Jump to content

Hoeveel hebben we er eigenlijk?

talibeard

hoeveel kwasten heb jij?  

189 members have voted

1. 1. hoeveel kwasten heb jij?

Recommended Posts

Het heeft even geduurd voor het kwastenvirus toesloeg hier te huize. Krabbers, mesjes en zeep, (vooruit ook aftershaves) dat snapte ik allemaal nog wel. Maar kwasten? Dat was toch eigenlijk meer een noodzakelijk kwaad (nou ja, tikje overdreven) dan iets waar je een verzameling van ging aanleggen. En dat al dat geleuter over wat er nou beter was of lekkerder aanvoelt op je gezicht! Een echte vent heeft gewoon één kwast en roert er wat mee rond.....

Maar ja, dat inzicht veranderde toch licht in de loop van de tijd en er begint hier toch een aardige hoeveelheid harig materiaal in de kastjes te staan. Dankzij Jan Zoethout heb ik een nieuwe horizon en weer wat tijd gekregen; hij liet me zien dat 53 kwasten een mooi en logisch aantal is en daar ben ik hem dankbaar voor... :mrgreen:

Maar nu de vraag; hoeveel kwasten heb jij op de plank? En dan hoop ik toch op een paar leden die er beduidend meer hebben staan als ik eigenlijk....... ;)

Op moment van schrijven drie.

De vierde zal hoogstwaarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten. Ik wil eerst eens goed het verschil tussen deze drie gaan bepalen (zowel qua latheren als gevoel op het gezicht) voordat ik weet wat ik erbij wil hebben (kan ik in de tussentijd ook eerst sparen ;))

Op moment van schrijven drie.

De vierde zal hoogstwaarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten. Ik wil eerst eens goed het verschil tussen deze drie gaan bepalen (zowel qua latheren als gevoel op het gezicht) voordat ik weet wat ik erbij wil hebben (kan ik in de tussentijd ook eerst sparen ;))

Het heeft bij mij ook jaren geduurd hoor; de meeste zijn bovendien heel betaalbaar geweest want zwijntjes. Meestal neem ik er ook wel ééntje mee na mijn vakanties als 'souvenir'. het is idd heel verstandig om het op je gemak te doen zodat je beter weet wat je nou eigenlijk prettig vindt.

Marco hou die muhle silvertip fibre nou gewoon. Het is een geweldige kwast voor alle soorten zeep/creme. Probeer m eerst een maand voor je een oordeel velt. ;):twisted: Bovendien is 5 beter dan 3 of 4 :twisted: . Ik hou het voorlopig bij mijn 7 kwastjes, 2 kleine varkentjes, 2 grote varkens, 2 dassen en een stf v2.

mvg stephan

Zonder ze echt geteld te hebben: minder dan 53 maar zeker meer dan 20,waarvan de grote meerderheid varkensharen exemplaren.

Ik heb er gelukkig ook (nog) lang geen 53 hoor, de teller houdt op bij 32 waarvan ook het merendeel varken is. Ik heb wel een duidelijke voorkeur voor Engelse kwasten gekregen, zowel bij varken als das.

Ik heb er slechts 2... waarvan ik er ook eigenlijk maar 1 gebruik. Mijn geld gaat te snel op aan andere scheer gerelateerde zaken voordat ik aan kwasten denk :mrgreen:

Ging bij mij ook zo; de kwasten waren het laatste aan de beurt.

Eerst moest er voor andere spullen het verzadigingspunt bereikt worden! 8-)

32 op dit moment en 1 als het goed is onderweg. Dit omvat ook een aantal backup borstels en diverse reiskwasten. Sommige gebruik ik meer dan anderen, maar ik gebruik ze bijna allemaal. Alleen mijn HIS, een Kent silvertex en een Omega Hi-Brush gebruik ik niet. Die bewaar ik omdat ik verwacht de handvatten nog wel te gebruiken met een losse knot.

Wel een leuke vraag, ik heb niet alle kwasten bij me op reis, en ik moest echt even nadenken. Nu heb ik alweer zin om er een paar "nieuw" uit te zoeken. Helaas nog even wachten.

Ik heb eigenlijk niet zo'n verzamelwoede wat betreft de hardware. Ik zou nog wel eens een wat aggressievere krabber willen en nog een keer een mooie varkenskwast.

Maar ik ben eerder geneigd om zeepjes en aftershaves te kopen.

Ik weet nu soms al niet welke zeep of as ik moet kiezen, als daar ook nog 10 krabbers en 40 kwasten bij komen....

Bovendien gaat het mij om het scheren zelf, niet om het verzamelen.

Ik dacht 3, maar ik zag een paar maanden geleden in m'n "scheerkast" dat er in de loop van de jaren toch totaal 7 stuks bij mij zijn binnengeslopen. 4x varken en 3x das. En dan kan ik me ook nog herinneren dat ik een aantal jaren geleden een varken heb afgevoerd omdat de knot een paar keer uit het handvat gevallen was.

Op de laatste groepsfoto stonden er 12:

TyJtgMT.jpg

Daarnaast zit er nog in de "pijplijn":

rZkuCDW.jpg

Het oud kwastje dat z'n 2de jeugd ingaat met een goedkoop varkensborstelkopje.

cGYSSXG.jpg

Restauratie van een kwastje van Marktplaats.

6A52wG2.jpg

En nog een restauratie.

Beide restauraties foto's van WIP (Work In Progress).

Bovendien is er nog een aluminium handvatje en bijbehorend Muehle synthetisch borstelkopje in bestelling.

Als alles goed verloopt zo'n 16 stuks - op naar de 32 ... :D

momenteel 5 stuks, enkele tientallen geprobeerd/gehad maar gezien ik niet echt iets heb met verzamelen bestaat m'n rotatie meestal uit een 5 tot 7 borstels die mij echt bevallen.

Ik heb er 3. Dat zijn: een goedkope das van HJM, een das van Mühle met een loodzwaar handvat en een Omega 10019.

Uiteraard staan er nog andere kwasten op de verlanglijst: een maat L Silvertip Fibre, een Semogue 1305 en een Semogue SOC varken met kersen handvat. Nu heb ik me ook nog niet heel erg in kwasten verdiept, en zit ik nog op het punt dat ik meer dan 50 euri teveel geld voor een kwast vind. Maar dat zal ongetwijfeld nog veranderen :D .

Voorlopig ben ik nog meer geïnteresseerd in de software, maar een Semogue of Fatip komt er denk ik in de komende paar maanden nog wel bij :mrgreen: