Jump to content

Recommended Posts

Posted

Met in het achterhoofd het idee me te gaan bekwamen in re-knotten, op Marktplaats het

volgende kwastje gescoord (voor weinig):

6qzxqZJ.jpg

Tot mijn verbazing kan het onderste gedeelte van het handvat eraf geschroefd:

uPdwbr5.jpg

Zoals ik van de foto's op Marktplaats niet kon zien, is het een klein kwastje:

- Hoogte handvat 50 mm

- Grootste breedte handvat 29 mm

- Breedte handvat onder 26 mm

- Taille 18 mm

- Hoogte borstelkop 60 mm (is weer hoog)

Het onderste gedeelte van het handvat is volgens mij van koehoorn, het bovenste misschien ook.

Iemand die enig idee heeft van de herkomst van dit kwastje ?

Enne ... hoe kan ik het beste de borstel verwijderen ?

Met stoom ? Met boormachine/dremel/tang/zaag ?

Posted

Ja grappig he, die schroefdraden. Ik heb ooit eens een handvat gerestaureerd waar ook een schroefonderkant op zat. Heb ik me toch gelijk moeten bekwamen in het schroefdraad 'strelen' op de draaibank...

Als de bovenkant van hoorn is zou ik niet gaan stomen (of koken), daar wordt het hoorn maar zacht van. Heel voorzichtig uitboren dus...

Posted

Ik verwijder de knot vaak door een waterpomptang onder aan de knot te zetten. 9van de 10 keer knijp je de basis van de knot stuk waardoor je hem er makkelijk uithaalt. Lukt dit niet kan je altijd nog boren ( mijn ervaring is dat je bij boren vaker beschadiging hebt aan handvat)

Posted
Ik verwijder de knot vaak door een waterpomptang onder aan de knot te zetten. 9van de 10 keer knijp je de basis van de knot stuk waardoor je hem er makkelijk uithaalt.

Ik denk dat dat alleen lukt met oude kwasten. Ander soort lijm gebruikt, en de lijm is dan waarschijnlijk 'uitgedroogd', oftewel bros geworden.

Posted

Gisteren, na een uurtje met kniptang, boormachine en Dremel de haren verwijderd:

cGYSSXG.jpg

De gesmolten lijm en resten haar zitten nu in de schuurgereedschapjes - moet nu nodig een nieuw

schuurcylindertje op.

En de lijm is ook nog niet helemaal verwijderd.

Ga nu eens diep nadenken over hoe een nieuw borsteltje te monteren ... :?

Wordt vervolgd (ooit ;) )

Posted
Netjes! Heb je al enig idee waar het bovenste gedeelte van gemaakt is?

Nog geen idee.

Misschien "corne pressee" - de messenmakers in de Auvergne (Fr) vermalen koehoorn en mengen dat

met een soort lijm. Daarna gaat 't spul in mallen en wordt onder druk gedroogd.

Is maar een idee - ik kan me niet voorstellen dat 't uit een massief stuk koehoorn gedraaid is.

Zal t.z.t. de "hete naald test" eens erop los laten ... :geek:

Posted

En dan nu de stap om er een "vloer" in te lijmen waarop een knot kan rusten.

Al enig idee hoe of waarmee je dat gaat doen?

Posted
En dan nu de stap om er een "vloer" in te lijmen waarop een knot kan rusten.

Al enig idee hoe of waarmee je dat gaat doen?

Tsja ... daarom moest ik een tijdje nadenken ....

Denk dat ik er op de een of andere manier een muntstukje in ga lijmen.

En als dan de bovenkant klaar is om een borsteltje in te lijmen, wil ik het onderstukje er waterdicht

aan vast lijmen (na eventueel het gat in het onderstuk opgevuld te hebben).

Zijn zo maar wat ideeen van tevoren, kan nog anders worden ...

Posted

Ik krijg binnenkort een heel erg op deze kwast lijkende kwast, alleen de onderzijde is een stuk donkerder. Eens kijken hoe ik dat varkentje ga wassen.

Posted

Ik heb mijn kwastje ook binnen, hij heeft exact dezelfde opzet als jouw kwast maar met andere kleuren. De voet is in mijn geval overduidelijk donker hoorn en hol, de bovenzijde is naturel been. De knot is waardeloos; veel te hoog en allemaal op maat geknipte haren. Dat wordt niks, dus daar gaan binnenkort ook de boor/dremel in.

Ik denk dat ik, nadat ik de knot heb verwijderd, de voet weer vastdraai aan de bovenzijde en de binnenkant ga volstorten. Daarmee komt de voet vast te zitten, heb ik een vloer die mooi vlak is voor de knot. Bijkomend voordeel is dat ik voorkom dat er zich vocht gaat ophopen in de holtes van het handvat. Dat lijkt me echt de doodsteek voor dit materiaal, tenzij iemand me weet te vertellen dat ik dat absoluut niet moet doen.

Posted

Oh ja, Marcel, dan heb ik nog een tip.

Ikzelf heb bij mijn handvatje alle lijmresten van de vorige knot weggehaald.

Het is volgens mij beter de (bruine) lijm aan de wanden van het gat te laten zitten, zodat het uiteindelijke

gat aan de onderkant niet te groot in diameter wordt.

Als je begrijpt wat ik bedoel ... :?

Posted

Ben volgens de "methode Marcel" te werk gegaan.

Kost wel een boel epoxy, maar dan heb je ook een mooi vlak, hard vloertje waar de borstelkop

op mag gaan staan.

Het gat heb ik iets vergroot in diameter tot ongeveer 19 mm, en de diepte van het gat is 15 mm geworden.

Het handvatje gaat nu bij de "voorraad" aan handvatjes, totdat er een geschikt borsteltje voorbij komt 8-)

Posted

In m'n enthousiasme had ik nog eenzelfde soort kwastje bij Klaas uit Hillegom gekocht (net zo een als

Marcel heeft)

Om wat gewicht toe te voegen en epoxy te sparen heb ik wat schroot in het onderste deel gestort.

Na een half dagje knutselen in de tuin heb ik dus 2 handvatjes (van Klaas 8-) )

Hier staan ze dan, lekker in 't zonnetje:

ksjoJl5.jpg

Het rechtse handvatje is dus de laatste - eerlijk gezegd is 'ie nog niet helemaal klaar, de vloer voor het

borstelkopje moet verder nog even gestort worden .... ;)

(en daarna moet het polijstschijfje er nog even overheen, zie ik nu).

Posted

Die ziet er precies zo uit als die van mij. Op de voet staan bij mij trouwens letters, maar zonder vergrootglas was er niks van te maken. Is dat bij die van jou ook?

Posted

Nee, geen letters op de voet, maar wel een soort dekseltje op de bodem.

Omdat er anders een gat in zou zitten, natuurlijk.

h2UFCCb.jpg

M'n eerste handvatje heeft dat niet (omdat een dekseltje niet nodig was).

• 2 weeks later...
Posted
Die ziet er precies zo uit als die van mij. Op de voet staan bij mij trouwens letters, maar zonder vergrootglas was er niks van te maken. Is dat bij die van jou ook?

Mijn handvatjes liggen netjes gepolijst en met epoxy vloertje klaar voor een nieuwe knot (maar totaal geen haast 8-) ).

Hoe is 't met de jouwe, @Marcel ? Al compleet met silvertip knot ? :geek: