Harkos Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Als ik het goed begrijp, is in dit creatieve proces die slok tussendoor van groot belang. Leuk filmpje Jock. Heb laurier olie in Duitsland besteld. Als die binnen is ga ik er mee aan de slag.
marzman Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Leuk filmpje inderdaad. Lijkt me ook leuk om eens te proberen.
Mars Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Mooi filmpje Jock, ik heb er van genoten. En ik weet nu ook hoe je een plastic zakje opent, met een kombinatietang! Maar alle gekheid, het lijkt me heerlijk en ik kon de ingrediënten bijna ruiken en direct trek in een lekkere bruine rum. Thnx voor het maken en delen van je film met ons!
Snuff Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Bedankt, ga het zelf niet proberen maar toch interessant.
Snowmiss Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Ook ik vond het erg leuk om te zien, moest alleen halverwege naar buiten met de kids spelen, dus net maar even afgekeken.
steefmobiel Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Dank Jock voor deze geweldige bijdrage. Ik heb met veel plezier naar je gekeken en je hebt me in ieder geval warm gemaakt om dit zelf te proberen. mvg stephan ps. moet ook nog wel even zeggen dat je taalbeheersing subliem is. Ik ken heel wat engelsen en ieren, maar niet eerder hoorde ik zo'n taalbeheersing. Chapeau.
talibeard Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Leuk gedaan Jock! Slokje rum was welverdiend!
Guest Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Leuk filmpje. Ga ook eens aan de gang met zoiets. Bedankt
Jock Posted February 17, 2014 Author Posted February 17, 2014 Bedankt voor de leuke reacties mannen. Niet vergeten dat, dit geen exacte wetenschap is. Je kan het maken naar eigen smaak. Meer van dit, minder van dat, gewoon je eigen smaak. Ik gebruikte neutraal destilaat uit Schotland, maar vodka kan ook al is het alcohol niet erg sterk. Dat betekent dat je iets langer moet wachten tot de olie van de citrusschillen loskomt. En de rum, als je die bij een slijter koopt, koop dan wel uitsluitend bruine rum voor de geur. Sommige slijters hebben kwart flesjes, zodat je niet een hele fles hoeft te kopen. Laatste tip. Niet meer dan een kaneel stok. Ik heb een keer een batch gemaakt met 3 kaneel stokken erin. Maar dat was teveel kaneel geur. Ik moest het verdelen onder 3 schone jammpotten en opnieuw met citroen en gember om de kaneel geur een beetje te dempen. Dus als het na afloop niet naar je zin is, valt het wel te redden, door meerr van dit of dat erin en langer te laten staan. Gr, Jock
Marcel Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Leuk om te zien Jock! Zou je ipv dat destillaat of wodka ook 96% alcohol verdund met wat demiwater kunnen gebruiken? Of is dat wat onvriendelijk voor de huid?
Harkos Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Ga Turkse eau de cologne gebruiken ipv vodka. Die is 80% en is al met limoen geparfumeerd.
Jock Posted February 17, 2014 Author Posted February 17, 2014 In plaats van Vodka kan je ook Witch Hazel gebruiken. Die is in Nederland ook te krijgen: http://shaveandmore.com/nl/aftershave/545-dickinsons-witch-hazel.html Je kan wel gewoon alcohol gebruiken met water dat wel . De Turkse cologne kan ook, maar dan is mijns inziens de lol af van alles zelf maken. Als een pre mix cocktail of zo.
