cutthroat Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 In navolging van mijn verslag van mijn eerste ervaring met een ander mesje dan de bij mijn EJ geleverde Derby, de Astra stainless, ditmaal een verslagje van het volgende mesje op mijn lijst: de Dorco ST300. Post gerust jullie eigen ervaringen, tips & trucs, op- en/of aanmerkingen en suggesties. Vanochtend begonnen met de test van het Dorco ST300 mesje. Ik heb hier redelijk wat positieve geluiden over gehoord, dus na mijn Astra avontuur kijk ik uit naar dit mesje. De eerste setup bestond uit een sample van de La Toja sensitive scheercrème, Gillette Blue Star en Mühle (onbekend type) daskwast. De nazorg bestond uit aluin en wederom een sample, maar dit keer van de Arran Aromatics Bay Citrus post shave balm. Het mesje uit de verpakking gehaald (gewoon kartonnen doosje) en wat me gelijk opvalt is dat het mesje in paraffinepapier (ik weet de omschrijving niet zo goed) zit, en deze zit in een papieren wrapper. Misschien dat dit wel bij meer mesjes zo is, maar bij de Derby en Astra stainless die ik heb gebruikt was dit in ieder geval niet zo. Mesje in de krabber, deurtjes dicht, checken of het mesje er goed in zit. Check! Dan mesje net onder mijn bakkebaard geplaatst, rustig kantelen tot ik het mesje voel, en dan voorzichtig naar beneden bewegen. Man, wat gaat dat soepel! Het glijdt werkelijk over mijn gezicht! Ik hoor ook een ander geluid dan bij de Astra, maar ik kan nog niet goed omschrijven op welke manier anders. Rustig ga ik verder, dan de andere kant van mijn gezicht, mijn hals, en als laatste mijn bovenlip en kin. Voor ik het weet is de eerste pass voorbij. Dat ging goed. Even voelen. Mmm...voelt goed. Opnieuw inschuimen en dan een tweede pass, ditmaal XTG. Ook dit keer gleed het mesje zonder trekken als een warm mes door zachte boter. Het voelt nog steeds goed, dus nog maar eens inzepen voor een derde pass, ditmaal ATG. Evenals de voorgaande passes glijdt het mes soepeltjes over mijn hals en gezicht. Even voorzichtig bij de adamsappel, mondhoeken en onder de neus. Dit keer twee miniscule bloedpuntjes die met wat koud water al weer weg zijn. Nog even een beetje touch-up doen zowel links- als rechts schuin boven mijn adamsappel (is bij mij altijd een lastige plek op één of andere manier). Klaar en BBS! Aluin brandt hier en daar een beetje, maar een stuk minder als met de Astra. Eerste conclusie is dat dit mesje een heel stuk prettiger voor me is als de Astra. Scherp, smooth, geen trekken of niks. Gewoon makkelijk en soepeltjes een glad resultaat. Naderhand ook geen last van scheerbrand of gevoelige of trekkerige plekken. Ik kijk al uit naar morgen To be continued....
Stoppel Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Ik ben nu aan mijn tweede Dorco mesje. Het bevalt mij ook goed. Gaat echt soepeltjes, 3 passes gaat prima zonder irritatie. Ik mis wel een beetje het 'knisperende' geluid, althans dat lijkt dit mesje wat minder te hebben.
Giellus Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Mijn tweede keer met dit mesje is ook bevallen. Goed glad, geen irritatie. Wel iets trekkeriger, maar dat kan ook door een combinatie van een verkeerde hoek en het mesje komen. Het trekkerige had ik namelijk alleen bij het bakkebaardgebied. Ik heb nu 4 mesjes geprobeerd (Derby extra, Gillette Wikinson, HEMA en Dorco 300), maar dit is de eerste waarvan ik zonder twijfel een bulklading van 100 stuks zou kunnen bestellen (toch gauw zo'n 8 euro ). Doe ik nog niet overigens, ik heb er nog veel te veel uit te proberen in mijn ontdekkingsreis, maar het zegt wel iets over mijn ervaring met dit mesje. Het HEMA mesje is ook niet verkeerd trouwens, maar als je het gewoon kan halen op loopafstand ga ik er geen 100 halen natuurlijk . Maar ik zet de Dorco voorlopig op een gedeelde eerste plek met de HEMA's. Met de opmerking dat ze twee keer zo goedkoop zijn, dus als ik er nog makkelijk een derde beurt uit kan halen (ga ik vrijdag zien, maar ik denk het haast wel) komen ze fier aan kop in mijn ranking.
cutthroat Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 Voor mij voorlopig nog geen bulk. Ik heb nog 14 soorten in het BdF pakket zitten, van VROEM heb ik nog (uit m'n hoofd) 4 soorten liggen, er zijn wat verschillende Schick mesjes onderweg, en ik heb het één en ander in de Lord inkoopactie besteld. Voorlopig ben ik dus gesetteld
Snuff Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 mooi dat hij jullie bevalt, staat bij mij in m'n lijstje van nooit meer kopen
Ottjes Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 De Dorco ST300 is ook één van mijn favoriete mesjes, top en erg goed betaalbaar.
talibeard Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Ik vind de ST-300 wel sympathiek maar niet scherp en schonend genoeg om regelmatig te gebruiken. De paar doosjes die ik nu nog heb liggen bewaar ik dan ook voor als mijn oudste met scheren begint.
marzman Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Grappig dat de ervaringen bij iedereen anders zijn, ik vind ze op zich scherp genoeg maar niet zo smooth. Een beetje schraperig, [Edit]Gaat over de 301 in mijn geval zie ik nu. Dus niet helemaal hetzelfde mesje.
Marcel Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Deze Dorco heb ik nog nooit geprobeerd, wel de 301 en dat vond ik een drama.
talibeard Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Deze Dorco heb ik nog nooit geprobeerd, wel de 301 en dat vond ik een drama. Akkoord. Ik heb nog nooit een mesje meegemaakt als de ST-301. Niet omdat het nou zo slecht begon, de eerste stroke was prima, maar de snede viel uit elkaar in no time. Uiteindelijk heb ik 4 mesjes gebruikt in één scheerbeurt en eigenlijk was dat achteraf nog te weinig. Maar ik vond dat ik al zo ruig deed door zo vaak een nieuw mesje te pakken. Duurste scheerbeurt ooit denk ik, ondanks dat ze op zich niet zoveel kostten.
marzman Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Nu ik nog eens kijk, mijn ervaring gaat ook over de 301. Niet zo gek dat die dan anders is
cutthroat Posted February 8, 2014 Author Posted February 8, 2014 Vandaag het tweede mesje in gebruik genomen. Het mesje lijkt (en die ervaring had ik ook met de Derby en de Astra stainless) steeds beter te gaan scheren. Ik ga hierbij af op de hoeveelheid prik die de aluin en de aftershave geven. Vanochtend dus weer een nieuw exemplaar in de Gillette. Deze gleed, in combinatie met de TFS zeep en Proraso preshave, probleemloos door de haren. De haren op mijn hals zijn aanzienlijk stugger, want ik merk dat het mesje hier duidelijk meer moeite heeft. Ik let extra goed op de hoek, maar vind dit op m'n hals nog wat lastig. Al met al vind ik dit een prettig mesje, en hij doet het voor mij beter als de Derby en de Astra stainless. To be continued...
cutthroat Posted February 11, 2014 Author Posted February 11, 2014 Gisteren de derde beurt van het tweede mesje gehad. Het mesje voelde deze beurt behoorlijk trekkerig, helemaal op mijn hals. De smoothness was ver te zoeken. Ook had ik 4 passes nodig om tot een acceptabel resultaat te komen. Ondanks het trekkerige en de meerdere benodigde passes had ik geen irritatie en ook weinig prik van de aluin. Mijn probleemzone is mijn hals en dan in het bijzonder tussen mijn adamsappel en kin, en links en rechts schuin boven mijn adamsappel. De haren zijn hier bijzonder stug en groeien alle kanten uit. De Derby, Astra stainless en de Dorco hadden hier allemaal vanaf de eerste beurt problemen mee. Mijn voorlopige conclusie: het is geen verkeerd mesje, zeker niet in de eerste beurt, maar daarna gaat het rap bergafwaarts en schiet toch net iets te kort om tot een comfortabel en goed eindresultaat te komen zonder dat er veel passes nodig zijn. Ook dit mesje zal ik nog eens testen in mijn EJ DE89L om te zien hoe het mesje zich hierin houdt. Next stop: de Morris inox.
Timbo35 Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 De Dorco heb ik in mijn weishi 9306 geprobeerd, wat een milde krabber is, dit mesje is erg vergevingsgezind, alleen niet zo glad of scherp. Persoonlijk is dit echt een beginnersmesje, je moet wel de gekste toeren uithalen, wil je hiermee een cut krijg.
