Jump to content

Hoera, Gladde Jongens gevonden!

Gijsplas

Recommended Posts

Na een maanden lange zoektocht gisteren eindelijk het boek Gladde Jongens gevonden en gekocht.

En voor een normale prijs, €14,99 , nieuw, via Bol.com (was wel het laatste nieuwe exemplaar)

Ik zag ze soms al eerder aangeboden worden, op MP of ook Bol, maar tweedehands en dan voor €30+ ging me net even te ver. Er staan er nu ook nog 2 op Bol.com, voor >€40,00 zelfs.

En ik lees zojuist op dit forum dat ze ook direct bij de schrijver te bestellen zouden zijn?

(heb ik daarom zo lang moeten zoeken?)

Morgen wordt het bezorgd, dus lekker lezen maar...

Ah dat klinkt als een leuk boek om te hebben. Net ontdekt dat er online nog nieuwe hardcopy exemplaren voor 20 euro worden verkocht. Als ik thuis ben even verder kijken :) (en ondertussen in de trein het internet nog even verder afspeuren)

Ah dat klinkt als een leuk boek om te hebben.

Nee het klinkt gay... :lol:waar op zich natuurlijk niets mis mee is

Maar het is dat ik wist welk boek je bedoelde. Leuk!

Dus we verwachten vanaf morgen, ok vooruit overmorgen, iedere dag een gescande pagina zodat we mee kunnen lezen ;)

Marzman bedankt voor de link, leuk ga ik eens op mijn gemak bekijken! 8-)

maar nou niet meteen geloven dat je met een daskwast onder de €100 niks kunt beginnen hoor!

Ach Harrie we zijn ondertussen wel gewend aan praatjes makers en volgens mij is ons motto hier nog steeds UEKAZ en daar hou ik me graag aan vast. (mijn portemonnee ook trouwens) ;)

Zover ik weet is het alleen gebonden in semi harde (of halfzachte?) kaft uitgegeven. Leuk boek om te hebben en te lezen maar nou niet meteen geloven dat je met een daskwast onder de €100 niks kunt beginnen hoor!

Het is zonder twijfel een prachtig boek, de plaatjes alleen al zijn de prijs waard. Doch je moet het eerder zien als een persoonlijke benadering van de schrijvers. Leo is erg eigenzinnig, zo bleef hij mij er steeds op aanspreken dat facelatheren gewoon niet kon, dat was vloeken, je diende schuim te maken in een kom! Hij kon er ook niet bij dat ik me dagelijks schoor met een Feather mes enzo.

Moeilijke man om mee in discussie te gaan ;-)

Er was sprake van een tweede boek maar blijkbaar hebben ze toen de rechten afgestaan en is dat een probleem.

Zover ik weet is het alleen gebonden in semi harde (of halfzachte?) kaft uitgegeven. Leuk boek om te hebben en te lezen maar nou niet meteen geloven dat je met een daskwast onder de €100 niks kunt beginnen hoor!

En er staan wel meer storende feitelijke onjuistheden in. Over staal (soorten en kwaliteiten) bijvoorbeeld, of over King Camp Gillette en zijn manier van marketen.

Heb de digitale versie doorgelezen. Mooi boek, maar alles wat erin staat wist ik al wel. Ik heb zelf eigenlijk niets met het scheren met een open scheermes (wel ooit gedaan overigens). Voor mensen die dus geïnteresseerd zijn in het scheren met een krabber, is dit boek niet echt relevant.

En er staan wel meer storende feitelijke onjuistheden in. Over staal (soorten en kwaliteiten) bijvoorbeeld, of over King Camp Gillette en zijn manier van marketen.

Klopt, en nadat ik het boek gelezen had heb ik met zowel Leo als Peter over een aantal van die dingen nog per email contact gehad. Ze geven ook grif toe dat niet alles klopt; er was echter onder druk van de uitgever, zo zei men, gewoon tijdgebrek om alles nog even te controleren voor het ter perse ging.

Een mooi boek om te hebben en te lezen. Ik heb het ooit gekregen voor m'n verjaardag. Na het doorgelezen te hebben was ik er van overtuigd dat ik mij ooit wilde gaan scheren met een open mes. Uiteindelijk ben ik daar vorig jaar mee begonnen en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik beschouw het niet als de scheerbijbel, maar ik heb er wel veel bruikbare tips uitgehaald. Ik had toen nog niet het beste en mooiste nederlandstalige scheerforum ontdekt. Het boek is regelmatig op toernee bij kennisen en collega's. Met als gevolg dat er toch al een aantal zijn begonnen met een DE of een open mes. Het heeft dus zeker een promotende werking.

Mooi gezegd Pieter, en idd je kan er altijd wel iets bruikbaars uit halen of weer uit de vergetelheid oprakelen.

Ik kan me voorstellen dat je deze graag in je kast hebt staan als scheer liefhebber, ook al klopt misschien niet alles en zijn de prijsstellingen die genoemd worden in het boek ondertussen ook wel zachtjes aan achterhaald. Wat het boek zo leuk maakt is de manier hoe het beschreven is, met veel enthousiasme, bezieling en beleving van het onderwerp. En dat maakt het leuk om te lezen en zijn alle foutjes vergeven. Vergeet ook niet dat als je de fouten ziet en herkent dat je eigen kennis dus ondertussen op een prima peil is ;)

Of alles wel of niet helemaal klopt dat maakt me niet heel veel uit.

En ik zie het ook niet als soort handleiding of zo, gewoon als een leuk boek over iets wat inmiddels een soort hobby van me is geworden.

Overigens had ik al van dat boek gehoord lang voordat ik me DE ging scheren.

Een andere hobby van mij is houtsnijden en mijn gereedschap daarvoor moet ook vlijmscherp gehouden worden. En dat kan o.a. met Coticule stenen. Toen ik destijds daar meer knfo over zocht op Internet kwam dit boek al ter sprake.

Ook leuk: afgelopen zomer heb ik nog het Coticule museum bezocht in Vielsalm in de Belgische Ardennen.

Kijk, dan maak je toch de blits als je tegen je familie, vrienden en collega's vertelt dat je een slijpstenenmuseum hebt bezocht.

Wat overigens voor mij wel geheel nieuw was is de Stahly Razor (staat in het boek).

Een DE mes met opwind trilfunctie, jaja echt waar.

Zal wel niet werken maar ziet er wel heel origineel uit.

Heeft iemand die al eens in het echt gezien?

Ik heb even de digitale versie gelezen. Voor de nitwit newbie is er best wel gemakkelijk lezenswaard uit te peuren. En het helpt je op weg. Maar . . .

Wat staat er een hoop kul in. Als ik alleen maar refereer aan het verhaal over het harden van staal met gesmolten lood! Silberstahl!. Damaststaal.

Tenenkrommend. Het deugt voor degenen die van de hoed en de rand willen weten van geen meter.

Zilver toevoegen aan Carbon staal. En dat wordt het harder. Wat een nonsens! En zo lust ik er nog wel een paar! Een paar of - tig

J

Ten overvloede, Silver Steel is een gereedschapsstaal dat is opgebouwd uit de navolgende elementen: carbonstaal 0.95–1.25, mangaan 0.25–0.45, chroom 0.35–0.45, silicium 0.40 max, fosfor 0.045 max, zwafel 0.045 max.

Onbewerkt en in volledig uiitgetemperde staat heeft het een hardheid van 27 RHC. Het kan redelijkerwijs uitgehard worden tot 64 HRC.

Er zit dus net zoveel zilver in als in mijn biertje.En dat het door de aanwezigheid van zilver mooier zou glanzen bij oppoetsen is helemaal een gotzpe!

J