Dali Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Net als ons eten wordt ook alle cosmetica volgestouwd met allerhande rotzooi en chemicaliën zoals geur- en kleurstoffen etc. Ik vrees dat het met onze scheerzepen niet beter is. Bestaan er zoiets als biologische/puur natuurlijke scheerzepen/cremes? Of zijn bepaalde bekende merken sowieso van natuurlijke samenstelling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Die zijn er wel; er zijn verschillende artisanale zeepmakers die ook een 'natuurlijke' scheerzeep erbij doen. Ik ben daar wel van terug gekomen want vaak gaat het dan om zepen met verzeepte olijfolie als eerste ingrediënt en dat schuimt noch scheert erg lekker. De zepen die ik geprobeerd heb (Waro, Nizzy (nu ter ziele)) waren naar mijn smaak ook veel te veel geparfumeerd. Ongetwijfeld zijn er mensen met betere ervaringen dan ik maar ik moet toch wel hele goede recencies lezen wil ik de gok nog eens nemen. Waar ik wel te spreken over ben zijn de zepen van QCS maar of die 100% natuurlijk zijn durf ik niet te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Zoals in dit topic aan mij verkocht wordt, zou de Klar cabinet zeep dus geheel natuurlijk zijn. Ik weet er verder op dit moment het fijne nog niet van, maar dat is vast wel ergens te vinden. Bijvoorbeeld op hun eigen eigen site. Waar in de ingrediëntenlijst toch wel wat 'chemische' namen te vinden zijn, maar dat zijn toch deels gewoon de benamingen voor stoffen uit de natuur?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Mm, als die Klar Kabinett idd geheel natuurlijk is dan heb je meteen wel een topper in handen. Erg goed. D.R.Harris heeft ook een serie 'Naturals' maar die krijgt steevast beduidend mindere beoordelingen dan hun andere zepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pithor Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Volledig natuurlijk is natuurlijk niet per definitie beter, natuurlijk. Irritatieverwekkende stoffen vind je net zo goed in de natuur als in een chemische fabriek. Ik heb me er daarom ook niet overdreven in verdiept, maar in ieder geval is Esbjerg scheercrême (uit Oostenrijk) volledig organisch en van hoge kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Gisteren de Ambrosia scheercrème van Lush geprobeerd (was een cadeautje van Sint). Dit is een handgemaakte crème met verse ingrediënten. Het enige 'chemische' wat er in zit zijn tri-ethanolamine, methylparabeen en propylparabeen. Waarbij ook die stoffen uiteraard van natuurlijke oorsprong kunnen zijn, maar hoogstwaarschijnlijk de industrieel geproduceerde versie Overigens kwam ik net met zoeken naar deze stoffen tegen dat Lush op de eigen site ook uitleg geeft over door hun gebruikte grondstoffen. Ingrediënten: Link to comment Share on other sites More sharing options...
bronda Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Ga binnenkort richting Duitsland voor een short break en ga eens in de Muller of DM zaken rondneuzen voor de Klar kabinett want ik vind dit echt een top zeep. Heb nog pas geleden bij BdF een halve kilo van de Klar aangeschaft, deze scheerzeep is echt fantastisch met super glij eigenschappen en ook een zeer prettige huidbescherming. Langs de rasp gehaald en verdeeld in een 3 tal stalen bakjes van de Ikea. Misschien dat er ergens in de schappen bij de DM of Muller nog wat ligt voor weinig je weet het maar nooit , als het er ligt sleep ik de hele zooi mee ....van mijn part voor 20 jaar maar meenemen zal ik het.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pithor Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Oh, en wat dichter bij huis en zeker niet onaardig: Baume.be. Zeer degelijk tot best goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Wat is natuurlijk? Zeep is per definitie niet natuurlijk - het is op z'n best een chemische verbinding die gemaakt is uit natuurlijke grondstoffen: verzeepte oliën en vetten met zonder verdere toevoegingen en met geurstoffen gewonnen uit planten en dieren. Maar dan nog, er is geen wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld limoneen uit een citroenschil, limoneen gemaakt door chemische modificatie van een ander natuurlijk terpeen, en limoneen uit een zogenaamde de-novo synthese. Vaak, maar niet altijd zijn er wel verschillen in nevencomponenten, maar ook daar geldt dat natuurlijke extracten niet per definitie beter zijn dan synthetische geurstoffen. En zeker niet per definitie veiliger... Op industriële schaal gemaakte (scheer)zeep bevat vrijwel altijd meer ingrediënten dan 'simpele' 'pure' bestanddelen van natuurlijke oorsprong. 'Artisanale' (scheer)zepen bestaan vaker, maar ook niet altijd, uit louter ingrediënten die uit grondstoffen van natuurlijke oorsprong gemaakt zijn. Maar ook dan zitten er in de betere scheerzepen meestal ook niet, of minder natuurlijke ingrediënten. Is titaandioxide (titaanwit) natuurlijk? Als het als mineraal gewonnen is? Als het uit titaanerts gemaakt is? Is kaolien of rhassoul natuurlijk? En melkzuur, dat via een industrieel fermentatieproces wordt gemaakt? Of Tween-80, een polysorbaat (een chemisch gemodificeerde suiker)? Natuurlijk is een niet-beschermde, en daarmee nietszeggende term. Alle hierboven genoemde ingrediënten vallen onder één of meer zelf-verklaarde natuurlijke, groene, of eko-keurmerken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Ik heb gehoord dat er zoiets van TOBS aan zit te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dali Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 Ik was vanmiddag bij een biologische eetwinkel en daar stond zowaar scheercreme. Namelijk SPEICK men. Volgens de verpakking 100% free from preservatives and mineral oil-based ingredients. Deze dus; http://www.manandshaving.nl/product/677/speick_men_scheercrème_75ml.aspx?