Jump to content

Softi platinum

cutthroat

Recommended Posts

Vandaag was het de beurt aan de Softi Platinum. Volgens BdF is dit een mesje dat veel gebruikt wordt door de Italiaanse "barbieri". Ik kan er zo gauw geen verdere informatie over vinden, behalve een paar topics op B&B en Shavenook. En deze mensen hadden ze ook van BdF :D . Maar misschien dat Eric meeleest en er wat meer informatie over kan geven. Als krabber heb ik de EJ DE89L genomen, als software de BdF Raffinato met Pitralon Polar en Arko Maximum Comfort ASB als nazorg.

Softi_platinum.jpg

Wat me meteen opvalt is dat de mesjes, net als de Morris, met z'n drietjes in het pakje zitten. Per stuk verpakt in een parrafine-papiertje (?) en een bedrukte wrapper.

Bij de eerste scheerbeweging lijkt er wrijving te zijn met de huid, maar dit is gelijk weer weg. Ik wijt dit dan ook maar aan dat ik de krabber nog niet goed had staan. Daarna gaat alles eigenlijk lekker gladjes. Het mesje trekt totaal niet en geeft een mooi licht knisperend geluid. Na een WTG, een XTG en een ATG is het resultaat eigenlijk al prima. Toch nog een tweetal lichte touch-ups gedaan en het resultaat is nagenoeg BBS. De aluin en Pitralon geven nauwelijks prik.

Dit was dus een bijzonder comfortabele scheerbeurt. Ik heb in een andere ervaring gelezen dat dit mesje beter wordt, dus ik ben benieuwd.

To be continued...

Ik heb ondertussen de Morris wel geprobeerd meer de Softi (nog) niet. Is er een merkbaar verschil tussen die twee?

Hoeewel Francois het er niet mee eens is ( :mrgreen: ) is mijn vermoeden dat beide mesjes uit dezelfde fabriek komen en wel Feintechnik uit Eisfeld. De Morris roept duidelijk herinneringen op aan mesjes als Elios, Croma en Bolzano voor mij en die komen daar ook vandaan. Meer dan een sterk vermoeden is het dan ook niet.

Kan er helaas niet veel meer van vertellen, want we krijgen ze van een tussenleverancier. Ik heb wel eens in een eerder topic opgemerkt dat de verpakking van de softi's (de omverpakking dan) veel lijkt op die van Bolzano, waaruit ik dan (misschien onterecht) de conclusie trek dat ze daarom wel eens uit dezelfde fabriek zouden kunnen komen.

Ik heb ze zelf niet regelmatig gebruikt, maar vond ze dan wel comfortabel scherp. Weet zo niet hoe lang ik er mee deed.

Voor zover ik ze als beginner kan beoordelen lijken ze wel op elkaar. Hoewel ik de Morris de eerste 2 keer in mijn Gillette Blue Star had is het wel wat lastig om daarmee de vergelijking te maken. Maar daarna de Morris in mijn EJ gehad. Vind ze beide redelijk, maar niet uitzonderlijk scherp. Datzelfde vind ik ook van de smoothness. Wel, zoals Erik zegt, comfortabel. De Morris ging vanaf beurt 2 hard achteruit, dus ik ben benieuwd wat de Softi doet.

Ik zal deze Softi de komende dagen ook goed in de gaten houden en kijken of het mesje inderdaad overeenkomt met de Morris.

@Talibeard: ik kan je, als je wilt, wel een mesje toesturen. Just let me know.

@Erik: Bedankt voor je snelle antwoord.

Dank voor het aanbod maar ik heb nog een pakje (ook van 3 stuks) liggen, alleen ben ik er nog niet aan toe gekomen ze te gebruiken.

Ik krijg ook nooit de tijd gewoon een paar weken te genieten van mijn favoriete combinaties..... :roll:

De prijs die je betaald voor 'a serious case of RBAD' (Razor Blades Acquisition Disorder)..... :mrgreen:

Hoeewel Francois het er niet mee eens is ( :mrgreen: ) is mijn vermoeden dat beide mesjes uit dezelfde fabriek komen en wel Feintechnik uit Eisfeld.

Ik zeg niet direct dat ik het er niet mee eens ben, maar ik heb wel wat twijfels.

Hier mijn redenen.

1. Alle Feintechnik mesjes (Croma, Bolzano, Elios, Isana, Merkur) hebben één ding gemeen. Ze hebben allemaal een Romeinse I en II op het blad gedrukt. Softi heeft dat niet.

