Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vanochtend de eerste test van het Morris inox mesje. De setup bestond uit de Gillette Blue Star (probeer deze hetzelfde te houden zodat de resulataten vergelijkbaar blijven), een sample La Toja sensitive shaving cream en de nazorg bestond uit aluin en de Arran Aromatics post shave balm bay citrus.

Om, zoals ook in de SOTD, met de deur in huis te vallen: wat een k.tmesje! Ik had het idee dat ik me stond te scheren met een Microplane rasp. Na mijn eerste pas wilde ik het mesje eigenlijk al wegflikkeren, maar toch doorgezet. Dat had ik beter niet kunnen doen...

Mijn gezicht ging nog wel, maar mijn hals was niet blij met de Morris. Na de tweede pass (XTG) voelde ik nog steeds als een schuurpapiertje aan. Dus nog een derde (ATG) nodig. Toen voelde mijn gezicht redelijk glad, maar niet super. Voor mijn hals waren echter nóg een XTG en touch-ups nodig om tot een enigszins acceptabel resultaat te komen. Wel weer twee nicks :x

Maar toen.....ik wrijf het aluinblok over mijn gezicht en hals en had een "Home Alone" moment, maar dan maal 10. Wat een brand! De Arran ASB kon dit niet blussen. Mijn hals was ook helemaal rood. Dus de trouwe Arko C er ook maar bij. Maar zelfs deze had moeite met het bedwingen van de scheerbrand. Het heeft zeker nog tien minuten geduurd voordat de brand ging liggen, en pas na 20 tot 30 minuten was het helemaal weg. En dat terwijl de Arko normaal geen enkele moeite heeft met scheerbrand.

Ik twijfel dan ook of ik dit mesje nog een tweede beurt moet gunnen. Aan de ene kant wil ik doorzetten om te zien of dit mesje een tweede beurt beter presteert, wat je vaker hoort, aan de andere kant heb ik geen zin om nog een dag te starten met een "geraspt-gezicht gevoel".

To be continued....(?)

Posted

Leuk verhaal weer, en dank voor het fungeren als crash test shave dummy ;)

Keep up the good work!

Posted

Ik vind ze ook niet om over naar huis te schrijven maar heb niet zo'n vervelende ervaring gehad. Misschien heb je het gebrek aan scherpte toch teveel met wat extra druk proberen te compenseren.

Guest JanWinters
Posted

Als je na zo'n ervaring een tweede beurt met dit mes aandurft, dan ben je knap masochistisch. Afvoeren naar een RBDU (Razor Blade Disposal Unit) lijkt mij een verdiende straf voor dit mesje :-)

Posted
Als je na zo'n ervaring een tweede beurt met dit mes aandurft, dan ben je knap masochistisch. Afvoeren naar een RBDU (Razor Blade Disposal Unit) lijkt mij een verdiende straf voor dit mesje :-)

Dat is inderdaad mijn eerste gedachte. Maar ik geef niet graag op, en wil uitsluiten dat het niet aan andere zaken ligt dan het mesje. Zoals Talibeard zegt kan het ook een reactie van mijzelf zijn om het gebrek aan scherpte te compenseren. Ik denk dat ik het dus toch nog eens ga proberen. Ik zal er nog een nachtje over slapen. Alleen leg ik dan wel mijn EJ klaar met een vers ander mesje erin ;)

@Mars: Alles voor het forum :mrgreen:

Posted

Hmmm, volgens mij heb ik dit mesje ook al een keer geprobeerd en beviel het goed, maar zeker weten doe ik niet. Na mn avontuur met de Rapira zal ik er weer eens een testen.

Posted

Mijn ervaring met dit mesje is positiever. Kreeg van Bdf 3 als sample. Hiervan een gebruikt tot dusver, maar die deed het best wel aardig. Vind het volgens mijn spreadsheet een goed mesje, die het bij mij 5 x heeft volgehouden, daarna is die in de spaarpot verdwenen. Denk ,dat de Personna net iets beter scoort qua zacht en soepel scheren.

Posted

Ik zou ze niet nog een keer proberen in deze krabber, het moet wel leuk blijven.

Ook niet weggooien, in een andere krabber doen ze het wellicht goed.

Posted

Dat Morris is overigens een beetje vaag merk. Ik kan me herinneren dat we er hier nooit uit zijn gekomen door wie ze worden gemaakt en of het een kloon is van iets anders. Vroeger bestond dat mesje ook al (zelfde naam en logo) maar volgens mij heeft dat niets met de huidige Morris te maken. Die oude leken een beetje qua uiterlijk op de Captains van Lord, met zo'n laklaag erop5a24b985096fa_Morris3.jpg.fbf25c9ba7f9055534a4f353ccb36090.jpg[attachment=0]Morris 1.jpg[/attachment]

Posted

Vanochtend toch weer de Morris in mijn Gillette Blue Star geladen (nee, ik ben niet masochistisch), want ik was toch benieuwd of de opmerking van Talibeard (dat ik misschien gebrek aan scherpte probeerde te compenseren met druk) kon kloppen. Daarbij had ik in twee nachten toch een volle 5 of 6 uur geslapen. Er zijn toch al verschillende mensen positief over dit mesje, dus wil ik menselijk falen zeker niet uitsluiten.

Uit voorzorg een preshave van Proraso gedaan en de Classico van BdF genomen (geeft een mooi beschermend schuim). Continu geprobeerd een vederlichte touch te gebruiken, met als gevolg dat de krabber af en toe begon te stuiteren.

Het mesje trok nog wel redelijk, zeker met XTG en ATG op mijn hals. Ook had ik 3 passes op mijn gezicht en 4 met wat touch-ups voor mijn hals nodig, maar uiteindelijk toch een DFS resultaat. De aluin en de Floid prikten maar weinig en ik had ook geen last van scheerbrand :D

Ik moet dus mijn eerste mening bijstellen. Ik ga dit mesje dan ook morgen nogmaals proberen, maar dan in mijn EJ, want ik ben ernstig benieuwd of het daar nog beter gaat.

To be continued...

Posted

Ik vind de EJ (denk ik) ook wat prettiger als de Gillette. Maar toen ik met het uittesten van mesjes begon was mijn EJ uit logeren. Vanuit het oogpunt van continuïteit ben ik doorgegaan met de Gillette, met in gedachten dat ik de mesjes ook nog in m'n EJ wil uittesten.

Gezien het resultaat van vanmorgen ga ik morgen toch de EJ maar pakken.

Posted

Zoals gezegd vanochtend het Morris mesje in de EJ DE89L gehangen. Pre-shave van Proraso sensitive gepakt, mooi schuimpje van TFS bergamotto neroli geklopt. Wat een verschil :shock::shock::shock: Nauwelijks trekken van het mesje, soepel over mijn gezicht en hals. Drie passes gedaan en wat touch-ups, waar ik gisteren nog een extra pass nodig had.

Praktisch BBS op mijn gezicht en bijna DFS op mijn hals. Aluin prikte niet, Floid prikte niet, geen trekkerig gevoel naderhand, net zomin als scheerbrand. Ik wist dat de krabber een verschil kon uitmaken, maar zoveel? Het mesje presteert nu dusdanig goed dat ik 'm morgen voor de vierde keer ga inzetten. Uiteraard wel weer in mijn EJ ;)

To be continued...

Posted

Gisterenochtend de Morris voor een 4e keer op de testbank gezet, maar dat was voor mij toch 1 beurt teveel. Het mesje trekt nog weinig en voelt ook nog wel redelijk smooth aan, maar heeft overduidelijk moeite met datgene waar hij voor bedoeld is: het ommaaien van haren. Na een WTG, een XTG en een ATG pass, had was ik op mijn hals nog wel een beetje een schuurpapiertje. Dus nogmaals een XTG er tegenaan gegooid, ditmaal de andere kant op. Ook na deze pass was het resultaat nog niet bevredigend, dus de nodige touch-ups waren nodig om toch nog een redelijk resultaat te bereiken. Ik had wel iets prik, maar dat was verwaarloosbaar.

Ondanks een slechte start is dit dus voor mij een aardig mesje, zeker in combinatie met de EJ. Maar 2 tot maximaal 3 scheerbeurten is voor mij wel het maximum wat er uit dit mesje te halen is.

• 1 year later...
Posted (edited)

morris_inox_stainless_jpg.jpeg.b4d6bd5873d181e5dbaafb4ca3fc1d39.jpeg

De Morris_inox heeft me redelijk verrast met zijn prestatie. Tot nu toe 2 mesjes hiervan gebruikt en komen die op gemiddeld 8 scheerbeurten. Het eerste mesje 5x gebruikt in november 2013. Daar was ik niet zo bijzonder van onder de indruk. Deze 2e vandaag in de blade bank laten verdwijnen na 11 beurten. Misschien door de toenemende techniek of gebruikte krabbers een beter resultaat. 11x een goede tot prima beurt is erg bevredigend. Eigenlijk is dit een mesje, dat redelijk goed scheert, het lang volhoudt, maar elke keer net niet dat top gevoel geeft. Voor mij dus een redelijk alternatief. Als ik dit vergelijk met b.v. een Souplex, vind ik die laatste zeker beter, maar dan gaat de prijs ook weer een rol spelen. even terugkijkend, zie ik dat de Souplex bijna de helft minder kost, althans bij 100 stuks B keuze. Ergo mijn favoriete mesje is ook nog eens significant goedkoper. Helaas voor de Morris, maar als die op zijn komen ze niet meer in mijn kast. Beoordeling:

Goed, goed mesje, maar er zijn betere, wel koopwaardig.

1- Het mesje was behoorlijk goed.

In de L6 een prima scheerbeurt. Gezien de nadruk vandaag op de zeep ligt me niet zo op snit etc. geconcentreerd, maar was ook niet nodig, want het liep als een trein.

2- Mesje deed het wel goed, maar niet heel bijzonder.

In de Fatip voelt hij wel wat rauw en happerig, maar dat doen wel meer mesjes in de Fatip. Voelt aan als een wat dikker niet super scherp mesje, maar wel goed genoeg om je fatsoenlijk te scheren.

3- De Morris is aardig op dreef. Ofschoon ik het geen hoogvlieger vind, doet hij gewoon zijn werk. Behoorlijk scheren. Ook de derde keer. Roept bij mij herinneringen op aan b.v. Merkur. Ook zo'n stevig middelmatig mesje, waar je je een behoorlijk aantal keren mee kan scheren.

In de Tech Fat Handle een adequate combi. Dat krabbertje is in zijn eenvoud een toppertje. Zo een die het gewoon doet, zonder dat je er op moet letten, dat het ook gebeurt.

4- De Morris blijft goed scheren.

Vanmorgen weer in de L6 een praktische en makkelijke beurt.

5- De Morris heeft redelijk moeiteloos mijn 5 norm gehaald.

In de slant voelt hij zich prima op zijn plaats. Perfect glad in 3 keer.

6- Het mesje houdt vol de 6e keer ging eigenlijk weer moeiteloos, 3 rondjes en nog even wat ontstoppelen op de hals zat er ruimschoots nog in. Mag morgen dus op voor de 7e x.

In de Fat Boy op 6 een voldoende effectieve mesoversteek (Nederlands voor blade gap??) om weer lekker glad te scheren.

7- Ondanks 7x ging het mesje nog voldoende om morgen nog een keer te gaan.

In de adjustable op 7 redelijk aanwezig. Loopt niet geheel moeiteloos, maar zeker ook nog niet zo, dat het niet meer kan. Nou is zo'n Gillette adjustable een alles kunner in mijn handen, maar als het mesje niet meer lekker meewerkt, dan is het over. Nog niet dus.

8- De Morris is een volhouder. Nauwelijks merkbaar dat het mesje nu 8 x is ingezet. Blijft zijn niveau handhaven.

In de 38C een vlotte en probleemloze scheerbeurt. Gezien het schuim wat op de bakkes zat als basis, moest ik opletten of de combi wel goed de baardharen pakte, zo onmerkbaar goed doet deze zijn werk. Het is de vraag wat nu voor mij belangrijker is, het aantal beurten per mesje, of de kwaliteit van de beurten. Hier geldt, dat het mesje lang op goed niveau presteert. Echter het presteert niet op topniveau, maar wel voldoende om me prettig van de baard te ontdoen.

9- Die Morris heeft het wel. Morgen nog een keer.

In de Shavecraft een prima prestatie, ondanks dat het de 9e x was in een onbekende krabber. Nou wat die laatste betreft kan ik zeggen dat we meteen vriendjes waren. Met dank aan Frog waar ik deze van over heb genomen een prima beurt vanmorgen. Valt me op dat het me weinig uitmaakt met welke kant van de krabber ik me scheer. Dat ding ligt als een blok op de wang. Je kan rustig de EPS uitschakelen en verstand op nul die krabber zijn werk laten doen. Binnenkort moet ik weer 2 maanden op reis, maar ben bang dat deze mee gaat. Erg benieuwd hoe deze Shavecraft zich gedraagt met een vlijmscherp nieuw mesje.

10- Raak wel wat onder de indruk van dit mesje. Nog een goede scheerbeurt. Nog steeds loopt hij niet in de reserve, dus morgen weer.

In de Pearl een prima resultaat, na drie rondjes spekglad aan de eindstreep.

11- Het mesje deed zijn werk nog goed, maar had toch wat moeite met de halsstreek. Ergo nu na 11x is het mooi geweest.

In de adjustable op 7 nog een behoorlijke scheerbeurt ondanks het aantal keren gebruik. Nu mag het mesje echter ter ruste. Morgen maar weer eens een nieuw scherp mesje.

Naar index Harkos

Edited by Guest
Posted

Wat een geweldige review weer Harrie!

Ik vind het wel grappig dat de mesjes het soms zo lang, zo goed uithouden, nog afgezien van wat anderen en ik ook al eens geconstateerd hebben, dat een tweede scheerbeurt soms beter aanvoelt dan de eerste.

Maar, wij hebben ooit de Softi en Morris mesjes via via in Italië aangekocht van iemand die normaliter de Italiaanse barbieri voorziet van scheerspullen. In dergelijke gevallen gaan die mesjes natuurlijk maar één keer mee. Eén eerste keer en daarna weer een nieuwe erin.

Posted

Even dagelijks rustig voor gaan zitten. Mijn scheerbase vullen. Daar staat al deze info in. Als ik het mesje in de spaarpot gooi genereert de database een overzicht per dag uit de Sotd. Moet ik alleen nog de inleidende tekst toevoegen. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat anderen er wat aan hebben.

Posted
Als ik het mesje in de spaarpot gooi genereert de database een overzicht per dag uit de Sotd.

Dat vind ik wel gaaf, dat je je spaarpot aan je database hebt gekoppeld. Gebruik je daar een Arduino voor ofzo?

Posted

Eigenlijk moet ik in de database ergens spaarpot neer zetten, waarna vanzelf tekst wordt samengevoegd uit stukjes van de Sotd. In plaats van een Arduino gebruik ik gezond verstand en 2 wijsvingers 8-)

Posted

Haha, als je dat voor elkaar zou krijgen dan moet je er patent op aanvragen!

Maar of je dat gaat redden met alleen een Arduino...

• 3 weeks later...
Posted

Ik ben het wel eens met de TS.Een kut mesje, want ik heb m al 3x gebruikt en heb ook steeds 2 nicks gehad.Wel scheerde het WTG lekker, maar XTG en ATG een hel. :x

Posted

Ik vind het mesje voor mij persoonlijk erg teleurstellend. Begrijp Roberts opmerking over het mesje die ik niet zal herhalen :)

De eerste scheerbeurt redelijk geschoren; ging wat harkerig verder nergens last van en geen irritatie. De tweede en de derde scheerbeurt heel veel irritatie in de nek doordat het mesje niet sneed maar trok.