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&gclid=CI3UrNTJzrwCFSbnwgodwGsAvA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Ik was vanmiddag bij een biologische eetwinkel en daar stond zowaar scheercreme. Namelijk SPEICK men. Volgens de verpakking 100% free from preservatives and mineral oil-based ingredients. Ik zag de Speick men vandaag ook bij Van de Gaag (ouderwetse drogisterij in Den Haag). We hoefden niets te hebben, maar waren in de buurt. Altijd leuk om dan de scheerspullen even te bekijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Ik was vanmiddag bij een biologische eetwinkel en daar stond zowaar scheercreme. Namelijk SPEICK men. Volgens de verpakking 100% free from preservatives and mineral oil-based ingredients. Toch weer even zeuren... Da's makkelijk claimen - zepen (zeker klassieke zepen gebaseerd op vetzure zouten, zoals scheerzeep) hebben geen preservative nodig (de zepen die dat wel hebben doen feitelijk aan 'overkill' - letterlijk), en bevatten normaliter ook geen 'mineral oil-based' ingrediënten. Da's dus ongeveer hetzelfde als op een voedingsmiddel van plantaardige oorsprong claimen dat het 'geen cholesterol bevat'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pithor Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Henk, zeer waardevolle bijdragen, waarvoor dank. PR volk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dali Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Idem. Dacht bij het lezen van de ingrediënten; je kan er ook groot opzetten: NU ZONDER SMAAKSTOFFEN! Waarheid als een koe. Maar Henk, als je iets natuurlijks weet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Maar Henk, als je iets natuurlijks weet... Wat ik zelf maak natuurlijk Maar veel scheerzepen zijn 'natuurlijk' genoeg. En de ingredientenlijst is je vriend. (Op voorwaarde dat een fabrikant niet bewust met misleiding bezig is. Wat bij cosmetica nog best vaak voorkomt...) De ingrediënten waar mee begonnen wordt dienen dan vooral/uitsluitend namen van verzeepte olie/vet te bevatten, of eventueel namen van individuele vetzuren (die zijn vrijwel altijd afkomstig uit plantaardige olie). Dus sodium tallowate, sodium palm kernelate, potassium stearate, potassium myristate. Dat soort dingen. Daarnaast zijn er parfums. Of die natuurlijk zijn is nooit te achterhalen. En de allergenen, die expliciet vermeld moeten worden (veelal gewoon onderdeel van de gebruikte parfum - en dus vaak gewoon natuurlijk...). Dan de conserveermiddelen (BHT, MIT, parabeen), die eigenlijk nooit natuurlijk zijn, en in zeep feitelijk overbodig. Parabenen _kunnen_ overigens natuurlijk zijn, maar dan krijg je wel een duur zeepje... Overige toevoegingen: kleurstof )kan best natuurlijk zijn, zoals titaanwit, mits als delfstof gewonnen), klei (rhassoul, kaolien; ook 'natuurlijk'). Kom je andere dingen tegen dan kun je al snel concluderen dat het iig niet 'natuurlijk' is. Mitchell's Wool Fat zeep komt bijvoorbeeld een heel end: http://www.winkelplein.nl/barbershopsuply/default.asp?sid=6VEFs81Gp6S4dFtypBOmPiOtgCrtlE&page=detail&Id=1639797 Tabac: Potassium Stearate, Sodium Stearate, Potassium Tallowate, Potassium Cocoate, Aqua, Sodium Tallowate, Parfum, Sodium Cocoate, Glycerin, Potassium Hydroxide, Tetrasodium EDTA, Tetrasodium Etidronate, Sodium Hydroxide, CI 77891, Limonene, Hydroxycitronellal, Linalool, Citronellol, Courmarin, Alpha-Isomethyl Ionone, Geraniol, Evernia Prunastri (Oakmoss) Extract, Cinnamyl Alcohol, Isoeugenol, Benzyl Salicylate, Benzyl Alcohol, Eugenol, Citral, Evernia Furfuracea (Treemoss) Extract. 100 % 'natuurlijk' (afhankelijk van hoe je dat precies definieert) zal je bij een industrieel vervaardigde scheerzeep nooit vinden. De belangrijkste reden is veelal niet het conserveermiddel (dat in zeep niet echt nodig is) maar de 'stabilisatoren' zoals EDTA of etidronate. Die zitten er in om metalen (met name ijzer) te binden die voor verkleuring en snellere oxidatie (rans worden; geen microbiële afbraak maar puur 'chemisch') zouden kunnen zorgen en daarmee voor een teruglopen van de (verkoop)kwaliteit - ook al doen dergelijke effecten weinig tot niets af aan de scheerkwaliteit van de zeep. Wil je echt een zo 'natuurlijk' mogelijke zeep, dan kom je toch uit bij artisanale zeep, en er zijn maar weinig 'artisanale' zeepmakers die de kunst van het maken van scheerzeep verstaan. Het zijn dan voornamelijk de kleine artisanale commerciële zeepmakers - thuiszepers hebben vrijwel nooit de kennis en belangstelling om zich in scheerzeep te verdiepen. Er zijn wel thuiszepers die het kunnen, maar die zijn op de vingers van een, misschien twee, handen te tellen. Vind je er een, dan zou je zo iemand wellicht wel bereid kunnen vinden om iets te maken dat aan jouw specifieke definitie van 'natuurlijk' voldoet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
greyzer Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Cells heeft wen zeer 'schone' ingrediënten lijst... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts