Jump to content

Mijn eerste, zelf gemaakte scheerkwast

Noxa

Recommended Posts

Na een paar klus middagen wordt het dan eindelijk tijd om het proces en het eindresultaat met jullie te delen. Ik kwam eind 2013 op het idee om voor de verjaardag van mijn vader (vandaag) een scheerkwast te gaan maken, dit nadat mijn schoonvader enthousiast is gaan houtdraaien.

Dus in September heb ik 2 Super Badger knots besteld bij TheGoldenNib.com in de USA, en zijn we gaan oefenen met het draaien van een mooi houdertje voor de scheerkwast. In de foto's zie je een aantal projecten door elkaar, maar het geeft het proces wel goed weer.

_RDB1325.jpg

Eerst de bast er af draaien.

_RDB1328.jpg

Dan de diameter terug brengen naar kwats formaat.

_RDB1332.jpg

De eerste vormen worden al zichtbaar.

_RDB1684.jpg

Gat boren, dit was nog het lastigste deel daar we geen facetboor hadden, maar een verstelbare hout boor was een uitkomst! Zie hier inmiddels ook een upgrade naar een "nieuwe" draaibank met een gloednieuwe draaikop/klem.

_RDB1664.jpg

In de tussentijd een upgrade naar een "nieuwe" draaibank met een gloednieuwe klem.

_RDB1670.jpg

Heel gentle nog wat oneffenheden wegwerken (niet zo verstandig omdat hij nog maar aan 1 kant vast zit)

_RDB1665.jpg

De uiteindelijk vorm na schuren met verschillende (oplopende) korrels schuurpapier.

_RDB1678.jpg

Tung olie aanbrengen.

_RDB1699.jpg

En het eind resultaat.

Ik heb het afzagen en vlakschuren van de bodem er niet op staan, net als het verlijmen van de knot. De volgende keer zal ik een meer gedetailleerde fotoshoot maken van het proces.

Net de kwast even goed gewassen met shampoo en wat test lathers gemaakt. De haren en tung olie stinken nog wel en de haren zijn nog wat stug maar hij werkt als een trein!

Gebruikte materialen voor de eindresultaat kwast:

- Kastanje hout

- Super Badger knot met een basis van 24mm en een loft van 65mm

- Tung olie om het hout te impregneren

- Bison 2 componenten lijm

Jeetje wat een getalenteerde knutselaars hier!

Nog 1 die zomaar even een 'konijn uit den hoogen hoed' tovert.

Mooi hout dat kastanje hout, we wachten alleen nog op de massaproductie ;)

Gefeliciteerd met je vader en ik kan me voorstellen dat hij blij verrast is met dit cadeau!

Mooi man, kan zo in productie !

Als dit je eerste is, dan belooft dat nog wat.

Hoeveel uur zit er nu in zo'n ding ?

Een uur of 4/5 ik weet het eerlijk gezegd niet. Het was voor ons echt een beetje pielen, ik denk dat als je er handiger in wordt het echt snel kan. En het kastanjehout kwam pas echt tot zijn recht toen we de Tung olie er op smeerde, dat gaf echt leven aan het hout.

Ik wil in de toekomst een keer een kwast draaien van gouden regen. En dan later een straight op laten knappen met het zelfde hout. Dus een matchende kwast en straight.

KNIP>>Ik wil in de toekomst een keer een kwast draaien van gouden regen. En dan later een straight op laten knappen met het zelfde hout. Dus een matchende kwast en straight.

Eerst een kwast met kastanjehouten handvat en daarna aan de gang met gouden regen - ben je de

bomen in de tuin aan 't rooien ? ;)

Nee, zonder dollen - een prachtige kwast :D

Gefeliciteerd met je vader's verjaardag, nog.

Je ging uit van een hele tak? Ik kon niet zien of het een droge tak was of niet - ik zou dit soort dingen niet van nat hout draaien - dat gaat nog flink werken. En ik zou bij voorkeur ook geen voorwerpen draaien met het hart van de tak er nog in - hoewel het goed gedroogd wel kan.

Wat ik wel wil tippen: eerst het gat boren, dan pas draaien. Dan kun je, met een breed tegencenter dat in dat gat past/valt, het gat precies gecentreerd houden als je de buitenvorm draait.

Je ging uit van een hele tak? Ik kon niet zien of het een droge tak was of niet - ik zou dit soort dingen niet van nat hout draaien - dat gaat nog flink werken. En ik zou bij voorkeur ook geen voorwerpen draaien met het hart van de tak er nog in - hoewel het goed gedroogd wel kan.

Wat ik wel wil tippen: eerst het gat boren, dan pas draaien. Dan kun je, met een breed tegencenter dat in dat gat past/valt, het gat precies gecentreerd houden als je de buitenvorm draait.

Ja dat gat boren waren we later ook op gekomen dat dat wel eens handiger zou kunnen zijn. Moeten we alleen een keer een goede tegencenter kopen. Maar met dit boortje was het gat eigenlijk op de halve millimeter nauwkeurig te maken.

Dit hout was al kurk droog en kwam geloof ik van een partij die mijn schoonvader 2 jaar geleden gekapt had. Hij had ook al een paar brede platte stukken gezocht om een mooie schaal te draaien. Misschien kan ik hem enthousiasmeren om een scuttle of kom te draaien :).