Jump to content

Slijpen op Coticule

michigalex

Recommended Posts

Gisteren een coticule aangeschaft en was het vandaag dus de beurt om hem te vlakken en voor het eerst te gebruiken.

Dus zojuist de coticule gevlakt met korrel 400, 600 en daarna met slurriesteentje glad gemaakt.

Ik kan die vellen gewoon laten drogen en bewaren toch?

Daarna begonnen met m'n eerste touch-up: 50 x-patronen (tis tenslotte om te oefenen) met enkel water. Ik heb wel een extra vinger gebruikt om mes vlak te houden. Het water kroop goed het mes op, dus snede is ook recht.

Het water bleef mooi helder dus lijkt het me geen autoslurrysteen.

M'n armhaar popt er flink vanaf, wat het eerst niet echt deed.

Vanavond maar eens mee scheren.

Vond het een ontspannende bezigheid :D

Hieronder nog wat foto van m'n acties ;)

5ydymahu.jpgubequ2yd.jpgu9uhuhy5.jpgeryte6ar.jpg9a4e6apy.jpg9esa7u5a.jpggaqagesu.jpg

Zo een natte steen geeft weer een beter beeld van de steen. Zoals in eerste instantie al leek, ziet ie er niet uit als een autoslurry en je ervaringen bewijzen het. Dat is een hele goede zaak, op deze steen kan je je naar hartelust uitleven.

Het vingertje gewoon blijven gebruiken tot je voldoende vertrouwen hebt om het zonder te doen. Kijk ook eens rond voor een goedkoop mes om een beetje mee te kunnen oefenen. Het hoeft geen mooi of goed mes te zijn, het is puur voor spiertraining. Hoewel een recht mes wel de voorkeur heeft, aangezien feedback(beeld, geluid en gevoel) wel belangrijk is in de trainingsfase.

Maar gezien je enthousiasme en insteek, gaat het helemaal goed komen met deze nieuwe skills.

mvg stephan

Mooie egale steen, en zo te zien een natural combo waarvan de blauwe zijde ook te gebruiken is. Kan je mooi gebruiken voor je zakmessen en keukenmessen. En zo houdt je de gele zijde netjes voor de scheermessen.

Weet je uit welke laag de steen komt?

Ben benieuwd naar je eerste scheerervaring vanaf deze coticule :)

Gr. Joël

Weet niet exact uit welke laag deze steen komt, een aantal vinden het een la grise.

Zojuist mee geschoren en ging zeker lekker!! Zo lekker dat ik ATG ging proberen ging prima, al wel 2 kleine sneetjes en een paar rode plekken. Maar ach, we zitten nog in de leerfase ;)

Welke methode adviseren jullie om mee te beginnen met dilucot of unicot(met tape) bij het aanmaken van nieuwe snijvlakken? Afgelopen zondag alleen maar op steen met water wat aangescherpt, maar wil de complete cyclus gaan doen.

Wanneer je een mes een nieuwe bevel en daarop volgende snede wil geven. Dan zou ik dat doen met een oefenmes. En onder oefenmes versta ik een mes dat je zonder blikken of blozen bij het oudijzer gooit. Je wil echt niet je nieuwe bismarck ver***** met oefenen. Want als je een nieuwe bevel gaat zetten, dan kan je je mes naar de eeuwige jachtvelden helpen. Zodra je nl. een bevel gaat zetten, dan gebruik je druk en met druk kun je grote schade aanrichten aan je mes.

Zo heb ik nog steeds het mes waar mijn opa, mijn oom en ik mee hebben leren slijpen. Maar bruikbaar is het allang niet meer, de schades die we met het leren hebben aangebracht zijn onherstelbaar.

ps. Ik zou gewoon met dilucot of ellipticot beginnen en als je de snede niet scherp genoeg krijgt dan pas overstappen op unicot. Dat is ook de logische manier van werken. Unicot is nl. ook gewoon dulicot met in de laatste fase een stuk tape.

Steef, ik ga daar voorlopig m'n Bismarck niet aan wagen hoor, wees maar niet bang [WINKING FACE]

Ik heb van buffel een goedkoop probeermes overgenomen. Dus dat zal het slachtoffer worden.

