Harkos Posted March 16, 2014 Posted March 16, 2014 Voorbereiding op de zomer. Nou nee geeft niet af hoor.
bronda Posted March 18, 2014 Posted March 18, 2014 (edited) Zo ik ben ook aan de slag gegaan met de home made Bay Rum by "Bronda"... Mijn samenstelling is als volgt: Kaneel stok: 1,5 stuk Gember: 1 stuk ter grote van een duim gedeeltelijk geraspt. Limoen : hele schil geraspt. Citroen : halve schil geraspt. Sinasappel: 1,5 schil geraspt. Pimentkorrels: 20 stuks gekneusd in een oelekan. Kruitnagel: 17 stuks gekneusd in een oelekan. Alcohol 96%: 20 cl. Aloe vera : 4 theelepel. Glyserine: 4 theelepel. Rozenwater: 40 cl. Laurierolie: 22 druppels. Lavendelolie: 14 druppels. Ravensara: 13 druppels. Rum dark: 120cl Water gekookt en meervoudig gefilterd: 100 cl. Alles in een weckpot gedeponeerd en het lange wachten gaat beginnen..... Kosten van alle producten: De Lavendelolie, 10 ml kost een 10.75 euro De Ravensara olie 5 ml een 7.30 euro. De Laurierolie is erg duur en kost voor 2,5 ml 7,90 euro. Flesje Tendo alcohol 96% een 2,49 euro. Rozenwater 1,40 euro. Glyserine 2,49 euro. Lemoen 1 stuk 0,45 euro. Citroen 1 stuk 0,49 euro. Sinasappel 1 stuk 0.50 euro. Gember een stukje 0,14 euro. Piment busje van 35 gram 1,79 euro. Kruitnagel busje 30 gram 1,99 euro. Kaneelstokjes bakje 50 gram 1,50 euro. Totale kosten: 39.20 euro Ik kan hiervoor natuurlijk meerdere keren de Aftershave voor maken. Alleen de laurierolie moet voor een tweede beurt opnieuw worden aangeschaft want daar is er te weinig van voor een tweede keer. Uiteraard heb ik mijn eigen draai aan gegeven en wel veel van Jock overgenomen. Met 96% Alcohol zal ut bekkie wel lekker gaan trekken maar we gaan het meemaken. Het lange wachten en schudden is begonnen. Edited March 20, 2014 by Guest
bronda Posted March 18, 2014 Posted March 18, 2014 Volgens mij zijn er ook eenvoudige Bay rum recepten te verkrijgen met minder ingrediënten wat weer makkelijker en toegankelijker is en minder "kostbaar". Jock nog wat eenvoudige ideeën ?
La.Dolce.Vita Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 Ik vond het erg intressant. Ik ga het zeker maken! Super en bedankt.
Harkos Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 @bronda Leuk en uitgebreid recept. Heb je dit zelf samengesteld, of ergens gevonden? Zie dat je Ravensara olie hebt gebruikt. Wat is daar de werking van? Met welk doel zit dit er in. Vond mijn samenstelling al ver gaan, maar ben benieuwd hoe dit uitgebreide recept je gaat bevallen.
Marcel Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 Ik ben vooral benieuwd hoe je fris geschoren gezicht die 96% alcohol gaat bevallen
bronda Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 Harkos, Groot gedeelte van Jock overgenomen. Met een eigen draai eraan gegeven. Ravensara olie erbij, ik weet niet de werking ervan maar heb het maar erbij gedaan. Zoals ik zei veel van Jock overgenomen. Heb bijna 500 cl in een weckfles sinds gisteren zitten en laat het de komende weken zitten een week of 4 ongeveer en daarna ga ik het meervoudig filteren. Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien en te ruiken! als het tegenvalt zal ik dat ik ook zeker vermelden. Op You Tube ook filmpjes gezien om een Bay rum te maken met heel veel minder ingrediënten. Ik weet niet exact de samenstelling ervan. Maar ik zag wat met Laurierbladeren, white hazel, wodka , Rum , kruitnagel, Glyserine, Vanille stokjes en meer niet. 6 tot 8 weken rijpen op de pot. Maar vond de samenstelling een beetje onduidelijk, weet niet of jij goed in vertalen bent. Zal best wel eens een eenvoudiger recept van Bay Rum willen maken. Misschien leuke ideeën ik hoor ze wel. Ben ook op zoek naar leuke kleine navulflesjes van 100 en 200 ml, model zoals de Grolsch beugelfles. Heb net nog even een aftershave in elkaar geflanst: 40 ml 96% alcohol 30 druppels lavendel olie erin opgelost 2 druppels citrusmix olie erbij gedaan 5 ml Glyserine en dan alles afvullen met water tot 100 ml. Effe schudden en klaar. Ik moet zeggen dat er niks mis mee is. Na het scheren even op ut bekkie gedaan en licht prikkelend gevoel maar niks ernstigs ofzo. Lekkere lichte geur, niet ontzettend aanwezig maar lekker voor de afwisseling zeg maar.
Harkos Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 Klinkt ook niet verkeerd. Had na 3,5 weken door de donkere rum, piment, kruidnagelen en kaneel een kleur van slappe koffie.. Is bij gebruik niet storend. Ben redelijk tevreden over het resultaat en heb nu ook een halve liter, die ik heb afgevuld in Kontaktlens vloeistof flesjes. Doseren erg handig.
bronda Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 Ik ben vooral benieuwd hoe je fris geschoren gezicht die 96% alcohol gaat bevallen Marcel, Het is maar 20 cl zal wel meevallen.... en 120 cl Rum....
Harkos Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 Mijn Bay Rum zit op 40% alcohol. Daar merk je niets van door de glycerine. Denk dat Bronda niet hoger komt dan ongeveer 30% met het water, rozenwater en de rest van de ingrediënten. Moet zeggen dat dat spul van mij wel een hoog kruidenlikeur gehalte heeft, maar kan me nog bedwingen.
bronda Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 Ehhh.. moet wel zeggen dat ie heftig ruikt. Heb niet de neiging om het achterover te slaan, hahaha! ben bang dat je sneller op kamer 100 zit dan dat je kan tellen... Heb nog wat extra rum toegevoegd en een extra sinaasappel schilletje, een stukje gember er ook extra erbij gedaan. Weet niet wat het alcohol percentage zal wezen. Maar dat ie nu al heftig ruikt is zeker. Nu voeg ik niets meer toe en laat de boel lekker rusten en eens in de 2 dagen effe schudden.
Jock Posted March 21, 2014 Author Posted March 21, 2014 Ravensara is te koop bij de winkelketen " De Tuinen". Zit in de meeste (middel)grote steden. Over smaak valt niet te twisten, maar ik ben zelf erg zuinig met kaneel. Ik wil de dag niet ingaan ruikend als een koekje. Gember en piment en limoen is meer mijn smaak. Soms doe ik zelfs een beetje gemalen zwarte peper erin. Trouwens doe geen paurierbladen van een supermarkt in.. Dat ga je berouwen. De gedroogde laurier is gemaakt voor vleesgerechten en geeft een bouillion geur af. Als je echtee bladeren in wilt doen, koop ze vers van een toko uit de Caribisch gebied. Niet alle rum is even aromatisch. Gebruik geen spiced rum in s, Hemels naam. Sommige budget rums als huismerk bij G&G of Mitra zijn veredelde witte rums met karamel kleurstof toegevoegd, dus kijk daar ook voor uit. Het hoeft natuurlijk geen dure XO rum te zijn, maar Mount Gay of Barbados rum is prima en ruikt zoals rum hoort te ruiken. Als je de Original Dark van Plantation kan vinden ( meestal bij een goede onafhankelijke slijter) zoals ik gebruikte, heb je een prima en niet dure rum die erg aromatisch is. Is trouwens ook lekker te drinken. Als basis in een Planters Punch of Mojito ook prima, maar puur ook goed.. Over peper gesproken, ik heb bij een nieuw winkel in Arnhem een EDT gekocht " White Lalique". Ruikt fris en grasachtig, en gaat op den duur over in peper. Vind ik een heerlijke geur. Wel wat duur dat wel.
Kogel Posted March 21, 2014 Posted March 21, 2014 Mijn Bay Rum zit op 40% alcohol. Daar merk je niets van door de glycerine. Denk dat Bronda niet hoger komt dan ongeveer 30% met het water, rozenwater en de rest van de ingrediënten. Moet zeggen dat dat spul van mij wel een hoog kruidenlikeur gehalte heeft, maar kan me nog bedwingen. Zit hier helemaal te grinniken want ik nam net een slok kruidenbitter toen ik dit las. Proost!
