Pastapipo Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Ik zet het maar in het straight razor subforum. Hebben jullie ervaring met een shavette? Ik zit erover na te denken om er een te halen, vooral voor in de weekenden. Omdat je mesjes kan wisselen, maar vooral omdat het een stuk goedkoper is. Voor 20-30 euro heb je er al een, en een goede SR is al snel richting de 100 euro exclusief strop/pasta en toebehoren. Wat vinden jullie de voor- en nadelen?
Mickmabsoot Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Hey Pastapipo, Het fijne aan een Shavette is dat hij niet zo duur is bij aankoop alleen moet je daarna wel de hele tijd nieuwe mesjes kopen, Je kan het wel zien als een mooie tussenstap mocht je ooit een Straightrazor willen halen. Verder heb ik er geen verstand van maar ze lijken me ook wel fijn. ik zou zeggen probeer het eens en kijk hoe het is en vertel het hier op dit nieuwe forum hahaha Mickmabsoot
Marcel Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Ik heb een shavette, een Dovo, en het kan een mooie opmaat zijn naar "echt" scheren met een straight. Het grote verschil vond ik dat de DE mesjes in een shavette eigenlijk te flexibel zijn voor dit werk. In een krabber wordt een DE mesje in een boog onder spanning gehouden, die spanning ontbreekt bij een shavette. Ik heb het idee dat een shavette je daarom wat makkelijker wondjes oplevert dan een echte straight razor. Het lage gewicht van de meeste shavettes maakt het scheren niet makkelijker. Een alternatief zijn de Feather Artist club messen. Dat zijn eigenlijk shavettes, maar dan met een eigen model verwisselbaar mesje. Dikker en vele malen scherper dan een DE mesje. De prijs en de afwerking van deze messen maakt dit eigenlijk een buitencategorie messen is die initeel net zo veel kosten als een gewone straight. Maar: je hoeft ze niet te slijpen of anderszins te onderhouden. Ik heb zelf vorig jaar een CJB mes gekocht, een koreaanse imitatie die dezelfde messen gebruikt. Voor een paar tientjes heb je die. Mocht je interesse hebben in een Dovo Shavette, ik heb er een liggen inclusief houder voor extra lange mesjes en een aantal van die lange mesjes.
Pastapipo Posted June 21, 2013 Author Posted June 21, 2013 Ik heb een shavette, een Dovo, en het kan een mooie opmaat zijn naar "echt" scheren met een straight.Het grote verschil vond ik dat de DE mesjes in een shavette eigenlijk te flexibel zijn voor dit werk. In een krabber wordt een DE mesje in een boog onder spanning gehouden, die spanning ontbreekt bij een shavette. Ik heb het idee dat een shavette je daarom wat makkelijker wondjes oplevert dan een echte straight razor. Het lage gewicht van de meeste shavettes maakt het scheren niet makkelijker. Een alternatief zijn de Feather Artist club messen. Dat zijn eigenlijk shavettes, maar dan met een eigen model verwisselbaar mesje. Dikker en vele malen scherper dan een DE mesje. De prijs en de afwerking van deze messen maakt dit eigenlijk een buitencategorie messen is die initeel net zo veel kosten als een gewone straight. Maar: je hoeft ze niet te slijpen of anderszins te onderhouden. Ik heb zelf vorig jaar een CJB mes gekocht, een koreaanse imitatie die dezelfde messen gebruikt. Voor een paar tientjes heb je die. Mocht je interesse hebben in een Dovo Shavette, ik heb er een liggen inclusief houder voor extra lange mesjes en een aantal van die lange mesjes. En ook een houder voor DE? Ik ben opzich wel geïnteresseerd, maar dat ligt wel aan de prijs die je in gedachten hebt
Marcel Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Inclusief DE houder ja. Maar aangezien het hier eigenlijk geen marktplaats is: doet u maar een DM
Marcel Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Nee, volgens mij hebben die dezelfde dikte als een gewoon DE mesje. De extra lengte maakt wel dat je meer in buurt van een straight komt qua gevoel.
Lampuhkap Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Inclusief DE houder ja. Maar aangezien het hier eigenlijk geen marktplaats is: doet u maar een DM We hebben een eigen verkoopgedeelte op het forum
SlaadjeBla Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Ik zet het maar in het straight razor subforum. Voor 20-30 euro heb je er al een, en een goede SR is al snel richting de 100 euro exclusief strop/pasta en toebehoren. Een shavette kun je voor minder dan 5 euro uit China halen. Het is anders scheren dan met een straight, doordat de mesjes flexibeler en scherper zijn. Daardoor is scheren geen ontspannen bezigheid, je snijdt je zeer makkelijk. Ik heb er een uit China (mag je hebben voor de prijs van een bubbeltjesenvelop en een postzegel), maar had binnen een week besloten toch een echte straight te willen. Het is dus handig als kennismaking, maar meer ook niet.
Guest Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Ik heb ook zo'n shavette uit China en ik heb er nooit echt mee durven te scheren, dus ligt nu voor de sier bij de andere niet gebruikte krabbers.
Marcel Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Het grootste nadeel van de goedkope shavettes vond ik het erg lage gewicht. Dat maakt het extra lastig om hier mee te werken. Ik lees wel goede verhalen over Parker en Dovo shavettes. De Dovo heeft tenminste nog een beetje gewicht, hoeveel de parker weegt weet ik niet.
Pastapipo Posted June 23, 2013 Author Posted June 23, 2013 Ik zet het maar in het straight razor subforum. Voor 20-30 euro heb je er al een, en een goede SR is al snel richting de 100 euro exclusief strop/pasta en toebehoren. Een shavette kun je voor minder dan 5 euro uit China halen. Het is anders scheren dan met een straight, doordat de mesjes flexibeler en scherper zijn. Daardoor is scheren geen ontspannen bezigheid, je snijdt je zeer makkelijk. Ik heb er een uit China (mag je hebben voor de prijs van een bubbeltjesenvelop en een postzegel), maar had binnen een week besloten toch een echte straight te willen. Het is dus handig als kennismaking, maar meer ook niet. Bedankt voor het aanbod Waarschijnlijk kan je er iemand anders wel heel blij mee maken. Maar als het overblijft ben ik wel geïnteresseerd
ocellaris Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Ah kijk, dit is nu een reden waarom ik een forum zo leuk vind Ik had op fok! al eens gevraagd of het anders scheren was vergeleken met een open mes. Mooi dat je het antwoord dan hier gewoon kunt lezen! Maar goed, met mijn shavette scheer ik mijj probleemloos met de baardgroei mee. Er tegenin is een heel ander verhaal, erg lastig. Nu krijg ik van mn moppie op mn verjaargag een openmes maarrrrr, mijn bday laat nog wel ff op zich wachten
Pastapipo Posted June 25, 2013 Author Posted June 25, 2013 Ah kijk, dit is nu een reden waarom ik een forum zo leuk vind Ik had op fok! al eens gevraagd of het anders scheren was vergeleken met een open mes. Mooi dat je het antwoord dan hier gewoon kunt lezen! Maar goed, met mijn shavette scheer ik mijj probleemloos met de baardgroei mee. Er tegenin is een heel ander verhaal, erg lastig. Nu krijg ik van mn moppie op mn verjaargag een openmes maarrrrr, mijn bday laat nog wel ff op zich wachten Tegenin ga ik idd nog niet proberen (eerst die shavette maar binnenkrijgen ) Maar je kan best 2x WTG, of 1 pass WTG en 1 XTG. Krijg je wss ook wel goed resultaat mee neem ik aan. Of een ronde met een safety razor achter de shavette aan natuurlijk