Een bevel hoef ik niet te zetten, wil vooral met de slijpmelk, verdunnen oefenen.

Ik ben nu zover dat ik zover 'hulp'vinger kan honen. Viel me gelijk op dat ik het mes gelijk scherp kreeg ZONDER hulpvinger. Raar!? Iemand dezelfde ervaring? Je zou denken dat het met hulpvinger beter zou gaan. Maar bij mij was het net andersom...

ik denk dat je met hulp vinger het mes wat verder doorbuigt zodat je meer staal moet verweideren

nu je zonder hulp vinger slijpt rust het mes meer op de punt, zodat je maar heel weinig staal weg hoeft te halen

beetje het zelfde efect als de tape, die zorgt er ook voor dat je meer op de punt slijpt

ik denk dat je met hulp vinger het mes wat verder doorbuigt zodat je meer staal moet verweideren

nu je zonder hulp vinger slijpt rust het mes meer op de punt, zodat je maar heel weinig staal weg hoeft te halen

beetje het zelfde efect als de tape, die zorgt er ook voor dat je meer op de punt slijpt

Dat klopt idd bij full hollow scheermessen.

Je maakt hier mooi gebruik van door in de verdunningsfase druk te gebruiken en op het laatst tijdens het polijsten (alleen water) geen druk. als je de snede bekijkt dan zie je een microbevel die ontstaan is in de laatste fase, zonder dat je tape op de rug van het mes gebruikt.

Gisteren het oefenmes geslepen. Mes paar keer over bierflesje gehaald om de snede bot te maken. Toen slurrie gemaakt en halve halen gemaakt totdat het mes overal armhaar weg schoor. Daarna de verdunning in ongeveer 10 stappen. Verdunning liep goed het mes op. Na verdunning nog paar halve halen op alleen water en viel me op dat water niet echt meer het mes op ging, vond ik wel vreemd. Het mes ging zeer smooth over de steen. Toch maar afgemaakt met x strokes en gestropt op linnen en leer.

Heb de dilucot handleiding van coticule.be aangehouden.

Gisteren met het mes geschoren en ging lekker, al denk ik dat het nog scherper kan. Wat betreft de hht kan ik weinig zeggen, want met de haren die ik had deed het mes niets... Was haar uit borstel van vriendin, met flink wat haarlak.

Zojuist mes nog licht over steen gehaald en doet nog niets met die haren...

Toch de bismark maar even gepakt en paar keer licht over steen gehaald. Wat me opviel dat daar het water ook niet echt op het mes liep. En dat hij niet zo lekker glijdt als de worldmaster. Dus ben ik maar gestopt, voordat ik schade aan ging richten.

Wat zou dat ineens met dat water zijn dat m'n mes niet meer op loopt??

En hoe zit het met het wel goed scheren maar geen hht doen??

Vind het lastig om nu te bepalen of het helemaal goed is gegaan.

Dan heb je waarschijnlijk te veel water gebruik met verdunnen, een druppel of 2 is vaak voldoende.

Ik let op het gevoel wanneer het een beetje gaat plakken op de steen. De is het moment om te gaan verdunnen.

Het blijft een gevoel kwestie :) op mijn coticule let ik uitsluitend op het plakkende gevoel, of dat na 10 of 20 slagen is... Dat varieert per steen en gebruiker..

Lekker blijven experimenteren, komt vanzelf goed

Wat betreft de hht kan ik weinig zeggen, want met de haren die ik had deed het mes niets... Was haar uit borstel van vriendin, met flink wat haarlak.

Wat voor mij best werkte was bij een kapster langsgaan en vragen om indien mogelijk drie lokken haar te verkrijgen, lengte liefst 10+ cm, ongeverfd en apart in een plastieken zakje (meenemen), een lok zeer fijn, fijn en dik haar. Daarmee kan je dan aan de slag, het is belangrijk im als je met de HHT werkt telkens dezelfde benchmark te gebruiken. Je kan dan testen van dik naar fijn naar zeer fijn.