Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik wil(de) ooit zoon Kamisori kopen :)

Alhoewel ik al veel gelezen heb dat ze slechts aan één kant geslepen zijn, dus niet evident om mee te scheren ... Het is eigenlijk meer een collector's item, voor mij althans.

Posted

Ik kan je verzekeren dat hij aan 2 kanten scherp is!

Traditioneel wordt hij met 1 zijde naar het gezicht gebruikt, het is zeker mogelijk om bijde kanten te gebruiken.

Het mes is a symmetrisch.

Posted

Scheert voor mij goed, niet voor een beginner wat slijpen betreft vanwege de asymmetrie. Eerder zacht metaal (gedeelte handvat en rug), voor mij persoonlijk te iel om vast te houden. Maar heel wat fanaten te vinden van deze scheermessen. Opletten voor messen van mindere kwaliteit.

Posted

Het is een aparte ervaring, anders dan met een symmetrisch scheermes. Omdat Japanners overal een traditie van hebben gemaakt, is er ook voor de kamisori (betekend gewoon scheermes op z'n Japans) een traditionele manier van gebruik, namelijk met de ongemerkte, minst holle zijde naar het gezicht. Je mag het natuurlijk met allebei de kanten proberen, maar dat is de juiste manier.

Ik zelf vind het iets lomper scheren dan een symmetrisch geslepen mes, maar ik kan er nu goed genoeg mee overweg dat ik er een scheerbeurt aan over hou die zich niet onderscheid van een gemiddelde scheerbeurt met een keil geslepen scheermes (wedge). Dat wil zeggen, iets minder glad dan met een volledig hol geslepen mes. Ik geniet van de afwisseling en uit fascinatie voor 'die gekke Japanners' met hun typische manieren en rituelen.

Posted

Wat versta je onder niet te duur?

De goedkoopste Iwaski Kamisori kost al gauw €300.

Er zijn natuurlijk andere merken, of het dezelfde kwaliteit is... Dat durf ik niet te zeggen.

Posted

Een gewoon mes wil ik max 150 euro uitgeven. Meer geld is een investering. Ik wil gewoon zo'n japans mes hebben. Lijkt mij gewoon leuk. (heb wat voor japan)

Dries

Posted

Als ik nog eens geld bij mekaar krijg geschraapt zal ik eens zien of ik deze kan aankopen.

Erg bedankt,

Dries

Posted

Het is vooral dat ik de vorm leuk vindt. Of het nu echt door een japanner of in japan is gemaakt maakt mij echt niet veel uit.

Posted
Is het perse zo'n soort die je wilt hebben, of is het puur Japans?

Anders kun je ook eens kijken naar de Feather Arist Club serie.

Ook uiterst scherp en makkelijker in onderhoud.

Ik mag uiterst graag met de Feather Artist Club messen scheren maar vind het naar mijn bescheiden mening een heel andere ervaring dan een Kamisori (De Feather is voor mij eens stuk plezieriger). Zijn ook niet echt goedkoop of je moet voor de SS versie gaan die dan voor mij weer een stuk minder scheert.

Posted

+1 Voor wat Snuff hierboven zegt.

Ook ik heb een Feather Artist Club DX mesje met Feather Pro mesjes. Is niet vergelijkbaar met een echte kamisori.

Mijn Iwasaki kamisori (wat overigens letterlijk vertaald niet scheermes, maar zoiets als goddelijk zwaard is) scheert fantastisch, je moet er alleen wel mee leren omgaan (nieuwe leercurve) en slijpen is een vak apart bij deze messen omdat je ze eigenlijk slijpt zoals je een beitel zou slijpen.

Hier een impressie van een SOTD'tje:

IMG_1812.jpg.83472b19a36b75589aa9b2dbdf4c46cb.jpg

Als je avontuurlijk bent of Japanse kennissen hebt kun je een lokale Japanse marktplaats proberen.

Als je minder avontuurlijk bent typ je gewoon "kamisori" in op Ebay en pakt de eerste de beste die je wat lijkt.

Succes.

• 8 years later...
Posted

Tja dat Japanse spul...

Eerder schreef ik ergens in een vorige post dat ik een Tosuke Inoue heb. Een kleintje, 145 x 17mm, edge is 40mm. 

Ik vond het idee van een korte edge me wel aanspreken. Die is slechts 4mm langer dan een DE mesje. Ik las op diverse scheerfora wel over zeer grote Henkotsu of Iwasaki kamisoris met een edge van wel 60mm of groter. Maar dan heb ik een zo'n grote klomp staal. Dat hoefde voor mij niet. 'k Weet niet wat een 60mm Iwasaki kamisori kost maar omdat ze niet meer nieuw te koop zijn (?) zal er een vinden al een hele toer zijn, laat staan betalen.

Ik heb deze vintage Inoue gekocht via Etsy, maar er staan er ook genoeg op Ebay, ook zelfs NOS (new old stock). Deze Etsy handelaar adverteert met zelfgemaakte houten doosjes, z'n eigen rotan omwikkelde greep, en het superscherp honen van de edge. Wel ik ben misschien geen honemeister maar ik heb wel een 15x loupe en duidelijk zichtbaar was een zaagtandprofiel waar een boomchirurg jaloers op zou zijn. Kan gebeuren. Handelaar maakte wel z'n verontschuldiging hiervoor!

Ik heb de asymmetrische grind gehoond met een verhouding van ongeveer 5 op 1,  omote / ura. Ik maak dan op m'n steen 5x slagen op de ongestempelde zijde (Omote), tegenover 1x slag op de gestempelde holle zijde (Ura). Dat zijn dan half-slagen, cirkels, en x-slagen. Op YT en fora zijn allerlei variaties hierop te zien en vinden. Maar ik ben met deze verhouding begonnen en dit beviel uitstekend! Op m'n Aiiwatani LV 4.5 Japanse natuursteen gaf dit een heerlijk comfortabele edge. 

In de Japanse kamisori traditie scheer je met de omote (niet gestempelde) zijde tegen je gezicht. Maar dat is eigenlijk voor een barbier die zijn klant scheert. Twee-handig scheren leek mij wel zo fijn. Ik ben inmiddels best handig met een westers mes maar een scheerbeurt van vier wisselende passages met alleen de bolle kant aan m'n wang is niet te doen. Maar zelfs twee-handig ging de eerste keer niet geheel krasvrij. Ach, kleine dingen hou je toch. Zolang ik geen rood spoor van de badkamervloer hoef te dweilen. Haha! 

Het kleine handzame formaat en het prima te manoevreren mes vroegen om nieuwe bewegingen, en ik bouwde nieuw spiergeheugen op. De korte edge geeft een heel ander gevoel op de huid dan westerse messen. Wie inmiddels bekend is met het scheren met Duitse en Engelse messen kent misschien het verschillend gevoel op z'n huid. Uit de info die ik zo hier en daar las, heeft het Japanners staal een koolstofpercentage van ongeveer 1.2%, het Duitse Solingen staal 1.0% en het Engelse Sheffield staal 0.8%. En hoe hoger het koolstof percentage, hoe brosser, maar ook hoe (langere tijd) scherper. Gek genoeg voelt een Sheffield mes 'zachter' maar dit Japanse staal is niet minder prettig. In tegendeel, dit is scherp -en dan nog een beetje, en zeer comfortabel!  

Bij de slagen met de niet gestempelde zijde aan m'n gezicht hou ik een iets stijlere hoek, en bij de slagen met de gestempelde zijde hou ik een iets vlakkere hoek.  Bij m'n tweede en latere scheerbeurten leerde ik dat te verfijnen, en die gingen al een stuk soepeler. Die van vandaag was heel bijzonder, comfortabel en superglad. Ondertussen prutst de rest van de scherende mannenwereld verder met elektrische motor maaiers en multimesjes marketing nonsens. Tja...

Als illustratie in de foto staat mijn Tosuke Inoue naast een Japans Kinkozan porceleinen beeldje. Duidelijk zichtbaar in het mes is de sinusvormige smeedlijn tussen het harde en weke staal.

Ik heb nog wat meer Japans spul maar dat komt later wel aan bod. Aju, Paul

spacer.png

• I like it 6
Posted

Nog meer Japans spul: Kamisori Iwasaki

Kort na de aankoop van m'n eerste kamisori, zie post hierboven, een vintage Tosuke Inoue, nu ongeveer een jaar geleden, ben ik gaan zoeken naar een kamisori Iwasaki. Ik geef toe dat het voorbij zien komen van al het moois op diverse scheer forums erg verleidelijk heeft gewerkt. Alle illustere namen en merken van spullen komen niet uit de lucht vallen, daar hebben ze in hun betekenis, kwaliteit, en geschiedenis hard voor gewerkt. 

Voor wie het niet eerder al gezien heeft, hier is een ton aan historie en informatie te vinden:

https://historyrazors.wordpress.com/2016/12/08/iwasaki/

Wat ook heel erg tot mijn verbeelding sprak, waren de paar YT video's die te vinden zijn over Iwasaki. De naamdrager van het merk, Shigeyoshi Iwasaki (1933) maakt geen scheermessen meer. Hij is oudste zoon van Kosuke Iwasaki (1903-1967) de oprichter van Sanjō Seisakusho. Onder hun naam maakte de door hen gesmede scheermessen van tamahagane staal furore.

Deze rol van messensmid, is nu nog in handen van Ryoichi Mizuochi.

Een paar filmpjes over hem en Iwasaki:  

Interview with a Japanese blacksmith Shigeyoshi Iwasaki

https://youtu.be/QPMtjba9_XQ

Aan het woord hierin is Shigeyoshi Iwasaki. In de werkplaats aan het vuur zien we Ryoichi Mizuochi, de meester staalsmid die de huidige Iwasaki kamisoris met de hand vervaardigt. Mizuochi-san is volgens mij rond de 78 jaar en staat nog steeds met de hand die messen te hameren. Prachtkerel!