Buffel Posted February 18, 2014 Posted February 18, 2014 Erg leuk om te zien Jock, bedankt voor het delen. Ik wil hem zeker een keertje proberen, dan combineren we het met een whisky proeverij
Harkos Posted February 21, 2014 Posted February 21, 2014 De stoute schoenen aangetrokken en na het bestuderen van diverse recepten en het filmpje van Jock mijn eigen versie gemaakt. Gedeeltelijk gebaseerd op de originele recepten en gedeeltelijk op eigen inzicht met het volgende resultaat: Mijn recept: Vandaag de laatste, via internet bestelde, artikelen binnen gekregen om mijn eigen Bay Rum aftershave te maken. Moet nog wel even een paar weken wachten en schudden voor het te gebruiken is, maar de eerste geur belooft al wel wat. Een fruitig subtropisch, geurig en kruidig brouwsel. blaadjes laurier aziatisch 10 stuks laurierolie 10 druppels eetlepel Piment 17 gram Rum voor de geur. 125 gram Toverhazelaar extract 50 gram Turkse eau de cologne 80% (heeft al lemon geur) 110 gram water (om de alcohol in de eau de cologne te compenseren) 95 gram Rozenwater 40 gram glycerine(eerst filteren, dus komt er later bij) 40 gram theelepel sinaasappel schil, 14 gram theelepel gemalen gember 10 gram Kaneel stokje, 1,5 stokje kruidnagel 8 stuks kruidnagelbloesem olie 6 druppels vanille parfumolie 8 druppels Totaal 501 gram Mocht het een succes worden, dan vraag ik patent aan en breng het via de meest biedende op de markt en loop helemaal binnen op dit forum. Tot dan mag je het gratis na maken, maar misschien is het verstandig even te wachten tot ik het klaar heb. Mocht het tegenvallen, zal ik hier daar op terug komen, mocht het mee vallen, dan zal ik het hier bejubelen. Echter om alle risico's uit te sluiten, een grote fles Floid Amber gekocht bij mijn huisdealer Bdf. Daar kom ik volgende week in het passende topic op terug.
Jock Posted February 21, 2014 Author Posted February 21, 2014 Leuk hoor. Ben benieuwd. Hoe kom je aan de Turks cologne?
Harkos Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 @Jock Turkse supermarkt ongeveer €2.50 per half liter voor 80% alcohol. Kijk wel naar goede kwaliteit, anders ruikt het toiletblokachtig. Mijn favoriet Eyüp Sabri Tuncer. Is ook erg geschikt om scheergerei goed te reinigen.
Harkos Posted March 2, 2014 Posted March 2, 2014 10 dagen onderweg. Gisteravond de Bay Rum gefilterd, omdat de sinaasappel en gember te nadrukkelijk de kop op stak. Salemblaadjes (12) en nieuw piment (15) toegevoegd. Wat nieuwe kruidnagels (7) er in. Een nieuw kaneelstokje er in. Extra rozenwater voor de geur.. 50 ml rum en 50 ml wodka erbij gedaan. (Om het filterverlies te compenseren) Vanmorgen roken mijn handen nog aanmerkelijk naar de Bay Rum. Wel erg lekker, noten van genoemde kruiden in een goede balans. Veelbelovend.
Jock Posted March 2, 2014 Author Posted March 2, 2014 Ik ben er benieuwd. Ik vind dat je erg veel kaneel erin doet. Althans naar mijn smaak. Ik vind kaneel het meest dominante geur en nneemt na een tijdje in alcohol de boel helemaal over. Hou ons op de hoogte hoe het ontwikkeld. Ik heb nu die Turkse cologgne, maar gebruik het alleen om te steriliseren
Harkos Posted March 2, 2014 Posted March 2, 2014 Dat kaneel valt wel mee. Zijn kleine stokjes van de toko. Overigens vind ik kaneel we lekker ruiken en de oude stokjes zijn er uit. Over een week weer kijken.
Harkos Posted March 15, 2014 Posted March 15, 2014 Wat mij betreft is de Bay Rum klaar. Na 3,5 week trekken vind ik het resultaat goed en heb niet de indruk, dat er nog veel verandert in de pot. Morgenvroeg testen na het scheren. Vandaag gefilterd en glycerine toegevoegd. De geur bevalt me, alleen heb ik geen vergelijk met goede Bay Rum uit de handel. Heb destijds een home made flesje uit Amerika meegenomen, maar of dat de goede geur is? Mijn brouwsel lijkt op koffie en heeft een heerlijke kruidige geur, met een noot vanille, kruidnagel, licht kaneel en citrus. De stevige limoengeur van de Turkse eau de cologne is aardig vervlogen en geeft samen met de sinaasappelschil een frisse citrusgeur. Heb geen idee wat het effect van de laurier is. Heb deels blaadjes, deels olie gebruikt. De oogst is een halve liter aftershave. De vraag is nu hoe het op de huid is na langere tijd en hoe de geur zich houdt. Niet onbelangrijk, mijn vrouw vindt het zeer prettig ruiken.
Recommended Posts