Jump to content

Wie scheert niet langer met een open scheermes en waarom?

Snuff

Recommended Posts

Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd of er op het forum ook mensen zijn die het avontuur met het open scheermes aangingen maar om een of andere reden de straight niet langer hanteren?

Om maar met mezelf te beginnen: Ik was een tevreden gebruiker van open scheermessen tot de dag dat ik bij een ruil voor een oude zilveren snuifdoos een Dovo met ebony handvat en een Feather RG verkreeg.

Had al veel over de Feather Artist gelezen (vooral veel bloedbad verhalen) en wou die wel eens zelf uittesten. Van bij de eerste scheerbeurt was ik overtuigd dat dit alles overtrof wat ik ooit gebruikte (nog steeds trouwens met de Joris op de tweede plaats). Twee passen op het gezicht en één pass op het hoofd en klaar.

Hierna kon geen enkel open scheermes mij nog echt bekoren alhoewel ik zelf best een mes kan slijpen en er ook verschillende heb gehad die door bekende slijpers onder handen waren genomen. Als je een straight net zo scherp wil hebben krijg je gewoon een niet prettige snede naar mijn bescheiden mening. Langzaam raakten m'n open scheermessen dan ook in ongebruik.

Niet verkeerd opvatten, ik beweer niet dat de Feather Artist die verwisselbare bladen gebruikt beter is dan een open scheermes! Enkel dat voor mijn gezicht en mijn methode van scheren mij dit het meeste plezier verschaft. En ik moet toegeven dat het onderhoud van een straight nu ook niet iets was dat mij echt plezier verschafte.

Maar nog altijd lees ik graag de berichten over open scheermessen en kijk naar de juweeltjes die sommigen bezitten! Prettig weekend iedereen, mvg ron

Ik had een DOVO open scheermes en ik ben ervan afgestapt omdat ik het niet praktisch vond. Het onderhoud stond mij tegen en ik kon er eigenlijk niet goed mee overweg. Het is een kwestie van techniek aanleren, maar dat aanleren duurde bij mij te lang. Bovendien vind ik een krabber gewoon geweldig.

@snuff binnenkort ga ik eens zo'n cjb proberen, dus ik hoop niet dat ik dezelfde ervaring heb als jij.

@francois voor mij ook geen shavettes meer, het resultaat van die dingen is uitstekend te noemen, maar de weg ernaartoe is een drama.

De reden voor mij om van het openmes af te stappen een aantal jaar geleden, was veiligheid :) Met babies en kleine kinderen leek mij een openmes niet zo handig. Maar sinds ik eind 2012 weer het openmes heb opgepakt, mis ik het zelfs als ik met een veiligheidsmes scheer.

mvg stephan

Heren afvalligen!

Hoe moet ik gij terugbrengen van de dwalingen des weegs?

Hier speelt tijd geen rol.

En shavettes horen in deze rubriek en het kleine debat niet thuis. Net as Wilkinson Quattro's en dat soort tuig noch weggooitroep van de MakroSligroAldiLidlAlbertheijnAnderebagger.

En ook de veiligheid van de kinderen is geen argument. Toen ik die kreeg heb ik de kettingzaag noch mijn keukenjapanners weggedaan. Ik heb het tuig aangeleerd er met de pootjes af te blijven tot het gouden moment van introductie der geheimen!

Ik zei, tijd speelt geen rol. Het is het Zen gevoel. Ik zit hier achter het damesbureautje van mijn vrouw. Met daarin een constructie van glas en perspex die mij entree geeft tot mijn totale collectie. En ik heb daaruit zo even met een kwartier nadenken en betasten mijn rotatie voor de volgende week te voorschijn gehaald.

En.

Dan ga we zo dadelijk na een espresso met een whipsy, een ribeye van 1,5 kilo portioneren.

En daarna genoemde rotatie naar het leer brengen.

Omdat we geen zin hebben om naar de televisie te kijken om of andere platte dingen doen die geen betekenis hebben.Opdat we weer kunnen uitkijken naar het aanbreken van de zondagmorgen! Dan mogen we weer naar de badkamer!

Ik heb als leuke dingsigheden ernaast ook een stuk of zes? DE razors.. Fat boys; Fatip; Slant. En ik feather daar ook een best wel een beetje artistiek mee. Zeker op de schedel. Want die leent zich niet voor onderwerping aan de straight.

Maar ik roep jullie op! Voor zover daar omtrent straight beleving aarzelingen zijn, keert terug van uw dwalingen des weegs! Ik draag het jullie nu op voordat morgenochtend jullie dominee daartoe van zijn kansel de kans grijpt.

J :D

Hoewel ik meerdere straights heb, scheer ik me er maar af en toe mee. Bovendien heb ik het daardoor (?) nog steeds niet soepel onder de knie. Teveel gedoe? Valt eigenlijk best mee, maar het komt er gewoon niet zo vaak van. Maar ze helemaal terzijde leggen gaat zeker niet gebeuren! Ik heb ook een CJB liggen en daarmee gaat het scheren altijd net wat soepeler dan met een gewone straight.

Het slijpen wil ik tzt ook wel leren en onder de knie krijgen. Keukenmessen slijpen vind ik bepaald geen straf, dan zou dat hier ook niet moeten zijn.

Maar je moet het ook wel eens zijn met Joost. Alleen snuff met zijn wegwerp straight heeft een goede reden. De meeste anderen leggen de straight weg omdat ze hem nooit onder de knie hebben gekregen. En zoals je in Jocks topic kan lezen, zijn er bloed zweet en tranen nodig om tot een echte mannelijke scheerbeurt te komen. :twisted::D

Ik kan het mij inderdaad wel voorstellen, een feather scheert ook uitstekend. En zoals met vele dingen, de een pakt het sneller op dan de ander.

Wat goed voelt moet je blijven doen, wat niet goed voelt.. Niet:)

Maar je moet het ook wel eens zijn met Joost. Alleen snuff met zijn wegwerp straight heeft een goede reden.

Steef,

Niemand hoeft het eens te zijn met Joost. Als men daarvan in geschrifte laat blijken dan schrijft hij gewoon een stukje terug! :D

J

Hoe moet ik gij terugbrengen van de dwalingen des weegs?

Wie weet ben ik wel terug op het juiste pad te brengen door het toezenden van een netjes gestropt exemplaar zoals te zien op geregelde tijdstippen in diverse draadjes alhier, waar ik eerlijk toegegeven soms likkebaardend zit naar te kijken, en ik zal niet de enigste zijn ;-)

Omdat we geen zin hebben om naar de televisie te kijken om of andere platte dingen doen die geen betekenis hebben.Opdat we weer kunnen uitkijken naar het aanbreken van de zondagmorgen! Dan mogen we weer naar de badkamer!

Aan mij ook niet besteed, het betreden van de scheerruimte echter is altijd weer een van de leuke momenten van de dag (waar ik me wel eens twee keer per dag aan bezondig)

Ik heb als leuke dingsigheden ernaast ook een stuk of zes? DE razors.. Fat boys; Fatip; Slant. En ik feather daar ook een best wel een beetje artistiek mee. Zeker op de schedel. Want die leent zich niet voor onderwerping aan de straight.

Daar ben ik het dan voor mij persoonlijk niet mee eens, een straight werkt juist uitstekend daarvoor, alleen uitkijken met de lengte van het mes anders kan het wel eens voorvallen dat bepaalde delen van je anatomie wat in lengte verliezen

Maar ik roep jullie op! Voor zover daar omtrent straight beleving aarzelingen zijn, keert terug van uw dwalingen des weegs! Ik draag het jullie nu op voordat morgenochtend jullie dominee daartoe van zijn kansel de kans grijpt.

Over Joost zullen ze ooit in de annalen schrijven: hij leerde z'n volk scheren met het open scheermes, en velen waren hem dankbaar want het is een hemelse gewaarwording de gladheid ontstaan na het vakkundig hanteren van het vlijmscherpe mes al over de gestoppelde huid!

Ik weet zeker dat je al een aantal mensen bekeerd hebt na het lezen van je berichten. En terecht, als je het niet probeerde weet je niet wat je mist!

Hier een straffe openmes gebruiker, maar vind het af en toe ook fijn om gewoon een feather of een cjb te pakken. Het scheert goed maar vind het net niet fijn genoeg om een openmes af te zweren.

Een D.E vind ik echt niks daar krijg ik mijn mooie gezicht nooit zo glad mee als met een openmes. En ten 2e vind het jonge heren scheren en niet de exacte traditie van weleer gevoel geven voor MIJ (let wel zeg bewust voor MIJ)

• 2 weeks later...

Kan hier eigenlijk niet posten, want ik scheer me net als Rolf vrijwel nog uitsluitend met een open mes.

Evengoed begrip voor Snuff en instemming, want een Feather AC DX shave is gewoonweg Muy-Telos (moeiteloos) zoals een vriend van mij laatst omschreef. Muy als in het Spaanse veel, of heel erg en Telos als in het Griekse doeltreffend.

Een DE (of SE) pak ik heel af en toe als ik weinig tijd heb of eerder dan mijn vaste scheerdag goed voor de dag moet komen.

Kan er nog steeds niet uit dat Snuff destijds zijn Herder op MP te koop had gezet.

Pracht van een mes...

Begrip is er wel, want na de scherpte van een Feather krijg je respect voor het begrip scherpte...

Tuurlijk kunnen jullie hier wel posten. Jullie hebben beiden een prachtige collectie messen trouwens. Ik scheer me nu eenmaal heel graag met de Feather maar wellicht had ik beter die Herder behouden, nu ja maakt niks uit want het verleden is maar een herinnering, hoe vaak je er ook aan denkt je kan er niks aan veranderen. Mijn fout is na het verschaffen van de Feather geweest dat ik op allerhande manieren probeerde diezelfde scherpte bij m'n straights te bekomen, van slijpmethodes tot met pasta's en andere media bestreken strops, lapping film, noem maar op. Het kan gewoon niet wat je ook doet en m'n besluit achteraf is dat het ook niet nodig was. De straight is gewoon een heel ander scheren, weet niet hoe ik het moet uitleggen.

• 2 weeks later...

Vandaag de betoog van JoostMoree gelezen. Net maar de straight opgepakt die ik van een forumgenoot overgenomen had. Tot hu toe alleen maar de zijkanten geschoren. Gestopt nadat ik het mes voelde trekken.

Nou vandaag mn mes maar voor het eerst gestropt. Wist niet of het nou op de ruwe of gladde kant moest. Bij twijfel beide kanten maar gedaan.

Goede prep, lekker dik schuim geklopt. En scheren maar. Verdomme het ging best lekker. Ging maar voor de tweede pass wederom wtg, net onder mn lip beetje lompe beweging gemaakt en had mezelf gesneden.

Na de tweede pass alles afgespoeld en ik voelde weinig stress op mn gezicht. Geozht gevoeld, best schoon, doordat ik alleen maar wtg geschoren heb is het niet super schoon op mn keel. Maar ik ben erg tevreden.

Bedankt voor de motivatie Joost.

Sinds enkele dagen eventjes aan het scheren met de EJ89, omdat ik een domme fout had gemaakt tijdens scheren met het open scheermes. (een flinke snee in m'n kin) Moest eerst genezen, kan vandaag of morgen weer lekker verder scheren met 'n open scheermes.

Maar zo of een toe scheren met de EJ89 is fijn, en lekker snel. Zo van hup, eventjes onder de douche.

Nou vandaag mn mes maar voor het eerst gestropt. Wist niet of het nou op de ruwe of gladde kant moest. Bij twijfel beide kanten maar gedaan. Bedankt voor de motivatie Joost.

Gladde kant moet je hebben tenzij je de ruwe kant (indien geschikt daarvoor) gebruikt als pré stropping zoals anderen een linnen strop gebruiken voor het leder. Leder alleen moet voldoende zijn normaal.

En ja Joost weet mensen wel te motiveren met z'n prachtige verhalen hé 8-)