Jump to content

Zwijntje in dassenkleren

Jan Zoethout

Recommended Posts

Veel varkensharen kwasten/borstelkopjes zijn vermomd als das - een zwijntje in dassenkleren dus.

Persoonlijk vind ik dat niet juist - een varken is een varken en een das is een das.

Mijn vraag: hoe trek je een varkensharen kwast/borstelkopje z'n dassenjas uit ?

Uiteraard moet er nog een bruikbaar varkentje overblijven, dus zoutzuur is geen optie .... ;)

Iemand suggesties ?

Mij stoort het niet, sterker nog; ik heb de indruk dat veel kwastenmakers juist hun beste varkensharen kwasten voorzien van geverfde haren. En performance gaat voor mij dan toch boven looks.

Terug op je vraag denk ik dat het een heilloze zaak is om op een fatsoenlijke manier die verf er weer uit te krijgen zonder de haren te hard aan te pakken. Het lijkt me wijzer om dan varkenshaar te kopen dat die behandeling niet gehad heeft.

Afknippen helpt wel maar dan hou je wel een héél stug kwastje over.... ;)

Maar de beestjes zijn toch familie van elkaar? Dus dat er soms eentje zich voordoet als een bekakt familielid geeft toch niet?

Bovendien vind ik de kleur wel het minst opvallende verschil tussen de 2 haar/diersoorten. Maar goed, buiten azijn en citroenzuur zou ik het rustig aan doen. Bleken met chloor/bleek zou moeten kunnen, het wordt in de fabriek ook wel gedaan. Maar hoelang is wel flink gokwerk. Je zou eigenlijk een versleten of verder onbruikbaar exemplaar moeten hebben om op te kunnen testen. Waarschijnlijk kun je het beste contact opnemen met leon van vintagescent/semogue over het ontverfen van kwasten.

mvg stephan