LongShave Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Gebruiken jullie een aluin blok na het scheren? Handig of overbodig? Ik kwam het gebruik tegen in filmpje van geofatboy: [bBvideo 560,340] [/bBvideo]
efsk Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Sinds ik met een DE scheer (ondertussen wel al acht keer) wrijf ik na iedere scheerbeurt het gehele geschoren oppervlak in met een aluinblok. Ten eerste is het lekker, zelfs als het brandt, ten tweede leer ik waar ik de mist in ben gegaan tijdens de scheerbeurt: duwen of verkeerde hoek doet bij mij hard branden met de aluin. Uiteindelijk vermoed ik er gewoon mee door te gaan, ook als ik niks meer voel na het scheren. Het wordt onderdeel van het ritueel. (edit wegens spelfout)
Seabiscuit Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Ik gebruik het eigenlijk bijna altijd na de scheerbeurt om de redenen door Efsk aangegeven.
Snuff Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Soms wel soms niet na het scheren, waar ik het meestal voor gebruik is om met natgemaakte vingers even over het blok te strijken vooraleer ik m'n huid strak trek voor het scheren. Werkt fantastisch als antislip middel.
gyedema Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Bij mij inderdaad ook onderdeel van het ritueel. Nog los van het feit dat ik eigenlijk altijd wel meer of minder kleine nicks heb die een stuk sneller stoppen met bloeden na het aluin smeren, vind ik het gewoon wel lekker als "nabehandeling".
Seabiscuit Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Is er trouwens ook een kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken aluin?
karaqz Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Is er trouwens ook een kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken aluin? Lijkt me niet echt. Aluin is aluin. De ene is misschien geconcentreerder of iets dergelijks dan de andere maar meer kan ik met niet voorstellen. Ik heb er 1 van de kruidvat en die werkt prima.
Noxa Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Nee, ik gebruik het nooit. Het werkt niet, geeft meer irritatie en een flinke splash aftershave is eigenlijk het lekkerst.
Mikali Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Ik gebruik het ook altijd, al wrijf ik het blokje niet meer over het gezicht maar wrijf hem in men handen als een blok zeep en "klets" dan wat tegen men gezicht. Wanneer ik er toch ergens heb doorgesneden houd ik het enkele tellen er tegen en stelpt het bloeden ook heel goed.
Snowmiss Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Hier een gebruiker, eigenlijk al sinds ik mij scheer (behalve toen het elektrisch gebeurde ). Aluin doet het trouwens ook prima als deo (dus om zweetgeur tegen te gaan).
cutthroat Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Ik gebruik het ook altijd. Ten eerste als astringent, ten tweede om feedback te krijgen en ten derde, zoals Snuff zegt, om je vingers overheen te halen voordat je de huid strak trekt. Door dit te doen glijden je vingers niet weg.
Marcel Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Niet altijd maar toch met enige regelmaat. Bij gewone blokken heb ik nog nooit een verschil gemerkt in werking, wel bij de zogenaamde styptic pencils. Deze zijn echt bedoeld om bloeden te stelpen en zijn tamelijk krachtig in vergelijking met gewoon aluin.
Mars Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Ik zet mezelf graag voor het blok, het aluinblok welteverstaan. Het is gewoon onderdeel van mijn scheerritueel.
marco Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Hier ook. Om te ontsmetten, poriën dicht te trekken en, volgens Jan Heideman, om de scheerzeep te neutraliseren (?)
michigalex Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Ik gebruik aluin meestal alleen als ik ASB gebruik, bij een splash aftershave eigenlijk nooit. Voor grip wil ik het ook wel eens gebruiken, al help een klein opgevouwen wc papiertje ook prima!
Mesmer Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Voor mij voegt aluin helemaal niets toe aan mijn scheerbeurt. Als ik een klein sneetje heb dan gaat dit prima dicht na een plens koud water na afloop. Daarna nog altijd after shave. En feedback / zien waar het gevoeliger is, kan ik ook wel in de spiegel zien en met mijn vingers voelen. Ik heb het wel eens gedaan, want het ligt er toch, maar dan blijft er ook een witte laag achter die ik vervelend vind.
Mars Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Voor mij voegt aluin helemaal niets toe aan mijn scheerbeurt.. Dan ook lekker links laten liggen dat blok Als ik een klein sneetje heb dan gaat dit prima dicht na een plens koud water na afloop....maar dan blijft er ook een witte laag achter die ik vervelend vind Met het 'echte' aluin helpt dit vaak ook niet echt. Het is meer ter ontsmetting en voorkoming van... Voor het stelpen van bloed kan je beter de styptic pencils, sticks, lucifers gebruiken zoals Marcel al gezegd heeft. En die geven de witte laag zoals jij beschrijft, een gewoon stuk aluin laat geen zichtbare laag achter.
LongShave Posted March 3, 2014 Author Posted March 3, 2014 Dank aan allen voor de uitleg en de pro's en cons. Vandaag een aluin blok besteld ivm de overwegend positieve berichten.
VROEM Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Aluinblok besteld?? Die kan je gewoon bij de drogist om de hoek halen, en dan is m.i. DVH beter dan naamloos spul.
Mars Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Aluinblok besteld?? Die kan je gewoon bij de drogist om de hoek halen, en dan is m.i. DVH beter dan naamloos spul. De Vergulde Hand is een prima blok en kost rond de 2 euro, zoals VROEM zegt idd bij vrijwel iedere drogist verkrijgbaar.
talibeard Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Het eigen merk Kruidvat blok is van prima kwaliteit en kost volgens mij net boven de €1,50. Ik gebruik het zelf eigenlijk nooit (meer) na het scheren want ik vind alcoholhoudende aftershave prettiger. Gebruik hem wel regelmatig als deodorant.
Stoppel Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Alleen in geval van een wondje, en dat is maar zelden. Heb een blokje van DVH en dat gaat al jaren mee. Het werkt overigens prima.
Seabiscuit Posted March 3, 2014 Posted March 3, 2014 Ik wil eigenlijk zo'n blok met een plastic bakje erom heen om 'em in te bewaren. Iemand een idee?
Recommended Posts