Jump to content

MERKUR ALGEMEEN

Francois

Recommended Posts

Deel hier je ervaringen met de razors van dit merk.

Welk(e) type(s) heb je of wil je nog ?

Welke mesjes combineren het beste met deze razors ?

Is er nieuws over dit merk ?

Ervaringen met de klantenservice, lofzangen, kritiek, teleurstellingen etc

Heb er een flink aantal geprobeerd, waarvan de beste voor mij waren 37C, 39C, Digress, Progress, Mergress.

Zie dat je voor een heel aantal krabbertjes een gelijkaardige topic hebt aangemaakt. Die laat ik voor andere mensen om in te vullen :-)

Na zo'n 15 jaar met één krabber (Astra TTO) was de eerste nieuwe een 25C (OC) van Merkur. Later volgden nog een 33C (safety bar 3-p) en een 37G (slant). En dat scheert allemaal prima. Het jammere aan mijn Merkurs is echter dat de afwerking niet geweldig is; veel pitting en matige verchroming, niet alle bramen weggehaald voor dat er verchroomd werd, de mesjes steken niet aan beide zijden even ver uit en je moet uitkijken dat ze na het plaatsen wel evenwijdig lopen met de zijkant van de krabber.

Ook zijn er verhalen over een sterk wisselende reacties van Merkurs klachtenservice; van gratis vervanging tot het botweg weigeren van een klacht omdat de krabber in contact met water is geweest.

Dit alles maakt me wat huiverig om nog een Merkur in huis te halen, en al helemaal als ik hem niet eerst in mijn handen kan houden, want de prijzen zijn hoog genoeg om een goed afgewerkt product met goede klantenservice te verwachten. En dat is jammer want ik vind hun 3-pieces echt lekkerder scheren dan de Mühles/EJ's, ze hebben met hun slant een uniek model in huis en hun open comb is mild en efficiënt. Kortom, het scheren met Merkur is echt wel een feestje zeg maar.

Als ik wat zekerder was van het merk zou ik hun '45' van kunststof nog wel eens willen proberen en hun 20/30C modellen zien er uit als een plaatje.

Ik ben in het bezit van een Vision. Een grote, maar toch ook wel mooie krabber. Tot nog toe gebruikte ik hierin tot volle tevredenheid voornamelijk Merkurmesjes. Ook wel Gillette geprobeert, maar dat vond ik minder geslaagde combinatie. Op dit moment zit er een Bolzano in, welke ook wel bevalt. Hierna probeer ik een Bic, net als de Bolzano een krijgertje.

De Vision viel vorige herfst spontaan in twee stukken. Via de Messenwinkel, waar ik de krabber gekocht had, heb ik van Merkur zonder problemen nieuwe onderdelen gekregen om er weer een geheel van te maken.

Van merkur heb ik de progres met korte steel en de futuur in mat vroom uitvoering.

Alle bij goede scheerders hoewel de progres wat minder agressief scheert op de mildste stand.

De futuur is weer wat lomper in gewicht.

Gr ton

Ik had een 39c maar deze heeft het huis alweer verlaten. Van de hedendaagse producten heb ik alleen een Progress met kort handvat, ik denk dat dit mijn favoriete moderne mes is. Smooth maar indien nodig ook agressief en met een lekker gewicht. Ik heb ook twee vintage Merkurs maar die laat ik hier even buiten beschouwing.

Heb een 38c barberpole en 39c barberpole Slant. Beide in de winkel gekocht. Goed afgewerkt, geen gietfoutjes of bramen. De 38c is mijn eerste goede krabber. 8 jaar alweer. Veel gebruikt. Blijft perfect. Echt een beginners krabber. Absoluut veilig. Doet het met elk mesje zonder sneetjes etc. De 39c is vergelijkbaar kwa uitvoering. Echter daar het een Slant is, moet je er wel even bij nadenken als je niet ervaren bent. Als ik snel wil pak ik deze met een scherp mesje en is het 2 passes klaar. Ook een betrouwbare krabber maar behoorlijk agressief. Voor mij iets meer dan mijn Gillette fatboy op 9.

Het jammere aan mijn Merkurs is echter dat de afwerking niet geweldig is; veel pitting en matige verchroming, niet alle bramen weggehaald voor dat er verchroomd werd, de mesjes steken niet aan beide zijden even ver uit en je moet uitkijken dat ze na het plaatsen wel evenwijdig lopen met de zijkant van de krabber.

Ook zijn er verhalen over een sterk wisselende reacties van Merkurs klachtenservice; van gratis vervanging tot het botweg weigeren van een klacht omdat de krabber in contact met water is geweest.

Om deze redenen nooit een Merkur gekocht, maar ik vind het wel de klassiekers uit de scheerwereld. Knap ook dat men in een tijd dat het DE scheren helemaal op zijn gat lag als een van de weinige gewoon krabbers bleef produceren en aanbieden.

