efsk Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Hallo allen Sinds anderhalve week overgestapt van de mach3 naar een DE. Gewapend zonder enige kennis naar een drogisterij waar men alle tijd had maar niet noodzakelijkerwijs de benodigde kennis. Thuisgekomen met een, naar later bleek, Parker R90 en, omdat je jezelf niet zo vaak verwend met een geheel nieuwe scheerstijl, de duurste mesjes die ze hadden: Timor. De eerste scheerbeurt, met Vergulde Hand en mn Balea-kwast, resulteerde in een bloedbad. Verkeerde hoek, te hard drukken, en niet the most forgiving mesje. Drie dagen razorburn. Op zich heb ik dat vaker, ook met de Mach3, maar dit was wel een andere ordegrootte. DE-fora ontdekt en ingelezen. Besloten dat ik dat de volgende keer misschien eerder moet doen. Markt bezocht en thuisgekomen met 14 verschillende merken/types mesjes. Na drie dagen was de razorburn weg en durfde ik het weer aan. (Overigens scheer ik me sowieso eens in de 3 dagen). Minder erg bloedbad, maar tijdens het scheren was het alsof ieder haartje afzonderlijk zo langzaam mogelijk uit de huid werd getrokken. WTG en XTG en weer zo'n verschrikkelijke razorburn. Wel veel minder bloedbad. Nog nooit zo glad geweest, dat dan weer wel. Bedacht dat ik de Timor maar even moest laten en eens een ander mesje moest proberen. Andere uiterste gepakt, qua mn goedkoopste: Super-Max Super Stainless, 10 voor een euro. Drie dagen na de laatste scheerbeurt ging ik weer en viel alleszins mede. Niks trekken, lichte razorburn die vrij snel voorbij was maar ook niet heel glad na een wtg+xtg. Twee nicks, standaard met de Mach3 dus dat ben ik gewend. Desalniettemin was ik allang blij niet dood te bloeden en niet weg te branden. Na twee dagen de tweede beurt met deze mesjes maar ondertussen wel een andere scheerzeep: Golddachs dit keer. Da's effe wennen, die heeft meer water nodig en is denk ik gebaat bij latherbuilding in een kom ipv op het gelaat wat ik gewoon ben. Fijne scheerbeurt: 2xwtg, 1x xtg en redelijk glad. Geen burn. Voelbare stoppels met name op de kaaklijn. Morgen maar eens met weer een ander mesje proberen: Glad zonder burn moet toch kunnen zou je zeggen. Ik twijfel nog tussen Derby, Dorco en Astra. Ik houd jelui op de hoogte. Groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Welkom. Ga maar eens met de Astra aan de slag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Welkom hier. Mijn eerste advies: van die drie mesjes die je noemt zou ik voor de Astra gaan. Ben wel benieuwd welke Astra dit is. Waar kom je vandaan? Want ik ken hier in de buurt geen winkels waar ik een Parker kan kopen. Ps. Mijn tweede advies: voeg wat spaties in je tekst toe. Dat leest iets makkelijker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Welkom op het forum! Er is hier genoeg info te vinden en de meerderheid is bereid om je op weg te helpen naar een nieuwe verslaving Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reza Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Welkom en veel lees plezier maar pas op het forum werkt verslavend!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Mijn eerste advies: van die drie mesjes die je noemt zou ik voor de Astra gaan. Ben wel benieuwd welke Astra dit is. Waar kom je vandaan? Want ik ken hier in de buurt geen winkels waar ik een Parker kan kopen. Ps. Mijn tweede advies: voeg wat spaties in je tekst toe. Dat leest iets makkelijker De Astra Superior Platinum. Deze. Enige verschil is dat de mijne nog een regeltje Turks hebben rechtsonder. Drogisterij van der Gaag te Den Haag is weliswaar niet de goedkoopste maar heeft wel een behoorlijk assortiment DE's en straights. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Welkom hier! Het is ook een questie van techniek. Geef het wat tijd =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 De Astra Superior Platinum. Deze. Enige verschil is dat de mijne nog een regeltje Turks hebben rechtsonder. Ik heb net 100 van die mesjes besteld voor nog geen tientje. Mijn favoriete mesje op dit moment in de Fatip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Wees welkom hier, en veel scheerplezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Welkom, je bent lekker aan het experimenteren. Komt wel goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 welkom op het forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Welkom hier! Ik zou over een tijdje als je wat meer gewend bent aan DE scheren die Timors nog eens pakken. Ze komen wat mij betreft iets tekort aan scherpte maar het zijn wél bijzonder vergevingsgezinde mesjes in mijn beleving, wat dat betreft scoren ze bij mij beter dan Astra, Derby of Dorco (hoewel de ST-300 ook behoorlijk vergevingsgezind zijn). Vermoedelijk ging het vooral mis vanwege je gebrek aan ervaring en niet zozeer vanwege de eigenschappen van de Timor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Drogisterij van der Gaag te Den Haag is weliswaar niet de goedkoopste maar heeft wel een behoorlijk assortiment DE's en straights. Zit dicht in de buurt bij mijn favoriete pennenzaak, zie ik ... des te meer reden om weg te blijven uit Den Haag @de OP: welkom hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 23, 2014 Author Share Posted February 23, 2014 Welkom hier! Ik zou over een tijdje als je wat meer gewend bent aan DE scheren die Timors nog eens pakken. Ze komen wat mij betreft iets tekort aan scherpte maar het zijn wél bijzonder vergevingsgezinde mesjes in mijn beleving, wat dat betreft scoren ze bij mij beter dan Astra, Derby of Dorco (hoewel de ST-300 ook behoorlijk vergevingsgezind zijn). Vermoedelijk ging het vooral mis vanwege je gebrek aan ervaring en niet zozeer vanwege de eigenschappen van de Timor. Ik was dat absoluut van plan, die Timors later nog eens te proberen, maar dan inderdaad als ik een paar wekjen geoefend heb. De afgelopen dertig jaar ben ik nog nooit zo glad geschoren geweest als met die mesjes, en ondertussen weet ik dat je je mes in de goede hoek moet houden en vooral niet moet duwen. Dat waren best goede tips om te lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Van harte welkom op dit geweldige forum. Inderdaad veel lezen en veel oefenen, dan komt het helemaal goed. Ook youtube is een bron van inspiratie. Zoek daar maar eens op mantic59 of geofatboy, en er zijn er natuurlijk nog veel meer. In ieder geval veel succes en bovenal veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Welkom en een gemeende waarschuwing van Henkipenkie. vergeet dit forum en wis het vooral uit de geschiedenis als je komende tijd geen geld wilt uitgeven. Anders veel plezier hier met ideeen opdoen voor aankopen op het scheergebied. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Welkom en veel lees- en scheerplezier op dit forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Welkom en veel plezier hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Welkom en veel succes met uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Wees welkom en veel scheerplezier gewenst! PS. Ook uit DH afkomstig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 23, 2014 Author Share Posted February 23, 2014 Een mesjesupdate. Post ik alhier daar ik in deze draad meerdere keren de Astra getipt kreeg. Toekomstige ervaringen plaats ik onder de SOTD. Ten eerste heb ik de Golddachs nu in een kom geklopt. Dat had ik niet eerder gedaan dus spannend, maar man (m/v) wat een verschil met opschuimen op het gezicht! Kwast vier keer rond over het zeepje en dan met een paar druppels water in de kom en een heerlijk romig schuim. Astra Superior Platinum geladen en scheren maar. Eerste pass wtg viel tegen. Alsof er geen haar af was. Tweede pass wtg leek er al meer op, maar lichte burn op de hals. Derde pass xtg was duidelijk nog haar hoorbaar en bezorgde ik mezelf een stuk of zes nicks. Burn werd niet erger, even lekker met het aluinblok over het gezicht brandde lekker. Eindresultaat: alleszins redelijk glad maar niet een geheel onverdeeld fijne scheerbeurt. Over een paar dagen nog eens een keer proberen. Oja: het mesje deed welgeteld éen keer "Tzing!". Dat was wel grappig. Geen idee of dat hoort. @Snowmiss: DH e.o. inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Tzing? Dat lijkt me niet goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Als ik het zo lees (maar ik scheer zelf pas 2 maanden DE, dus ik kan het mis hebben) had je WTG de verkeerde hoek en zet je teveel druk. Probeer de juiste hoek (ongeveer 30 graden) te vinden en zet geen druk. WTG is dit laatste het makkelijkst, gewoon krabber tegen je gezicht zetten en het gewicht en de zwaartekracht het werk laten doen. Met je hand alleen de krabber in de juiste hoek houden en sturen. Vergt wel wat oefening, maar het resultaat is er dan ook naar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts