Joël Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 De titel zegt het eigenlijk al, maar ter verduidelijking: Ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen van forumgenoten die meerdere soorten natuurlijke slijpstenen geprobeerd hebben (met name als finisher) en aan welke zij hun voorkeur geven en vooral waarom. En graag veel foto;s natuurlijk Zelf heb ik niet heel veel verschillende hones geprobeerd: chinese ghuangzi hone coticule uit de 'la grise' ader coticule 'la dressante' coticule 'la veinette' een oude coticule, onbekend uit welke ader. Mijn favorieten zijn de la dressante en de la veinette, omdat deze een aangenaam zachte snede geven. Beide stenen ontlopen elkaar niet zoveel en de resultaten zijn bij beiden nagenoeg hetzelfde. De dressante heeft mijn voorkeur vanwege de grotere afmeting. De la veinette: De la dressante:
michigalex Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Ik ben nog een beginnende honer, heb nog maar paar weken een coticule/bbw combisteen 15x5cm waarschijnlijk uit een la grise laag. Ik vind het tot nu toe een uitdagende, maar vooral hele leuke bezigheid!!
steefmobiel Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 @Buffel moet ik alvast wat extra bandbreedte aanvragen om al dat moois te kunnen zien.
Buffel Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Wakasa, Nakayama, Ozuku, Chinese 12k,Coticule. Daaronder, diverse Nagura's . Valt mee toch?
Snuff Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Hoe raak je er wijs uit Buffel? Ik vind een coticule al werk genoeg om te leren kennen, denk dat deze stenen echt iets meer zijn voor gevorderden? Veel geëxperimenteerd veronderstel ik?
Buffel Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Eigenlijk zijn de Japanse makkelijker.. De slurry daarop wordt fijner door het slijpen waardoor het nooit botter wordt. Bij een coticule moet je verdunnen om fijner te gaan. Maar het vergt wel enige toewijding, dat is zeker. Ik vind het nog leuk ook!
michigalex Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Mooie stenen collectie Buffel!! Had gisteren nog wat gelezen over Japanse stenen, steken idd anders in elkaar dan een coticule.
Joël Posted February 15, 2014 Author Posted February 15, 2014 Ik ben nog een beginnende honer, heb nog maar paar weken een coticule/bbw combisteen 15x5cm waarschijnlijk uit een la grise laag. Ik vind het tot nu toe een uitdagende, maar vooral hele leuke bezigheid!! Mooie steen hoor, en altijd leuk als je en natural combo steen hebt, je krijgt er als het ware een bbw als kadootje bij. Kan je weer voor andere dingen gebruiken zoals zakmessen. dan blijft de coticule zijde netjes vlak voor de scheermessen. Hoe zijn de resultaten met het slijpen?
Joël Posted February 15, 2014 Author Posted February 15, 2014 Wakasa, Nakayama, Ozuku, Chinese 12k,Coticule. Daaronder, diverse Nagura's . Valt mee toch? Volgens mij ligt daar een aardig vermogen aan stenen in totaal zeker een mooie collectie. Welke steen is jouw favoriet als finisher? En waarom?
Buffel Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 Een echte favoriet heb ik niet echt, Sommige messen zijn net iets fijner op de ozuku en anderen weer op de nakayama. De wakasa gebruik ik voor de Nagura's alhoewel het ook een uitstekende finisher is. Hij is iets minder hard, waardoor het slijpen iets sneller gaat. De ozuku en nakayama gebruik ik als pure finisher. Altijd met tomo nagura. De ozuku laat een spiegel achter op de snede. De nakayama laat een waas achter.
Tony Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Sinds het begin altijd met coticules gewerkt, sinds kort ook een Nakayama Asagi al finisher. De coti is een vintage, de prijs staat achterop in de bbw gekrast fl 2,75, een flinke 208 mm lang. Hij is wat zachter dan een La Vienette die ik op de foto voor de kleur er naast heb liggen. Verder heb ik nog een iets hardere vintage coti die ik ook af en toegebruik om op alleen water te finishen. Op dit ogenblik doe ik een tune-up van al mijn messen waarbij ik op de ene dag een coti als finisher gebruik en de volgende dag het zelfde mes met de Nakayama finish. Ik heb nog geen nagura's en gebruik een oude diamant slijpsteen om slurry te maken. Op dit ogenblik pas ca 10 messen gedaan en ben vooral aan het leren om met een Jnat te slijpen. Mijn eerste indruk is dat ik mijn meeste messen iets scherper krijg zonder aan smoothnes in te boeken. Tony
Buffel Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Die heb je ook bij JNS gekocht zie ik, ik vind hem heel smooth aanvoelen. Erg prettig.
joostmoree Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Jammer dat ik niet mee kan doen. Ik heb geen door de natuur voortgebrachte stenen. Of ik moet die vette coticule nu eindelijk een kopen. Maar ja, er is nog een aantal dingen die ik heb gekocht en die onderweg zijn maar nog niet betaald.
Snuff Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Jammer dat ik niet mee kan doen. Ik heb geen door de natuur voortgebrachte stenen. Of ik moet die vette coticule nu eindelijk een kopen. Maar ja, er is nog een aantal dingen die ik heb gekocht en die onderweg zijn maar nog niet betaald. Dat is vlug verholpen hé dan kan je weer meedoen Verwondert me eerlijk gezegd gezien je al zolang meedraait dat je geen natuurstenen hebt, wel geprobeerd vroeger of helemaal niet? (en vanwaar die keuze dan? maar hoort wellicht onder andere topic).
joostmoree Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 (edited) Ha Snuff & Buff, In het midden latend of het topic is ga ik in op de gestelde vraag. Wat betreft de Coticules in de natuurlijke stenen wereld weet ik alles wat er over is gepubliceerd. Althans wat met de meest verfijnde zoekkenmerken in welke bibliotheek dan ook is te vinden. Ik vind dit een zeer gecompliceerde doch uitdagende steen. Maar ik ben er niet aan toegekomen. Ik kan er met mijn vierkante brein niet zo goed mee dat ik die ene steen waarvan er 364 varianten bestaan uit evenzovele? groeven en minimaal zoveel lagen en typen, door middel van druk - en slurryvarianten, zo kan toepassen, dat zij bezeten van alle eigenschappen met stenen wedijveren tussen de 400 grit en de 16 K. Toen ik destijds voor de stenen ging had ik een eenvoudige hone voor mijn scheermessen. En daarnaast Crox en leder. Ik concentreerde mij daarnaast na jarenlange oefeningen met Germaans/Fransose keukenmessen op Japanse producten. En vanuit die hoek maakte ik kennis met HRC64 en hoger. En alzo met daarbij horende Japanse stenen. Maar niet de Jnats. Dat was een stap te ver en te onzeker. Ik ging voor het industrieproduct. En dat waren de Naniwa's. En meteen de Chosera. En omdat in die tijd niks hoger was te krijgen dan 10K volgden automatisch de Shapton glasstenen. En met deze cyclus afrondend bereik ik in mijn beleving met 30K tot dusverre de top. Maar altijd voorwaarts schrijdend wil ik best wel graag met de Coticule en de Jnats verder ervaren. J Edited February 16, 2014 by Guest
Buffel Posted February 16, 2014 Posted February 16, 2014 Joost, Ik wil best een keer een mes van jouw over de steen halen, dan kun je zelf oordelen of het iets voor je is. Mag je zelfs kiezen over welke
joostmoree Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Nou buffel, van dat aanbod maak ik graag gebruik. Ik stel het volgende voor. De eerstvolgende keer dat ik ergens een vintage op de kop tik (ik laat een mes nooit door de verkoper honen) laat ik deze rechtstreeks naar je toezenden. Dus het kan zowel korter als langer duren. Tegen de tijd dat het zo ver is zal ik je adres opvragen. Okay? J PS. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een van mijn scheerklare mesjes over de fles of de diamantplaat te halen
Snuff Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Zo weinig vertrouwen in Buffel? Heel benieuwd wat je vind van de snede in verhouding tot je eigen resultaat en dan bedoel ik niet dat het scherper of minder scherp zou zijn. Persoonlijk merk ik goed het verschil tussen een coticule edge en een synthetische, nog nooit een JNat mogen proeven maar daar komt verandering in met dank aan B & J voor het gek maken
Buffel Posted February 17, 2014 Posted February 17, 2014 Is goed Joost, trouwens slijtage is verwaarloosbaar na de bevel. Ik hoor het tzt wel van je!
Joël Posted March 1, 2014 Author Posted March 1, 2014 Zelf was ik ook wel benieuwd geworden naar de jnats, gelukkig wilde Buffel mij helpen en wilde wel een mes voor me slijpen zodat ik kon ervaren hoe een mes geslepen op een dergelijke steen aanvoelt. Begin deze week het mes opgestuurd en gistermiddag alweer geslepen en wel lag het weer in de bus. Het mes snijdt met gemak armharen uit de lucht en de bevel heeft een mooie spiegelglans. Vanmorgen na het douchen maar gelijk het mes uitgeprobeerd, WTG en XTG. Het mes scheerde goed en geen irritatie achteraf na het scheren. Wat betreft de scheerervaring merk ik geen verschil met een mes dat geslepen is op de coticule. Beiden zijn gewoon scherp en 'smooth'. Alleen de bevel van het mes geslepen op de Ozuku is echt spiegelglans en van de coticule meer zijdeglans maar dat is alleen het uiterlijk. Nogmaals bij het scheren merk ik nagenoeg geen verschil. Beiden zijn gewoon erg goed. Al zou ik nog geen coticulen hebben dan zou ik zeker overwegen om een jnat te kopen maar omdat ik reeds 2 coticulen heb zie ik geen reden om nog een jnat erbij aan te schaffen. Bij deze wil ik Buffel bedanken voor zijn werk aan het mes! Echt heel vriendelijk van je om dit zo snel te willen doen! Gr. Joël
michigalex Posted March 1, 2014 Posted March 1, 2014 Ik vond het mes op een Jnat wel iets scherper aanvoelen, wat vond jij van de scherpte joël?
Joël Posted March 4, 2014 Author Posted March 4, 2014 Vooralsnog heb ik niet echt een verschil kunnen merken. Volgende keer zal ik eens meerdere messen tegelijk meenemen in de badkamer om beter te kunnen vergelijken. wordt vervolgd
steefmobiel Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 Ik vond de snede van de jnat wat schoner en dus ietsje scherper dan die van een coticule. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de korrelgrootte. Merkte overigens na de tweede keer stroppen geen verschil meer tussen de jnat, coticule, c12k of CF snedes. Hiermee is het voor mij dan ook niet meer belangrijk waarop een mes geslepen is. Na het tweede gebruik voelt elk mes als een scherp gestropt mes en kan ik niet meer voelen van welke steen het mes gekomen is. Maar waarschijnlijk kon ik dat de eerste keer ook niet, mezelf vertellend dat ik een verschil merkte terwijl ik wist op welke steen geslepen was. Ik ben zelf dan ook van mening dat de geometrie van een mes velen malen belangrijker is voor hoe een snede voelt dan de gebruikte slijpmethode. mvg stephan ps. neemt natuurlijk niet weg dat ook het slijpen een leuke hobby is. En dan ook logisch dat je verschillende stenen en methodes wil proberen, waarbij de duurste dan natuurlijke de beste is.
Buffel Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 Voor mij is het meer het gevoel tussen de steen en het mes wat het verschil geeft. Het uiteindelijke resultaat is wat telt toch?
Recommended Posts