Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb van de week op Marktplaats een scheerkwast gekocht. Werd beschreven als "oude scheerkwast", verder niets.

Op de foto was eigenlijk niet veel te zien, kon plastic zijn, maar ook een ander materiaal.

Vandaag kreeg ik hem binnen.

Kwast zelf is geen das, zal wel varken zijn (of paard?).

Het handvat is echter zeker geen plastic, alleen gaat mijn kennis niet ver genoeg om te zeggen of het been of ivoor is (zal wel been zijn, maar wie weet?)

Ik ontdekte wel een soort inscriptie (of merk?) op het handvat : Industria Argentin

Argentin zonder a op het eind, dus niet Argentina. Waarschijnlijk zou er wel Argentina moeten staan, de n is ook al wat dunner en waarschijnlijk is de a er gewoon niet goed in "geprint".

Geen idee of dat het merk is of dat het gewoon "made in Argentinie" betekent.

Maar wie weet of iemand van het forum al iets meer kan vertellen over deze kwast?

Ik zal morgen even een paar goede foto's plaatsen (moet ik even bij daglicht maken).

Groetjes,

Gijs

Posted

Er zijn twee testen die het verschil kunnen aanduiden tussen ivoor en been. De eerste is door het in het vlammetje van een lucifer te houden. Bij ivoor zal er een zwarte roetvlek ontstaan die je er ook weer vanaf kunt vegen (mits je deze niet te lang in de vlam houdt). Bij been zal er een brandplek ontstaan die mogelijk wat zal stinken naar brandend vlees.

Deze methode kan schade aanbrengen aan de objecten. Dat is wel een nadeel. De tweede methode doet dat helaas ook.

Hier moet je een roodgloeiende naald in het botje steken. Bij been zal deze makkelijker het object ingedrukt kunnen worden dan bij ivoor en ook hier speelt de vleesbrandende geur een rol.

Posted

Ivoor is effen, been heeft over het algemeen groeven/nerven die na verloop van tijd bruin kleuren. Een beetje als een berkenboom waar je de schors vanaf hebt gepeld :P. Ofzoiets.

Posted

Hier een paar fotootjes van de betreffende kwast. (de kleuren zijn niet 100% zuiver - is best lastig te fotograferen)

Ik ga niet met vuur spelen om te kijken of het ivoor of been is - ik wil de kwast niet beschadigen - zal waarschijnlijk been zijn.

kwast1.jpg

De onderkant:

kwast2.jpg

De ingegraveerde tekst: Industria Argentina (duidelijker krijg ik het niet in beeld)

kwast3.jpg

Waar ben ik nieuwsgierig naar ?

1- Kent iemand dit soort kwasten ?

2- Waar is de kwast van gemaakt, varken of paard ?

3- Het handvat, been of toch ivoor ?

Elk soort info is welkom.

Alvast bedankt,

Gijs

Posted

Ik zou echt moeten gokken:

1- Nee, ken ik niet - Industria Argentina is volgens mij een aanduiding dat het een Argentijns produkt is.

2 - Varken (gebleekt) - ik meen gespleten punten te zien (of het moet van 't paard van Sinterklaas zijn :D ).

3 - Wil niet vervelend zijn, maar volgens mij is het toch kunststof.

Maar vooral: UEKAZ - laten we de echte experts aan 't woord.

Wat het ook is, het is een heel charmant kwastje ;)

mvg Jan.

Posted

Even aan de hand van een vorige gekte van mij:

jQEMh8i.jpg

Dit heft is van been.

BIzRoq0.jpg

.. en dit van ivoor

(Sorry Marcel, dit doet ff pijn aan je mobieltje, maar het moet even ... :mrgreen: )

Je kwastje is te foutloos voor been en niet foutloos genoeg voor ivoor, denk ik ...

mvg Jan.

Posted
Ivoor zal het niet zijn, varkenskwast daarin plaatsen lijkt me niet echt logisch.

Helemaal mee eens.

Is een beetje als een profwielrenner op een Gamma fiets.

Morgen misschien dan toch maar even met een hete naald proberen, maar ik denk echt niet dat het plastic is.

Posted

Ik denk dat het been is, geen plastic.

De onderzijde is een soort afdekplaatje of niet?

Het gebruikte haar lijkt mij varkenshaar.

Posted

De tekening heeft veel weg van Camelbone, erg gelijkend op het handvat van een damascus straight die ik ooit had, alleen kamelen in Argentinië …..

Posted
De tekening heeft veel weg van Camelbone, erg gelijkend op het handvat van een damascus straight die ik ooit had, alleen kamelen in Argentinië …..

Lama's zijn (in feite) ook kamelen (zowel kamelen als lama's spugen dan ook ;-)

ik gok dat het been is. Overigens zou 'Argentin' best een eigennaam kunnen zijn...

Posted

De hete naaldtest heeft net uitgewezen dat het in ieder geval geen kunststof is.

Ik hou het op been, donordier onbekend.

In ieder geval een leuke interessante kwast die ik een mooi plekje ga geven.

Gaat voorlopig niet de de deur uit, tenzij iemand hem wil ruilen tegen een mooie Gillette Fatboy uit 1959, datecode E4 :D

Iedereen bedankt voor de leerzame en leuke reakties!

Gijs