2. Alle Feintechnik mesjes hebben dezelfde soort verpakking. Ze zitten NIET in plastic geseald en hebben allemaal eenzelfde papieren wikkel om het mesje en zitten in hetzelfde kartonnen doosje. Bij Softi en Morris is dat duidelijk anders. Dit vereist een andere verpakkingsmethode bij Feintechnik en dat zou het allemaal voor de distributeurs van Softi en Morris onnodig duur maken. Ze zouden met Feintechnik als private label leverancier vrijwel zeker hebben gekozen (of zelfs hebben moeten kiezen) voor kartonnen doosjes zonder plastic seal en verpakkingen van 5 of 10.

3. Ik heb Feintechniek eens gevraagd hoe het zit. Bij de mij bekende Feintechnik mesjes werd aan mij en anderen die er om vroegen tussen de regels door (hoewel het bedrijfsgevoelige informatie betreft) toegegeven dat het Feintechnik producten zijn. Bij Morris en Softi hebben ze dat voor zover ik weet nooit gedaan.

4. Alle Feintechnik mesjes hebben (onder een vergrootglas of microscoop zichtbaar) dezelfde manier van slijpen ondergaan. Alle Feintechnik mesjes zijn volgens mededeling van Feintechnik dan ook allemaal hetzelfde, hoewel ik zelf denk dat de coating iets verschilt (maar dat is een "prinses op de erwt" verhaal). Softi mesjes zouden dus exact gelijk moeten aanvoelen als bijvoorbeeld een Bolzano of Elios. Oordeel zelf.

5. De omverpakking zegt niets. Daar zijn maar een paar smaken in. Voskhod, Shark en de Chinese Gillette mesjes hebben bijvoorbeeld ook dezelfde omverpakking, maar komen toch echt niet uit dezelfde fabriek.

Al met al twijfel ik of GM Factory srl. ze wellicht toch niet gewoon zelf maakt. ( http://www.gmfactory.it/ ).

Het betreft dit mesje ( http://www.gmlame.it/eng/blade_tap.php?iId=1 ).

Ik heb het inmiddels aan GM gevraagd. Als ik antwoord krijg, kom ik er op terug.

Duidelijk verhaal Francois. De tweede reden dat ik bij Feintechnik uitkom, weer alleen mijn redenatie zonder echte data, is dat er made in Germany opstaat en bij mijn weten zijn er maar twee fabrieken in Duitsland over die nog DE-mesjes maken; Feintechnik in Eisfeld en Medyna in Solingen. De mesjes van die laatste (Souplex en Timor) voelen echt compleet anders aan tijdens het scheren.

Het blijft dus bij een sterk vermoeden op basis van hoe de mesjes scheren (waarbij ik de Softi dus nog niet geprobeerd heb!) gecombineerd met het land van herkomst en is niet gebaseerd op iets dat ik 'weet'.

Ik weet het ook niet zeker en daar baal ik wel van ! :D

Duitsland is groot en GM zou daar best een fabriek kunnen hebben.

In het verleden hebben we het ook eens over Merkur mesjes gehad. Ik heb daarover nog gelezen dat Merkur om de zoveel jaar wisselt tussen Feintechnik en Medyna. Dat zou best eens kunnen. Zo houdt Merkur beide mesjesproducenten in eigen land te vriend en het verklaart ook de zeer uiteenlopende recensies over Merkur mesjes. Ook ben ik (vraag me niet waar) eens tegengekomen dat de Softi mesjes in Turkije worden gemaakt. Dat lijkt mij dan weer onzin.

Ik hoop dat GM op mijn vragen zal reageren, maar -zoals vaak het geval- zal dat wel weer een vaag antwoord zijn.

Mooi gevonden Francois en voor 1.000 mesjes meer of minder draai ik mijn hand idd niet om.. ;)

Alleen als ik je link volg kom ik bij mesjes uit die 0.20mm dik zijn en dat is dubbel zo dik als moderne DE mesjes zijn en anderhalf keer zo dik als de dikste mesjes ooit waren (0,13mm) dus of er mee te scheren is? Lekker stijf zullen ze wel zijn en het is jammer dat er niet eerst een paar te proberen zijn.

De enige fabrikant waarvan ik zeker weet dat er mesjes worden gemaakt dikker dan 0,1 mm is Medyna.

Je kunt daar de volgende maten laten maken:

43 x 22 x 0,10 mm

43 x 22 x 0,13 mm

43 x 22 x 0,15 mm

43 x 22 x 0,20 mm

43 x 22 x 0,30 mm :shock::shock::shock: