Snuff Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 (edited) Ik zag net op een ander forum een verwijzing naar de Mühle shop, ze zouden nu ook bepaalde koppen apart gaan verkopen zodat je niet een hele krabber dient te kopen sorry link is veranderd (zie link van Froop hieronder), de prijs is trouwens ook veranderd Edited February 6, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froop Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Deze link bedoel je denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Je doelt op de Austauschkopf? Deze dus: en de topplaat voor gesloten- en openkam: Maar dan zijn het nog steeds maar 2 bestaande modellen, jammer dat er niet meer modellen bij komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Ik al helemaal blij maar ik had de titel van het draadje anders geïnterpreteerd; zo'n aparte kop zou ik ook wel eens willen proberen! Maar ok, het zijn dus meer 'koppen apart' dan 'aparte koppen' zullen we maar zeggen maar evengoed sympathiek en als je nou niet kunt kiezen (!) uit die paar greepjes van Mühle of EJ kun je er lekker zelf eentje bijzoeken. De prijzen vallen niet eens tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seabiscuit Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Waar heb je aparte koppen voor nodig? Zodat je kunt wisselen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Of als een onderdeel kapot of kwijt is. Mooi dat ze die mogelijkheid bieden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Of als een onderdeel kapot of kwijt is.Mooi dat ze die mogelijkheid bieden. Als je onderdelen kwijt raakt ben je slordig en verdien je straf En dat ze de topplaat als Ersatzteil (reserve onderdeel) aanbieden geeft me dat het gevoel dat ze niet lang mee zullen gaan Maar dat is mijn interpretatie, misschien een nieuwe afkorting? UIKAZ - Uw Interpretatie Kan Anders Zijn - Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Nou ja, de topplaat is wel het meest kwetsbare onderdeel van iedere 3-piece. Dus als er iets kapot gaat is het dat wel en ik denk dat er bosjes mensen zijn die hem véél te vast aandraaien. Het is dan wel jammer als het moeilijk te vervangen is als het daar allemaal toch niet tegen blijkt te kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Er is niet zo veel te zien nu op de website Zou leuk zijn als je een krabber kon kopen met 89 en R41 kop , als het kapot gaat.. tja een hele krabber kost tussen de 20 en 30 euro. Ik denk niet dat zo'n losse kop heel veel goedkoper gaat zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorical Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Heeft Marzman boven mij precies dezelfde gedachte als ik. Maar ik zou best een R41 onderplaat willen proberen. Als ik een bovenplaat nodig heb past die van een Lord 6 toch ook en die is waarschijnlijk goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Een R41 onderplaat voor mijn EJ-Barley lijkt me ook wel wat Zit er verschil in die twee bovenplaten? Ik zie alleen een verschil in de bestandsnaam van het plaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 (edited) LET OP: De bovenplaat van de R41 is anders dan de bovenplaat van de R89 ! Je hebt dus beide delen nodig ! Edited February 22, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 De bovenkap is overigens ook los te bestellen. Echter NIET van de R41 type 2011. Het vervangingsmoment van deze dingen verwacht ik zelf pas over een jaar of 2 a 3. Het voordeel van die losse koppen is dus dat je voor weinig geld een R89 of R41 hebt (mits je al een handvat bezit met de juiste schroefdraad). Maar wie heeft er hier nou niet zo'n handvat ? Eindelijk ook de mogelijkheid van een Edwin Jagger R41 en een mooie oplossing voor mensen die de oude R41 te agressief vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Er is niet zo veel te zien nu op de website De prijzen werden al een keer aangepast eerder vandaag en het zou me niet verbazen als ze nog iets omhoog gaan, blijkbaar hebben ze ingezien dat dit makkelijk kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Als ik een bovenplaat nodig heb past die van een Lord 6 toch ook en die is waarschijnlijk goedkoper. Ja past wel, maar dan scheert het niet als een R41. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Er is niet zo veel te zien nu op de website De prijzen werden al een keer aangepast eerder vandaag en het zou me niet verbazen als ze nog iets omhoog gaan, blijkbaar hebben ze ingezien dat dit makkelijk kan. Wat waren de prijzen voor en na het veranderen? De bovenkap is overigens ook los te bestellen. Echter NIET van de R41 type 2011. Het vervangingsmoment van deze dingen verwacht ik zelf pas over een jaar of 2 a 3. Echt waar? Ik had wel verwacht dat mij EJ tig jaar (als in twintig) mee kan, maar ik heb hem pas een maand of 7/8 dus nog niet echt een duurtest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Echt waar? Ik had wel verwacht dat mij EJ tig jaar (als in twintig) mee kan, maar ik heb hem pas een maand of 7/8 dus nog niet echt een duurtest. Hoewel Muhle en EJ vergeleken met andere zamak razors nog altijd het beste chroomwerk hebben, zijn ze niet voor de eeuwigheid gemaakt. Als er iets kapot gaat, dan is het eerst de bovenplaat. Bij een val (ook van geringe hoogte) breekt de schroef af. Bij mijn veelgebruikte Muhle is de schroefdraad nog als nieuw. Bij een van mijn EJ's (minder gebruikt !!!) is het chroom van de schroefdraad aan het slijten. Ik heb tientallen Muhles en EJ's in de handen gehad en ben ervan overtuigd geraakt dat Muhle over het algemeen en gemiddeld genomen beter chroomwerk heeft (of in ieder geval een betere eindcontrole). De onderplaat (kam) kan langer mee. Daarvan slijt uitsluitend de binnenkant van de drie gaten. Het gat waar de schroefdraad van de bovenkap door gaat en langs schuurt gaat uiteraard als eerste. Vaak is bij exemplaren nieuw uit de doos de chroomlaag op sommige plekken in dat gat al weg (zowel bij Muhle als EJ). Onder het chroom zit nog een heeeeel dun laagje nikkel en koper (uitsluitend nodig om te kunnen verchromen) dat vrijwel gelijk met het chroom wegslijt en dan is het bloot zamak dus einde razor. Replaten van zamak is extreem moeilijk of (als het al zwart is) eigenlijk onmogelijk. Het handvat daarentegen kan later naar de kleinkinderen. Dat is geheel van messing. Als dat bloot komt te liggen, gaat het nog een paar honderd jaar mee. Gewoon een paar van die bovenplaten kopen en in de kast leggen kan dus geen kwaad als je gesteld bent op de huidige generatie EJ of Muhle. Nu zijn ze nog te koop. Gaat de razor uit productie, dan voorspel ik je dat je die losse kop of bovenplaat ook niet meer kunt kopen. Die bovenkappen hebben een vastgestelde winkelprijs van 9 euro, maar je kunt ze goedkoper krijgen als je een beetje zoekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Nou, dan zit ik voorlopig nog goed met m'n tientallen vintage krabbers van messing Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Beetje olie op de schroefdraad bij het verwisselen van het mesje dan maar voortaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Nou, dan zit ik voorlopig nog goed met m'n tientallen vintage krabbers van messing Is er wel eens zo'n vintage krabber van jou kapot gegaan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Nope, nog nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Nou moet ik zeggen dat er van mijn nieuwe krabbers het er tot nu toe ook maar 2 het loodje hebben gelegd; mijn eerste Astra TTO (Gillette G1000 kloon) omdat het holle kunststof greepje na 18 jaar, waarvan minstens 15 als enige krabber, doorscheurde. En later mijn Wilkinson Classic (gemaakt door Treet/Pakistan) omdat mijn oudste hem zo vast aandraaide dat de kunststof schroefdraad knapte. Geen Zamak problemen tot nu toe hoewel ik met name mijn Merkurs in dat opzicht niet helemaal vertrouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Er zijn natuurlijk ook genoeg Gillettes overleden, wat nu in omloop is bij de verzamelaars van vintage spul is maar een klein percentage van wat ooit gefabriceerd is. Dat roesten valt denk ik inderdaad wel mee zolang je de krabber niet in een te vochtige ruimte (kleine badkamer) bewaard en de krabber af en toe schoonpoetst. Het vergaan van de chroomlaag op de schroefdraad lijkt me wel een probleem, dan zit er opeens speling op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 . Het vergaan van de chroomlaag op de schroefdraad lijkt me wel een probleem, dan zit er opeens speling op. Eigenlijk is dat ook geen enkel probleem. Schroefdraad draai je gewoon vast en dan is eventuele speling ook weg. En zoveel chroom zit er niet op dat als het wegslijt de draad niet meer zou pakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Ik denk zelf eigenlijk dat heel veel krabbers niet echt versleten zullen worden maar stuk gaan door valpartijen etc. Al is je krabber nog zo mooi of goed gemaakt, een of meerdere valpartijen op een badkamervloer kunnen genoeg zijn om een einde te maken aan je mes. Verbogen of gebroken onderdelen en het is uit met de pret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts