots separately, please let me know in which size you are interested in (19mm, 21mm,

23mm or 25 mm)?

Best regards,

Beate Unger

Kundendienst / Customer Support

--

MÜHLE / Hans-Jürgen Müller GmbH & Co. KG, Hundshübel, Hauptstrasse 18, 08328 Stützengrün, Germany

Prachtig toch ?

Op de website van Muehle heb ik mijn vraag gedropt, rechtstreeks naar Beate kan waarschijnlijk

ook: beate.unger@muehle-shaving.com

Ga binnenkort zo'n silvertip fibre bestellen ... :D

Ik had ook via de site de vraag gesteld of ik zo'n losse knot kon bestellen om een oud handvat mee te reknotten. Ik kreeg toen het antwoord van handvat opsturen en dan doen zij dat voor 25 euri.

Mailtje teruggestuurd, en dit keer kreeg ik als antwoord dat ik een losse knot kon bestellen voor 13,95 plus verzendkosten. Maten heeft deze Beate bij mij niet genoemd.

Voor het jerusalem handvaatje heb je denk ik de grootste (25 mm) nodig?

@jan

nee helaas woon ik niet om de hoek, maar in Boekelo Twente.

Dat zal dus inderdaad geen groot voordeel opleveren. Weet niet wat Mühle rekent voor verzenden, maar we weten wel wat dat in Nederland kost.

Ik wacht dan maar even op het handvat voor de exacte maat en ga dan met Mühle aan de slag.

Reactie op de 2 bovenstaande berichten:

@Harkos: Ik heb de knot nu besteld - een 25 mm, prijs €27,95, verzendkosten €9,90

Verschil in verzendkosten dus niet om naar huis te schrijven ...

@cutthroat: Vreemd, ik heb de knot besteld (en betaald) - bij mij was de prijs €27,95 plus €9,90 verzendkosten.

Denk dat die €13,95 voor een paar maatjes kleiner is dan 25 mm (die wij nodig hebben)

Of zouden ze mij een silvertip in plaats van een silvertip fibre sturen ?

Zou ik ook niet erg vinden, trouwens ... :lol:

€27,95 zou misschien idd voor de grootste kunnen zijn, en de €13,95 voor de kleinste. Ik zal mevrouw Beate nog eens een mailtje sturen. Als ik voor €13,95 een knot kan krijgen vind ik het prima, voor €27,95 moet ik nog eens achter m'n oor krabben :D .

Jij als kwasten-bouw-expert weet vast wel welke maat je nodig zou hebben voor die jerusalem.

@cuttroat

€42 voor een kwast, die waarschijnlijk nooit meer afgaat in een olijfhouten handvat, waarvan we weten dat de werking magistraal is??????? Ik heb al meer geld weggegooid voor die sh#t baard :mrgreen:

€27,95 zou misschien idd voor de grootste kunnen zijn, en de €13,95 voor de kleinste. Ik zal mevrouw Beate nog eens een mailtje sturen. Als ik voor €13,95 een knot kan krijgen vind ik het prima, voor €27,95 moet ik nog eens achter m'n oor krabben :D .

Jij als kwasten-bouw-expert weet vast wel welke maat je nodig zou hebben voor die jerusalem.

Hohoho ... ben maar een beginneling ...

De mensen van Muehle specificeren de diameter net boven het handvat als de size, en aangezien

het gat volgens opgave van jerusalem_products een diameter heeft van 25 mm heb ik een knot

van 25 mm besteld.

Volgens berichten in B&B zou het gat iets kleiner dan 25 mm zijn - maar daar weet m'n Dremel

wel raad mee.

Ik heb dan ook een knot van 25 mm gekocht bij Muehle.

Uiteraard kan ik niet in jouw portemonnee kijken - als je €27,95 te prijzig vindt, moet je op zoek

naar een alternatief.

Toch maar een silvertip van Ace Shaving of Virginia Sheng, of een synthetic van Whipped Dog ...

Maar als je bij Muehle voor €13,95 terecht kunt voor een 25 mm silvertip fibre - dan bestel er voor

mij ook maar een ... ;)

Het is niet zo dat ik €27,95 veel geld vind. Maar als je de rest erbij optelt (verzendkosten, handvat met verzenden) kom je op ruim €50. Ik ben dan (nog) op het niveau dat ik dat erg veel geld vind voor een kwast :oops: . Aan de andere kant heeft Harkos gelijk. Het is een geweldige kwast, een schitterend handvat en deze zal in ieder geval een groot deel van mijn leven meegaan.

Ik heb Beate nog een mailtje gestuurd. Als ik 'm nou voor €13,95 kan krijgen bestel ik gelijk een halve pallet en begin een handeltje ;)

Heb je trouwens nog tips of links om de knot in het handvat te maken?

Daarnet reactie van Mühle v.w.b. de verschillende maten en bijbehorende prijzen:

here are the prices for Silvertip Fibre:

39 (19mm) - 12,95 EUR

31 (21 mm) - 13.95 EUR

33 (23 mm) - 17.95 EUR

35 (25 mm) - 27,95 EUR

Helaas geen extra handeltje :P

Dat vind ik dus ook. Ik heb wel een zware Mühle kwast die ernstig in de rui is, en die is 21mm. Dat is nog leuk.

Anders voor die jerusalem een knot van Virginia Sheng. Hoor ik positieve geluiden over. Heb ook Liojuny een mailtje gestuurd of zij losse 25mm knots hebben. Hoor over hun kwasten ook goede verhalen.