Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedendag allen,

zoals de meesten hier, maak ook ik gebruik van pastas om het mes tussentijds scherp te houden. Ikzelf gebruik zowel chromium(0.5 micron) als cerium(0.25 micron) oxide poeder. Als medium voor deze poeders gebruikte ik eerst een oude spanriem, tot tevredenheid. Later heb ik het toegepast op leren strops, eveneens tot tevredenheid. Laatst heb ik echter de poeders op katoenen strops gesmeerd. Dit leidde tot een snede die mij ietsje beter beviel dan op leer. Het verschil mijnsinziens tussen leer en canvas is dat leer een scherper mes aflevert, maar dat de snede van katoen iets vriendelijker aanvoelt. Voor mij voelt het verschil er tussen als finishen op een c12k/CF of een kunstmatige 12k + steen. Zo zal de kunstmatige steen een ietsje scherpere snede geven, maar het gevoel op de huid vind ik van een natuurlijke steen gewoon lekkerder. Waarschijnlijk komt het verschil bij de stenen voort uit het kraspatroon, zoals op verschillende fora al besproken is. Of het verschil tussen leer en canvas meetbaar of puur een gevoel is, zou ik dan weer niet weten.

Wat ik dus momenteel doe is na plusminus 12 scheerbeurten het mes 5 hele halen over chromium oxide op een katoenen strop gevolgd door 5 hele halen op cerium oxide op een katoenen strop om het mes heerlijk scherp te houden(hiernaast natuurlijk gewoon schoon canvas en leer stroppen.). Tot het weer tijd is om een keer naar de steen te gaan. Na de stenen gebruik ik echter geen pastas, puur voor touchups tussen de stenen door.

Nu om de discussie op gang te brengen.

Welk medium gebruiken jullie?(steen, leer, canvas, hout enz.)

Waarom gebruiken jullie dat medium?(gebruiksgemak, resultaat, verschillend voor diverse stadia enz.)

welke pasta gebuiken jullie?

Welke volgorde hanteren jullie?

Vanaf welk stadium gebruiken jullie pasta?

Bedenk wel dat dit geen meerkeuze vragen zijn. Ik zou graag lezen waarom welke combinatie voor jou het beste werkt. Dat maakt het wel zo duidelijk voor beginners die in dit topic verzeild raken.

mvg stephan

Posted

Stephan,

Ik houd bij een eerste reactie jouw volgorde aan.

Welk medium gebruiken jullie?(steen, leer, canvas, hout enz.): ik gebruik leer. Ik heb een hone base met verschillende strops met een magnetische rug. Ik gebruik in hoofdzaak de strops voorzien van Crox en naturel paardenleer (Cordovan). Daarnaast heb ik op de badkamer voor onmiddellijk grijpen een spanleer, aan de ene kant naturel en aan de andere kant Crox.

Waarom gebruiken jullie dat medium?(gebruiksgemak, resultaat, verschillend voor diverse stadia enz.): inderdaad gebruiksgemak en resultaat. De wekeljkse rotatie gaat voor het klaarleggen naar de hone base. Voor het pakken van het mes van de ochtend, pak ik nog even de spanriem; meestal alleen naturel.

welke pasta gebuiken jullie?: al gezegd- Crox

Welke volgorde hanteren jullie?: uiteraard gaat - wanneer toegepast - de Crox altijd aan naturel vooraf.

Vanaf welk stadium gebruiken jullie pasta?: dat is mij bij afwijkend van middle of the road. Ik heb een boven modale hoeveelheid messen die allemaal in de rotatie aan de beurt komen. Tussen mes 1 en mes. . .-tig . . , uitgaande van een mes per dag, zit een niet onaanzienlijk aantal dagen. Elk mes wordt perfect gestropt na gebruik weggelegd. Tegen de tijd dat ik dit mes weer tegenkom is er nog al wat tijd verstreken en de bevel (de edge) verroest. Dit is met het oog niet waarneembaar maar het is wel zo. Dus de wekelijkse rotatie waar dat verroeste exemplaar van deeluitmaakt, gaat naar de hone base en krijgt een ultra subtiele Crox behandeling met daarna een vlinderlichte naturel massage. Deze wekelijkse rotatie gaat naar de badkamer, waar als gezegd voor ieder mes daartoe behorend en wordt opgenomen, de spanriem klaar ligt waar ik de twee minuten tijds mee invul waarin mijn baard in de inweek en de voorwas ligt.

En na gebruik van dat opgenomen mes is mijn smoeltje weer helemaal als een KKK!

J

Posted

Tja. Dat is er een. Canvas/leer houd mijn voorraad messen scherp. Ik scheer doorgaans om de dag, roteer al mijn messen wat resulteert in jaarlijks gebruik van gemiddeld 3a4x per mes. Soms gebruik ik een meerdere keren achter elkaar. Als je de lederen strop goed gebruikt nadat je mes goed geslepen is heb je daar voldoende aan. Een Strop met Crox gebruik ik zelden, ik haal een pas geslepen mes er nog een paar keer overheen thats it.

Posted

Oke, stroppen om de messen in uitstekende scheerbare toestand te houden. Echter hou wel rekening met het feit dat jullie een grote hoeveelheid messen hebben in een rotatie.

Dat maakt toch wel een verschil naar mijn bescheiden mening! Ik kan een mes ook jaren scherp houden met alleen leder en crox als het maar af en toe de revue passeert, maar één mes voor dagelijks gebruik dat is een ander paar mouwen, daar ontkom je toch niet aan een tweetal keer per jaar terug opfrissen (niet slijpen!) op de steen en dat dan nog voor iemand met ervaring.

Kan natuurlijk zijn dat ik niet over de nodige talenten beschik en jullie hebben heel wat meer ervaring natuurlijk, het is dan ook niet mijn bedoeling om jullie stellingen te ontkrachten, ik bekijk het meer vanuit het oogpunt van de mensen die pas om de hoek komen kijken en al snel gaan verwachten dat ze heel lang met hun mesje vooruit zullen kunnen.

Maar ik geef grif toe dat het doel waar ze best naar toe kunnen streven is jullie manier van de snede in scheerbare toestand te houden, alleen zullen ze daar het nodige leergeld moeten voor betalen.

Posted
Oke, stroppen om de messen in uitstekende scheerbare toestand te houden. Echter hou wel rekening met het feit dat jullie een grote hoeveelheid messen hebben in een rotatie.

Dat maakt toch wel een verschil naar mijn bescheiden mening! Ik kan een mes ook jaren scherp houden met alleen leder en crox als het maar af en toe de revue passeert, maar één mes voor dagelijks gebruik dat is een ander paar mouwen, daar ontkom je toch niet aan een tweetal keer per jaar terug opfrissen (niet slijpen!) op de steen en dat dan nog voor iemand met ervaring.

Kan natuurlijk zijn dat ik niet over de nodige talenten beschik en jullie hebben heel wat meer ervaring natuurlijk, het is dan ook niet mijn bedoeling om jullie stellingen te ontkrachten, ik bekijk het meer vanuit het oogpunt van de mensen die pas om de hoek komen kijken en al snel gaan verwachten dat ze heel lang met hun mesje vooruit zullen kunnen.

Maar ik geef grif toe dat het doel waar ze best naar toe kunnen streven is jullie manier van de snede in scheerbare toestand te houden, alleen zullen ze daar het nodige leergeld moeten voor betalen.

Ik denk inderdaad dat dit toch wel flink scheelt ja. Had het niet beter kunnen verwoorden.

Posted

Prima Snuff! Doel en strekking van het betoog van Kalerolf en van mij is - zeker de newbies - te manen piano om te springen met de stenen. Ik ben de naam van het jonge forumlid even kwijt (excuus) maar ik kan me zijn mededeling dat hij de aanwezigheid van een canvaszijde op zijn strop noodzakelijk achtte "omdat hij daarmee zijn mes ontdeed van slijpresidu" voordat hij naar het leer ging, nog goed herrineren. Ik dacht toen, dat 6/8ste mes haalt de volgende generatie niet of hooguit als Wiener Schaber zonder spine. :roll:

J

Posted
Prima Snuff! Doel en strekking van het betoog van Kalerolf en van mij is - zeker de newbies - te manen piano om te springen met de stenen. Ik ben de naam van het jonge forumlid even kwijt (excuus) maar ik kan me zijn mededeling dat hij de aanwezigheid van een canvaszijde op zijn strop noodzakelijk achtte "omdat hij daarmee zijn mes ontdeed van slijpresidu" voordat hij naar het leer ging, nog goed herrineren. Ik dacht toen, dat 6/8ste mes haalt de volgende generatie niet of hooguit als Wiener Schaber zonder spine. :roll:

J

Weest niet gerust. We snappen ook heel goed hoe jullie het bedoelen hoor :):)

Posted

Ik heb nog nooit pasta's gebruikt. Misschien dat ik binnenkort wat crox aan ga schaffen puur om te experimenteren, aangezien ik niet het gevoel heb dat ik het nodig heb na het slijpen op coticule.

Waarover: ik heb ongeveer hetzelfde ritme als jij, Stephan. Echter in plaats van crox haal ik elke plusminus tien scheerbeurten het mes een keer of dertig op en neer over de steen met alleen water. Dit is om een zeer fijne snede te houden; zonder 'opfrissen' zou het ook goed scheren, alleen dan wel steeds net iets minder comfortabel. Ik ben hier niet heel anaal in, overigens. Ik hou geen boekje of zo wat bij met het aantal scheerbeurten per mes. Alsjeblieft zeg, moet er niet aan denken.

Ik heb af en aan twaalf to vijftien messen in gebruik, scheer me om de dag/twee dagen (m.a.w. drie keer per week) en ik heb na drie jaar nog geen enkel scheermes (onder voorbehoud dat het goed geslepen was) opnieuw hoeven slijpen. Mijn normale stropregime is 20-30 halen linen en 40-60 halen leer.

Ik kan me voorstellen dat hetzelfde ritme met crox mogelijk is, maar dat wil ik dus gaan uitproberen. Dit om te weten wat het inhoud en ik zo betere aanbevelingen kan geven aan lui die geen zin hebben in allerlei gepiel met stenen (wat ik me heel goed voor kan stellen).

En Snuff: inderdaad, perspectief (aantal messen en leerweg) hebben er ook mee te maken. Goed dat je dat even aanstipt.

Kort over het gebruik van canvas: de wijzen zijn er nog niet helemaal uit, maar ik gebruik het zeker na het slijpen (i.i.g. geval na slijpen op coticule is er een merkbaar verschil) en meestal voor/na het scheren. Blijkbaar is het in geringe mate abrasief, in iets hogere mate dan leer. Ik betwijfel echter ten zeerste of een linen/canvas strop een scheermes kan verslijten van 6/8 naar 4/8, zelfs na 25 jaar intensief gebruik. Ikzelf vrees er niet voor, en zal er zeker niemand voor waarschuwen. Ik vind het prettig in gebruik en heb tot nog toe geen problemen ondervonden.

Posted

Ja Pieter, ik heb zelf geen coticule noch enige andere natuursteen maar wat ik er van heb gelezen, zijn de coti's (een aantal) zeer weinig afnemend zonder slurry (melk), hooguit polijstend. Dan vermoed ik dat je op niveau 16K doende bent.

Dat vreet je mes niet op.

Waar ik op doelde in mijn verwijzing naar het jonge forumlid met zijn slijpresidu te verwijderen door stroppen op linnen, dat deze kennelijk voor elke scheerbeurt de stenen opzocht. Ik heb niet willen zeggen dat je met linnen alleen je mes aan zwaarwegende "wear" blootstelt. Als ik daarin niet duidelijk was dan is bij dezen daar in voorzien.

J

Posted

Begrijp jullie waarschuwing voor onnodig slijpen volkomen, wou dat iemand mij toentertijd daarvoor meteen had gewaarschuwd. Als je pas begint dan kan de overvloed aan opduikende problemen, in het verre verleden dan (40 jaar geleden was er weinig over te vinden) of heden tendage de overvloed aan informatie met tegenstrijdige beweringen en feiten ervoor zorgen dat de beginner van de hak op de tak springt en helemaal de weg kwijtraakt en alles maar aan de kant gooit.

@Pithor ik weet het niet canvas, wel of niet? Vroeger gebruikten ze dat nooit dus het kan ook zonder. Wat wel opvallend is, dat messen die van de coticule komen echt erop vooruitgaan als ze na het slijpen over het canvas gehaald worden. Even terzijde ik ken ook een Pithor die in Finland dacht ik verbleef maar Nederlander was, schrijfstijl een beetje gelijkaardig, toeval of ?? (hoef je niet perse op te antwoorden).

Posted

Ah zo, had het een keer gevraagd toen hij op het forum verscheen. Dacht het al dat het dezelfde persoon was. Nieuwsgierigheid bevredigd!

Posted

@pithor het naar de stenen brengen voor een paar halen op water deed ik tot een jaar geleden ook. Echter de ontdekking van de scheercommunitie op internet heeft mij aan het experimenteren gezet. En aangezien je na een keer proberen geen conclusie kan trekken, ben ik nu dus al een jaar aan het hannesen met chromium en cerium op verschillende media. Tegen de tijd dat het zomer wordt weet ik dus pas wat ik voor welk mes het best vindt. Hetzij pasta op een van de verschillende media, danwel gewoon water op de steen. Daarbovenop komt nog dat mijn collectie messen in dat jaar al is verzesvoudigd :shock:(maar nog wel minder dan de helft van mijn leeftijd) en het proberen van verschillende dingen steeds langer duurt. ;) Gelukkig heb ik er wel veel plezier in. :)

mvg stephan

ps. veel rekenplezier aan de wiskundigen hier :mrgreen:

Posted

Heren,

Ik heb bovenstaande gelezen en kan een vraag of gedachte niet onderdrukken.

komt ìe. Wanneer je mes keurig geslepen is en je daarna wanneer de scheerkwaliteit af gaat nemen je mes steeds opfrist op Crox o.i.d. dat moet in mijn beleving de snede toch steeds goed blijven?

Crox polijst maar daarmee haal je welles waar heel fijn, ook materiaal af. Dat zal dan over de volle snede gebeuren toch? Dat moet dan betekenen dat de snede steeds goed blijft?

Zie ik iets over het hoorfd?

Posted (edited)

Henk,

Je hebt in mijn visie het (mathematische) gelijk geheel aan je zijde. Leer neemt af en houdt de snede in stand maar de satinerende/polijstende (de britten/amerikanen hebben hier een beter woord voor: "burnishing") eigenschappen zijn zodanig weinig afnemend zodat als de snede minder is je honderden laps op leer zou moeten doen. Dus dan grijpen we naar een ietsje meer afnemend medium: Crox,

En met beide "burnishing" media - naturel leer na het croxleer - blijft de snede perfect.

Daarom ben ik verhard in mijn mening dat een mes als het de ultieme bevel heeft waar we het over hebben, nooit terug hoeft naar de stenen (om te slijpen).

Als dat wel zou moeten is dan heb je voorafgaande aan die oefening wel een hele reeks bijzondere slechte scheerbeurten achter de rug Want je wilt je mes toch altijd 100%!. Wie gaat zich nu scheren met een mes dat van 100% gaandeweg achteruitkachelt naar 90, 80, 70 ,60% en dan de schurft inkrijgt omdat het mes zijn bek open trekt en vervolgens het mes ten einde raad naar de stenen brengt?

De gedachte dringt zich aan mij op dat de stenenadepten (en nu wordt ik gestenigd!) niet goed stroppen en gaandeweg de bevel ( dat is iets anders dan de snede) van hun mes - en dus de geometrie daarvan - verneuken.

Ik zie op videootjes altijd slappe strops met foute hoeken. Ik weet dat er met slappe doorzakkende strops een goede techniek is toe te passen door er voor te zorgen dat de geometrisch goede hoek tussen de spine en de snede wordt gevonden, maar weinigen zijn die kunst meester.

Daarom mijn voorkeur voor een honebase en een spanriem (in tegenstelling tot wat wordt beweerd zakt een spanriem niet door; want hij staat als een snaar zo strak).

Mijn betoog heeft geen directe focus op de leden die in plaats van crox/leer ter hand te nemen de "finishende" eigenschappen van coticules en dergelijke toepassen zonder slurry en alleen met water polijsten. Coticules gaan naar ik heb gelezen zich gedragen als 16K stenen. En ook na een Shapton 30K heb je alleen nog maar leer nodig om wat meer "smoothness" te bereiken. Bij de laatste categorie leden kan ik me voorstellen dat die de "watergang" verkiezen. Maar deze leden gaan daarbij niet echt "terug naar de stenen". Zijn gebruiken de "watergang" als alternatief voor de Crox/leer gang.

J

Edited by Guest
Posted

Duidelijk.

Heb dan ook besloten zelf iets te fabriceren met leer op hout. 1 zijde leder voor Crox en de andere zijde maagdelijk nakend leder voor de dagelijkse verwennerij van de snede.

[offtopic]Heb vandaag trouwens de primeur met de straight bereikt doordat ik het "ik maak het verder wel af-mesje" niet nodig heb gehad.[/offtopic]

Posted

Henk,

Ga je zelf fabriceren met het oogmerk te economiseren (top!) of om lekker te prutsen (dubbel top) dan wel wil je wat vindplaatsen vernemen?

