Jump to content

DE mesje: Astra Superior Platinum

Dali

Recommended Posts

Omschrijving: Deze mesjes werden geproduceerd in Tsjechië. Nadat Gillette het Tsjechische Astra kocht werd de productie verplaatst naar Rusland. De mesjes staan bekend om hun scherpte en duurzaamheid. Alle fictie, non-fictie en ondervinding over dit bekende mesje in één topic.

DSCN3080kicsiretro_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Lees her en der op het forum veel over dit mesje. Zowel heel negatief als heel positief. Recent bij een bestelling 5 Astra mesjes mee besteld. Tot mijn verbazing moet ik me bij de positieven scharen. Al circa 8 x mee geschoren en merk geen achteruitgang in scherpte en comfort. Zorgt nog steeds voor een zeer glad resultaat, zonder huidirritatie, zonder bloedplekjes (wat ik wel heb bij de scherpe mesjes Feather en Bic). Kortom, voor mij lijkt dit een blijvertje te worden.

Even voor de bevestiging, dit is een heel ander type als de Astra Superior Stainless? Ik heb van beide twee mesjes om te proberen, maar naïef als ik ben dacht ik, het zal wel op hetzelfde neerkomen.

Superior Stainless zitten in een blauwe verpakking en zijn inderdaad andere mesjes (ook qua scheren) dan de Astra Superior Platinum die in een groene verpakking zitten. Hier is het draadje over de Astra Stainless: viewtopic.php?f=33&t=1213

In de poll op dit forum van je favoriete DE mesje scoort de Astra Superior Platinum tot nu toe het hoogste.

helaas weer eentje die op m'n lijstje van afvoeren staat, niet geschikt voor mijn manier van scheren/huid. Goed voor 2 scheerbeurten maar prettig zijn deze niet.

Zijn we het toch over tenminste één mesje wel eens Snuff! ;)

De Astra's (Superior) uit Tsjechoslowakije vond ik wel lekker, dit waren ook de eerste DE mesjes ooit die mijn baard te lijf gingen maar de Russische productie kan me absoluut niet bekoren en de Superior Platinums nog wel het minst van al; alsof je een botte hark over je gezicht trekt. Een van de weinige mesjes waar ik, ook bij heel voorzichtig scheren, uren later nog last van heb. Dan nog liever de Sharps of 7A.M.'s uit Bangladesh en die zijn ook al een potje erg. En het is niet dat ik ze niet serieus geprobeerd heb maar uiteindelijk heb ik er toch een stuk of 70 gewoon van weggegeven (ik durfde voor die 'rommel' echt geen geld te vragen).

Maar, Iwan indachtig, UEKAZ en als je ze goed vind, prima! 8-)

Vandaag wederom geschoren met een Astra Superior Platinum. Het derde mesje inmiddels dat aan zijn vijfde beurt bezig was. Zes keer gaat tie niet halen en na vandaag ga ik dus een ander mesje proberen.

Maar mijn eerste DE scheerervaringen zijn dus met dit type mesje geweest en helemaal niet verkeerd. Elke keer opnieuw een DFS en daar waar het af en toe in de hals niet helemaal goed gaat, wijt ik het voor als nog aan de techniek en niet de Astra Superior Platinum.

Deze mesjes werken voor mij beter als ik ze voor het eerste gebruik een paar minuten in gloeiend heet water leg.

Vraag me niet waarom.

Mischien heeft dat met de coating te maken.

Wat ik me dan weer wel afvraag is hoe je daarachter bent gekomen.

Deze mesjes werken voor mij beter als ik ze voor het eerste gebruik een paar minuten in gloeiend heet water leg.

Vraag me niet waarom.

Die ervaring heb ik ook met de Astra SP, ik 'week' ze ook altijd even voor in heet water als ze uit de verpakking komen anders krijg ik gegarandeerd huidirritatie. Ik heb ook altijd het gevoel dat een tweede scheerbeurt meer smooth verloopt dan een eerste. Maar al met al blijf ik het een fijn mesje vinden.

Ik vind het fijne mesjes. Haal er zes scheerbeurten uit. Scherp genoeg en inderdaad smooth. Meestal stop ik Astras in mijn Tech en Feathers in mijn EJ. De Astras zijn wat minder scherp, maar je kan er daardoor ook niks mee fout doen.

Na 9 a 10 x scheren (3 pass shave) met een EJ89L het mesje vervangen. Het trok niet en was niet pijnlijk maar kreeg de indruk dat ik een beetje huidirritatie begon te krijgen. Mesje gaat voor mij dus prima een week mee (dat is makkelijk: kun je op een vaste dag in de week een nieuwe mesje erin doen). Binnenkort nog maar eens een keer testen. Eerst wat andere mesjes proberen.

Guest JanWinters
Na 9 a 10 x scheren (3 pass shave) met een EJ89L het mesje vervangen. Het trok niet en was niet pijnlijk

Wow ... Ik heb me gisteren voor de 4de keer (3 passes per scheerbeurt) geschoren met een SP. Doet nu nog zeer. Resultaat was ronduit bedroevend. Lijkt me heerlijk als je zo lang met een mesje doet ... Hoewel ... :D

11 keer! whow! ik ben nu met een kritische test bezig met de Astra SP en ga zo voor de 4e beurt.

Tot nu toe 3 keer een goede shave ermee gehad. En ook ik moet zeggen dat de 1e beurt iets minder smooth overkwam dan de 2e en 3e scheerbeurt. Ik gebruik nu deze gehele test een pre shave van TFS en een scheercrème van TFS Bergamotto Neroli. Blijft een moeilijk geheel dat testen. Waarbij de een er 10 of 11 keer mee doet is het bij de ander na 4/5 scheerbeurten gedaan.

Uiteraard heeft dit te maken met de stugheid en dikte van de baardharen. Mesjes blijven dus altijd iets persoonlijks.

Vraag me niet waarom.

Dat heb ik een keer gelezen op de verpakking van een heel oud mesje.

Werkt echt. Ook bij Derby (is anders bijna niet te gebruiken) en Voskhod.

Vraag me niet waarom.

Dat heb ik een keer gelezen op de verpakking van een heel oud mesje.

Werkt echt. Ook bij Derby (is anders bijna niet te gebruiken) en Voskhod.

Interessant maar de coating krijg je er echt niet af met heet water of het moet wel heel beroerd zijn uitgevoerd. Wat ik eerder verwacht is dat de olie gebruikt tijdens het fabricageproces op deze manier verwijderd wordt. Een wellicht interessante proef zou zijn om dat heet waterbad te vervangen door een behandeling met een ontvetter zoals alcohol of een industriële ontvetter. Als dat hetzelfde resultaat geeft wel, dan weten we weer iets meer.

Net scheerbeurt nr 5 achter de rug, gewoon een goede lekkere BBS zonder enig vorm van irritatie.

Morgen voor de 6e beurt. Tot nu toe moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat de Astra SP gewoon goed zijn werk doet. Op de eerste scheerbeurt na, die imo wat stroef verliep. Merkte bij de eerste scheerbeurt op dat het mesje een beetje krasserig overkwam. Bij beurtje 2 wat dat echter verdwenen. Zal tzt eens de mesjes voor het eerste gebruik eens in heet water leggen, goede tip trouwens.