Jump to content

hard water en citroenzuur

alwinvrm

Recommended Posts

Consensus lijkt te zijn dat je met wat elbow grease ondanks hard water toch van de meeste zepen een mooie lather kan maken.

Maar in Den Haag ziet mijn krabber er na een keer scheren uit of hij jaren op een chemische dump heeft gelegen; helemaal wit uitgeslagen, maakt niet uit welke zeep ik gebruik. Afspoelen onder de kraan helpt ook niet echt.

Volgens de waterleverancier is de gemiddelde hardheid hier 8.5 , dat is gemiddeld volgens de gehanteerde schaal.

Ik kwam - ik geloof op reddit - een thread tegen van chemici en liefhebbers, die inhield dat:

- niet (alleen) kalk maar juist ook andere mineralen verantwoordelijk zijn voor lather problemen

- dat citroenzuur dergelijke mineralen zou kunnen binden

- dat derhalve wat citroenzuur (= E330 = citric acid) in AL (pre shave wash, lather, krabber spoelwater, etc.) het water dat met lather in aanraking komt , het proces van lather maken zou verbeteren.

Met de aankoop van citroenzuuur hielp de lokale Turkse supermarkt mij weer uit de brand; kost minder dan 2 euro.

Ik heb nu een aantal keren citroenzuur in het water gedaan (1/4 theelepel per liter) en ik heb duidelijk merkbaar minder last van aankoekende zeepresten op mijn krabbers. Bijkomend voordeel is dat mijn krabber tijdens scheren schoon is als ik hem snel door het water spoel; eerst stond ik meer te roeren.

Ik ben nog in de experimenteer fase met latheren en verschilende zepen, als beginnend DE scheerder, maar het lijkt dat ik gemakkelijker lather klop.

IK ben geen chemicus, dus ik heb geen mening over hoe het werkt, en moet hier nog verder meer mee experimenteren , maar ik wilde jullie dit niet onthouden. IK ben benieuwd naar jullie ervaringen. Als hier al een draad over is (ik kon op citroen niks vinden) , shoot me, en natuurlijk YMMV jouw kilometrage kan anders zijn.

• I like it 1