ocellaris Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Ah kijk, dit is nu een reden waarom ik een forum zo leuk vind Ik had op fok! al eens gevraagd of het anders scheren was vergeleken met een open mes. Mooi dat je het antwoord dan hier gewoon kunt lezen! Maar goed, met mijn shavette scheer ik mijj probleemloos met de baardgroei mee. Er tegenin is een heel ander verhaal, erg lastig. Nu krijg ik van mn moppie op mn verjaargag een openmes maarrrrr, mijn bday laat nog wel ff op zich wachten Tegenin ga ik idd nog niet proberen (eerst die shavette maar binnenkrijgen ) Maar je kan best 2x WTG, of 1 pass WTG en 1 XTG. Krijg je wss ook wel goed resultaat mee neem ik aan. Of een ronde met een safety razor achter de shavette aan natuurlijk Heb idd mn krabber ernaast liggen
marzman Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Het grootste nadeel van de goedkope shavettes vond ik het erg lage gewicht. Dat maakt het extra lastig om hier mee te werken. Ik lees wel goede verhalen over Parker en Dovo shavettes. De Dovo heeft tenminste nog een beetje gewicht, hoeveel de parker weegt weet ik niet. Ik heb er vandaag een besteld uit China voor 3,20 euro. Maar wel van RVS en hij volgens de reacties is hij voor sommigen erg zwaar (waarschijnlijk vergeleken met een plastice). Ik zie wel wat ik er mee doe, ik kan hem altijd nog wegleggen voor de sier, of gebruiken voor de nekharen
ocellaris Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Toevallig zo een? Da's een mooi dingetje, alleen al voor de heb
marzman Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Toevallig zo een? Ja die is het, heb je daar al mee durven scheren?
SlaadjeBla Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Prima ding! Balans en grip zijn lastig, DE mesjes zijn te dun, te scherp en te kort, maar de shavette zelf is uitstekend. Leuk om mee te oefenen.
marzman Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Prima ding!Balans en grip zijn lastig, DE mesjes zijn te dun, te scherp en te kort, maar de shavette zelf is uitstekend. Leuk om mee te oefenen. En ze hebben scherpe hoeken die beter rond zouden kunnen zijn denk ik. Zou je er dan beter "bottere smoothe mesjes" in kunnen stoppen als Derby's, of Chinese Gillette Bleu's?
SlaadjeBla Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Prima ding!Balans en grip zijn lastig, DE mesjes zijn te dun, te scherp en te kort, maar de shavette zelf is uitstekend. Leuk om mee te oefenen. En ze hebben scherpe hoeken die beter rond zouden kunnen zijn denk ik. Zou je er dan beter "bottere smoothe mesjes" in kunnen stoppen als Derby's, of Chinese Gillette Bleu's? Ja, de punt is ook iets om voor uit te kijken. Zoals ik net ook zei in het andere shavette topic: ik vond "bottere" comfortabeler dan scherpe mesjes. De Derby vond ik prettiger dan de Feather, maar dat zijn ook wel twee uitersten. Veel andere heb ik nooit geprobeerd.
Mickmabsoot Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 is inderdaad wel fijn dat de derby mesjes een ietwat ronde hoekjes hebben waardoor je niet in je huid prikt
ocellaris Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Prima ding!Balans en grip zijn lastig, DE mesjes zijn te dun, te scherp en te kort, maar de shavette zelf is uitstekend. Leuk om mee te oefenen. En ze hebben scherpe hoeken die beter rond zouden kunnen zijn denk ik. Zou je er dan beter "bottere smoothe mesjes" in kunnen stoppen als Derby's, of Chinese Gillette Bleu's? Ja, de punt is ook iets om voor uit te kijken. Zoals ik net ook zei in het andere shavette topic: ik vond "bottere" comfortabeler dan scherpe mesjes. De Derby vond ik prettiger dan de Feather, maar dat zijn ook wel twee uitersten. Veel andere heb ik nooit geprobeerd. Een erg goede tip, zal het zodadelijk meteen in praktijk brengen! Even zien of ik dan wat beter tegen de baardgroei in kan en kunnen de derby mesjes toch nog opgebruikt worden!
Recommended Posts