Dries Posted February 20, 2014 Posted February 20, 2014 Ik zit al lang met het idee in m'n hoofd om zelf een borstel handvat te maken. Jammer genoeg heb ik geen echte ervaring met Hout draaien. Nu heb ik een vreemde vraag of hier iemand de nodige ervaring heeft en misschien mij het nodige kan leren. Ik weet dat het erg vreemd is. Bedankt, Dries
Kogel Posted February 24, 2014 Posted February 24, 2014 Wat bedoel je eigenlijk? Een haarborstel of een scheerborstel (die ken ik dan als scheerkwast).
Dries Posted February 24, 2014 Author Posted February 24, 2014 Scheerkwast dus. Mijn excuses voor de Verwarring.
Kogel Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 (edited) No problem. En ik denk dat henk verhaar ook wel eea weet. Alles zal beginnen met het hebben van een draaibank. En dan gewoon oefenen. Edit (had wim bouwman opgeshreven maar bedoelde Henk Verhaar) excuus Edited February 25, 2014 by Guest
henkverhaar Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 I'm not going to comment on this video...
Kogel Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Toch benieuwd wat er met de video mis is? Heb er niets mee maar vond hem op youtube.
Noxa Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Het begint met een draaibank althans als je een cilindrische houder wilt maken. In Utrecht zit een hout werkplaats waar ze cursussen houtdraaien geven. www.houtdraaierijkramer.nl Verder is www.thegoldennib.com een goede site om losse dassenhaar knoppen te bestellen. Ze hebben ze in alle maten en variaties in kwaliteit. Ik heb mijn kwasten gelijmt met Bison epoxy lijm en het hout afgewerkt met tung-olie, maar boten lak word ook veel gebruikt geloof ik.
Kogel Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Leuke site van de houtdraaier. Krijg helemaal zin om een cursus te gaan volgen. Maar ik heb veel te veel hobby's
henkverhaar Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Toch benieuwd wat er met de video mis is? Heb er niets mee maar vond hem op youtube. Van alles. Zowel wat veiligheid als wat techniek betreft. Om maar eens een dwarsstraat te noemen, een lang-gat boren in kops hout met een dikke forstnerboor waarbij je het blok hout met de hand fixeert is vragen om ongelukken. Of kijk helemaal op het laatst eens naar het volkomen uit het hart roteren van het handvat nadat het op die 'jam chuck' (wat geen jam chuck is, maar dit terzijde) is geplaatst. En daartussenin zitten nog een aantal zaken die bij elkaar ervoor zorgen dat deze video nou niet bepaald geschikt is als instructievideo.
Kogel Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Ok. Snap ik. Maar goed. Er staan van allerlei filmpjes op youtube. Denk zelf overigens dat je werken met een draaibank of dergelijk gereedschap gewoon van een vakman moet leren. En uberhaupt niet van een filmpje. Maar youtube is wel leuk om van alles te zien. Valt bij bijna al die flimpjes op ( ook van scheermessen smeden) dat bijna niemand een bril of handschoenen of oorbescherming draagt.
henkverhaar Posted February 26, 2014 Posted February 26, 2014 Ok. Snap ik. Maar goed. Er staan van allerlei filmpjes op youtube. Denk zelf overigens dat je werken met een draaibank of dergelijk gereedschap gewoon van een vakman moet leren. En uberhaupt niet van een filmpje. Maar youtube is wel leuk om van alles te zien. Valt bij bijna al die flimpjes op ( ook van scheermessen smeden) dat bijna niemand een bril of handschoenen of oorbescherming draagt. Mijn oren fluiten dan ook. Hoewel ik denk dat dat meer komt doordat ik in de fanfare al jaren recht voor de trompetten zit... Maar ik heb wel degelijk gehoor- en adembescherming in de werkplaats liggen. Ik gebruik dat vooral bij schuren, en uiteraard bij zagen en zo (en bij grasmaaien). Het (snijdend) draaien genereert over het algemeen niet zoveel lawaai of stof.
Recommended Posts