Mizuochi Ryoichi of Sanjō Seisakusho | Biology of metal

https://youtu.be/KTPdN7Nn3qI

In een vlotte montage zien we Mizuochi-san de stappen doorlopen van het smeden van een Iwasaki kamisori.  

Iwasaki, Mr. Ryoichi Mizuochi showing Iwasaki honing

https://youtu.be/Zfhh1PSnfxg

Mizuochi-san hoont een kamisori op een Nakayama.

Japanese razor sharpening guide

https://youtu.be/NUN7NLf03rQ

Mizuochi-san geeft uitleg geven over spullen en het honen en hoont een kamisori.

Na inlezen en kijken naar al dat moois heb ik vorig jaar een nieuwe 50mm kamisori Iwasaki gekocht bij Hiroshi Horie van Japan-Messer- Shop. Ik had daar eerder al een Ozuku asagi gekocht en had er een goede ervaring. Deze Duitse online shop was ook de meest voordeligst. Ik betaalde totaal voor de Iwasaki €335,- via vooruitbetaling en inclusief verzendkosten. Er zat ook nog een attentie bij in vorm van een klein flesje Kamille olie.

Een hoop geld, maar is het een hele hoop, of zelfs duur? Er zijn tamahagane staal kamisori Iwasaki's te koop via Etsy of Ebay maar die doen al gauw rond de €1000 of meer. Nu heb ik een nieuwe met weliswaar 'gewoon' Zweeds staal maar voor minder dan de helft van dat bedrag. Plus ik heb Mizuochi-san op video gezien die dus ook mijn mes gesmeed heeft! Dat vind ik heel bijzonder! 

Van het verschil in bedrag heb ik later bij Maksim Enevoldsen van JNS een Nakayama Maruka LV 5+kamisori size gekocht. En bij Jeroen van Scheersalon nog een paar mooie bakkies scheerzeep.

De Iwasaki was trouwens €50 goedkoper dan bij JNS. Dat vond ik nogal een fors verschil. Ik had eerder bij Maksim dan wel weer een Aiiwatani San LV 4.5 plus een driedelige nagura set gekocht. 

Allebei de verkopers JMS en JNS (what's in a name!?) hebben ongeveer een gelijk stukkie van de buit, zakmazegguh…!

Mijn Iwasaki was door Mizuochi-san loeischerp gehoond. Dus zo hup direct uit het houten kistje op m'n gezicht. Ik had gelukkig al wat ervaring met m'n 40mm Inoue kamisori. Deze 50mm Iwasaki is een streepje groter en iets zwaarder. En de eerste scheerbeurt was dus effe wennen. Een krasje hier en daar, ach! Maar de tweede beurt was probleemloos en ongekend superglad.

Het rauwe gesmede uiterlijk van het staal van de rug en greep heeft een mooie aantrekkingskracht. De grind en afwerking zijn top ik zag ook dat de edge prachtig vlak ligt op m'n stenen. Ook glunder ik van de rode stip die op de sluitnaad van de kist gestempeld is om de juiste pasvorm van het deksel te vergemakkelijken. Japanse aandacht voor detail…!   

Ik heb het mes gebruikt zonder extra grip van bijvoorbeeld rotan en dat gaat prima, wel effe oppassen. Toch heb ik later met paracord een greep gemaakt en ook nog een wol vilten inlay in het kistje gelegd. Beetje knutselen.

Ik vind deze kamisori Iwasaki en het overige Japanse spul en klein feestje!

Hier wat jubel foto's:

y4mhroMH28CzwFhP4itP3w5gFEHbaXF6iC8RXTyz

Het paracord heb ik zelf gewikkeld, de wollen vilt inlay is zelf geknutseld.

y4mIsYr92pDBMbafMO065drARNgXjOTdLeVKx5Nc

y4mhOOdMJlUX1lMpQx8dFb1ipfIURGBIqKsvWjEX

y4mjyz00smfnAeMxRwEuZhl25CBZezXohWjWe-h-

Afwerking en oog voor detail; de grind en edge zijn prachtig, het rode cirkeltje gestempeld op de twee kist helften! 

y4mbLYRI3McTIewjR1sXVBJiSTqGOPx3_XbNA3c8

Geen geld maar spullen...

• I like it 6
Posted

Hayashi 1072 Tokyo Extra Best 6/8, dus nog meer Japans spul,

Na mijn bijzonder prettige ervaring met Japanse kamisori's, zie mijn berichten hierboven, ben ik op zoek gegaan naar een Westers geslepen Japans mes. Een paar gerenommeerde namen bevatte ook Hayashi. Afgelopen september via Ebay deze gebruikte 6/8 Hayashi 1072 Tokyo Extra Best gevonden voor net geen €90. Op deze mooie prijs kwamen dan wel nog de bruto bedragen van alle tollenaars.  

