Jock Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Ik weet niet waar ik mijn ervaring neer moet zetten, dus doe ik het hier. Mocht de moderator een ander geschiktere plek weten, feel free to move it:-) In mijn bericht waar ik me voorstelde, vertelde ik dat ik een Edwin Jagger 89DE had en badger kwast met hanger. Sindsdien begon ik me, meer te orienteren op een iets aggresievere scheerbeurt. Met behulp van Buffel, heb ik nu 3 straights. Nou als je de SS shavette van feather meetelt, heb ik 4 straights. Een muhle die ik zelf kocht en scheerklaar werd geslepen door Buffel. Een Thiers Isard van Buffel gekocht en een 6/8 Sheffield (naam ben ik ff kwijt) ook van Buffel. Ik heb een fatsoenlijke strop van Paul Kox en een paddle strop door Buffel gemaakt. En dan groene pasta voor op een paddle die ik zelf afmaak door het leer op een plankje te lijmen. Mijn eerste pogingen met de straight waren niet al te best. Ik keek, en keek, en keek naar zoveel mogelijk youtube films van geofatboy en ook alle anderen en oefende op de juiste hoek. Ik kreeg geen fatsoenlijke scheerbeurt ermee. Ik hoorde wel kgggggg kggggg kgggg als het over mijn stoppels ging, maar het scheerde mjn stoppels niet af. Toen heb ik een SS Feather van Scheersalon gekocht. Mijn eerste scheerbeurt werd een drama. Ik zag riviertjes van bloed over mijn spierwitte lather stromen. Mensen vroegen me of ik ruziie had gehad of dat ik doornstruiken had gesnoeid ofzo. Drama gewoon. Maar ik moest en ik zou het. Dus maar doorzetten. Het lukte uiteindelijk om een redelijke scheerbeurt te krijgen met de Feather SS. Daarna met mijn andere " echte" straights ging het ook beter. Maar nog geen BBS. Ook niet met 3 passes. Ik oefen elke dag met een zeer lichte slag. Ik oefen geen druk meer op mijn gezicht en heb geleerd dat de minste druk betekent bloed, bloed en nogeens bloed. Het gaat me nu redelijk af. Maar gisteren kwam een andere safety razor binnen die ik had besteld via de scheerwinkel in Leiden. En dat is een Merkur 39C Slant Bar. Ik heb me vanmorgen voor hhet eerst daarmee geschoren. Zeer licht op de huid en geen enkel druk. Ik gebruikte het Merkur mesje die meegeleverd werd. In 3 passes een 100% BBS scheerbeurt. Zo glad als mijn 5 maanden oud kleinzoon.Geen enkel wondje, geen nick, niets. Bij het aanbrengen van aluin deed het niet eens zeer. Ik gebruikte de Proraso rood tube sandalwood geurtje. Ik moet zeggen, dat het ook een perfecte dikke lather geeft. Ik heb de moed er nog in . Ik ben van plan om, om de dag een straight en een wat agressievere safety te gebruiken. Ik heb er erg schik in. Mijn Fatip Grande komt volgende week in backorder binnen en die ga ik gebruiken en vergelijken met de Merkur 39C. Ik ga nu stoppen met aanschaffen voorlopig. Misschien in de toekomst wel een slijpsteen en een dagje cursus hoe daarmee om te gaan. Ik zal proberen in de relevante subgroepen af en toe te laten weten hoe ik vorder.. Trouwens behalve wat lichte littekens zijn er geen sporen meer van mjn bloedig kennismaking met de Feather SS. Verbazingwekkend hoe snel dat geneest. N.B. Een vriend in Israel toen hij hoorde van mijn nieuwe passie, heeft in ruil voor een sampeltje zeldzame whisky een safety razor voor mij gewoon voor de heb. Het is een voormalig IDF ( Israeli Defence Force) safety razor met het logo van de IDF in Hebreeuws ingegraveerd.. Het zit in een legergroen pouch ook met logo en een vakje voor losse messen. Uiteraard van Personna. Ik denk niet dat ik het zal gebruiken, maar zet het wel neer iin mijn vitrine kast in mijn whisky kamer. Gr, Jock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reza Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Leuk verhaal Jock vol passie geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Interessant verhaal Jock, en goed om te lezen dat je de hoop niet opgegeven hebt. Wat aankopen betreft is het idd maar even beter om wat je nu bezit verder uit te proberen incl. de fatip die komende week op je deurmat valt. We lezen graag je vorderingen en als het je lukt zou ik ook graag een afbeelding zien van de IDF safety razor. (en met mij vast meerdere) Succes Jock Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Mooi verhaal jock. Een echte doorzetter. Veel plezier en die perfecte scheerbeurt komt vanzelf. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Voor mij is de fatip iets agressiever dan de 39c, maar wel beide favoriet. Hoop dat je er net zo enthousiast van wordt. Overigens hebben we nog een bay rum as recept te goed?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Alle begin is moeilijk. De SS is de makkelijkste Feather vanwege de ronding aan de snede, daarom lijkt het me toch dat je met de Feather en de straight nog altijd teveel druk zet als je jezelf verwond. Niet op te vatten als negatief commentaar, is iets wat de meesten meemaken, sommigen raken ontmoedigd, anderen zetten door en plukken er later de vruchten van. Het is allemaal techniek en oefenen. Zo gebruik ik regelmatig een Feather DX om het donshaar van mijn oorlelletjes en oogleden te verwijderen en dat zijn toch heel gevoelige plaatsen. (Ter verduidelijking ik schrijf dit niet om reden van kijk eens wat ik kan maar om aan te geven dat er zeker meer te halen is uit je materiaal) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Mooi verhaal Jock. Goed dat je doorzet. Op een dag gaat ook met het open mes lukken. Het zit hem toch in de techniek. Blijf oefenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jock Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Bedankt heren voor het commentaar. Ik ben juist erg blij met tips en trucs. Ik zie het niet als iets negatiefs. Zelfs kritiek vat ik op als een cadeautje. Ik moet blijven oefenen met de straights. Ik zit nog in mijn badjas en nachtkleding om 12:30 op zondagochtend/middag. Vandaag wordt mijn shave wel met een straight. Ik probeer de techniek onder de knie te krijgen. Trouwens ik vind die oefen mesjes van de feather shavette niet zo fijn. Die met een gaasje omheen om een mildere scheerbeurt te geven. Ik verwond me meer met zo,n mes dan met de echte messen zonder gaasje. Een valt het kwartje en scheer ik me makkelijker met een straight. Ikga vanmiddag trouwens de groene pasta op een zelf gemaakte paddle strop aanbrengen. Leer is er wel voor geschikt. Heb van Buffel overgenomen. Later in de week voor het eerst met een Fatip. Ik zal het met respect behandelen. Oh ja de Bay Rum recept. Ja ik loop erg achter met mijn vlog. Heb zoveel op de plank om te recenseren. Maar ik zal de bay rum splash prioriteit geven. Misschien zelfs vanmiddag en uploaden naar youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 De Feather Guard mesjes (met dat gaasje) kunnen ook mij absoluut niet bekoren, altijd heel slecht resultaat, het principe erachter dat het als een soort beschermkooitje werkt rond de zeer scherpe snede is volgens mij een verkoopspraatje om de duurdere mesjes te verkopen aan beginners. (zie tweede mesje op foto voor wie niet weet waar het over gaat) Fatip ligt aardig in de buurt van wat je met een straight bereikt tijdens het scheren, het is niet echt een beginnersmes maar ook niks om bang voor te zijn. Wat de straight betreft als je blijft oefenen zul je merken dat na enkele maanden steeds meer fantastische scheerbeurten je te beurt zullen vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts