Ga naar inhoud
Thorical

Rapira Super stainless

Aanbevolen reacties

Hans, geluk delen het hoogste goed op aarde. Ik gun een ieder een voorraadkast Rapira. Ook leuk om uit te delen aan mensen die het klassiek scheren nog niet ontdekt hebben,

Ik ben hier te kort om te weten of Rapira vroeger duurder was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Naast de Rapira Chrome, zo duidelijk door Harkos getest, is de Super Stainless toch ook wel een beetje het ondergeschoven kind van Rapira. De vraag is, of dat terecht is.

De Rapira Chrome is geen fijn mesje (UEKAZ), vreemd genoeg heeft Rapira wel een 2 sporen beleid voor mesjes: een soort poster achtig display voor alle mesjes, behalve de Super Stainless, die heeft een flip open omdoos als ware het een pakje sigaretten. En per 10 stuks verpakt. Maar als de Super Stainless getest wordt, dan is de waardering er wel degelijk.

Op Amazon.com krijgt Rapira Super Stainless een 4.6 uit maximaal 5, met 29 stemmen. Dat is erg hoog als je weet dat de Kai 4.4 uit 5 scoort met 47 reviews. Op badge and blade, 2 pagina's lang een serenade over de Super Stainless.

Nog wat rare zaken: de Super Stainless blijkt roestvorming te zijn, en wordt genoemd als hard/stijf. Andere mesjes zijn meer flexibel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Naast de Rapira Chrome, zo duidelijk door Harkos getest, is de Super Stainless toch ook wel een beetje het ondergeschoven kind van Rapira. De vraag is, of dat terecht is.

De Rapira Chrome is geen fijn mesje (UEKAZ), vreemd genoeg heeft Rapira wel een 2 sporen beleid voor mesjes: een soort poster achtig display voor alle mesjes, behalve de Super Stainless, die heeft een flip open omdoos als ware het een pakje sigaretten. En per 10 stuks verpakt. Maar als de Super Stainless getest wordt, dan is de waardering er wel degelijk.

Op Amazon.com krijgt Rapira Super Stainless een 4.6 uit maximaal 5, met 29 stemmen. Dat is erg hoog als je weet dat de Kai 4.4 uit 5 scoort met 47 reviews. Op badge and blade, 2 pagina's lang een serenade over de Super Stainless.

Nog wat rare zaken: de Super Stainless blijkt roestvorming te zijn, en wordt genoemd als hard/stijf. Andere mesjes zijn meer flexibel.

Wat wil je nu zeggen? Die waardering op verkoop sites zeggen me niet zoveel, eigenlijk niets.

Zijn het dezelfde gebruikers, is dit objectief, met welk gereedschap gebruikt.

Hoe goed is hun techniek, dat ze dit kunnen beoordelen?

Allemaal weinig steekhoudend ben ik bang voor. De Chrome is geen super mesje, maar ach wel best bruikbaar, waarom dan niet fijn? Ligt misschien aan de krabber die is gebruikt?

Hoe kom je erbij, dat de Super Stainless roest? Bij mij niet. Halen ze dat mesje na elke beurt uit de krabber, is het in een RVS krabber, of een koperen of wat voor materiaal, i.v.m. elektrolytische verschijnselen?. Hoelang heeft het er in gezeten.

Ik bewaar het mesje altijd los van de krabber, blaas ze even droog en plak ze dan op een magneet. Bij mij roesten zelfs geen carbon mesjes. Heb even gevoeld hoe soepel het mesje is, vergeleken met andere, die ik bij me heb, volledig op gevoel dus, dus ook absoluut niet wetenschappelijk verantwoord :mrgreen: de Chrome voelt bij mij stijver, dan de Super Stainless.

Het hoeft allemaal niet echt wetenschappelijk verantwoord te zijn, maar begrijp afgezien van wat je over de verpakking zegt eigenlijk niet echt wat je bedoelt. Overigens ben ik ook maar een amateur en kan je mijn beschrijvingen soms ook wel met een korreltje zout nemen. Immers ik gebruik ook alleen maar het gereedschap, dat ik leuk vind. Hoe standaard is dat? :roll:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hee Harkos,

vreemd genoeg zijn jouw beschrijvingen voor mijn een goede leidraad. Wat jij goed vindt, legt bij mij gewicht in de schaal.

Het is nou ook weer geen heilige boodschap die jij verkondigt: lees ik veel goede reviews over iets, dan moet het wel heel raar lopen wil dat nou precies het tegenovergestelde zijn wat Harkos vindt.

Kort en goed: ik ben best benieuwd wat jij van de Rapira SS vindt, maar neem je tijd, en als jjij ze zwaar klote vindt, ach, dan denk ik "wat apart" maar ik ga gewoon door met leven (en ook scheren).

Ja, ze zijn roestgevoelig. Geen enkel ander mesje heeft dat. Ik zie het al voor me dat jij in je caravan je mesjes droog staat te föhnen, sorry, het komt een beetje braaf over (alhoewel jij zegt dat je ze droogblaast). Op een of andere manier past dat niet bij de stoere motorfiets die jij rijdt.

Dat stijve is iets wat ik las op badger and blade en werd door meerdere mensen genoemd.

Op een of andere manier zijn bepaalde mesjes meer in de picture. Groene Astra (terwijl jij de blauwe veel beter vindt). Platinum Lux en Voskhod, de rest van de Rapira stal trekt veel minder de belangstelling, zoek maar eens een mening over de Chrome naast de jouwe. Ik konstateer wat en ik schrijf er een stukje over. Lekke ontspannen ouwehoeren over mesjes....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Rapids SS heb ik inmiddels 5x gebruikt. Vind hem voorlopig niet minder dan de Chrome. Die groene Astra is makkelijker te krijgen en goedkoper. Daardoor gaan die mogelijk meer over de toonbank en lees je er mogelijk meer posities over. De blauwe worden echter regelmatig als beter ervaren.

Ik blaas gewoon even met mijn mond hoor. Dus zijn ze nooit echt droog als ik het mesje wegleg. Gezien mijn kale kop en het korte haar van mijn ega gaat er geen föhn mee op reis.

Voor mijn gevoel wordt de Rapira Platinum Lux hier op het forum als beste Rapira ervaren.

Lekker zeuren over dingen zijn we hier inderdaad erg goed in. Moet ook kunnen, maar ik zag geen lijn in je verhaal en dan wordt reageren lastig.

Laat je gaan, als je de verleiding niet kunt weerstaan........

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
maar ik zag geen lijn in je verhaal en dan wordt reageren lastig.

Hoeft ook niet, reageren. Mijn stukje was een vrolijke potpourri van scheermesjes-meningen. Pik er uit waar je wat over vindt en heb het daar over. Maar een lijn van A naar B zat er niet in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik verdenk Rapira ervan, dat ze 1 mesje in 2 uitvoeringen leveren. De Rapira_Super stainless en de Rapira_Chrome stainless, die ik hiervoor gebruikte. Kan dit niet met metingen en microscopen bewijzen, maar mijn GBV helpt me een eind op weg. In elk geval heb je hier op basis van prijs/prestatie verhouding een goede keus als je net als ik je er behoorlijk mee kan scheren. Ik zal deze nooit in grote hoeveelheden nemen. Voor mij is dan de Platinum Lux de betere. Als je van deze mesjes houd, schaf dan de goedkoopste van de 2 aan, kost al niets en dan ben je helemaal goedkoop uit. Ze halen net mijn gemiddelde niet, die op 7,9 ligt. Daarbij moet opgemerkt, dat dit mesje wel 2x is ingezet voor wat extra werk vanwege het scheren van mijn schedel.

Mijn oordeel: Ruim voldoende. Goed mesje maar er zijn betere. Voor mij niet koopwaardig.

5a24bbdfaf644_P_M_Rapira_Superstainless.jpg.7c37b7d09bf1bc244dbf315630fcb428.jpg

1- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable

Deze Rapira gedraagt zich bijna als zijn voorganger, met 1 uitzondering. Hij is niet rauw bij de 1e x. Gewoon goed scheerwerk zonder verrassingen.

De Fat Boy op 7 gezet om een goede snit te krijgen. Prima. In 3 rondes, zoals gewoon glad.

2- Krabber: Above the Tie_S1

Prima snit gedurende de 3 rondes. Niets op aan te merken.

In de S1 was het een beurt uit het boekje en zo vlot en glad, dat het eigenlijk te snel ging. Alleen in de hals op de strot moest ik nog even wat bijwerken, maar daarna ook super glad geschoren zonder wat voor bijkomstigheden dan maar ook. Mesje voelt erg goed aan.

3- Krabber: Ikon_Shavecraft 101

De Rapira kan nu mooi laten zien wat hij waard is voor de 2e x deze dag en zijn 3e inzet. Welnu met nagenoeg geen moeite kreeg het mesje dit voor elkaar, zonder iets te beschadigen of rauw achter te laten. Benieuwd hoe hij het morgen doet.

In de Ikon #101 voor de 1e 2 rondes de open kant genomen, want er was wel wat te maaien. De 3e ronde met de dichte kant en daarna nog even wat bijwerken op de kruin en in de nek en zo wat ben ik weer gestroomlijnd.

4- Krabber: Ikon_Shavecraft 101

De Rapira deed het weer redelijk goed. Eigenlijk nog best aardig na de kale kop actie van gisteravond. Las net de opmerkingen van Simson over deze Rapira, maar hier geen roest en als het ergens roest, toch in een altijd wat vochtig klimaat in een caravan in te veel regen.

In de Ikon #101 was het mesje weer helemaal op zijn plaats. Nog blindelings een paar schedel plekjes bijgewerkt, en dat was prima te doen.Geen enkel moment het gevoel, dat, ofschoon de hoek soms erg fout was, er een bijter op komst was.

5- Krabber: Above the Tie_S2

De Rapira heeft mijn 5 norm eigenlijk met glans en wimpel gehaald. Immers als ik mijn kale kop actie mee tel, geld dit wel voor goed 6 beurten.

In de S2 gewoon nog een bruikbaar resultaat. Mesje doet geen onverwachte dingen, maar wordt wel iets minder scherp.

6- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable

Het mesje deed ook de 6e x wat ik van een mesje verwacht. Gewoon goed scheren. Betrouwbaar. Gaat aardig richting mijn gemiddelde!

De Fat Boy stond uiteindelijk wel op 9 voor het beste resultaat, maar dat kan dit mesje blijkbaar aan. Niet rauw of trekkerig. De kwaliteit moet niet verder teruglopen, maar op deze manier kan deze Rapira nog een keer.

7- Krabber: Above the Tie_S1

Het mesje heeft het wel gehad met 7 beurten. Eigenlijk is het net als zijn voorganger de Chrome Stainless een aardig mesje, maar er zijn betere.

In de S1 kreeg ik nog een heel behoorlijk resultaat, maar dat was het dan ook. Voelde geen aandrang om door te gaan tot het gaatje, want die had ik wel bereikt denk ik.

Naar index Harkos

aangepast door Gast

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmmm. Nou kan ik niet in je caravan kijken hoeveel mesjes je nog hebt liggen, maar ik vind dat jij je schedel had moeten scheren met een apart mesje. Want inderdaad, de oppervlakte van je schedel is heel wat mee haar dan je wangen en hals. Bovendien heb je nog nooit een ander mesje met een oerwoud extra haar lastig gevallen, en ik lees jouw schrijfsels goed.

Ik zou er een extra test aan wagen eens een keer, maar ik hou op te vragen "zou je dit of dat willen doen?" Het is gewoon erg aantrekkelijk om Rapira in te kopen nu. Met nog plm 480 mesjes op voorraad loop ik na te denken er weer 500 af te nemen.

Mij oordeel: ik sla de Rapira Super Stainless hoger aan dan de Rapira chrome. Het gekke is dat Harkos denkt dat hij 2x het zelfde mesje van doen heeft, maar bij de chrome denkt hij vanaf het begin dat er een braam op de rand zit. Dat heeft hij hier niet, en die mening deel ik. De S.S. Is het fijnere mesje.

Vreemd genoeg is de Rapira Super Stainless goedkoop uit Turkije te krijgen, goedkoper dan uit Rusland.

Wat mij betreft een aanrader.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt denk ik niet goed gelezen wat die braam betreft. Dat was alleen de 1e x. Tevens schrijf ik, dat ze zich vergelijkbaar gedragen. Mijn schedel scheer ik wel vaker en weet ik dus wel ongeveer wat de invloed daarvan is.

Heb je de Platinum Lux ook gebruikt? In mijn opinie en daarin ben ik niet de enige, is dat de betere Rapira. Overigens had ik de andere mesjes ook al eens eerder gebruikt en leg ik dat vast in een spreadsheet. De ervaringen toen waren vergelijkbaar. Neemt niet weg, dat het geen beroerde mesjes zijn en als het jouw ding is, je er gewoon plezier van moet hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Harkos, je hebt gelijk dat de Rapira Lux gewoon een ontzettend goed mesje is.

Ook vind ik het qua marketing slim om als fabriek een fraai gamma van mesjes op de markt te zetten: het prikkelt de fantasie van de koper om te denken: Hoe zou dat andere mesje mij bevallen?

Laat ik nou maar gewoon toegeven dat een goed mesje eigenlijk geen gevoel achterlaat, en juist een slecht mesje pijn doet, door te happen, te schrammen, te schuren. De chrome is de slechtste van het Rapira stel, en ik vind derby, dorco etc. gewoon slechte mesjes, juist om dat branderige gevoel na afloop. Dan zeg ik ook meteen bij dat Rapira sowieso staat voor kwaliteit. Zelfs hun slechtste mesjes zijn nog goed.

Misschien moeten we wachten op een Rusland liefhebber die eens naar de Rapira fabriek gaat voor een interview, en dus de taal spreekt, want waarom inderdaad zo'n flink gamma mesjes? En misschien moeten we maar eens gelijk Eddie Zoey met zijn fake hotelprijs, een Annual Shaving Society Award in elkaar flansen, dan heeft iedereen hier een goede reden om iedere fabriek waar ook ter wereld binnen te vallen, met als smoes de jaarlijkse prijs. Rapira wint dan onze "Bang for buck" Award in goud: Great performance for a low price.

Nog iets: jij kan tegenspraak hebben, Harkos, en dat siert je. Niet iedereen op dit forum kan dat hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Derby is voor mij de basis. Kan me er 5x mee scheren, maar daarmee is ook alles gezegd. Elk mesje, dat daaraan niet kan voldoen valt af. Gemiddeld doe ik volgens mijn database dus 7,9 x met een mesje. Alles wat daar op een prettige manier aan komt, voor mij 7 x is goed. Het comfort, dat ik daarbij registreer, maakt dan of het voor mij koopwaardige producten zijn. In het begin maakte ik wel eens de fout een bulk te kopen van mesjes, alleen geschikt voor de bakker om een knip mee in te snijden, of voor in de verfkrabber, maar dat weet ik inmiddels wel goed in te schatten. Voor mij moet scheren plezierig zijn, anders ga ik wel weer aan de slag met een grasmaaier. Nou Derby is net aan goed genoeg, de onderlijn, om niet met DE scheren te stoppen. Dorco is afhankelijk van de soort een drama, tot net aan Derby. Maar ja als je serieus werk maakt van het beschrijven van mesjes, kom je die soorten ook tegen. Ik tracht elk mesje een eerlijke kans te geven, maar als mijn vrouw me na het scheren niet meer herkent, dan is de onderlijn wel bereikt. Goedkoop staat voor mij niet op de 1e plaats. Ik weet exact wat ik op jaarbasis uitgeef aan deze hobby, ga het daar hier verder niet over hebben, maar dat scherpe randje is het belangrijkste in het hele proces en dat is me dus wel wat waard.

Oh ja, als je niet met kritiek, weerstand of afwijkende meningen om kan gaan, mis je een hoop in dit leven. Ben al 44 jaar met mijn ega getrouwd in augustus en die gaat nog gewoon mee een paar maanden op reis in de caravan of achterop de motor. Blijkbaar heb ik een groot incasserings-vermogen, maar ik beschik ook over het vermogen me aan mijn mening vast te houden. :roll::lol::roll::mrgreen:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Harkos, zo te lezen ben jij een fijne vent in de omgang. Als ik je zie op een meeting geef ik je een hand en maken we een praatje. ;)

Natuurlijk is prijs niet zaligmakend, en kwaliteit alleen ook niet. Ik wil en moet op het snijpunt gaat zitten waar kwaliteit en prijs elkaar ontmoeten. Rapira doet dat. Ik vind dat gedoe met Astra Stainless, Kai en Feather wel grappig, maar ik moet teveel op mijn geld letten iedere maand om dat soort, overigens prima scheermesjes, te kopen. Dan maar Rapira, alsof het een straf is, ik scheer me heerlijk.

Evenzo krabbers. Hans heeft me een prachtige slant geleend, een fijn apparaat, en ik ken geen goedkope slant, dus ik zal er vast een kopen, maar voor gewone krabbers neem ik me toevlucht tot Weishi, Yuma (die raad ik iedereen aan) en Rimei. Wat moet ik met een krabber van 180 euro? Ja, me scheren. Maar als ik zie dat een video vroeger 400 gulden deed (die repareerde ik vroeger) en voor hetzelfde geld kan ik een malle futuristische Duitse krabber kopen, dan is die Duitse krabber van 180 Euro zwaar overpriced.

Hetzelfde met geuren. Ik ga niet, zoals Gordon, iets met fijne goud vlokjes op mijn gezicht spuiten. Zonde van het goud. Overigens ben ik in goed gezelschap: Albert Heijn himself vond een fles wijn van meer dan 50 gulden geld smijterij.

Dus: mijn plek in deze hobby is goede kwaliteit voor een redelijke prijs.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

[zeikmodus aan]

Harrie, nu moet ik je toch even corrigeren. Een knip brood wordt namelijk, zoals de naam al zegt, geknipt. :D

Andere broden worden wel ingesneden.

[Zeikmodus uit]

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
[zeikmodus aan]

Harrie, nu moet ik je toch even corrigeren. Een knip brood wordt namelijk, zoals de naam al zegt, geknipt. :D

Andere broden worden wel ingesneden.

[Zeikmodus uit]

Nooit te oud om te leren!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Albert Heijn himself vond een fles wijn van meer dan 50 gulden geld smijterij.

Albert Heijn dronk blijkbaar nooit een echt goede Pauillac of Sauternes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En niet goed gekeken bij zijn eigen Gall&Gall waar flessen staan van 599 euro, aldus de website.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die Albert leeft nog?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze wijsheid heb ik uit zijn biografie, "memoires van een optimist".

Overigens bestond dat in mijn branche ook, hele malle dure audio en nu HDMI kabels, alles van de Action voldoet prima hoor, ook voor de meest kritische luisteraar of kijker. Als u het verschil tussen een Tasker (betaalbaar Italiaans merk) en een VDHul/Monster/Pear Anjou kabel kunt horen of zien, dan heeft de mythe ontmasker James Rhandi een miljoen dollar voor u klaarliggen.

Albert Heijn is op 13 januari 2011 overleden. Heerlijke kerel, hij smeet zijn telefoon tegen de muur stuk toen hij van het bedrog van Cees van der Hoeven hoorde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik binnenkort een recensie a la Harkos stijl ga doen over dit scheermesje. Het bevreemd mij een beetje dat hij zijn bolletje scheert met dit mesje, dat waardeert als 6 of 7 scheerbeurten, maar dat niet opneemt in de waardering voor het mesje. Zou hij dit wel doet dan zou het mesje op 13-14 scheerbeurten uitkomen, wat een zou inhouden dat de Rapira Stainless een topmesje zou zijn.

Het woord hoekgevoeligheid doet mijn denken dat Harkos bedoelt of het mesje beter of slechter gaat scheren als hij de hoek tussen de huid en met mesje doet variëren. Klopt dat, Harkos?

Een ding: Harkos lijkt mij een toffe peer, en dat beeld is niet veranderd. Dit is geen afwijzing van de persoon Harkos, ik zou trouwens niet eens durven. Gewoon eens kijken wat ik ervan vind. Dat kan ook inhouden dat ik blijf steken bij 7 prettige scheerbeurten. Dan had Harkos gewoon gelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Simson als je mijn Sotd's goed leest, had je gezien, dat ik op 22-5 2 Sotd's heb geschreven. 's Ochtends voor de baard en 's avonds voor de schedel. Deze extra beurt is dus wel meegeteld. Daarna heb ik het de volgende dag nog wat bijgewerkt, met gevolg dat ik aan 7 beurten totaal voor het mesje kom en dus niets heb overgeslagen. Ben benieuwd naar je bevindingen. Echter voor mij wordt het niet beter, dan die 7 beurten. Mijn doel is alles een paar keer proberen. Objectieve beoordeling in verhouding tot andere door mij gebruikte mesjes. Hoekgevoeligheid is inderdaad het effect van de hoek tussen de huid en het mesje en dat is weer in elke krabber specifiek. Er zijn zoveel persoonlijke factoren, die in dit spelletje mee spelen, dat UEKAZ altijd een rol speelt.

Ben benieuwd naar jouw bevinding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik geloof dat ik binnenkort een recensie a la Harkos stijl ga doen over dit scheermesje. Het bevreemd mij een beetje dat hij zijn bolletje scheert met dit mesje, dat waardeert als 6 of 7 scheerbeurten, maar dat niet opneemt in de waardering voor het mesje. Zou hij dit wel doet dan zou het mesje op 13-14 scheerbeurten uitkomen, wat een zou inhouden dat de Rapira Stainless een topmesje zou zijn.

Het woord hoekgevoeligheid doet mijn denken dat Harkos bedoelt of het mesje beter of slechter gaat scheren als hij de hoek tussen de huid en met mesje doet variëren. Klopt dat, Harkos?

Een ding: Harkos lijkt mij een toffe peer, en dat beeld is niet veranderd. Dit is geen afwijzing van de persoon Harkos, ik zou trouwens niet eens durven. Gewoon eens kijken wat ik ervan vind. Dat kan ook inhouden dat ik blijf steken bij 7 prettige scheerbeurten. Dan had Harkos gewoon gelijk.

Simson waar blijft je bevinding?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.