Francois Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Deel hier je ervaringen met de razors van dit merk. Welk(e) type(s) heb je of wil je nog ? Welke mesjes combineren het beste met deze razors ? Is er nieuws over dit merk ? Ervaringen met de klantenservice, lofzangen, kritiek, teleurstellingen etc Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Mijn derde krabber ooit was een nog als Mühle R89 gekochte Fatip (grande). Een pittige krabber die in ongeoefende handen als kaasschaaf kan dienen maar, mits getemd, ook voor een bijzonder schonende scheerbeurt kan zorgen zonder een centje pijn. Ik heb liever wel wat scherpere en stijvere mesjes in deze krabber want door de wat grotere uitsteek kan tijdens het scheren het mesje gaan vibreren bij teveel (scheer)weerstand en dan is-tie niet meer fijn. De afwerking is redelijk tot goed, wat boers zeg maar, en de uitstraling, tja. Het is zonder twijfel de stoerst uitziende krabber in mijn collectie DE's door het gedrongen greepje en de zware kop. Je hebt er niks aan en smaken verschillen natuurlijk maar ik vind het toch mooi meegenomen. Het is één van de weinige krabbers waarover ik twijfel of ik er nog een back-up van wil maar ik gebruik hem eigenlijk niet vaak genoeg om dat te doen. Dus ik zal hem eens wat meer gaan gebruiken dit jaar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edsel Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Ik heb mijn Fatip piccolo nu drie maanden en gebruik hem eigenlijk alleen in de weekenden of als ik een vrije dag heb. Elke keer opnieuw word ik aangenaam verrast door de efficiënte wijze waarop de stoppels worden geëlimineerd, zonder dat ik met een geïrriteerd gezicht door het leven moet. De beste ervaringen heb ik tot dusverre met de (diverse) Israëlische Personna mesjes en de Lord super stainless. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 De Piccolo en de Grande doen niet voor elkaar onder. Ik weet niet welke ik beter vind. Mijn voorkeur wijzigt met de dag, het is maar net welke ik in de hand heb. Piccolo gebruik ik vaker. De prijs/kwaliteitverhouding is geweldig. Ik denk dat ze dat in China of India nog niet kunnen voor die prijs. Voor € 17,50 heb je er al een. Er is hier al vaak geschreven over de materialen (geheel messing). Hoe lang zullen ze dit nog blijven maken ? Vintage Fatips uit de jaren '50 zie je zelden of nooit. Voor de echte liefhebber nog een paar foto's van wat oudjes: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Hier een groot fan van de Fatip. Ik heb een Picollo en het is, denk ik, mijn meest gebruikte krabber. tvp.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Ik moet zeggen dat de eerste ervaring met een Fatip Piccolo geen succes was. Heel ander karakter dan mijn daarvoor veel gebruikte EJ DE89L. Hij is daarna een paar maanden in de kast gebleven. Toen ik hem voor de tweede keer in gebruik nam en een kleinere hoek (d.w.z. handvat verder van je gezicht) toepaste, bleek het een geweldig ding. Nu vrijwel dagelijks in gebruik. Elke dag weer een beter resultaat. Elke dag opnieuw meer waardering voor het ontwerp. Volgens mij is dit de enige razor die ik heb waar de (eventuele) kleinzonen ook nog plezier aan gaan beleven. Niet zo glad afgewerkt als een EJ maar wel veel betere materialen. Doet mij altijd denken aan dat glimmende gereedschap uit de grabbelbak bij de bouwmarkt: het glimt als een hondendrol in de maneschijn, maar het is zo kapot. Een Fatip lijkt meer op gereedschap van Gedore of Hazet. Ietwat grof, maar het gaat eeuwig mee. Het opdraaien van het handvat van mijn Piccolo ging in het begin wat stroef, maar na een paar keer krijg je echt dat mechanische degelijke gereedschapachtige gevoel. In nikkel (of donker nikkel) vind ik ze het mooist. Gewoon een vintage krabber, maar dan nieuw uit de doos. Enige mesje dat tot nu toe niet optimaal presteert in de Fatip is de Supermax stainless. Daar kwam ik vandaag achter. Hoewel dat mesje in de EJ een van mijn favorieten is, leek hij in de Fatip iets te slap en te bot. Een Derby lijkt op papier ook ongeschikt, maar dat gaat dan weer uitstekend. Zoals vaak is de logica bij het scheren ver te zoeken. Ooit zijn er door de fabrikant van Fatip op verzoek van een Duitse firma een aantal Roedters gemaakt. Daar zijn er maar 500 van. Waarschijnlijk zijn er in de hele wereld ook maar 500 mensen te vinden die zich daarmee durven te scheren. Dat ding is wel heel erg agressief. Het oorspronkelijke Fatip uit de jaren '50 bestaat niet meer. Na financiële problemen is het merk (naam en machines) uiteindelijk overgenomen en voortgezet door Fazzini in Premana. Zij hebben het oude Fatip model heel licht gewijzigd (verbeterd). De huidige Fatips lijken echter nog als twee druppels water op die van vroeger. Een leek ziet het verschil niet. In de USA wordt de Fatip ook verkocht onder de naam Premax. Wat een mooi merk ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Vind dat groffe wel meevallen. In mijn collectie vind ik hem eigenlijk eerder sierlijk. Dat