De "öff topic" is mij niet duidelijk.

J

Posted
Henk,

Ga je zelf fabriceren met het oogmerk te economiseren (top!) of om lekker te prutsen (dubbel top) dan wel wil je wat vindplaatsen vernemen?

De "öff topic" is mij niet duidelijk.

J

Joost,

Zelf fabriceren voor beide opties. Economiseren maar ook om lekker zelf te prutsen.

Als basis wil ik gewoon multiplex gebruiken en ik heb een lederhandel gevonden die natuurlijk bloot gelooid tuigleer heeft. Ik heb ook 500 gr. chromium oxide en 1 liter zuivere heldere minerale olie. Mijn vrouw verbaast zich tegenwoordig nergens meer over. :mrgreen:

Maaaar als scheersnotneus houd ik mij altijd aanbevolen voor tips en wijze raad zodat ik niet zal struikelen, of in ieder geval weer opsta.

Wat de off topic vermelding betrof is dat ik eindelijk, zonder het oude vertrouwde scheersysteem wat ik al meer dan 30 jaar gebruik alles met het mannenmes heb gedaan. WTG maar ook ATG en nog een paar richtingen :mrgreen:

En daar ben ik al een dag best een beetje trots op :D Ben nu zover dat ik ook de bikinilijn van mijn vrouwtje aan durf :mrgreen:

Posted
[...] Waar ik op doelde in mijn verwijzing naar het jonge forumlid met zijn slijpresidu te verwijderen door stroppen op linnen, dat deze kennelijk voor elke scheerbeurt de stenen opzocht. Ik heb niet willen zeggen dat je met linnen alleen je mes aan zwaarwegende "wear" blootstelt. Als ik daarin niet duidelijk was dan is bij dezen daar in voorzien.

J

Aha, op die fiets. Bij elke scheerbeurt slijpen/croxen/etc. lijkt me inderdaad wat overdreven, om me maar zacht uit te drukken.

[...]@Pithor ik weet het niet canvas, wel of niet? Vroeger gebruikten ze dat nooit dus het kan ook zonder. Wat wel opvallend is, dat messen die van de coticule komen echt erop vooruitgaan als ze na het slijpen over het canvas gehaald worden. Even terzijde ik ken ook een Pithor die in Finland dacht ik verbleef maar Nederlander was, schrijfstijl een beetje gelijkaardig, toeval of ?? (hoef je niet perse op te antwoorden).

Inderdaad Ronny, dezelfde Pieter, te Finland. En inderdaad actief op een bende andere fora, af en toe. Terzijde: die coticule en het voordelig Franse scheermes die ik beide van jou toendertijd heb overgenomen zijn nog in trouwe dienst.

Over canvas stroppen: de meeste oude strops (ook wel 'vintage', maar ik ben zelf niet zo'n fan van de term) die ik heb gezien bestaan uit een leren component en een canvas component. Mijn linnen (of heel goed in elkaar gedraaid katoenen) component komt van zo'n oud ding. Werkt perfect.

De (naar mijn mening) plausibele theorie van Bart Torfs is dat bij het slijpen op een coticule er na het slijpen een hoop debris op en aan de snede achterblijft. Om die te verwijderen is de gematigde ruwheid van een goed stoffen component ideaal. Ook neemt zo'n stoffen component beter (lees: dieper) debris op dan een leren component en verminderd zo bij het aanzetten de kans op mogelijke miniscule schade aan mes en snede, bijv. krassen.

Posted

Heren,

Ik roep u tot de orde.

Ik lees hier: ". . . .er na het slijpen een hoop debris op en aan de snede achterblijft. Om die te verwijderen is de gematigde ruwheid van een goed stoffen component ideaal.

Met lauw water uit een siepelende kraan en het mes daaronder gehouden ( we zijn toch met water bezig) blijft er geen hoop debris achter op de snede. Niks hoop. Helemaal nul niks geen debris.

"Ook neemt zo'n stoffen component beter (lees: dieper) debris op dan een leren component en verminderd(t) zo bij het aanzetten de kans op mogelijke miniscule schade aan mes en snede, bijv. krassen."

Er is na het afspoelen helemaal geen debris aanwezig. Dus dat een stoffen component dat beter zou kunnen opnemen dan een lederen, is . . . .ja wat is dit. . .? Luchtfietserij!?

Effe bij de les blijven. Ik pak u hard aan. "Debris op en aan de snede achterblijven"?! Dit heb ik in een andere beleving wel eens meegemaakt. Maar hier pik ik dat niet!

Warme groet,

Ome Joost

Posted

Beste Ome Joost,

Allereerst hartelijk dank voor de lollige woordspeling op het eind, deze kon mij ten zeerste bekoren.

Nu over de materie: na het slijpen blijft er, ook na grondig afspoelen met den ouderwetsen kraan ende waater debris achter op de snede van het mes. Hier hebben lui wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar gedaan. Uit Prof. John D. Verhoeven's "Experiments on Knife Sharpening" (2004):

“Debris Deposit[:] The polishing and grinding on the metal faces of a knife blade during sharpening produces an abrasive polishing action. One may think of this action as like having thousands of little ploughs (abrasive particles)that move along the surface pushing scraped up metal, debris, in front of them. If the abrasion direction is away-from the edge, direction A of Fig. 3, then the debris will be deposited along the edge on the face opposite the face being abraded. If the abrasion direction is into the edge, direction I of Fig. 3, one would not expect debris pile-up along the edge as now it is being pushed away from the edge. However, as will be shown later, debris does collect at the edge for abrasion in the I direction, although to a reduced extent. There must be a subtle mechanism of debris deposit along the edge, perhaps involving some type of back eddies at the edge.” p.3

"Two independent sets of experiments utilizing stropping on clean leather showed similar results. Such stropping action is not effective in removing the as-ground burs or surface abrasion marks. Apparently, the natural abrasives in clean leather, on either the hard or soft side of the leather surface, are not adequate to produce effective polishing." p.44

In een notendop: na het slijpen blijft er een microscopische buiging achter en een ophoping van debris (samen vormen ze een microscopisch kleine braam), en met aanzetten op enkel leer kom je daar niet vanaf. Leer alleen heeft er totaal geen geometrisch effect op. Als het je met aanzetten op leer er niet lukt dit te verwijderen, betwijfel ik het ten zeerste of water en een tissue wel toereikend zijn.

Na aanzetten op crox (op leer) wordt de micro-braam wél verwijderd en worden krassen op de snede tot op zekere hoogte weggeslepen. Prof. Verhoeven sleep voor zijn onderzoek tot 8000 korrel. Hogere korrel wetstenen (0.5 micron - net als goede crox - en fijner) werken daarom mogelijk behalve als slijpmiddel ook als 'opruimsteen'. Dit is helaas niet wetenschappelijk onderzocht, dus blijft het voor mij bij 'mogelijk'. Zo'n microscoop is best wel duur, heb ik mij laten vertellen ;).

Helaas gebruikte Prof. Verhoeven geen canvas strop, maar het verschil gemaakt door aanzetten op bijv. linnen na slijpen op een coticule vóór het leer spreekt (voor mij en anderen) boekdelen en wijst er op dat enkel linnen eenzelfde opruimende werking heeft, zij het in mindere/langzamere mate.

Dat het meer metaalresten opneemt na het slijpen dan na het alledaagse aanzetten kan ik wetenschappelijk niet hard maken, dit is voor zover ik weet nergens academisch nagegaan. Maar je moet mijn linnen stroppert eens zien, alsof er iemand met potlood willekeurige lijnen op heeft getrokken. En dat komt echt niet van mijn twintig halen na en voor het scheren. Op mijn vorige stoffen component zat nagenoeg niks na een goed jaar van regelmatig gebruik.

B E L A N G R I J K: Ik realiseer me nu dat ik natuurlijk een voetnoot toe had moeten voegen aan mijn eerdere schrijfsel. Ik excuseer mij voor het ontbreken daarvan, dat was een duchtige faux pas. Dus bij deze:

Dit is een hypothese die tot nog toe het meest aannemelijk en logisch is aangaande het effect van een stoffen aanzetcomponent. Er is (helaas) weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar het aanwezige onderzoek alsook structurele ervaringen van mijzelf (en anderen) wijzen op de aannemelijkheid van deze hypothese. Ik stel het daarom ook niet als de ultieme waarheid, enkel de waarheid die mij nu het meest waarschijlijk lijkt.

Posted

Wanneer ik iets moet/wil uitleggen, komt er af en toe een verbale waterval voorbij; ik ben niet zo van de korte zinnen (wat niet altijd in mijn voordeel werkt).