ocellaris Posted June 29, 2013 Posted June 29, 2013 Nu weet ik dat er onderhoud aan je open mes zit maar mijn vraag is eigenlijk hoelang je gemiddeld met het mes kan scheren totdat je hem moet slijpen met een wetsteen? Ik heb eens gelezen dat als je hem goed onderhoud met de riemen dan is het wetsteen gebeuren niet meer nodig? Kan dit zelf nauwelijks geloven Kan iemand mij vertellen hoe jij het mes onderhoud? Zo kan ik mezelf en beeld schetsen, dank alvast!
Mycroft Posted June 29, 2013 Posted June 29, 2013 Dat is een beetje trial and error, als je voelt dat het mes begint te trekken zelfs na hem correct gestropt te hebben is het misschien wel eens tijd om op een steen te zetten. Jaarlijks, half jaarlijks naargelang het gebruik. Hopelijk helpt dit een beetje
ocellaris Posted June 30, 2013 Author Posted June 30, 2013 Dank mycroft! Zit dan te denken om een 2e handse straigt bij aan te schaffen, moet er niet aan denken dat ik mn dan nieuwe mes vernaggel.
SlaadjeBla Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Dank mycroft! Zit dan te denken om een 2e handse straigt bij aan te schaffen, moet er niet aan denken dat ik mn dan nieuwe mes vernaggel. Het is niet zo moeilijk en er zijn goede Youtube tutorials. Het onderhoud van een open mes valt mee. Ik haal hem ongeveer 1x per maand over een spanriem met pasta en haal hem om de 3-6 maanden over een slijpsteen. Ik doe het op gevoel, als hij wat trekt krijgt hij een onderhoudsbeurt. Het mes over de spanriem halen kost een paar minuutjes, het slijpen een kwartier tot een half uur.
Puerco Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Als het mes goed geslepen is en het stroppen op de leren riem goed gebeurd zou het genoeg moeten zijn om 1 a 2 X per jaar te slijpen. Bij de eerste tekenen van weerstand bij het scheren kan men nog wegkomen door te stroppen op een leren spanriem of balsa plankje met pasta of chroomoxide 0,5 µm maar na een paar keer zal men toch echt terug moeten naar een steen of lapping film (een soort schuurpapier gebruikt voor fiber optics en heel fijn). De veel gebruikte stenen zijn: 1K (1000) grit, deze word alleen gebruikt om de snede te zetten, dus te zorgen dat deze de vorm van een V heeft, bij goed onderhoud hoeft dit slechts eenmalig te gebeuren tenzij het mes beschadigd raakt. Volgende is een steen met een grit van bv 4K om het mes verder te scherpen en de krassen van de 1K weg te polijsten. Hierna word meestal een 8K steen gebruikt om het mes verder te polijsten, na deze steen kan het mes gestropt worden en in gebruik genomen maar men kan ook nog verder polijsten op bv een 12K steen voor nog meer scherpte en een gladdere snede. De laatste tijd zijn de lappingfilms voor fiber optics erg populair en er worden goede resultaten mee behaalt. Hier word meestal begonnen op 30 µm met stapjes oplopend tot 1µm. Men dient deze met water op een volledig vlakke ondergrond zoals een stuk graniet te gebruiken. Zoals gezegd zijn de resultaten erg goed en het grote voordeel is dat de kosten om te beginnen een stuk lager uitvallen dan een volledige verzameling stenen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar natuurstenen waarvan de Coticule bijvoorbeeld een van de meest veelzijdige stenen is. Na het zetten van de snede op de 1K steen kan men direct op de Coticule beginnen door met het wrijfsteentje een slurry te creëren, een papje van water en slijpsel van de steen zelf. Deze bevat de fijne slijpende deeltjes van de steen en zal dus lekker snel slijpen maar omdat deze deeltjes ook tegen de uiterste fijne snijrand van het mes komen zal deze niet echt heel scherp worden, daarvoor moeten we heel geleidelijk aan de slurry gaan verdunnen waardoor deze steeds minder hard slijpt maar ook de botmakende werking steeds wat verminderd. Uiteindelijk is de bedoeling om te eindigen met alleen water op de steen, deze slijpt nu heel langzaam maar men kan nu de maximale scherpte bereiken die mogelijk is met deze steen. Het is wat lastig in het begin om in te schatten hoe snel men moet verdunnen dus deze methode is wat lastiger voor een beginner, echter het mes geslepen op een Coticule geeft heel erg prettige scheereigenschappen. Het is absoluut scherp genoeg om makkelijk mee te scheren maar het voelt helemaal niet agressief en het voelt bijna alsof men met een botermes staat te scheren. Heel prettig voor de gevoelige huid dus. Een andere natuursteen die ik graag gebruik is een JNAT (Japanse NATuursteen), en zelf gebruik ik hiervoor een shoubudani met nagura progressie. Deze nagura's zijn wrijfsteentjes met verschillende grofheid. Ook hier begint men weer met een mes waarvan de snede is gezet op een 1K steen. Hierna worden de asano nagura's gebruikt die nog het meeste weghebben van krijtjes of kalksteen in verschillende grofheid (of fijnheid) te beginnen bij de botan, gevolgd door tenijo, dan mejiro en als laatste evt koma. Deze steentjes hebben steeds fijner grit maar met slijpen breekt dat grit ook nog af zodat hoe langer ze gebruikt worden het slijpsel steeds fijner word. Tussendoor word de steen goed afgespoeld om vervuiling van de slurry met een grovere grit te voorkomen. Als laatste gebruikt men een tomo nagura, dat is meestal een stukje van dezelfde steen als de basis steen maar dat hoeft niet perse, men kan hier gerust mee experimenteren. Hier word dan ook een slurry mee gemaakt en daarop word geslepen totdat men duidelijk merkt dat het grit van deze slurry uit elkaar valt en steeds fijner word. Hier kan men stoppen of de slurry nog wat verdunnen en eindigen op puur water, het laatste zal wat scherper worden waar het eerste wat vriendelijker aanvoelt zoals bij de Coticule. Het mes geslepen met de JNAT zal net als bij de Coticule lekker huidvriendelijk zijn maar veel scherper, voorzichtigheid geboden dus want men haalt zich makkelijk open, voordeel is dat men hier niks van voelt Het stroppen op een leren riem moet dagelijks gebeuren, sommige stroppen eerst op linnen/katoen en daarna op leer en sommigen alleen op leer. Ook of men na het scheren of daarvoor stropt is een kwestie van voorkeur, zelf strop ik na het scheren een paar keer om te zorgen dat de snede absoluut droog is voor ik het mes opberg. Verder is het een goed idee om na het scheren te zorgen dat het mes absoluut goed droog is want omdat deze doorgaans van carbon staal zijn gemaakt zullen deze snel roesten. Een klein druppeltje olie goed verdeeld over het mes zal dit roesten tegengaan en het meest geschikt is minerale olie, baby olie is hier een voorbeeld van, er zit alleen een geurtje aan. Zorg wel dat je de baby olie voor droge billetjes gebruikt en niet de baby olie waar echte baby's voor uitgeperst worden Nou dit is alweer een veel te grote lap tekst geworden, ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Je begint dus niet zomaar even onvoorbereid met een open mes maar als je er eenmaal mee begint zul je ervaren dat dit toch de mooiste manier van scheren is, er gaat niets boven vroeg opstaan en direct een vlijmscherp mes over de halsslagader te halen om te scheren, geeft een gevoel van hierna kan ik alles aan wat de dag gaat brengen!!! Groeten, Puerco
ocellaris Posted June 30, 2013 Author Posted June 30, 2013 Jeetje Puerco, zoals jij het omschrijft heb je een hele werkplaats nodig Denk toch dat ik het bij die die 8000 ga houden. Mocht het mes dan na een paar jaar al jou omschreven stappen nodig hebben stuur ik het mes wel op naar manandshaving.nl, ik meen voor 25 euri professioneel geslepen. Ook leuk is dat je hem daar kunt laten graveren, wat wel erg jammer is, is dat veel messen zijn uitverkocht
Puerco Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Je hebt zeker geen hele werkplaats nodig, wat ik beschreef waren 3 verschillende opties (synthetisch, Coticule en JNAT). Die 1K steen heb je alleen nodig als je een verwaarloosd mes hebt danwel bv een nieuwe Gold Dollar (voor €3,xx op ebay te koop). Voor onderhoud ga je die niet nodig hebben tenzij je bv je mes ergens tegenaan stoot of laat vallen. Voor het normale onderhoud als je mes nog wel scherp is maar te bot geworden is om comfortabel te scheren kun je prima met een 8K steen je mes weer scheerklaar krijgen. Een Coticule is een andere optie (naar gelang voorkeur) en geeft een wat vriendelijker resultaat, scherp maar heel smooth (weer zo een Engelse term waar ik even geen Nederlands woord voor weet). En een JNAT of Japanse natuursteen is ook weer een andere optie die ook heel smooth is maar een stuk scherper. Synthetische stenen werken het makkelijkst en zijn het meest foolproof maar ik vind het mes iets minder fijn aanvoelen op de huid, dit zou je nog kunnen verfijnen met wat pasta of chroomoxide in 0.5 µm op een spanriem of plankje balsahout en wat extra stroppen op leer. Maak nooit de fout om je dagelijkse strop met pasta of poeder te behandelen, deze dient ten alle tijden schoon en onbehandeld te blijven, als hij smerig word is wat overgebleven opgeschuimde scheerzeep met tallowate een erg goed middel om deze te reinigen, insmeren met het schuim en kwast en dan met een licht vochtig doekje weer afnemen en met een droge doek nadrogen. Als het leer te droog word eventueel met één of twee drupjes lederolie insmeren maar kijk heel goed uit want het is gauw te veel. Bij normaal gebruik is het meestal voldoende om dagelijks even met de hand over het leer te wrijven, de huidolie houd het leer in prima conditie.
-ko- Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Heel intressant Puerco. Ik hoop ooit een mooi open mes aan te schaffen, die ik dan puur ter hobby alleen in het weekend zal gebruiken.
Marcel Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Mooie uitleg Puerco! Ik heb al wel wat spullen in huis om messen te onderhouden, maar ik heb het nog niet aangedurft. Scheren al wel hoor, maar verder dan stroppen en stroppen op balsa met ijzer en chroomoxide ben ik nog niet gekomen. Ik ben ooit ambitieus geweest, maar heb er de rust en tijd nog niet voor gevonden.
ocellaris Posted June 30, 2013 Author Posted June 30, 2013 Idd goed uitgelegd! Mijn verlanglijstje is in de maak, nu mn vrouw nog ff zover zien te krijgen met een vervroegd verjaardags cadeau Weet iemand toevallig of de straights standaard scheerklaar afgeleverd worden of is dit per bedrijf anders?
Marcel Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Dit verschilt nogal heb ik begrepen. Een nieuwe Dovo bijvoorbeeld, is af fabriek is niet echt scheerklaar heb ik begrepen. Ik zou hoe dan ook nooit een nieuwe straight kopen bij een verkoper die er geen kaas van heeft gegeten.
SlaadjeBla Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Als je niet per se een nieuwe hoeft, maar ook de charme van een klassiek mes weet te waarderen, dan zou je hier kunnen kijken. Hij lapt ze zelf op en verkoopt ze scheerklaar, al vond ik wel dat ik mijn mes zelf veel scherper kreeg dan ik hem kocht. Je vindt daar pareltjes voor veel minder dan nieuwe messen. Ze hebben als bijkomend voordeel dat het lemmet niet volgedrukt staat met lelijke versiersels, zoals veel Dovo's. En zo'n oud mes met historie is toch veel gaver dan een nieuwe?
Puerco Posted June 30, 2013 Posted June 30, 2013 Inderdaad laten de nieuwe Dovo's nogal wat te wensen over qua scherpte en vaak (meestal) zijn ze ook niet helemaal perfect recht. Mijn Dovo is ook enigszins krom wat geen ramp is maar wel wat extra aandacht vraagt bij het slijpen. Wie een mooi begin setje wil hebben met een vintage scheermes die wel 100% scheerklaar is kan bij http://whippeddog.com/ terecht voor de sight unseen razor met de poorman's strop kit inclusief een balsa plankje met chroom (fijn) en ijzeroxide (zeer fijn). Niet het mooiste spul allemaal maar wel tegen bodemprijzen spul dat absoluut goed werkt, Larry heeft al vele mensen met succes op weg geholpen.
Marcel Posted July 1, 2013 Posted July 1, 2013 Bij Whipped Dog heb ik destijds ook zo'n startset gekocht, echt heel veel waar voor je geld. En die simpele strop is een erg verstandige manier om te beginnen, die van mij zat, daar was ik voir gewaarschuwd, al snel vol met sneetjes. Die strop gebruik ik nu voor zakmessen etc. Voor straights heb ik inmiddels een andere strop.
ocellaris Posted July 1, 2013 Author Posted July 1, 2013 Je vindt daar pareltjes voor veel minder dan nieuwe messen. Ze hebben als bijkomend voordeel dat het lemmet niet volgedrukt staat met lelijke versiersels, zoals veel Dovo's. En zo'n oud mes met historie is toch veel gaver dan een nieuwe? Laat ik die versiersels nou mooi vinden, smaken verschillen Ik vind Boker ook mooie messen hebben.
ocellaris Posted July 1, 2013 Author Posted July 1, 2013 Inderdaad laten de nieuwe Dovo's nogal wat te wensen over qua scherpte en vaak (meestal) zijn ze ook niet helemaal perfect recht. Mijn Dovo is ook enigszins krom wat geen ramp is maar wel wat extra aandacht vraagt bij het slijpen.Wie een mooi begin setje wil hebben met een vintage scheermes die wel 100% scheerklaar is kan bij http://whippeddog.com/ terecht voor de sight unseen razor met de poorman's strop kit inclusief een balsa plankje met chroom (fijn) en ijzeroxide (zeer fijn). Niet het mooiste spul allemaal maar wel tegen bodemprijzen spul dat absoluut goed werkt, Larry heeft al vele mensen met succes op weg geholpen. Eigenlijk best aso als ze messen verkopen van rond de 100e die ook nog eens krom zijn.
ocellaris Posted July 1, 2013 Author Posted July 1, 2013 Puerco, wat bedoelt men met sight unseen ? Zoiets als het daglicht nog niet gezien? Edit: met een gebruikers spoortje
Marcel Posted July 1, 2013 Posted July 1, 2013 Het zijn tweedehands open messen die scheerklaar zijn gemaakt. Je weet alleen nooit wat je krijgt. Vandaar "sight unseen". Hij verkoopt ook andere messen, maar daar betaal je meer voor. Ik vind het een mooie constructie en hij is volgens mij behoorlijk succesvol met wat hij doet.
Puerco Posted July 1, 2013 Posted July 1, 2013 Whippeddog stuurt je inderdaad met zijn sight unseen deal een willekeurig scheermes die je dus ongezien koopt. Je kan er echter verzekerd van zijn dat ze absoluut scheerklaar zijn. Zo heeft Larry al heel veel beginnende scheerders met een open mes op het rechte pad gekregen. Zijn poor mans strop kit is ook erg populair vooral omdat de eerste strop in de meeste gevallen geen lang leven beschoren is en een mooie manier om de slag te pakken te krijgen voordat het automatisch gaat (muscle memory).
DoubleB Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Nog een stem voor Whippeddog. Ik heb erg goede ervaringen met Larry gehad. Ook ik ben op die manier begonnen. Je kunt ook altijd met vragen bij hem terecht, plus hij heeft een handleiding geschreven om je op weg te helpen. Geld dubbel en dwars waard.
Bernard De Cuenynck Posted August 28, 2013 Posted August 28, 2013 Heel intressant Puerco. Ik hoop ooit een mooi open mes aan te schaffen, die ik dan puur ter hobby alleen in het weekend zal gebruiken. een mes moet eigenlijk niet "mooi" zijn…en eenmaal de smaak geproefd te hebben van je met een open scheermes te scheren, zal je het dagelijks gaan gebruiken. Eénmaal in de week is niet goed, je leert het vak dan niet….(mijn mening). Koop dan een shavette van Dovo…
fikira Posted September 5, 2013 Posted September 5, 2013 Heel intressant Puerco. Ik hoop ooit een mooi open mes aan te schaffen, die ik dan puur ter hobby alleen in het weekend zal gebruiken. een mes moet eigenlijk niet "mooi" zijn…en eenmaal de smaak geproefd te hebben van je met een open scheermes te scheren, zal je het dagelijks gaan gebruiken. Eénmaal in de week is niet goed, je leert het vak dan niet….(mijn mening). Koop dan een shavette van Dovo… Volledig mee eens! Maar eens je begint, weet dat t een virus is, één waar je kriebels van krijgt, en de ander een lege portemonnee! Ben met veel plezier een 3 jaar enkel met open scheermes aan t scheren, en uiteindelijk leren slijpen, polijsten, opknappen restaureren, verschillende stenen proberen (die je gemakkelijk terug kunt verkopen, echt geen verlies van geld als je oplet), geweldig! Heel blij om jarenlang keelirritaties te hebben zodat ik via via wist dat open scheermessen DE manier is!
Lampuhkap Posted September 5, 2013 Posted September 5, 2013 Ik heb gewoon een abbonementje bij Buffel aangevraagd voor het slijpen enzo voor de time being
Recommended Posts