Hayashi Diamond is de volle naam van de messenfabriek van messensmid Hayashi Ichitaro. De scheermessen zijn meestal bekend onder hun afgekorte naam H. Diamond. Op de messen staat het Japanse symbool van de naam Hayashi (bos), in diverse variaties op de tang of scales: enkel, of omringd met een stralenkrans. Bij mijn mes dus alleen zonder 'Diamond'. Voor verdere historie ging ik weer naar:

https://historyrazors.wordpress.com/2016/08/27/h-diamond-hayashi-diamond/

Volgens Jethro's info lijkt het erop dat mijn Hayashi een mes is van martensiet staal. Martensiet opgezocht. Dit is een zeer harde staalsoort vanwege de speciale ruimtelijke structuur van het ijzeratoom met een verzadiging van koolstofatomen. Dit wordt verkregen door het snel afschrikken van het staal tijdens het smeedproces. 

Klinkt goed, maar is het zo bijzonder? In werkelijk elke YT video, van welke messensmid dan ook, is te zien dat hij het staal op een gegeven moment tijdens het smeden, afschrikt in olie. Ontstaat dan niet in elk mes dit martensiet koolstofstaal? Of is dat inderdaad het geval, maar staat de term 'martensiet' gewoon prettig op het doosje? Een marketing dingetje!?

Belangrijk is uiteindelijk: scheert het mes lekker? Voordat ik daar aan toe kwam, heb ik een poging gedaan tot wat cosmetisch werk. (Helaas, of moet ik zeggen misschien beter, heb ik hiervan geen foto's) Het oppervlak vertoonde wat patina en lichte pitting. Ik heb het mes toen eerst een hele nacht ondergedompeld gehad in schoonmaakazijn. Had ik ergens gezien. Het staal lag lekker zachtjes in de azijn te bruisen. 

Dat komt vast goed, dacht ik. Maar wat bleek? Behalve het verdwijnen van de aanslag en pitting was het staal van hele mes nu dof uitgeslagen! Argh…! Hmm, nog eens opzoeken, hoeveel azijn had ik ook alweer moeten gebruiken? Ah juist, een azijn/water oplossing van 1:5, niet 100% azijn...! Jammer joh! Tja, sommige dingen…

Daarna maar aan het poetsen gegaan met schuurpapier tot 1200 grit. Bij gebrek aan fijnere grit, Dremel, of andere poets hulpmiddelen, heb ik het daarbij gelaten. Het gebied van de holling van de grind heb ik dof gehouden en alleen de spine en tang een beetje acceptabel gekregen. Uiteindelijk heeft het mes een rustiek uiterlijk… (is gewoon een eufemisme voor onkunde en luiheid!)

Ja, maar toen. Dit was een van mijn eerste messen die ik zou gaan finishen op mijn nieuwe Nakayama Maruka Maruichi Kamisori LV 5+. Het is dus een kleine steen, 140 x 80 x 27mm. Voor de gelegenheid ook maar een Atoma 1200 diamond plate besteld. En na het lappen met een DMT325 en en Atoma 1200 was mijn steen vlak maar waren dus alle stempels op de werkzijde verdwenen. Alleen de zij-stempel was nog intact. 

Eerst een bevel gezet op 1k, daarna 4k, 8k, en toen dus eindigen op de Nakayama. Eerst met Mejiro nagura en daarna met tomo nagura. De tomo nagura die Maksim van JNS had bijgesloten, was trouwens een Nakayama van 65 x 130 x 13mm! Ik dacht bij een tomo, dan krijg ik vast zo'n steentje van twee dobbelsteentjes groot. Maar dit is bijna een koppa van kamisori afmetingen!! Voor de lol heb ik later op die tomo zelfs een edge gefinisht. Plek zat!

De edge zag er goed uit. Een HHT test is, bij gebrek aan lange haren, bij mij altijd een paar arm- of beenharen kappen. Als die haren wegvliegen zonder 'pingen' dan geeft het mes vaak een goede scheerbeurt. En zo was het nu ook. Dit was mijn eerste scheerbeurt met een Westers geslepen Japans scheermes, en tjonge wat een feest… 

Het mes voelt inderdaad harder op de huid dan bijvoorbeeld een Sheffield. Misschien is er minder microscopische flex van de edge? Hoe dan ook, het voelde bijzonder prettig. Het harde staal kapte met zeer groot gemak door baardharen heen. Ik merk dat altijd direct als ik in de tweede gang tegen de draad in mijn nek scheer en ik voel geen weerstand meer. Met mijn baard heb ik meestal pas bij vier gangen een baby-billen-glad gezicht.

Een buitengewoon comfortabel en superglad resultaat. In jubelstemming verliet ik de badkamer en de rest van de dag zat ik tevreden aan m'n gezicht te plukken. Ik ben nu een grote fan geworden van mijn Hayashi en van Japans staal!

Aju, Paul

y4mZxUzIEhMFw5YyBaIe7EBTj4qkJkExaLKlHS_r

Mijn Hayashi is geen concours winnaar, maar wat een heerlijk mes!

y4m1AuuW3jKyksUW2MgNh9tsCtS-tFvBHVfc5Hdo

y4m04PyL3hmvQ_oy2teea-na_PB9LK4KslMrE1w0

• I like it 5
  • Agreed 1
Posted

Heb er geen verstand van, noch de interesse erin, maar je weet er erg aanstekelijk en uitgebreid over te vertellen. Mooi om te lezen!

• I like it 1
  • Agreed 2
Posted

Tanifuji 102 Airi 6/8

Enthousiast geworden door m'n eerste Westers geslepen Japanse mes, m'n 6/8 Hayashi 1072 Tokyo Extra Best, zie hierboven, ben ik verder op zoek gegaan naar dit type Japanse messen. De hele vorm van deze Japanse messen spreekt me aan; veelal sober, recht, afmeting 6/8 of 13/16, zonder stabilizer, zonder jimps bovenop, en spike point. De proporties en afwerking vind ik fraai. De historie van de Japanse messen en de traditie van hun makers komt daar nog bovenop. Nog voordat ik m'n eerste kamisori of die Hayashi gekocht had, wilde ik eigenlijk al een Tanifuji proberen te vinden. 

Gelezen in de info van Jethro's website: https://historyrazors.wordpress.com/2016/08/27/tanifuji-fukutaro/  

Tanfuji Fukutaro (1894-1990) was een van de eersten die in 1918 met zijn messenbedrijf uitmuntende Westerse scheermessen wist te produceren die in scherpte de Europese messen voorbij streefde. Ook heeft hij een grote rol gespeeld in de afwerking van messen voor Iwasaki. 

Indrukwekkende feiten en tenminste het aspect van de scheerkwaliteit werd door vele uitspraken op diverse forums onderbouwd. Het kriebelde bij mij nogal om zoiets dan ook maar eens te ervaren. Dus op zoek gegaan naar een Tanifuji. Zo'n beetje een jaar geleden ben ik online gaan zoeken. NOS (New Old Stock) messen voor normale prijzen kwam ik niet meer tegen. 

Maar ook messen in welke staat dan ook, voor wat voor prijzen dan ook, kwam ik zo goed als niet tegen. Met meer dan 30 modelnamen scheermessen, waarvan Cape, Maxfli, Spalding wellicht de meer voorkomende zijn, had ik gedacht dat er nog wel wat zinnigs te vinden was. Uitgangspunt voor mij was wel dat het Tanifuji merkstempel op de tang aanwezig was. Maakt het wat uit? Nou ja, als ik dan toch ga zoeken naar een merk dan maar met alle toeters en bellen. 

Oude posts op diverse forums terug lezend en prijzen vergelijkend, leek het erop dat het hele marktaanbod van normaal geprijsde Tanifujis een paar jaar geleden al was leeg gekocht. Het is leuk dat online handelaren nu €550 tot €850 voor een Tanifuji Spalding durven vragen, maar als ze nu, na bijna een jaar zoeken door mij, nog steeds te koop staan, zegt mij dat genoeg. Misschien moest ik verder kijken dan alleen Etsy of Ebay. Maar de prijzen op landelijke Japanse veilingen zaten op dezelfde hoogten. Plus daar kwamen dan ook diverse veiling en invoerkosten bovenop. 

Maar dan opeens, eind november '22, dan toch via een Engelse handelaar op Ebay een Tanifuji 102 Airi te koop gevonden. Een mes in mooie staat voor netto €105. Dat prikkelde meteen. Met verzendkosten en tollenaars tarieven kwam ik op ongeveer €160 uit. Fijn joh, Brexit…! Toch maar dit knoopje doorgehakt en gekocht.    

Effe later arriveerde deze Tanifuji 102 Airi met halfdoorschijnende witte scales. Met een breedte van 20mm is ie net iets breder dan een 6/8 en de spine is met 6mm lekker dik. Hij heeft geen spike point maar meer zo'n afgeronde rechte punt, die zie ik ook bij Tanifuji Maxfli en Spalding. In handligging en gevoel is hij zwaarder dan een vergelijkbare Europese 6/8. Hij is gerestaureerd maar niet volledig, hij is zeker niet in concours winnende status maar hij ziet er toch prettig uit. En zelf restaureren kan ik niet dus ik heb 'm zo gelaten.

De Ebay verkoper meldde over de scherpte dat hij na een 12K Naniwa finish ook nog diamantspray had gebruikt. Ik ben zelf niet bekend met diamantspray en was dan ook benieuwd naar wat de edge zou doen. Welnu, mijn arm en been haar verdween tijdens 'tree topping' zonder weerstand of geluid. – Is daar trouwens geen goed NL werkwoord voor? Ik noem het altijd maar 'kappen' zoals ze vroeger op tv deden in Daktari en Sandokan–  Hmm, zo loeischerp had ik zelf nooit bereikt, maar zou het ook lekker scheren? Scherpte op zich hoeft tenslotte niet alles te betekenen?

Nee dus! Tijdens de eerste scheertest, waarbij ik ook voor het eerst St James of London gebruikte (heerlijke scheercreme!), bleek de edge veel te bijtend! Voor mij niet mee te scheren! Ik zocht eerst nog online of er een slimme manier is om dit bijtende te kalmeren. Bijvoorbeeld de edge door kurk of vilt heen trekken, weet ik veel? Maar al snel besloot ik dat een paar slagen op een Jnat vast wel iets moois zouden opbrengen.

Omdat de edge er verder goed uitzag, ging ik meteen naar de Nakayama. Ik heb de spine getaped met één laag Kapton tape. Toen eerst een paar voorzichtige slagen met Mejiro nagura slurrie. Vordering inspecteren onder de loep. De bevel had over de volle lengte de steen geraakt, en de geometrie was goed. Toen een paar cirkels en nette slagen gemaakt. Op kanvas getropt en vervolgens op een waterige tomo nagura slurrie nog een handjevol finish slagen. Daarna stroppen op Kanayama. Een paar haren gekapt op m'n hand. Zag er goed uit.

Toen een nieuwe scheertest. Nou ja zeg… episch!! De term episch kan te veel gebruikt worden, dat weet ik. Maar toch… geen andere woorden voor! Zo comfortabel en superglad, ik ben nog steed vol verbazing en bewondering! De Jnat edge die ik er zelf had opgezet, was scherp en maar vooral zeer comfortabel. Ik weet, het laatste mes waarmee ik me perfect scheer, is altijd het beste. En ik hou niet echt een hitparade bij. Maar toch, deze Tanifuji schoot met stip naar de nieuwe nr 1! En ik was absoluut aan het genieten! 

Ik heb groot plezier van deze Tanifuji Airi. Vertaald uit het Japans betekent 'Ai' zoiets als liefde, affectie, en 'ri' 'Jasmijn' en 'peer'. Nah, klinkt goed, helemaal geweldig!

Aju, Paul  

y4midFP1e5090Lm5bVoQAMMQGMzTUfOUwmI8ekfL

Het licht doorlatende van de scales is met een beetje moeite te zien.

y4mV7V_DtCb4dciOUe9TLWmfLWd4A95eC9LsfJEh

Ik ben ook best trots en blij met m'n Nakayama steen. 

y4m17WprVBXEVkxrkWMZU_mGMKzzqmEgyAs9Gzwq

Afwerking van de scales is mooi, balanceren met 't staal omhoog is dus geen probleem.

y4mxEBsLMyaLGvAVGPYhV_yXgy3NPTucpf43w7FK

y4mdGeIqHMLzbriizZxV6jcGRFmOYKKPVX1GC9f7

Het stempel van Tanifuji en een beetje sporen van de tijd.

y4mCGQAI0jUIhx-M1QkbP7KplTPN1T77tTPayDoy

y4mOdetAVVd16HYdx-99OfCxqWpL9YCo2vCv7LB_

Gezellig met z'n tweeën tegen een Japans Ozuku muurtje leunen...

• I like it 8
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Nieuw oud Japans spul: Tanifuji

Het duurt effe maar dan heb je ook wat. Om de een of andere reden moest het poststuk uit Tailand twee maanden onderweg zijn, waarvan het maximaal toegestane 28 dagen bij de Nederlandse douane stof lag te vergaren. Vreemd. Als ik het mes zelf opgehaald had en op Schiphol bij de douane had aangegeven, had het dan ook vier weken geduurd om in te klaren?

Het mes is een 6/8 Tanifuji Tenstar Silversteel, in originele doos, N.O.S. (new old stock = nieuwe oude voorraad). Het mes is 20mm breed, oftewel net iets meer dan 6/8, en de spine is 6mm dik. Het mes scharniert netjes centraal tussen de scales.  De zwarte plastic scales hebben een volledig bolle vorm, dus zonder platte kanten. Vind ik erg fraai. Het mes is prachtig symmetrisch en heeft een geweldige afwerking. 

Het mes is nagenoeg smetteloos. Er is weliswaar een enkel puntje oxidatie en er zijn onder de loep een soort minuscule 'poets' sporen te zien die dwars staan op de slijprichting van de holling. Ze tonen als hele lichte matte vlekken. Ik heb een uurtje met Autosol m'n best gedaan op het hele mes en wanneer ik onder normaal licht en vergroting kijk, is het nauwelijks te zien. Maar het mes is minstens 50 jaar oud, wat heb ik nou te klagen? Het ziet er fantastisch uit!

Een Tenstar had ik nog niet eerder zien staan op scheerforums in berichten over Tanifuji. En te koop kwam ik ze ook niet eerder tegen. Deze Tenstar heb ik van nog één andere bieder op Ebay gewonnen met een netto koopsom van €160. Een nette prijs en slechts een vierde of een vijfde van de hoge huidige vraagprijzen op Ebay en op Etsy voor vergelijkbare N.O.S. Tanifuji's! 

Trouwens, voor de liefhebbers, er staat op Etsy op dit moment zelfs een Iwasaki Tamahagane westers mes voor €1900 te koop!! Trek je poeplap!

Het klassieke Tanifuji firmastempel 谷藤 staat in kanji op de achterkant van de tang. 'Tenstar' met een 'a' staat er op de doos, terwijl er voor op de tang van het mes, naast het cijfer 87, Tenster verkeerd gespeld staat met een 'e'. Ook opvallend is dat de tekst op de doos in Duits gedrukt is en ook een spelfout bevat: 'Beste Qualität Silber Stahl'. Waarbij Silberstahl één samengesteld woord moet zijn. Ik las ergens dat spelfouten destijds door de Japanse smeders met opzet gemaakt werden, speciaal voor de Westerse markt. Het is allemaal wel geestig maar Obelix zou gezegd kunnen hebben: "Rare jongens die Japanners!"

Aju, Paul

Hier een aantal jubel foto's:

y4m91MCBvOyaGrLsdmnIe7M-YJtSVcbJI-pT8Gqq

y4mD2n5wiaatXMGW_0P3XCksxwZeq35Vt1y1ZPj1

y4ms23QIZntV1Di8_Faa1XEoLJPr68MJB1P6ddUq

y4maz_kci-vcewEA1NOu46hv0kSEMFWZ28zJH4Jm

y4mnnQ2VXSELfrSwxnxZiDhoGT2Vc3kwEqr-gDgd

y4m1eewRy6jF4CpeXnMO1YWMztUs5SBCeYXosu4_

y4mMnTMqasncxLmJpv6uBIaUF7Z0TzjNIynvIfG3

y4mGjFb4j4ywddEZDL4TKBGhwcmov_tm6BUsxnlg

y4m0RV4c7C_SCGnR8Fga8IHekoN3Q7mtnHw4iIwW

• I like it 7
Posted
27 minutes ago, Paulj said:

Nieuw oud Japans spul: Tanifuji

Het duurt effe maar dan heb je ook wat. Om de een of andere reden moest het poststuk uit Tailand twee maanden onderweg zijn, waarvan het maximaal toegestane 28 dagen bij de Nederlandse douane stof lag te vergaren. Vreemd. Als ik het mes zelf opgehaald had en op Schiphol bij de douane had aangegeven, had het dan ook vier weken geduurd om in te klaren?

Het mes is een 6/8 Tanifuji Tenstar Silversteel, in originele doos, N.O.S. (new old stock = nieuwe oude voorraad). Het mes is 20mm breed, oftewel net iets meer dan 6/8, en de spine is 6mm dik. Het mes scharniert netjes centraal tussen de scales.  De zwarte plastic scales hebben een volledig bolle vorm, dus zonder platte kanten. Vind ik erg fraai. Het mes is prachtig symmetrisch en heeft een geweldige afwerking. 

Het mes is nagenoeg smetteloos. Er is weliswaar een enkel puntje oxidatie en er zijn onder de loep een soort minuscule 'poets' sporen te zien die dwars staan op de slijprichting van de holling. Ze tonen als hele lichte matte vlekken. Ik heb een uurtje met Autosol m'n best gedaan op het hele mes en wanneer ik onder normaal licht en vergroting kijk, is het nauwelijks te zien. Maar het mes is minstens 50 jaar oud, wat heb ik nou te klagen? Het ziet er fantastisch uit!

Hier een aantal jubel foto's:

y4ms23QIZntV1Di8_Faa1XEoLJPr68MJB1P6ddUq

y4maz_kci-vcewEA1NOu46hv0kSEMFWZ28zJH4Jm

y4mGjFb4j4ywddEZDL4TKBGhwcmov_tm6BUsxnlg

Die ziet er inderdaad als nieuw uit zeg! Smetteloos.

Gefeliciteerd.

• I like it 3
  • 7 months later...
Posted

IWASAKI 50½

...nog meer Japans spul… 

Een paar weken geleden zag ik online een aardige verrassing: Max Sprecher (Las Vegas, VS) had een 6/8 Iwasaki 50½ te koop staan.

In de loop van de jaren heb ik al zeven open scheermessen bij Max gekocht, waaronder een custom. Ik heb zeer prettige ervaringen met hem, hij is Belg van origine en de zeer vlotte e-mailcommunicatie gaat gewoon in het Nederlands. Hij heeft me ook vaak van oprecht advies voorzien. Bij zulke vertrouwde adressen kom ik graag terug, en dat nu juist Max deze Iwasaki te koop had, vond ik erg prettig. Reden genoeg om op die 'Add to Cart'-knop te drukken en deze Iwasaki te kopen.

Toen ik aan Max vroeg of het mogelijk zou zijn of hij het mes misschien cosmetisch nog iets kon verbeteren, zei hij meteen dat hij daar niet over peinsde. Hij legde uit dat de kans om de originele 'scales' te beschadigen of breken, erg groot zou zijn, en zelfs de minimale 'pitting' zou toch niet volledig verwijderd kunnen worden. Wetend hoe Max restaureert en hoe hoog zijn kwaliteit is, waardeerde ik zijn antwoord. 

Nu begon het zoete wachten op de zending uit de VS. Na twee weken voorpret kwam deze week het pakketje van Max. M'n eerste westers geslepen Iwasaki! Het stempel op de 'tang' leest : "50½  ㊂岩崎".  Hierbij is 50½ een modelserie met een 'grind' die ergens zit tussen half en kwart 'hollow'. (Er bestaat ook een 50 serie zonder de suffix ½ en die is dan 'full hollow'). Het Kanji ㊂岩崎 vertaalt zich naar 'Maru-San' en 'Iwasaki'. 

Het 6/8 mes (19mm) is een westers geslepen (symmetrisch) open scheermes van Zweeds koolstofstaal met een hardheid van 64 HRC. De lengte van de ‘edge’ is 69mm, de dikte van de ‘spine’ is 6mm, de ‘edge’ hoek is 20° Behalve lichte 'pitting' op de achterkant van de 'tang', zijn de 'grind' en de 'edge' schoon van oxidatie. Het mes heeft wel een echte 'spike point', waar ik fan van ben. Dat zal m’n concentratie tijdens het scheren scherp houden!

De bijna kwart 'hollow' ‘grind’ geeft weliswaar een brede 'edge' maar die is wel helemaal recht. Ook als ik het hele mes op een Jnat steen leg om te kijken of er ergens licht tussen mes en steen schijnt, is dit niet het geval: de ‘spine’ is helemaal recht en dus ook de ‘edge’ raakt de steen over de volle lengte. Niks schommelen of scheef, alles is uitgelijnd en recht! Het onderstreept de geroemde afwerking van Iwasaki. 

Het stempel op de voorkant van de ‘tang’ is nog fris en scherp. De achterkant van de ‘tang’ heeft geen stempel. Het mes scharniert netjes midden tussen de originele plastic 'scales'. De eenvoud in vorm en proporties van Japanse scheermessen vind ik altijd erg fraai en ook deze Iwasaki past helemaal in dat beeld. Zo heeft dit mes geen ‘stabalizer’, geen ‘jimps’ bovenop, een haakse punt, en een erg gave 45° afschuining aan het eind van de ‘spine’.  De 50½ is vintage, wellicht meer dan 50 of 60 jaar oud, en dus niet nieuw maar ziet er fantastisch uit. Het mes is alleen geen concours winnaar, tenzij in de klasse 'Unrestored', haha! 

Onder de 15x loep zag de huidige 'edge' er goed uit, behoudens een hele kleine 'chip', maar dat was niets ernstigs. Armhaar kappen ging moeiteloos en dus was een test scheerbeurt het proberen waard. Ik heb het mes eerst gestropt op m'n Kanayama en daarna nog op m'n handpalm. Een bijzonder fijn gevoel op het leer en tijdens palmstroppen was al veelbelovend. Eerst vijf minuten inzepen met A&E Amber Rose en toen zette ik vol verwachting zachtjes aan…

De Iwasaki ging helemaal fantastisch! De massa van de zware kwart ‘hollow ‘ was op mijn wang duidelijk voelbaar. Ik kreeg soepele slagen zonder krassen of gaten. Zelfs mijn lastige huidplooi en moedervlekje onder m’n mond gaven zich moeiteloos over aan dit mes. Vier passages, met een babybillen glad resultaat. Mijn Tanifuji messen waren tot dan toe mijn maatstaf wat betreft het beste en fijnste wat ik ken, maar daar ging deze 50½ dubbel en dwars overheen! Een uitmuntende scheerervaring met m'n eerste westerse Iwasaki, wat een feest!

Een aantal trotse foto’s:

embed?resid=7B89077E4A4F655!1234&authkey

embed?resid=7B89077E4A4F655!1235&authkey

embed?resid=7B89077E4A4F655!1236&authkey

embed?resid=7B89077E4A4F655!1237&authkey

embed?resid=7B89077E4A4F655!1238&authkey

embed?resid=7B89077E4A4F655!1233&authkey

embed?resid=7B89077E4A4F655!1240&authkey

• I like it 6
Posted

Zegt me helemaal niets, maar je vertelt erg aanstekelijk, leuk om te lezen. En mooie plaatjes ook! Bedankt daarvoor.

• Agreed 2