Snuff Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Ik heb zo wat zitten zoeken naar info over de Shuobudani die door Puerco aangeraden werd als finisher en blijkbaar hangt het af of je de gepaste Tomo Nagura steentjes erbij koopt, schijnt nogal verschil in te zijn? Of kletsen ze uit hun nek? Voor een edge op te frissen gewoon op water of lichte slurry voor beste resultaat? En dan iets over de Naniwa 12 K, ik las tot m'n verbazing toevallig een bericht van Martin op Rasurpur dat de 12 K niet goed is voor scheermessen omdat het zou krassen nalaten gelijk bij een 4 K Alles over de 10 K is volgens hem weggegooid geld bij niet natuurlijke stenen. Benieuwd wat diegenen die deze steen hebben/probeerden ervan vinden? Dank voor alle mogelijke antwoorden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Over de shoubudani, een tomo is altijd aan te raden. Koop je hem bij een goede verkoper, dan krijg je er een geschikte tomo bij. Met bv botan en mejeiro nagura kun je vanaf bevel tot eind resultaat komen. Met alleen een toch up, is een tomo voldoende. De shoubudani is een zeer goede steen om mee te beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 En dan iets over de Naniwa 12 K, ik las tot m'n verbazing toevallig een bericht van Martin op Rasurpur dat de 12 K niet goed is voor scheermessen omdat het zou krassen nalaten gelijk bij een 4 K Alles over de 10 K is volgens hem weggegooid geld bij niet natuurlijke stenen. Benieuwd wat diegenen die deze steen hebben/probeerden ervan vinden? Dank voor alle mogelijke antwoorden! Dat lijkt me een sterk verhaal. Ik heb zelf een naniwa superstone 12k gehad maar die maakte de bevel echt als een spiegel, onder mn pocket microscope 40x amper krassen te zien. De hoofdreden voor mij om het weg te doen is een mes geslepen met deze steen gewoon niet fijn vond scheren. Had altijd redelijk wat huidirritatie na het scheren. Een andere overweging die meetelde was dat deze stenen lastig zijn om vlak te houden, ze vervormen onder invloed van vocht en/of temperatuurwisselingen. Had je de stenen gevlakt had terwijl ze nat waren en je controleerde ze na het opdrogen dan waren ze niet meer vlak. Vooral de ss 8k had er erg last van. Dit was alleen bij de superstones niet bij de chosera's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Ik heb een naninwa ss10k en daar speelt het zelfde. Als ik hem niet tijdig schoonmaak, en hij loopt zichtbaar zeer snel vol, dan krijg ik krassen door ophoping van slijpsel. Altijd beginnen met schoonspoelen en regelmatig controleren tijdens het slijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 En dan iets over de Naniwa 12 K, ik las tot m'n verbazing toevallig een bericht van Martin op Rasurpur dat de 12 K niet goed is voor scheermessen omdat het zou krassen nalaten gelijk bij een 4 K Alles over de 10 K is volgens hem weggegooid geld bij niet natuurlijke stenen. Benieuwd wat diegenen die deze steen hebben/probeerden ervan vinden? Dank voor alle mogelijke antwoorden! Ik heb een Naniwa Chosera 10K. Dit is voor mij een moordsteen voor de volgende opstap. Ik kan mij niet voorstellen dat het bij de Naniwas na passeren van de magische 10K grens opeens leidt tot een belevenis als ware je met een bijl en een carborundum steen bezig. En krassen en weggegooid geld met een Shapton 16K en idem 30K!? nonsens! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pithor Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 De hoofdreden voor mij om het weg te doen is een mes geslepen met deze steen gewoon niet fijn vond scheren. Had altijd redelijk wat huidirritatie na het scheren. Een andere overweging die meetelde was dat deze stenen lastig zijn om vlak te houden, ze vervormen onder invloed van vocht en/of temperatuurwisselingen. Had je de stenen gevlakt had terwijl ze nat waren en je controleerde ze na het opdrogen dan waren ze niet meer vlak. Vooral de ss 8k had er erg last van. Dit was alleen bij de superstones niet bij de chosera's. Het verhaal van regelmatig afvlakken en schoonhouden, in combinatie met een aantal scheerbeurten met op synthetische stenen geslepen messen hebben me er altijd van weerhouden om synthetische stenen aan te schaffen. Blijkbaar is het onderhoud aanzienlijk minder bij duurdere stenen, maar €200-€250 excl. verzenden (resp. Naniwa Chosera 10.000 en Shapton 30.000) vind ik persoonlijk wat te gortig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 (edited) Ha Pit, Het gaat in deze threat niet over geld. En een debat over rond € 250,00 denk ik dat we hier niet moeten aangaan. Maar over de stelling dat alles geïnvesteerd op en na het kantelmoment 10K, weggegooid geld zou zijn omdat alles wat zich boven die grens begeeft zich gedraagt als een 4K. En vlakhouden is iets van alle stenen en alle tijden. Niet alleen iets voor de synthetische. Ik houd zelf een 16 en 30K Shapton vlak. Alhoewel er eigenlijk geen mes of staal is te vinden dat er in slaagt om op dit soort (glas) niveaus een steen hol te maken. Ik volsta dan ook met heel fijn diamant. Ook voor het voortbrengen van een beetje slurry of wat daar op lijkt. Oh, zeg niet dat diamant op stenen niet goed gaat. Dat laatste geldt voor coticules. Met diamant worden de granaten "onthoofd". En dat is niet de bedoeling. Maar dat geldt niet voor de glasstenen. J Edited February 16, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 En zo blijven we maar doordonderen over het opmaken en naar het grote niets slijpen van onze meest kostbare messen. Ik blijf de hartstocht omtrent de stenen onderdrukken. Een generatie aan jonge enthousiaste straight razor adepten is in mijn beleving bezig een kostelijk bezit aan staal, naar de eeuwigheid weg te slijpen. Begeesterd door een magie. Relax. Eenmaal naar de stenen gebracht hebben we daar weinig meer te zoeken. Stroppen! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 De 12k werkt perfect naar mijn inziens. Geeft een perfecte edge die zelfs onder een goede vergrootglas er super uit ziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joël Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Een touchup op een coticule met water of zeer lichte slurry neemt nauwelijks materiaal van het mes af. Verder voorkom je op een steen dat de snede afgerond wordt zoals wel gebeurt op een zacht medium zoals leer, dat behandeld is met slijppastas. Misschien is stroppen op met slijppasta behandelt leer makkelijker voor het tussentijds scherpen van je mes maar ik zie geen reden om dit nog te doen als je in bezit bent van een fijne steen en daarmee overweg kan. beetje offtopic wellicht, alvast mijn excuses daarvoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts