Jump to content

Nieuw kwastje (3)

Jan Zoethout

Recommended Posts

Samen met @HansLeeuw ben ik met een klein projectje gestart: Hans zorgt voor het draaien van 2 of 3 handvatjes,

en ik zorg voor het benodigde hout. Het eerste handvatje is voor mij, de rest voor Hans en we houden de beurzen gesloten.

Gisteren kreeg ik het eerste handvatje binnen:

MmRXK2G.jpg

NJW1wVp.jpg

Het handvatje wordt afgelakt met botenlak, minstens 2, waarschijnlijk 3 lagen, dus het duurt een paar dagen voor

ik verder resultaat kan laten zien.

Wordt vervolgd, dus ;)

Mooi hout ja, wat is het precies?

Waarom ga je botenlak gebruiken en niet bijvoorbeeld een impregnerende, polymeriserende olie? Of een combinatie van impregneren/lakken/was misschien? Niet dat ik een kenner ben op dit vlak, maar wel geinteresseerd in de hoe's en waarom van dergelijke keuzes :)

Waarom ga je botenlak gebruiken en niet bijvoorbeeld een impregnerende, polymeriserende olie? Of een combinatie van impregneren/lakken/was misschien? Niet dat ik een kenner ben op dit vlak, maar wel geinteresseerd in de hoe's en waarom van dergelijke keuzes :)

De houtsoort is bocote.

Botenlak omdat het hout dan rondom waterdicht is, en dat er toch nog aan te lijmen valt - iets waar ik bij impregnerende

olie zo m'n twijfels heb.

En trouwens, Henk Verhaar doet 't ook - dus speel ik op zeker ... ;)

Polymeriserende olien of mengels als tungolie of Danish oil, harden uit. Daar zou je mee moeten kunnen lijmen. Ik heb een houten zeepbakje van DR Harris waar de lak van af gesprongen was, daarmee onder handen genomen. Dat houdt al geruime tijd stand tegen water en zeep.

Maar ik ben benieuwd wat Henk hierover te zeggen heeft.

Ik ga mijn houders bewerken met een paar lagen tungolie, heb daar geen ervaring mee maar het schijnt het beste te zijn.

Laat t.z.t. weten wat het resultaat is, vooral naar het lijmen ben ik heel benieuwd.

Voor dit handvatje is de keus al gemaakt, hij staat al in de botenlak.

Maar als tungolie werkt (vooral het lijmen) wil ik dat voor een toekomstig handvatje zeker uitproberen.

Vind mat ook mooier dan hoogglans ... :D

Welke lijm gebruiken jullie voor de knot?

Ik gebruik 2-componenten expoxy lijm (Bison Kombi Snel).

Voor scheerkwasten (en andere zaken die 'belast' worden) gebruik ik al jaren geen 'Kombi Snel' meer, maar 'Kombi Professional'/'Kombi Pro XL'. Da's een wat meer traditionele, langzaam uithardende epoxy die minder snel veroudert, beter bestand is tegen water, en een betere hechting oplevert, ook al omdat het door de langere werktijd ook langer 'vloeibaar' blijft en dus beter doordringt. Niet dat Kombi Snel apert slecht is, maar ik heb dus voor de lange duur meer vertrouwen in de 'Pro' versie.

Welke lijm gebruiken jullie voor de knot?

Ik gebruik 2-componenten expoxy lijm (Bison Kombi Snel).

Voor scheerkwasten (en andere zaken die 'belast' worden) gebruik ik al jaren geen 'Kombi Snel' meer, maar 'Kombi Professional'/'Kombi Pro XL'. Da's een wat meer traditionele, langzaam uithardende epoxy die minder snel veroudert, beter bestand is tegen water, en een betere hechting oplevert, ook al omdat het door de langere werktijd ook langer 'vloeibaar' blijft en dus beter doordringt. Niet dat Kombi Snel apert slecht is, maar ik heb dus voor de lange duur meer vertrouwen in de 'Pro' versie.

Aha - dat is nog eens goede informatie :D

Enne .. heb je ook ervaringen met polymeriserende olieen zoals/of tungolie en Danish oil ?

Ik ben nog steeds bang dat een met olie peprepareerd handvat niet te lijmen valt :?

De houtsoort is bocote.

Botenlak omdat het hout dan rondom waterdicht is, en dat er toch nog aan te lijmen valt - iets waar ik bij impregnerende

olie zo m'n twijfels heb.

En trouwens, Henk Verhaar doet 't ook - dus speel ik op zeker ... ;)

In mijn ervaring (en die van veel houtbewerkers) is een drogende olie geen duurzame oppervlaktebehandeling voor hout, zeker niet als dat aan weersinvloeden (buitentoepassingen) of water ('dompeltoepassingen', keukengebruik, scheerkwasten) wordt blootgesteld. Een oliebehandeling moet je regelmatig herhalen, zeker als het hout nat (kan) word(t)(en). Mijn ervaring met scheerkwasten is dat een geolied handvat, tenzij het van zoveel lagen lijnolie is voorzien dat er feitelijk een laag uitgeharde olie op ligt, bij gebruik kan scheuren.

Voor dit soort toepassingen heb je minimaal een klassieke lak (schellak) of vernis (mengsel van drogende olie en een hardende hars) nodig, liever nog een 'moderne' halfsynthetische of synthetische vernis (veelal 'lak' genoemd).

Ik heb goede ervaringen met jachtlak en parketlak. Let op: jachtlak klinkt heel degelijk, maar is dat in feite niet. Klassieke jachtlak is een wat ouderwetse formulering op basis van fenolharsen. De belangrijkste eigenschap van een jachtlak is dat de uitgeharde coating flexibel is en blijft, omdat een scheepshuid en -dek altijd werken, en die bewegingen niet meteen tot scheuren mogen leiden. In feite is een hardere lak (vernis), zoals parketlak, dus beter voor een scheerkwast, die niet werkt, maar wel mechanisch beschadigd kan worden en veel nat wordt.

Wat ik wel doe is het hout vóórdat ik het lak, een keer 'gronden' met een goede kwaliteit (eigen formulering) lijnolie. Je hebt dan een impregneerlaag IN het hout, en een harde, waterdichte beschermlaag OP het hout. Dit kan, omdat lijnolie uithardt en daarmee juist een goede basis vormt voor een vernis. Ik olie en vernis alleen de buitenkant van het handvat. Het gat wordt volledig beschermd door de (epoxy)lijm waarmee de borstel wordt vastgezet. Je moet dan wel zorgen dat er voldoende lijm in zit om het gehele houtoppervlak te bedekken - niet alleen wat kloddertjes om de knot te fixeren... En je moet zorgen dat er op de rand, de overgang tussen buitenkant en binnenkant, geen hiaten in de bescherming ontstaan.

Enne .. heb je ook ervaringen met polymeriserende olieen zoals/of tungolie en Danish oil ?

Ik ben nog steeds bang dat een met olie peprepareerd handvat niet te lijmen valt :?

Zie boven. De olie hardt uit, en een geïmpregneerd oppervlak is dus prima te vernissen, als de olielaag er maar niet dik bovenop ligt. De combinatie olie-impregnatie en epoxy zou ik ook niet zo vertrouwen, daarom lak ik de binnenkant (het gat waar de borstel in moet komen) dus ook niet - de epoxy komt rechtstreeks op het blanke hout.

Er zijn houtsoorten die slecht te lakken of te lijmen zijn. Hoewel ik met lijm eigenlijk nog geen problemen heb ondervonden - maar santos palissander reageert heel irritant met iig jachtlak - normaal is dat binnen een paar uur stofdroog, en binnen 24-48 uur werkdroog, ook al is het dan nog niet helemaal (uitge)hard. Een handvatje van Santos dat ik ooit maakte bleef na vernissen zeker twee weken tacky... En ik heb ook wat handvatjes van pokhout gemaakt - die vernis ik überhaupt niet. Dat is zo vettig, daar houdt niks op. Maar dat heeft dan ook geen bescherming nodig, dat is van zichzelf al watervast. Pokhout werd (en in sporadische gevallen wordt) gebruikt als zelfsmerend hoofdlager (glijlager) voor scheepsschroefassen. Duurzamer dan zelfsmerend fosforbrons.

Ik sluit me helemaal bij Marcel aan:

Heel nuttige informatie Henk, die ik in de toekomst zeer zeker in overweging zal nemen.

Heb ik nog 1 vraagje: hoe krijg ik een matte (lak-)laag op het hout, zoals bij de blanke uitvoeringen van de Semogue

kwasten zoals de 1250 en de SOC ?

Ieder z'n smaak natuurlijk, maar ik vind een matte finish toch net iets mooier dan de hoogglans van jachtlak.

Vanmiddag plaatselijk (gat + bovenkant) voor de laatste keer in de lak gezet, nog niet stofdroog:

BoCdWMi.jpg

Naast het handvatje het borstelkopje dat erin gaat komen (silvertip van Ace Shaving, 22/64 mm).

Als morgenmiddag de lak droog is, kan het kwastje afgemonteerd worden.

Wordt vervolgd :D