Jump to content

Japanse scheermessen

Dries
 Share

Recommended Posts

Ik wil(de) ooit zoon Kamisori kopen :)

Alhoewel ik al veel gelezen heb dat ze slechts aan één kant geslepen zijn, dus niet evident om mee te scheren ... Het is eigenlijk meer een collector's item, voor mij althans.

Scheert voor mij goed, niet voor een beginner wat slijpen betreft vanwege de asymmetrie. Eerder zacht metaal (gedeelte handvat en rug), voor mij persoonlijk te iel om vast te houden. Maar heel wat fanaten te vinden van deze scheermessen. Opletten voor messen van mindere kwaliteit.

Het is een aparte ervaring, anders dan met een symmetrisch scheermes. Omdat Japanners overal een traditie van hebben gemaakt, is er ook voor de kamisori (betekend gewoon scheermes op z'n Japans) een traditionele manier van gebruik, namelijk met de ongemerkte, minst holle zijde naar het gezicht. Je mag het natuurlijk met allebei de kanten proberen, maar dat is de juiste manier.

Ik zelf vind het iets lomper scheren dan een symmetrisch geslepen mes, maar ik kan er nu goed genoeg mee overweg dat ik er een scheerbeurt aan over hou die zich niet onderscheid van een gemiddelde scheerbeurt met een keil geslepen scheermes (wedge). Dat wil zeggen, iets minder glad dan met een volledig hol geslepen mes. Ik geniet van de afwisseling en uit fascinatie voor 'die gekke Japanners' met hun typische manieren en rituelen.

Is het perse zo'n soort die je wilt hebben, of is het puur Japans?

Anders kun je ook eens kijken naar de Feather Arist Club serie.

Ook uiterst scherp en makkelijker in onderhoud.

Ik mag uiterst graag met de Feather Artist Club messen scheren maar vind het naar mijn bescheiden mening een heel andere ervaring dan een Kamisori (De Feather is voor mij eens stuk plezieriger). Zijn ook niet echt goedkoop of je moet voor de SS versie gaan die dan voor mij weer een stuk minder scheert.

+1 Voor wat Snuff hierboven zegt.

Ook ik heb een Feather Artist Club DX mesje met Feather Pro mesjes. Is niet vergelijkbaar met een echte kamisori.

Mijn Iwasaki kamisori (wat overigens letterlijk vertaald niet scheermes, maar zoiets als goddelijk zwaard is) scheert fantastisch, je moet er alleen wel mee leren omgaan (nieuwe leercurve) en slijpen is een vak apart bij deze messen omdat je ze eigenlijk slijpt zoals je een beitel zou slijpen.

Hier een impressie van een SOTD'tje:

IMG_1812.jpg.83472b19a36b75589aa9b2dbdf4c46cb.jpg

Als je avontuurlijk bent of Japanse kennissen hebt kun je een lokale Japanse marktplaats proberen.

Als je minder avontuurlijk bent typ je gewoon "kamisori" in op Ebay en pakt de eerste de beste die je wat lijkt.

Succes.