Ik zit dus te denken aan de Merkur Progress/Digress/Mergress. Ze zeggen dat de Digress/Mergress alleen esthetische improvements zijn. Is dat ook zo, of wordt de Progress dus ook gekalibreerd om beter te functioneren?

Dat kalibreren lijkt me alleen relevant als je op verschillende krabbers dezelfde stand exact hetzelfde wil laten zijn, anders is een 3 op je Progress gewoon een 3. Maar ik laat me graag de voordelen ervan uitleggen.

De knop lijkt me de krabber wel qua werkingveranderen, aangezien de balans waarschijnlijk een stuk anders wordt door het vervangen van een plastic knop door een RVS knop. Snuff heeft of had verschillende varianten, ik heb destijds zijn reserve Progress overgenomen en ben daar nog steeds erg blij mee.

Ik zit dus te denken aan de Merkur Progress/Digress/Mergress. Ze zeggen dat de Digress/Mergress alleen esthetische improvements zijn. Is dat ook zo, of wordt de Progress dus ook gekalibreerd om beter te functioneren?

Dat kalibreren lijkt me alleen relevant als je op verschillende krabbers dezelfde stand exact hetzelfde wil laten zijn, anders is een 3 op je Progress gewoon een 3. De knop lijkt me de krabber wel qua werkingveranderen, aangezien de balans waarschijnlijk een stuk anders wordt door het vervangen van een plastic knop door een RVS knop. Snuff heeft of had verschillende varianten, ik heb destijds zijn reserve Progress overgenomen en ben daar nog steeds erg blij mee.

@Charlie: De knop word inderdaad gekalibreerd maar eigenlijk ontgaat mij ook het nut daarvan, vind het zelf muggenzifterij want eenmaal je de voor jouw meest geschikte standen hebt gevonden maakt dat verder niks uit.

@Marcel: mooi dat je nog altijd geen spijt hebt van je aanschaf! Het is inderdaad vooral de balans die anders is en het gewicht, verwacht nou niet dat je met een Mergress of Digress een veel beter scherend model in huis haalt, wel mooier (voor sommigen dan, anderen verkiezen de retro knop). Moeilijk om in te schatten, hou je van een zwaar of langer scheermes ben je wellicht beter uit met de aangepaste modellen.

Ik heb talrijke verstelbare krabbertjes kunnen proberen in het verleden en de Progress of aanverwanten was toch een van de beste (merkur futur ook maar het handvat valt erg tegen). De reden dat ik er geen meer bezit is dat een verstelbare krabber niks voor mij blijkt te zijn, ik laat hem toch altijd op één en dezelfde stand staan.

Dank voor het antwoord heren. Dat lijkt me inderdaad best plausibel. Als je meerdere Progresses bezit, dan kan ik me voorstellen dat je de kalibratie hetzelfde wilt hebben, maar als je er maar één bezit, is het natuurlijk niet echt merkbaar wat het verschil is tussen een Progress en een andere, want je hebt er maar eentje. Ik vind die plastic knop een beetje jammer, want als je hem eens zou laten vallen, dan is dat ding naar de verdommenis. Al is €114 ofzo voor alleen een andere knop ook een beetje zonde van het geld...

Dus tja, ik zit een beetje te denken wat nu wijsheid is. Als iemand voor een aardig prijs je van zijn Progress of Digress/Mergress af wil, dan hoor ik het graag...

Bij de Merkur adjustables gaan velen van 5 naar 1 of gebruiken de settings helemaal niet. Maar ik kwam laatst een vintage instructieboekje van een Merkur Progress tegen en daar stond in dat het beter is om een mildere stand eerst te gebruiken en te eindigen met een agressievere stand. Op die manier zou je minder irritatie krijgen, omdat je dus niet 'ineens' alles eraf scheert. Wat denken jullie?

Ik moet overigens bekennen dat ik de Merkur Progress met dat plastic ivoren knopje steeds mooier begin te vinden, juist omdat mijn Kent BK12 kwast ook een ivoren handvat heeft.

Zoiets dus, past wel mooi bij elkaar...

sc6vmc.jpg

2h4asjt.jpg

Gebruik veel Gillette adjustables. Meestal op 5 en des te ouder het mesje des te agressiever de instelling. Is dus een combinatie van kwaliteit van het mesje en emotie. Uiteindelijk gaat het er alleen maar om of ik het lekker vind.

Ik heb een Merkur goPNyRN.jpggekocht in Griekenland. Er werd geadverteerd met vintage safety razor. Ik dacht een Merkuur 34C gekocht te hebben voor een prikkie. Dus niet Maar wat heb ik nou wel? Een originele Frankenstein of toch een Merkur?

Ze zijn beiden ook gekalibreerd. Ik weet niet wat dat waard is. Je stelt hem toch op jezelf in. Daarnaast is het extra gewicht lekker. De mergress en de digress zijn mijn favoriete krabbers. Heb ook een futur. Bijzonder ding maar minder praktisch en scheert minder lekker.