Frank Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Gisteren de derde beurt van het tweede mesje gehad. Het mesje voelde deze beurt behoorlijk trekkerig, helemaal op mijn hals. De smoothness was ver te zoeken. Ook had ik 4 passes nodig om tot een acceptabel resultaat te komen. Ondanks het trekkerige en de meerdere benodigde passes had ik geen irritatie en ook weinig prik van de aluin. Mijn probleemzone is mijn hals en dan in het bijzonder tussen mijn adamsappel en kin, en links en rechts schuin boven mijn adamsappel. De haren zijn hier bijzonder stug en groeien alle kanten uit. De Derby, Astra stainless en de Dorco hadden hier allemaal vanaf de eerste beurt problemen mee. Mijn voorlopige conclusie: het is geen verkeerd mesje, zeker niet in de eerste beurt, maar daarna gaat het rap bergafwaarts en schiet toch net iets te kort om tot een comfortabel en goed eindresultaat te komen zonder dat er veel passes nodig zijn. Ook dit mesje zal ik nog eens testen in mijn EJ DE89L om te zien hoe het mesje zich hierin houdt. Next stop: de Morris inox. Welk mesje ( + krabber) levert wel een goed resultaat in deze probleem zone ( ik heb daar ook de meeste problemen om fatsoenlijk glad te scheren) ?
cutthroat Posted May 4, 2014 Author Posted May 4, 2014 De beste resultaten voor wat betreft gladheid en 0 irritatie heb ik met de Lord L6 in combinatie met de Captain. Glad lukt wel met andere krabber-mesje combinaties (maar lang niet alle), maar dan heb ik last van irritatie variërend van wat prik van de aluin tot ronduit scheerbrand.
Robert79 Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Deze Dorco is bij mij ook geen succes.Het is teveel over het zelfde plekje heengaan en dan is het vaak nog niet glad.Als ik er twee beurten van 2 passes uithaal, mag ik al blij zijn.
Timbo35 Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Bij mij gaat deze Dorco, 1 scheerbeurt mee en dan nog niet glad.
Harkos Posted January 9, 2015 Posted January 9, 2015 Goed voornemen voor het nieuwe jaar is om van mijn gebruikte mesjes een verslag te gaan schrijven. Zal al wel vaker zijn gebeurd. Ondanks dat lijkt het me wel aardig om van elk mesje dat ik gebruik per merk hier mijn ervaring te geven. Dat staat op dit moment dan garant voor 47 bijdragen, want dat is het aantal verschillende mesjes waar ik wat over zeggen kan. Mocht iemand benieuwd zijn, hoe iemand anders zijn mesje beoordeelt, houd ik me dus aanbevolen dit te evalueren, moet je me er minimaal 2 sturen, met garantie, dat ik er hier op terug kom. De kosten hiervoor wil ik natuurlijk wel vergoeden. Moeten we dan maar even over PM-en. Ik scheer me nagenoeg dagelijks, heb een niet al te zware baard en huid van het type dakleer, of te wel niet erg gevoelig voor irritatie. Scheerbrand heb ik ook nauwelijks last van. Dat zijn dus de standaard parameters bij mijn verslagjes. Daar waar al een draadje bestaat van een bepaald type mesje zal ik daar toevoegen en anders zal ik een nieuw draadje openen voor het betreffende mesje. Welnu vandaag is de eerste Dorco bij mij in de spaarpot verdwenen. Na zes scheerbeurten was het wel voldoende voor dit mesje. Het mesje is erg middelmaat. Vergelijkend ligt dit mesje voor mij op het niveau Derby. Niet goed, niet slecht, net bruikbaar. Wat opvalt is dat de tweede beurt beter ging dan de eerste en daarna de kwaliteit redelijk constant blijft. Met een in de Fatip bleek een uitdaging. Het mesje is voor mij "gewöhnungs bedürftig", dus was het even uitzoeken hoe het nou lekker gaat met welke hoek. In de Slant een goede scheerbeurt, maar er zijn zeker betere. Moet echt wennen aan dit mesje. Heb wel eerder een nieuw mesje gepakt, waarmee ik direct de eerste keer perfect aan de slag kon. Dat geldt voor mij met de Dorco zeker niet. Ondanks dat me er toch wel goed mee geschoren. In de Fatboy op 7 een goede scheerbeurt, maar niet bijzonder goed. In de L6 op zich prima en glad geschoren, maar het mesje ontbeert het aan echte snit. Je moet hem door de haren trekken. Dan scheert hij wel. In de Slim op 6 een bruikbaar resultaat. Moet binnenkort maar eens een Derby pakken, kan ik het vergelijken, want dat is ook alweer 195 dagen geleden, sinds ik die voor het laatst heb gebruikt en je moet toch een maatstaf hebben voor de onderkant van het gamma. In de zeer vergevingsgezinde 38C was er nog goed mee te scheren, maar blijft wat trekkerig. Blijkbaar werkt de Dorco voor mij wel in een vergevingsgezinde krabber. De scheerhoek vond ik niet zo spannend. Ik houd de krabbers altijd zo losjes vast, dat ze net niet uit mijn vingers glibberen en laat ze dan gewoon langs mijn gelaat-contouren lopen. Bij de meeste mesjes gaat dat het beste, maar een enkeling heeft een exactere hoek nodig en dan moet ik even opletten. Nou dat is bij de Dorco niet zo belangrijk. Voor mijn gevoel is het type krabber meer de bepalende factor. Ondanks 6 scheerbeurten, eindigt de Dorco onder in mijn ranglijst. Naar index Harkos
Harkos Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Van Hans Koning een aantal proef mesjes gekregen, waaronder deze Dorco. De vraag is of er verschil zit in de origineel in Korea gemaakte, of deze Vietnamezen. Overigens is het mesje van dezelfde maatschappij uit Korea. Het verschil zit in de kleur van het wikkeltje. Op de foto links de Vietnamees en rechts de Koreaan. De opdruk op het mesje verschilt duidelijk. Voor de informatie ook nog even de achterkant van het Vietnamese wikkeltje er in geplakt. De Koreaanse versie zit ook nog eens in een extra wikkeltje. Over deze Dorco, geproduceerd in Vietnam, kan ik kort zijn. Als ik mijn aantekeningen over de Koreaanse Dorco nalees, moet ik concluderen, dat de Vietnamees het bij mij beter doet. 2 beurten meer. Over de Koreaan was ik niet echt te spreken en de tekortkomingen lagen op hetzelfde vlak. Het is geen slecht mesje. Je kan je er fatsoenlijk mee scheren. Echter er is zoveel, wat ik beter vind, dat ik ze niet in grote hoeveelheid zal aanschaffen. Op vakantie in Vietnam is het echter een bruikbaar alternatief. Het mesje is erg gevoelig voor de juiste krabber, het liefst een zeer beschermende. In mijn OC's en slants merk ik, dat er snel schade in de vorm van heel kleine sneetjes ontstaat, of ik moet de kop er heel goed bij houden. Afhankelijk van de krabber is hij behoorlijk of helemaal niet hoekgevoelig. Mijn waardering voor dit Vietnamese mesje is dan: Ruim voldoende. Goed mesje, maar er zijn betere. Ik zal ze niet kopen. Dan mijn aantekeningen: 1- Deze Dorco is een nieuwe ervaring. Heb wel eerder Dorco gebruikt, maar deze is in Vietnam geproduceerd. De 1e beurt was in elk geval prima. In de Black Beauty, de krabber, waar ik nieuwe mesjes meestal het eerst in doe, daar die krabber zeer voorspelbaar en goed instelbaar is, ging de baard er vlot in 3 rondes af. Geen hoekgevoeligheid en een vlotte snit. Gewoon goed. Als dit mesje dat bovengemiddeld vol kan houden is het best veelbelovend. 2- De Dorco doet het aardig. Niet bijzonder super, maar je kan je er goed mee scheren. In de R41 op een Windrose handvatje was het wel even de weg vinden. Die kop heb ik nog niet vaak gebruikt en het wat zwaardere handvat geven een wat andere balans, waardoor er even gezocht moet worden naar de juiste greep voor de goede druk op de huid. Of te wel hoe licht ik die kop van mijn vel, zodat er minimale druk overblijft. 2 lichte sneetjes waren het resultaat, maar dat waren bekende plakjes, waar ik wel vaker blijf haken. Uiteindelijk een prima scheerbeurt, met enige inzet van aluin, maar dat hoort er soms ook bij. 3- De Dorco doet het nog redelijk, maar in de agressievere krabbers is het wel opletten. Denk niet dat ik er erg veel beurten uit ga halen. Vandaag in de Fatip was het weer echt opletten, dat ik geen gezichtplakjes meenam. Het mesje moet precies goed op de huid in deze krabber, anders trek ik de boel open. Echter daar goed op lettend, ging het eigenlijk wel aardig. Spekglad en niet te branderig. Voel wel een lichte irritatie, maar die heb ik met de ASB opgelost. Morgen maar eens een liefertje, de 38c. 4- De dorco deed het vanmorgen weer prima. Gezien de afgelopen 2 dagen een wat rauwe ervaring waren, vanmorgen de zeer vergevingsgezinde 38c gepakt. Dat is de betere combi. Me prima glad geschoren, zonder schade irritatie of wat dan ook. Opmerkelijk wat het verschil is. Morgen nog maar eens een wat makkelijkere krabber pakken. Deze scheerbeurt was in elk geval goed. Als het mesje dat nog 4x volhoud is hij boven het gemiddelde, dat ik uit mesjes haal. 5- De Dorco heeft mijn 5 norm gehaald. Presteert nog redelijk goed, maar is geen toppertje. In de Schrägschnitt prima glad scheren. Geen irritatie of wat dan ook, terwijl ik eerder met hetzelfde mesje behoorlijk wat schade had in de R41 en de Fatip. Dit mesje is echt geschikt voor dichte krabbers. Morgen maar eens een Gillette proberen met SB. 6- Het mesje blijft aardig op snit. Niet super, maar kan veel minder! Mijn gemiddelde per mesje ligt op dit moment op 7,4. Dat heeft deze morgen dus bijna bereikt en ik vermoed, dat 8 redelijke goede beurten er wel inzitten. Om te kijken hoe hij zich in makkelijke krabbers gedraagt, vandaag dus in de Tech Fat Handle. Nou dat waren 3 rondes van een fluitje van een cent. Niet onaardig dus, met geen merkbare hoekgevoeligheid in deze krabber. 7- De Dorco stijgt langzaam in mijn achting. Morgen gaat hij nog een keer in de slant en als dat goed gaat zit hij boven mijn gemiddelde, hetgeen ik in het begin niet had verwacht. In de Shavecraft maakte het eigenlijk niet uit, of ik de gesloten of open kant gebruikte, het mesje bleef gewoon gemiddeld goed zijn werk doen. Geen hoekgevoeligheid, gewoon scheren. Voor mij is het wel een mesje, dat je niet in een agressief krabbertje moet stoppen. Houdt je je daaraan ontstijgt hij zeker het niveau Derby. 8- Het mesje is nu echt op. De 8e x bracht licht schade toe. 2 piepkleine sneetjes en wat rauwigheid. Dus spaarpot. Aan de krabber kan dat niet liggen. De slant Merkur 39c is mij op het lijf geschreven en doet het met nagenoeg elk mesje. Het was duidelijk merkbaar dat de Dorco het heeft gehad. Voor nood kan je hem nog gebruiken, maar gelukkig heb ik daar geen last van. Helaas even de aluin er bij, wat niet gangbaar is. 1
Hanskoning Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Mooi verslag weer Harrie en een goede conclusie. Ik had een pakje mesjes als gift gekregen bij het bestellen van Feather mesjes en daar zal het ook wel bij blijven.
Skoebidoe Posted November 16, 2016 Posted November 16, 2016 Mij voor de eerste maal geschoren met een Dorco mesje en ik was ferm onder de indruk. Het mesje glijdt heel erg soepel over mijn ingezeepte baard van 2 dagen. Na 1 pass is er al een behoorlijk resultaat! Na de volledige scheerbeurt is mijn aangezicht zo glad als een spiegel. Mesje is heel erg vergevingsgezind. Ik denk dat dit mesje één van mijn favorieten zal worden!
Hanskoning Posted November 16, 2016 Posted November 16, 2016 Uekaz maar dit is m.i. toch wel een ondermaats mesje en misschien dat je na het uitproberen van meerdere mesjes telkens weer een nieuwe favoriet ontdekt en dat maakt deze hobby juist zo leuk
Snuff Posted November 17, 2016 Posted November 17, 2016 Resultaten zijn weer erg verspreid zo te lezen, hier geprobeerd en vuilbak.
Skoebidoe Posted November 17, 2016 Posted November 17, 2016 Ik lees dat het mesje na een aantal scheerbeurten er reeds de brui aan geeft. Op zich vind ik dit niet erg. Ik wissel toch sowieso na 2-3 scheerbeurten van mesje. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik scheer me liever comfortabel met een vers mesje dan dat ik irritatie moet oplopen omdat ik met een mesje zoveel mogelijk scheerbeurten wil doen.
Recommended Posts