Jump to content

Nieuwe coticules op ardennes-coticule.be

Buffel

Recommended Posts

Heren,

Ik volg de Coticule wereld met alles d'rop en d'ran als van mij is te verwachten, al jaren. En pretendeer alles gelezen te hebben wat er op dit gebied in de vier moderne talen is gepubliceerd. Dat wil niet zeggen dat al het gepubliceerde ook als het mijne in mijn brein is opgeslagen maar datgene wat is opgeslagen vond zijn plekje op de harde schijf in rang voor de afnemende opslagcapaciteiten veroorzaakt door 60+manifeste dementering.

We gaan hier niet over honen lullen. Maar. De coticules ontlenen hun hone eigenschappen aan de aanwezigheid van granaten van pakkumbeet 8.000 grit. Die hun best doen ingebed in slurry. Dat neemt af als de pieten. Dus na de slurrybehandeling doe je de hele massage nog een keer over zonder slurry met alleen een beetje water.

Zoals ik las hadden de Romeinen in onze gewesten al ca 2.000 jaar geleden de toen unieke eigenschappen van de coticules ontdekt.

En wat zij tevens hadden ontdekt dat was dat een vernuftig ontworpen strijdwagen met gespaakte wielen gevat in een hardhouten lager met vier top paarden ervoor ingespannen met elkaar een uniek presterend team vormden. De Phoeniciers gingen hen daarin overigens voor. Goed jatwerk.

Maar de inspan als hiervoor omschreven heeft zich ondertussen ontwikkeld tot een twaalf cilinder Maserati die er in slaagt het paardenspan als hiervoor bedoeld in competitie aan het kortste eind te doen trekken.

En daarmee is bereikt dat de competitie met toepassing van ingespannen paarden als voorlopers van Maserati's bij beoefening zich beperkt tot deelnemers die er behagen in scheppen zichzelf een handicap op te leggen (kijk eens hoe ver ik kan springen met een been! En als ik 80%? van de prestatie neerzet van die van de tweebenige toppers dan ben ik een supertopper!)

Maar ik wil bij straights helemaal geen door tolerantie naar het verleden kijkend gehandicapte 100% prestatie. Ik wil een vlekkeloze 100% nu prestatie!

En hoe doe ik dat? Wat is mijn bedoeling. Een edge die mathematisch zuiver (echt!, het is wiskunde en geometrie!) uitkomt zonder enige fout op het absolute nul.

Een voorschot. Door na het aflopen van de hele reeks te eindigen met een 30K steen. Tot dusverre alleen naar mijn weten gevoerd door Shapton. Na deze steen alleen natuur leer als je een beetje met zachtheid wilt kullen. En, na 30K, fuck all pasta's.

En, nu komt het. Nu gaan alle coticule adepten mij beredeneerd, op basis van meetbare resultaten, als het effe kan wetenschappelijk onderbouwd uiteenzetten, waarom die coticules verdienen te worden geplaatst boven in het rijtje. Dus, geen sentimenten; geen gevoelsmatige redeneringen onder het motto dat het zo "heerlijk" was.

Facts and figures. En vergelijkingen.

Welke coti adept neemt het voortouw!

Let op, mijn vingers jeuken om zo'n A1 coti 200 bij 75 aan te schaffen. Want ik adoreer een dergelijke steen bij voorbaat omdat er zo veel ambachtelijkheid in ligt opgesloten en omdat het een geweldige beleving moet zijn om ermee te pielen..

Maar nu is aan de orde, de ratio.

J

PS En zo'n ongehandicapte Shapton is gespeend van de dilucot-, ellipticot- en unicot- liturgie en (kul) toepassingen daarvan. Scheelt een heel stuk!

J

Wil je graag een coticule kopen Joost? :)

In principe kun je jezelf uitstekend scheren na een 8000 steen en wat stroppen. Alles daarboven is misschien een paar procent "extra".

Persoonlijk vind

Ik een coticule fijn werken, van een bevel naar scheerklaar in een minuut of 10. Tja dan kom je toch weer bij het gevoel uit.... Natuurstenen hebben een bepaalde beleving wat als prettig wordt ervaren, wil je keihard altijd exact hetzelfde? Neem dan zoals je al zei, een synthetische steen. Werk ook prima toch?

Er zijn meerdere wegen naar Rome :)

Joost, waarom scheer jij je met een straight? Facts and figures? Het hele gebeuren is voor mij in elk geval voor een groot deel sentiment. Om voor alles wat je doet onomstotelijk wetenschappelijk bewijs te moeten aanvoeren gaat mij iets te ver.

Maar om antwoord te geven op je vraag waarom ik de voorkeur geef aan een coticule; het is een zeer veelzijdige steen. Dat wil zeggen dat je van bevel tot scheer klaar op de zelfde steen terecht kun. Daarnaast wat Buffel zegt. Soms gebruik ik lappingfilm, maar dan haal ik het mes altijd nog even over de coticule voor die vriendelijke natuursteen touch ;-)

Nooit iets anders gebruikt als een coticule voor m'n scheermessen dus kan niks zinnigs inbrengen ivm anders soorten stenen, ik moet toegeven dat achteraf gezien ik graag ook eens met andere stenen had gewerkt om het verschil te evenaren, helaas zou dat een erg dure aangelegenheid zijn geworden.

Heren,

Mijn bijdragen zijn graag voorzien van een uitdagend zo niet af en toe provocerend plagende natuur en toonzetting die bewust wordt aangebracht. Neem vooral niet alles serieus tenzij daarvan blijkt. En Marcel, met mijn hart gaat het goed. Als je mijn proza nog een keer zou lezen en goed luistert dan hoor je me gnuiven. En bij het schrijven over die Romeinse strijdwagens zie ik Ben Hur achter de teugels.

En, Wouzer als je het over sentiment hebt dan heb ik daarvan wel aan het slot van mijn bericht laten blijken. :D

J