bronda Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Mijn Bay Rum zit op 40% alcohol. Daar merk je niets van door de glycerine. Denk dat Bronda niet hoger komt dan ongeveer 30% met het water, rozenwater en de rest van de ingrediënten. Moet zeggen dat dat spul van mij wel een hoog kruidenlikeur gehalte heeft, maar kan me nog bedwingen. Zit hier helemaal te grinniken want ik nam net een slok kruidenbitter toen ik dit las. Proost! Zo mijn Bay Rum aftershave is klaar, na 4 weken dagelijks te hebben geschud en gezeefd en door het koffie filter te hebben gefilterd nu een dikke 250 ml overgehouden. Het ruikt erg sterk naar kruidenbitter dus dit moet goed wezen!! ehh....na de scheerbeurt lekker de selfmade Bay Rum op het gezicht gedeponeerd en toen een lichte prikkel .....en daar bleef het bij. Na 2 minuten rook je helemaal niets meer noppes nada niks mijn vrouw ook nog even laten ruiken en zei heb je er wel wat opgesmeerd! ik voor de zekerheid nog een laag van de Bay Rum erop geflikkerd. Weer laten ruiken nou weer niets helemaal niks geen geur niks nopes nada. 4 weken voor Jan met de korte achternaam dit brouwsel gemaakt. Wat een tegenvaller , op de fles ruikt het echt heerlijk, een krachtige kruidige geur maar op het gezicht is het sneller vervlogen dan een een voorbij scherende F16 ik ben genezen. Ga nog een eenvoudige variant proberen met Rum, wodka , verse laurierbladen en wat kruidnagel , sinaasappel schillen en vanille stokjes, hoop dat dat een betere combinatie wordt.
bronda Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Ehh....ben bang dat ik sneller op kmr 100 zit dan dat ik kan tellen... Maar valt wel tegen deze Bay Rum, hij ruikt echt zeer kruidig en geeneens onaangenaam maar op het gezicht is de geur echt zo weg, valt gewoon zwaar tegen. Ik ga voortaan maar gewoon lekker bestellen bij BdF ze hebben daar de Pinaud, meerdere geuren en dus weer keuze genoeg. Ik probeer nog 1 variant van de Bay Rum binnenkort en als dat ook tegenvalt dan ben ik er klaar mee.
Jock Posted April 19, 2014 Author Posted April 19, 2014 Wat vervelend voor je. Ik weet niet of het aan mijn huidtype ligt, maar bij mij blijft het een hele tijd ruiken. Ik gebruik wel een zeer aromatische rum dat wel
bronda Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 Tja kan gebeuren, maar binnenkort nog een eenvoudige variant ga ik maken. Ik geef niet erg snel op weet je....ga ook een betere rum halen en wodka, moet toch echt gaan lukken. De aanhouder wint en ik geef niet snel op!
Jock Posted April 19, 2014 Author Posted April 19, 2014 Zo is het maar net. Original Dark Rum van Plantation is en niet duur, en lekker, en aromatisch
Harkos Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Twee week geleden heb ik een nieuwe poging gedaan een Bay Rum samen te stellen. Daar de daarvoor eigenlijk noodzakelijk Pimenta Racemosa (Bay Rum blaadjes) hier moeilijk is te krijgen, tenminste ik heb het nog niet kunnen vinden, ben ik op zoek gegaan naar een vervanging. Hierbij ben ik uitgekomen op blaadjes, die bij een beetje Toko vers of bevroren makkelijk zijn te krijgen. Namelijk Daun Salam en Djeroek Purut. Daun is een soort laurier van de zelfde planten familie als Pimenta en Djeroek Purut is citroenblad, dat een lekkere citroen geur afgeeft, hetgeen Pimenta ook doet. Na enkele dierproeven op mezelf te hebben gedaan, blijkt er bij mij geen allergische reactie te ontstaan . Welnu mijn vrouw vindt deze batch beter ruiken als de vorige. Zelf vind ik het resultaat ook lekker. Een behoorlijk goede geur, die uren blijft hangen. Als vergelijking heb ik een Pinaud-Clubman Virgin Island Bay Rum. Deze ruikt iets lichter en heeft iets meer prik. Dit kan ik ook bereiken, door meer Turkse Eau de Cologne toe te voegen, echter ik vind mijn geur eigenlijk zeker zo lekker. Ik denk, dat ik de volgende keer wat zuiniger ben met de vanille. Deze geur is lekker of te nadrukkelijk en naar mijn smaak zit ik net op de grens. Kijk als een mooie Brunette zo gaat geuren, kan ik dat erg waarderen, maar bij mezelf mag het iets minder. Mocht je de behoefte voelen ook te gaan experimenteren, dan hierbij een link naar het recept. https://db.tt/Tr5MphoZ De Bay Rum heeft bij mij nu twee weken gerijpt en is prima bruikbaar. Nou maar weer zien, dat ik het weer op krijg.
Recommended Posts