Jump to content

Scheerkom

Mikali

Recommended Posts

Heren,

Ik heb een scheerkom van Muhle maar tot op heden is het me nog niet gelukt daar iets of wat deftige zeep uit te krijgen.

Vandaar dat ik al 2 jaar zeep maak op het gezicht.

Toch vind ik het er een beetje "bij horen" bij het scheerritueel, het gebruik van een kommetje :lol:

Vandaar dat ik geinteresseerd ben in een "scuttle", zoiets:

http://www.dirtybirdpottery.com/shavinggear.html

Heeft er iemand enig idee of die hier in de Benelux te krijgen zijn, of betaalbaar online ofzo?

Ik een kommetje dat ik vond. Volgens mij heeft mijn zusje die ooit in mijn huis achtergelaten in de tijd dat ze er een paar maanden woonde. De ene kwast werkt beter dan de andere en de ene zeep / creme beter dan de andere. Ik geef het kommetje tot nu toe nooit de schuld.

Maarrr back to topic. Ik heb ze tot nu toe alleen nog op ebay gezien. Dichtstbijzijnde was uit de uk.

Ik heb een scheerkom van Muhle maar tot op heden is het me nog niet gelukt daar iets of wat deftige zeep uit te krijgen.

Normaal zou dat toch moeten lukken met die Muhle kom, of met de meeste andere stenen, metalen kommen. Zo heb ik in de kringloopwinkels al vaak hiervoor uitstekend geschikte exemplaren gevonden voor een prikje.

Als je toch een scuttle wil dan zijn deze zowat de bekendste:

Schwarzweisskeramik

Robert Becker

Dirty Bird

Georgtown's (houden niet zo goed de warmte vast)

Zelf vind ik de Schwarzweisskeramik in Small het best (even breed als de grootste maar minder diep), houd de warmte ontzettend lang vast en zeer makkelijk in gebruik. Bijkomend voordeel is dat het uit Duitsland komt dus geen douane kosten, verzendkosten bij de US scuttles ligt erg hoog.

Bij schwarzweisskeramik loont het de moeite om aan de eigenaar Ansgar te toetsen of hij niet een scuttle heeft met een klein foutje, die zijn vaak tegen sterk verminderde prijs te krijgen (iets wat ik trouwens vaak doe bij scheerproducten aankoop, scheelt vaak veel geld).

Doe eens een "google" of youtube" op bovenvermelde namen dan kan je een beter beeld vormen van hoe ze eruit zien en werken. Het is maar of je het geld ervoor over hebt, beter schuim dan in een kom zal je niet krijgen, wel lekker warm gedurende de hele scheerbeurt en door de ribbels gaat het opschuimen wel een stuk sneller.

Zelf vind ik de Schwarzweisskeramik in Small het best (even breed als de grootste maar minder diep), houd de warmte ontzettend lang vast en zeer makkelijk in gebruik.

Is dit eenzelfde als ik in mijn pakketje heb zitten?

Zelf gebruik ik tot op heden het 'diepe' bordje van het Hello Kittty kleuterservies van mijn dochter ;)

Edited by Guest

Ik gebruik zelf wel eens een kommetje van Action van 80 cent.

Daar zitten geen ribbels in maar werkt goed.

Maar doe toch vaak aan kopsoppen.

Groeten bert

Edited by Guest

Heren,

Vandaar dat ik al 2 jaar zeep maak op het gezicht.

Toch vind ik het er een beetje "bij horen" bij het scheerritueel, het gebruik van een kommetje :lol:

Vandaar dat ik geinteresseerd ben in een "scuttle", zoiets:

http://www.dirtybirdpottery.com/shavinggear.html

Heeft er iemand enig idee of die hier in de Benelux te krijgen zijn, of betaalbaar online ofzo?

Hoi. Ik heb de scuttle van DirtyBird gehad. Top product, alleen wel ontzettend groot, dus ik heb 'em uiteindelijk verkocht. Het is gewoon een kwestie van oefenen om goede lather te maken in een kom. Ik vind het zelf gemakkelijker om in een kom lather te maken dan direct op het gezicht. Mijn recente scheerkom komt van Steve Woodhead, lekkere kom is dat moet ik toegeven.

Zelf vind ik de Schwarzweisskeramik in Small het best (even breed als de grootste maar minder diep), houd de warmte ontzettend lang vast en zeer makkelijk in gebruik.

Nee, dat is wel van Schwarzweisskeramik maar is een zeepkommetje (kan je zachte zeep induwen om dan daarmee je borstel te laden), had je wel gewild dat ik een scuttle mee zou zenden voor die prijs :lol:

Als het met zon scheerkom niet lukt zal het met een andere kom of scuttle ook niet lukken gok ik. Dat ligt toch echt aan je techniek waarschijnlijk.

Dat dacht ik ook. Ik maak al jaren schuim in een dubbele rvs kom (warm water in de buitenste en schuim in de binnenste, een soort scuttle idee) Werkt perfect. Vond bij de kringloop een tijdje terug een dubbelwandige soepkom, een nog mooier scuttleachtig idee. Maar ik kon er met geen mogelijkheid schuim in maken. Verschillende kwasten en zepen gebruikt. Het lukt dus niet altijd :cry: Soepkom is weer retour kringloop :P .

Nee, dat is wel van Schwarzweisskeramik maar is een zeepkommetje (kan je zachte zeep induwen om dan daarmee je borstel te laden), had je wel gewild dat ik een scuttle mee zou zenden voor die prijs :lol:

Oké duidelijk. Ik heb trouwens vanavond pas geleerd wat een scuttle is. Kwam 'm ook tegen in het eerste filmpje in het filmtopic (die ik nog niet eerder had gezien).

Heb meer dan dertig jaar schuim op mijn klep gemaakt en sinds begin van dit jaar bij het starten van het leren met scheren met de straight ben ik schuim aan het opkloppen in een schaaltje wat ik voor 45 cent bij de kringloop heb gekocht. Dit werkt overigens goed maar het formaat is wat je klein en te ondiep.

Ik moet eerlijk bekennen dat mij dat meer bevalt dan face-lathering.

Ik dompel nu dit aardenwerken schaaltje in het warme water van de wastafel waarbij ik het warme water zachtjes laat stromen tijdens het douchen. Schaaltje warmt lekker door waarna ik er het schuim in maak en in vind dat wel erg lekker. Ik blijf een lekkere voorraad schuim behouden wat ik brood nodig heb omdat het door gebrek aan ervaring met de straight nodig is om te blijven smeren.

Maar lather maken in een kom of scuttle is in mijn beleving beter te doen dan op het gezicht omdat je duidelijk kunt zien wat je aan het maken bent. Ik ben daarom ook opzoek naar een goede scuttle.

Groet Henk

Ik heb vanmiddag deze besteld.

[thumbnail]http://stevewoodheadceramics.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/c/scuttle_lugs_2_blue.jpg[/thumbnail]

Omdat ik het opschuimen beter kan beoordelen en ik nog een voorraad schuim bij de hand heb wanneer ik nog niet klaar ben. Ik ben tegenwoordig ook gek op warme lather.