schroefdraad is lekker ruim tot hij sluit. Voor mij een lekker en mooi ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Vind dat groffe wel meevallen. In mijn collectie vind ik hem eigenlijk eerder sierlijk. Dat schroefdraad is lekker ruim tot hij sluit. Voor mij een lekker en mooi ding. Herstel: Dat van die schroefdraad was bij 1 exemplaar (en dat was overigens een Roedter en geen Fatip, maar wel zelfde fabriek) en was na 2x handvat op en af draaien helemaal over. Nu perfect. Het voelt aan alsof het nooit kapot kan. Dat grof bedoel ik in vergelijking met bijvoorbeeld een Muhle en betreft uitsluitend het onderste deel van het handvat van de Grande (die gekartelde ring). Als je die droog veegt, blijft de handdoek er aan haken. Dat ik zo'n klein ding als minpunt moet noemen, geeft al aan hoe goed die Fatips zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Dat ruwe van die ring herken ik, maar is meteen een pré voor de grip. Daar ik een vezeldoekje gebruik voor het schoonmaken heb ik er geen last van. Dat haakt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Dat was weer een mooie college Prof. F. En dankzij dezelfde professor ga ik me er ook aan wagen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Welkom bij de club Mars . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorical Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Laat prof.. F mij nou ook aan de Fatip gebracht hebben. Morgen voor het eerst aan de Fatip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Welkom bij de club Mars . Thnx en nu officieel, vandaag de Fatip in gebruik genomen. Zie mijn SOTD voor mijn bevindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Er is hier al vaak geschreven over de materialen (geheel messing). Hoe lang zullen ze dit nog blijven maken ? Heeft iemand recent zijn Fatip kop nog doorgezaagd? Niet dat ik informatie heb dat er géén messing gebruikt wordt hoor, maar het blijven Italianen (ouch! wat zeg ik nu weer) en die zijn wel het meest berucht om 'made in Italy' te zetten op Chinese spulletjes. Ik ben iig al een paar jaar in de verleiding om het zelf te doen (dat doorzagen dan, niet om 'made in Italy' op mijn spullen te zetten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Ja ik heb er net nog een paar doorgezaagd. Echt messing ! Wellicht dat Snuff zijn Joris even kan mollen, en jij een paar van die Merkurs ? Zou een leuk nieuw topic zijn. Wel met foto's graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Even zonder gekheid: ik heb ook al een tijdje last van RDD (Razor Destruction Disorder). Ik overweeg serieus om bij een exemplaar op zijn minst de plating te verwijderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Ik dacht dat ik erg was, mwoehaha! Ik heb geen idee of voor producten als dit dezelfde regels gelden als voedsel. Als je zegt dat iets erin zit, moet het er ook echt in zitten. Over de hoeveelheid van het betreffende goedje mag je vervolgens ernstig je twijfels hebben, maar dat is blijkbaar niet relevant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Ik heb 2 weken geleden nog van Morocutti (exporteur van Fatip) zwart op wit bevestigd gekregen dat alle Fatips geheel van messing zijn gemaakt. Verder zijn er sterke aanwijzingen dat dat ook echt zo is. Zo is de schroef op de topplaat gelast, terwijl het bij zamak uit 1 stuk zou zijn gegoten. Ik heb de inhoud van de kop met kam gemeten, dit is ongeveer 3,5 ml. Het soortelijk gewicht van messing is 8,4 gram / cm3. Aangezien mijn keukenweegschaal niet nauwkeurig genoeg is, toch maar een stukje plating eraf. Valt nog niet mee want dat nikkel zit er goed op. Onder het nikkel zit onmiskenbaar een koperkleurig metaal. Of het brons, koper of messing is, weet ik nu nog niet, maar het is zeker geen zamak. Alles voor de wetenschap, Fatip beschadigd, maar gelukkig hebben we de foto's nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Zo zie ik het graag, alles voor de wetenschap! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Te koop: Fatip Piccolo met lichte beschadiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Te koop: Fatip Piccolo met lichte beschadiging. Ja dat ziet er wel echt als messing uit. Als je dat bij een Merkur of EJ doet kun je hem weggooien denk ik. Drie punten voor Francois erbij!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 En zo ziet zamak er dus uit (Edwin Jagger middengat bodemplaat).[attachment=0]Edwin Jagger zamak (800x624).jpg[/attachment] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Nu je toch bezig bent laat je ook zien waar je andere krabbertjes uit gemaakt zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Kan iemand het gereedschap daar in beslag gaan nemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Kan iemand het gereedschap daar in beslag gaan nemen... Heel goed idee! Woon in de buurt en kan dan nog net voorkomen dat-ie aan de Pearls begint. (waarvan niet geclaimd wordt dat die in Italië gemaakt worden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts